Gå til innhold

Hvilke retter fra andre land burde man prøve?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ett ganske så typisk norskt kosthold med kjøttkaker, spaghetti, pizza, grønnsakssuppe og potetball og ser nå etter retter fra andre land jeg kan lage. Gjerne med ingredienser som ikke er så vanskelig å få tak i. Noen som har tips? 

Anonymkode: 2935a...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spaghetti og pizza er strengt tatt italiensk, men men..

Prøv moussaka (gresk) og chili con carne (mexicansk). Enkelt og godt. Finnes masse oppskrifter på nett.

Anonymkode: 474b1...75b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å lage dine egne vårruller.

Overraskende enkelt, jeg var litt skeptisk til frityrstekingen men det var ikke noe å være redd for :P

Vårrullark har blitt lettere å få tak i de siste årene, selv langt utenfor allfarvei slik som her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès

Når ble pizza og spaghetti norsk? Du tror vel at taco er norsk også :P.

Ta å google oppskrifter fra forskjellige land, som Spania, Argentina, Frankrike, Hellas, India osv.

Du burde prøve Paella.

 

 

 

Endret av Catalina Culès
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, applestories skrev:

Du kan prøve å lage dine egne vårruller.

Overraskende enkelt, jeg var litt skeptisk til frityrstekingen men det var ikke noe å være redd for :P

Vårrullark har blitt lettere å få tak i de siste årene, selv langt utenfor allfarvei slik som her.

Pensle godt med olje så kan vårrullene stekes i ovn! Blir like bra som frityrstekt, overraskende nok.

Anonymkode: 474b1...75b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Spaghetti og pizza er strengt tatt italiensk, men men..

Prøv moussaka (gresk) og chili con carne (mexicansk). Enkelt og godt. Finnes masse oppskrifter på nett.

Anonymkode: 474b1...75b

Moussaka er ikke gresk mat. 

Anonymkode: 7bd1f...997

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thai eller indisk curry er enkelt.

Anonymkode: df228...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Moussaka er ikke gresk mat. 

Anonymkode: 7bd1f...997

Det er det vel, selv om det opprinnelig stammer fra et annet sted. Den type moussaka slik mesteparten av verden kjenner den i dag en tradisjonell gresk rett.

Anonymkode: 474b1...75b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Slår et slag for det
- tyrkiske kjøkkenet f.eks. køfte og lahmacun  
- østerrikske f.eks. kalveschnitzel, tafelspitz
- russiske f.eks. soljanka, borsht

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

kjøttkaker, spaghetti, pizza, grønnsakssuppe og potetball

Gud, det hørtes gørrkjedelig ut.

Du burde prøve alt du kommer over av annen mat.

Anonymkode: 669f0...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så utrolig mye god mat fra forskjellig steder i verden, men jeg tror favoritten min er indisk. Det krever noen krydder, men maten er enkel å lage, og det er lett å justere hvor sterkt man vil ha det.

I går lagde jeg en lammecurry. Da surret jeg et par finhakkede løk sammen med hvitlløk og ingefær, ca 1/2 ss av hver. Tilsatte (ca 1 ts av hver, litt mer chili fordi jeg liker sterk mat) spisskummin, tadoori masala, koriander, paprika og chili. Hadde i litt muskatblomme også. Så hadde jeg i 1 boks hermetiske tomater, 2,5 dl kyllingkraft og 2-3 ss creme fraiche + litt fløte. I går hadde jeg ferdigstekt kjøtt i fryseboksen, så det tilsatte jeg og lot det blir gjennomvarmt. Jeg bakte nanbrød som jeg hadde ved siden av, men du kan kjøpe ferdige som er helt ok. Basmatiris er et must til indisk mat, syns jeg. Hadde ikke noe annet tilbehør i går, men av og til lager jeg raita slik Trine forklarer i oppskriften på tikka masala. Jeg legger ved lenken fordi det er en god oppskrift..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pirog er sinnsykt godt! Har selv prøvd denne oppskriften: 

https://www.godt.no/#!/oppskrift/1559/enkle-piroger-med-kjoettdeig

Det er fra øst-europa (usikker på land) om jeg ikke tar helt feil. Noen som sikkert kan rette på meg 😅

Anonymkode: 9f0e1...96e

Ja. Østeuropeisk i ulike varianter. Bl.a. fra Polen og Russland m.fl.

Anonymkode: 5adb5...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Saturday, April 21, 2018 den 21.43, AnonymBruker skrev:

Det er det vel, selv om det opprinnelig stammer fra et annet sted. Den type moussaka slik mesteparten av verden kjenner den i dag en tradisjonell gresk rett.

Anonymkode: 474b1...75b

Moussaka er like mye "gresk" som taco er  "norsk".Til og med navnet på retten moussaka er arabisk. Moussaka på arabisk betyr "flytende mat" (eller noe lignende). Moussaka ble seinere en populær rett i Tyrkia og deretter i Hellas.

Men det betyr ikke at denne retten er gresk. Det er som å si at Taco og Pizza er norsk bare fordi det er populært og fordi "alle" nordmenn spiser det.

 

Anonymkode: 7bd1f...997

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Falafler (hjemmelaget aller helst) i pitabrød med tzatziki, tomater, salat, rødløk, agurk 

Anonymkode: fbcb2...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Moussaka er like mye "gresk" som taco er  "norsk".Til og med navnet på retten moussaka er arabisk. Moussaka på arabisk betyr "flytende mat" (eller noe lignende). Moussaka ble seinere en populær rett i Tyrkia og deretter i Hellas.

Men det betyr ikke at denne retten er gresk. Det er som å si at Taco og Pizza er norsk bare fordi det er populært og fordi "alle" nordmenn spiser det.

 

Anonymkode: 7bd1f...997

Det vi forbinder med gresk moussaka ble faktisk utviklet av en kjent gresk kokk, det greske motstykke til Schønberg Erken. Han tok den arabiske moussakaen og den franske bechamel-sausen (som egentlig er italiensk, men kokken hadde nå lært det i Frankrike) og lagde sin egen versjon. Så i mangel av et mer spesifikt opphav til den konkrete moussaka-varianten, er det nok ikke feil å kalle den greske versjonen for nettopp det – gresk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asiatisk biff 😍 http://www.asiatenmat.no/index.php?option=com_content&view=article&id=124&Itemid=105 Alle jeg har servert denne til har elsket den og spurt etter oppskrift 

Det samme gjelder denne 

Mongolian Beef https://www.google.no/amp/www.geniuskitchen.com/amp/recipe/p-f-changs-mongolian-beef-by-todd-wilbur-66121

Anonymkode: 54ab6...f50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...