Gå til innhold

Å bli på fest natta over - med samboer hjemme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Rainstorm skrev:

Dette med at folk sier dumme ting i fylla handler om en slags sosial enighet om at det er greit "ja, men han var jo full" eller "det man sier når man er full får man ta med en klype salt". Man blir forventet å akseptere ufin oppførsel f.eks at en mann klasker deg på rumpa fordi han var jo beruset.  Denne sosiale enigheten om at alkohol og rus fraskriver ansvar er nettopp det som fører til slik atferd. Alkohol gjør at du sjangler, får dårligere koordinasjon, dårligere konsekvenstenking og dårligere inhibisjonsevne, men den får ikke folk til å si stygge ting, eller klaske noen på rumpa. Og vår enighet som fellesskap om å se gjennom fingrene på dette (gjerne fordi vi alle ønsker et slags "fristed") er med på å opprettholde uønsket atferd. 

Jeg mener at det er ikke alkoholen som kommer mellom dere. Det er oppførselen hans. Hvis han sa de tingene hans sa på fylla til deg mens han var edru, hvilken konsekvens ville det fått? Jeg ville praktisert samme konsekvens om han sa det på fylla. Det er ikke greit å bli skjelt ut midt på natta av samboer enten full eller edru. Jeg synes det er feil å skulle begrense partner på en sånn måte at han ikke kan dra på fest/guttetur noen helger innimellom, men du skal jo ikke tåle at han behandler deg dårlig fordi, enten hjemme eller på guttetur eller på fest. Sett grenser for deg selv. Visse ting finner du deg ikke i uavhengig av foranledning. 

Ellers kan du jo også tenke over hvilke ting er det han sier, er det noe sant i dem bare en ubehagelig sannhet for deg? Jeg har vanskelig for å tro at en samboer som er glad og fornøyd i sitt forhold vil bruke tid på en fest med venner til å ringe og si slemme ting til den han elsker. Hva er det han sier og er disse tingene noe dere kan jobbe med? (F.eks hvis det nettopp handler om at du er så kontrollerende.) Eller er tingene av en så slem og ufin karakter at dette er en person du ikke ønsker å være sammen med (f.eks "Du har stygge pupper! Det er ekkelt å ligge med deg, du er så slapp i fitta" o.l.). 

Dette! "fylla har skylda" er virkelig IKKE et gyldig argument for drittsekkoppførsel. Man kan miste hemninger i fylla, men man endrer ikke personlighet. I strafferetten for eksempel ser man helt bort fra beruselse, og dømmer folk som om de var edru i gjerningsøyeblikket. 

Anonymkode: da4eb...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En 40 åring bør stoppe med sånt uten å nøle, og ja uansett alder så ofrer man sånt for kjæreste og barna. Han er jo en 18 åring i en 40 årings kropp og jeg hadde uten tvil gitt han et ultimatum her.

Anonymkode: b07cb...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

En 40 åring bør stoppe med sånt uten å nøle, og ja uansett alder så ofrer man sånt for kjæreste og barna. Han er jo en 18 åring i en 40 årings kropp og jeg hadde uten tvil gitt han et ultimatum her.

Anonymkode: b07cb...5c8

Han har jo ikke barn? 

Mener du at alle over 40 skal sitte hjemme hver lørdagskveld? 

Anonymkode: c5218...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er, slik jeg forstår det, sånn han tilbringer tid med vennene sine. Det ville aldri falt meg inn å nekte samboeren min å være sammen med vennene sine med jevne mellomrom, og å være med på aktivitetene i vennegjengen. Du får liksom ikke noe særlig gjennomslag om du har blitt "han med dame" som foreslår matlagingskurs eller filmkveld fremfor fest, hvis fest er det som gjelder i gjengen. I den grad det finnes noen regler for sånt i forholdet vårt, så handler det om at vi også må ha noe tid til å finne på ting sammen, ikke om hvilke aktiviteter han kan eller ikke kan drive med. Når samboeren din bor en time unna dem, synes jeg det er fornuftig å overnatte fremfor å bruke masse penger på taxi hjem.

At han ikke oppfører seg pent mot deg når han er full er en helt annen sak, og det er det helt innafor å ta opp med ham. Sånn ellers tror jeg nesten du må velge hva du vil leve med, fremfor å be han velge hva han skal prioritere. Det å be noen velge bort vennene sine er drastisk og ufint, men å fortelle noen at man ikke passer sammen er en ærlig sak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...