Gå til innhold

Lørdagsmiddag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sånn typ kveldskos. Noen forslag? 

Må kunne lages uten kjøtt også. Vi er lei av pizza, taco og lasagne 😅  

Anonymkode: aa3d5...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med kyllingvinger, Guacamole og Nachos, Pannekaker, Gryterett og loff, Panini med forskjellig fyll, quesadilla, ost og kjeks... 

Anonymkode: b0abe...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chili con carne og chili sin carne, med hvitløksbrød, salat o.l

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VI lager ofte fiske-tacos. Enten med panert torsk, eller laks. Maislefser, god salat, guacemole eller mangosalat. 

Buns i ulike varianter er også en favoritt, jeg steker opp en tynnribbe, resten brukes som pålegg. Å bake buns er kjempeenkelt, men krever at du har en damprist/bambusdamper/dampovn. 

Pekingduck er en helgefavoritt. Selvfølgelig ikke tradisjonell type. Lager tynne pannekaker, marinerer og steker andebryst, kutter agurk og vårløk, og har på hoisinsaus. 

Dumplings i ulike varianter. Det er mye enklere å lage fra grunnen enn man skulle tru. 

Pulled pork burgere. mariner og langtidsstek en svinenakke. 

Skal vi gjøre det helt kjøttfritt lager jeg gjerne falafler, som spises med rømmesaus og salat i pitabrød. 

Anonymkode: 50fab...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåskjell. Enten med kokosmelk og thaismaker, eller med hvitvin, fløte, persille, hvitløk etc. Med pommes frites til, eller godt brød. Og selvsagt hvitvin.

Anonymkode: 32fe0...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Blåskjell. Enten med kokosmelk og thaismaker, eller med hvitvin, fløte, persille, hvitløk etc. Med pommes frites til, eller godt brød. Og selvsagt hvitvin.

Anonymkode: 32fe0...5ae

Stemmer for denne! 

Masse blåskjell, masse hvitløk, masse bladpersille, masse hvitvin. Men uten fløte ;-) 

Litt brød for å dyppe i "sausen". Såååååå godt. 

Hvitvin. Gjerne musserende (prosecco)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anonymkode: 02627...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som det begynner å minne om sommer, har vi i det siste byttet ut den evinnelige tacoen med reker og loff. :) Gjerne litt andre skalldyr også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjell med hvit saus og fløtepudding i biter pluss reker. Grønnsaker kan du velge, men etter og gulrøtter er vel mest vanlig.

En litt utdatert rett, men jeg lager det forholdsvis ofte. Har alltid bacon i da. Og litt forskjellig med grønnsaker. Broccoli og blomkål med bacon er bare snadder! 

Anonymkode: cfa47...3ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Tusen takk for mange kreative forslag! Jeg skulle kanskje ha presisert at jeg med uten kjøtt også mente uten fugl og sjømat. Altså vegetar. Men jeg har uansett fått mange nye ideer av å lese forslagene deres 😊

Anonymkode: aa3d5...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Tusen takk for mange kreative forslag! Jeg skulle kanskje ha presisert at jeg med uten kjøtt også mente uten fugl og sjømat. Altså vegetar. Men jeg har uansett fått mange nye ideer av å lese forslagene deres 😊

Anonymkode: aa3d5...a95

Det hadde vært en fordel, ja.

Da er mitt forslag cannelloni i tomatsaus med fyll av ricotta og spinat.

Anonymkode: 32fe0...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Tusen takk for mange kreative forslag! Jeg skulle kanskje ha presisert at jeg med uten kjøtt også mente uten fugl og sjømat. Altså vegetar. Men jeg har uansett fått mange nye ideer av å lese forslagene deres 😊

Anonymkode: aa3d5...a95

Da anbefaler jeg virkelig falafler. Gjerne i pita - se Trines oppskrift på pitabrød, den er kjempeenkel. 

Vegetarlasagne med spinat. (godt.no)

Dal. (indisk linsegryte)  (godt.no)

Gratinert blomkål med ostesaus og Bacon (ikke vegetar...men minimalt med kjøtt, og veldig god kose-mat)

Pai med spinat, paprika og feta (Trines)

 

Anonymkode: 50fab...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratinert pasta pleier jeg å lage på lørdager ofte.

Start med å sette stekeovnen til varming, 225°C.

Stek kjøttdeig eller karbonadedeig til smuler i en stekepanne. Pasta Fusilli (pastaskruer) kokes etter anvisning på pakken, siles av og tømmes over i en ildfast form. Tøm den stekte kjøttdeigen over, og ta et glass valgfri pastasaus og tøm over. Jeg bruker "Classico med urter" fra Barilla, vi synes den er kjempegod. Så blandes disse tre sammen med en skje i den ildfaste formen så sausen spres godt rundt på alt. Til slutt strør man et raust lag med revet ost over (jeg bruker en hel pakke) retten, fordel det jevnt over hele, og så settes formen i stekeovnen i 10 minutter, til osten er smeltet og gyllen.

Da guttungen var liten, hørte han feil når jeg sa "gratinert pasta", så han kalte det "granitt-pasta". Det ble det bare hetende, så i dag sier vi at "vi skal ha granittpasta til middag" :-)

Redigert;

beklager, jeg fikk ikke med meg at du ba om kjøttfrie retter. Men det finnes vel soyakjøttdeig du kan erstatte den vanlige kjøttdeigen med i dette forslaget?

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakt potet :D Enten med noe kjøtt ved siden av/oppi, eller alene med mais og diverse fyll :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Cauliflower buffalo wings med dressing :) 

image.png.63268301081c0457aaaf059f8b062b57.pngbuffalo-cauliflower-wings.jpg.jpg

Anonymkode: ecb97...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Titania skrev:

Bakt potet :D Enten med noe kjøtt ved siden av/oppi, eller alene med mais og diverse fyll :) 

Mitt forslag også! Vi spiser de med fyll. Dekker opp med skåler på bordet, så alle kan fylle poteten sin med det de vil ha :) 

Anonymkode: a79ff...948

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

`Biffsalat` sto på menyen her i dag.  Blandinssalat med vårløk, løk, paprika, tomat, mango, avokado, melon, eple, soltørkede tomater, fetaost, hvitost terninger og stekt svinekjøtt (som kan utelates), og selvvalgt dressing. Dette syntes vi er veldig godt! 

Anonymkode: 905ba...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...