Gå til innhold

Frisk fra angst på 4 dager


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/hordaland/suksessmetoden-som-kurerer-angst-pa-fire-dagar-skal-ut-til-heile-landet-1.14003991

Blir interessant å se terapimetoder  i fremtiden. Tipper at behandlinger faktisk kommer til å fungere, at man ikke har pasienter gående i 3 år uten bedring i angst eller depresjon, mens man later som om det er positivt

Anonymkode: 0f4ed...9ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jegskulleønskeat

Det kommer an på hvilken angst det er. Ser for meg at det kan fungere på fobier, men ikke andre angstlidelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva går metoden ut på? Virket som om det bare var intensiv eksponeringsterapi? Man kan jo også lure litt på om effekten av behandlingen egentlig er langvarig, eller om noe av effekten er en slags spontan placebo.

Kanskje det virker på fobier, som @Jegskulleønskeat sier over her. Jeg har liten tro på at det virker på mer alvorlige angst- og depresjonslidelser. 

Jeg snakker kun av egen erfaring må sies, og jeg har alvorlig personlighetsforstyrrelse (Unnvikende) som jeg prøvde behandling for i 8 år uten effekt, så det er nok ikke veldig relaterbart.

Anonymkode: 332fd...cb9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et flott tilbud for de som greier å ta i mot. Det er det nok ikke alle som gjør. Såpass intensiv eksponering kan skremme vekk mange.

Anonymkode: 96c66...129

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et flott tilbud for de som greier å ta i mot. Det er det nok ikke alle som gjør. Såpass intensiv eksponering kan skremme vekk mange.

Anonymkode: 96c66...129

Dette er et effektivt tiltak for de som virkelig er klare for å bli kvitt OCD`n sin.

Anonymkode: c3536...3f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner folk som har deltatt på dette og fått et helt nytt liv etterpå. Hun ene var deltaker i testprosjekt for 3-4 år siden og har vært frisk i etterkant. Og du som sier det skremmer vekk mange, vil man ikke ta imot behandling så er det ingen som kan hjelpe deg heller, uansett sykdom. 

Anonymkode: 40bd5...0b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jegskulleønskeat
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner folk som har deltatt på dette og fått et helt nytt liv etterpå. Hun ene var deltaker i testprosjekt for 3-4 år siden og har vært frisk i etterkant. Og du som sier det skremmer vekk mange, vil man ikke ta imot behandling så er det ingen som kan hjelpe deg heller, uansett sykdom. 

Anonymkode: 40bd5...0b3

Hva hadde de angst for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så imponerende. En xanax fjerner angst på 10 minutter. En flaske vin på 20.

Men hvis det funker hvorfor bruker de dwt ikke på alle?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner folk som har deltatt på dette og fått et helt nytt liv etterpå. Hun ene var deltaker i testprosjekt for 3-4 år siden og har vært frisk i etterkant. Og du som sier det skremmer vekk mange, vil man ikke ta imot behandling så er det ingen som kan hjelpe deg heller, uansett sykdom. 

Anonymkode: 40bd5...0b3

Det er forskjell på å ikke ville ta i mot og å ikke klare å ta i mot. Man har fortsatt den tradisjonelle angstbehandlingen tilgjengelig om dette opplegget virker for tøft.

Anonymkode: 96c66...129

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeeh:

"90 prosent får betre helse etter ekspressbehandlinga mot tvangslidingar. "

"Han kan takka det såkalla OCD-teamet (Obsessive-Compulsive Disorder) ved Haukeland universitetssjukehus.

Dei har hatt stor suksess med firedagarsmetoden mot tvangslidingar. Metoden vart lansert i 2014, og fekk året etter prisen «Årets nyvinning» i norsk psykologi."

OCD og angst har da visse forskjeller. OCD kan føre til angst, men det er ikke som annen type angst.

Anonymkode: 60552...46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Kjenner forøvrig et par som har deltatt og ble verre, så det kan jo selvfølgelig slå feil også.

Anonymkode: 60552...46d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det kan funke med intensiv exponering for spesifikke fobier og lignende, der folk helst unviker og dermed forsterker egen angst. Men i en del tilfeller ligger jo angsten mye dypere og bredere og omhandler forholdet til seg selv og andre..og det er det jo vanskeligere å eksponere for. 

Anonymkode: c57ef...506

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

PS: Kjenner forøvrig et par som har deltatt og ble verre, så det kan jo selvfølgelig slå feil også.

Anonymkode: 60552...46d

De ble verre av å delta på dette kurset?

Anonymkode: c3536...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan bare svare for meg selv, har deltatt i en "intensiv" angstgruppe. Selve opplegget/innholdet var veldig likt det som beskrives, bare fordelt over ukentlige møter med hjemmeoppgaver. 
Skulle dette opplegget vært komprimert til fire dager, så ville jeg vært så utslitt innen første dagen at jeg ikke ville klart tatt til meg noe mye mer. 2-3 timer eksponering for meg, så ligger jeg flat ut og ikke får i meg mat engang på mange timer, kanskje opp mot ett døgn. 
Men jeg tviler ikke på at såpass intensivt opplegg kan fungere for mange.  
 

Anonymkode: a18af...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De ble verre av å delta på dette kurset?

Anonymkode: c3536...3f4

Ja.

Anonymkode: 60552...46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja.

Anonymkode: 60552...46d

Det håper jeg Gerd Kvale har fått beskjed om, slik at de kan finne ut hva som skjedde. 

Anonymkode: c3536...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror dette kan hjelpe mange. Og håper mange kan få dette tilbudet. Jeg hadde en tenåring som slet så med sosial angst, at hun klarte ikke å gå ut alene, klarte ikke mange mennesker. Tilbudet hun fikk var samtaler på BUP hver 14. dag, og det var kun samtaler, ingen form for behandling eller hjelp. Er jo helt tragisk hvor dårlig hjelp som finnes til de unge i psykiatrien. Er jo ikke rart det blir mange unge uføre, grunnet psykiske lidelser, for de får ikke hjelpen de trenger.

Her så skaffet vi privat psykolog, og fikk henne over på en liten privat ungdomsskole. Det var redningen her. Men alle har ikke økonomi til det.

Anonymkode: 5fc65...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen her har vært med på dette opplegget vil jeg gjerne høre om det.

Forresten: noen som vet hvorfor de snakker om OCD og angst om hverandre i denne artikkelen?

Anonymkode: 96c66...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om noen her har vært med på dette opplegget vil jeg gjerne høre om det.

Forresten: noen som vet hvorfor de snakker om OCD og angst om hverandre i denne artikkelen?

Anonymkode: 96c66...129

Det er nok fordi OCD gir angst. Altså skal du stritte imot tvangstankene/handlingene, gir det en følelse av angst.
Det er uansett to veldig forskjellige diagnoser og at de gjør denne feilen er egentlig veldig upassende.

Anonymkode: 60552...46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...