Gå til innhold

Til dere som er i/har erfart tidlig overgangsalder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 45. Min mor sier hun kom i overgangsalderen da hun var 46, og jeg vet at jeg dermed nærmer meg "faresonen".

Det siste halve året har jeg slitt veldig med nedsatt sexlyst, tørr skjede, søvnproblemer, vekten etc. Kan ikke dette være tegn på tidlig overgangsalder? Er i tillegg veldig mye varmere enn før- ikke hetetokter akuratt, men er ekstremt varm og må gå i t-skjorte når alle andre går med jakke...

Hva gjør man når man mistenker dette? Lege eller gynekolog,hva ville du valgt?

Og finnes det noe man kan få som bedrer dette? Jeg er utrolig redd for hormon-preparater, men ønsker jo særlig å få opp sexlysten. Men er svært redd for å bli påvrket negativt ifht vekt...

Hva er og når gis det hhv østrogen krem og progesteron krem, og også testosteron gele for kvinner?

 

Håper inderlig noen kan forklare meg alt dette. Takk på forhånd. 

Anonymkode: 9a959...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du vil sjekke om du er i overgangsalderen kan du gå til fastlegen og ta en blodprøve så får du svar. 

Jeg tok blodprøve i fjor da jeg var 45 og legen sa at jeg var kommet i overgangsalderen, jeg har ingen andre symptomer enn uregelmessig menstruasjon - enda - og jeg sliter ikke med sexlysten. 

Siden du er redd for hormonpreparater så går du kanskje ikke på p-piller eller hormonspiral eller annen prevensjon heller? 

 

Anonymkode: df8d8...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du vil sjekke om du er i overgangsalderen kan du gå til fastlegen og ta en blodprøve så får du svar. 

Jeg tok blodprøve i fjor da jeg var 45 og legen sa at jeg var kommet i overgangsalderen, jeg har ingen andre symptomer enn uregelmessig menstruasjon - enda - og jeg sliter ikke med sexlysten. 

Siden du er redd for hormonpreparater så går du kanskje ikke på p-piller eller hormonspiral eller annen prevensjon heller? 

 

Anonymkode: df8d8...3eb

Takk for svar. Nei bruker ikke noe prevensjon. Ble sterilisert ved siste keisersnitt for 4 år siden....

Anonymkode: 9a959...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det siste halve året har jeg slitt veldig med nedsatt sexlyst, tørr skjede, søvnproblemer, vekten etc. Kan ikke dette være tegn på tidlig overgangsalder? Er i tillegg veldig mye varmere enn før- ikke hetetokter akuratt, men er ekstremt varm og må gå i t-skjorte når alle andre går med jakke...

Ja, det kan det være. Det er helt normalt det du nevner. Med årene så forandrer kroppen seg. Det må man vel egentlig bare akseptere. Noen ting må man jobbe mer med for å vedlikeholde, f.eks vekten (man legger lettere på seg). Ved tørr skjede kan man bruke f.eks vaseline under sex. Kan absolutt anbefales. Men fins og medikamenter, men det er jeg skeptisk til, og ville selv aldri brukt. Søvnproblemer er det både unge og eldre som sliter med i perioder, noen mer enn andre. Her spiller veldig mye inn som regelmessige rutiner, kosthold aktivitet. Litt lang tur i frisk luft om ettermiddagen virker godt inn på at man får sove om natten, og det å ikke spise seg mett rett før du legger deg.

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør man når man mistenker dette? Lege eller gynekolog,hva ville du valgt?

Hvorfor skal man gå til lege eller gynekolog når man mistenker dette? Jo, jeg forstår at det er for å få bekreftelse på det eller vite hva man kan gjøre. Det er gjerne lurt. Jeg hadde ikke valgt å gå til noen. Men søker gjerne på nettet og prøver å bruke sunn fornuft. Tror kosthold og aktivitet har mye å si, og også hvordan man har det og tar det :) 

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og finnes det noe man kan få som bedrer dette? Jeg er utrolig redd for hormon-preparater, men ønsker jo særlig å få opp sexlysten. Men er svært redd for å bli påvrket negativt ifht vekt...

Siden du har tørr skjede, kan det være en sammenheng psykisk at du har nedsatt sexlyst. Dersom du bruker vaselin, enten smører på selv før, eller din partner gjør det, gjerne på ham selv og på deg, så kan dette være både opphissende og oppleves veldig fint. Anbefaler deg til å prøve. Det er ufarlig og gjør bare godt.

Jeg unngår også hormon preparater av alle slag. Jeg vet det er noe mat som har hormonlignende stoffer i seg. Husker jeg prøvde å spise litt sånt. Jeg tror det har mye å si hvordan du spiser.

Jeg er over overgangsalderen nå, og har aldri tatt noe annet enn omega-3 og få ganger D- vitamin. Jeg har tenkt litt på leddene, og har derfor tatt omega-3.

Vekten klarer jeg å holde stabil, men må dermed spise mindre enn det jeg gjorde før da jeg var ung. På en måte er det synd, men på en annen måte har det kanskje hjulpet meg til å la være å spise så mye i perioder som jeg hadde en tendens til før. Nå kan jeg ikke spise så mye, for da legger jeg på meg. 

 

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er og når gis det hhv østrogen krem og progesteron krem, og også testosteron gele for kvinner?

Vet ikke dette. Jeg fokuserer mye på maten som har mye virkning, mer enn de fleste tror.

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 50, og kom i overgangsalderen det året jeg fyllte 46. Merket det først på håret, det ble tørt og sprøtt og jeg begynte å miste store mengder hår. Ble tynn i håret, og jeg hadde tynt hår fra før...! Så begynte mensen å skrangle, noen måneder kom den ikke, så dukket den opp igjen, uteble en måned igjen etc. Det kunne i begynnelsen ta noen mnd mellom hver gang den ble bort, men det ble stadig oftere at jeg ikke hadde mensen en måned. Fire-fem ganger i året osv. Nå er jeg snart 51, og har neste måned ikke hatt mens på ett år. Da regner man med at man er helt ferdig og at den aldri dukker opp igjen, når man har gått uten i ett år.

Nå har jeg ikke utflod lenger. Ikke noe tegn til noenting i truseinnleggene jeg bruker. Jeg har ikke hatt noen sexpartner på noen år, så jeg vet ikke hvordan det ville stått til  på den fronten om jeg prøvde, men regner med at jeg har det som mange andre i overgangsalderen der; tørt og trenger glidehjelp.

Har stadig hetetokter, og undres i mitt stille sinn hvor lenge de egentlig skal pågå. Det er så utrolig plagsomt. Særlig hvis en hetetokt plutselig kommer mens jeg er ute blant folk, står i kø i kassa til butikken etc. Det er pinlig å brått begynne og svette så man blir helt våt i pannen (det synes), og kjenne at det renner ned mellom brystene og magen (det synes ikke med mindre det trekker gjennom stoffet i genseren/t-skjorten). Jeg hater å svette så dette plager meg.

Legen min anbefalte meg å ikke ta noe for dette, med mindre plagene ble helt uholdbare. Virket som han mente det ikke var noe vits i for det er jo helt naturlige følger av en naturlig forandring. Husker ikke helt hva han sa, men det var noe om at det kunne ha sine bivirkninger å ta hormonerstatninger også.

Anonymkode: 41913...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er 43 år og lurer også på om jeg begynner å komme i overgangsalder. Svetter enormt om natten siste uken før menstruasjon, menstruasjonen er sånn nogenlunde sånn som den har vært, men har vært 2-7 dager seinere enn normalt det siste halve året. Håret mitt har også blitt tynnere og tørrere. Ligger til familien å være tidlig ute med overgangsalder. 

Anonymkode: e4b51...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en kvinne på 45. Min mor sier hun kom i overgangsalderen da hun var 46, og jeg vet at jeg dermed nærmer meg "faresonen".

Det siste halve året har jeg slitt veldig med nedsatt sexlyst, tørr skjede, søvnproblemer, vekten etc. Kan ikke dette være tegn på tidlig overgangsalder? Er i tillegg veldig mye varmere enn før- ikke hetetokter akuratt, men er ekstremt varm og må gå i t-skjorte når alle andre går med jakke...

Hva gjør man når man mistenker dette? Lege eller gynekolog,hva ville du valgt?

Og finnes det noe man kan få som bedrer dette? Jeg er utrolig redd for hormon-preparater, men ønsker jo særlig å få opp sexlysten. Men er svært redd for å bli påvrket negativt ifht vekt...

Hva er og når gis det hhv østrogen krem og progesteron krem, og også testosteron gele for kvinner?

 

Håper inderlig noen kan forklare meg alt dette. Takk på forhånd. 

Anonymkode: 9a959...284

Jeg kom i overgangsalderen da jeg var 37 år.

Jeg ble anbefalt å bruke hormonpreparater som gjorde at jeg ville ha normal syklus frem til jeg var ca 50, og så gå over til andre preparater da, hvis jeg opplever ubehag med overgangsalderen.
Jeg har gått på Trisekvens siden det, den simulerer vanlig syklus, og kan tas når det er mindre enn 2 år siden man mistet mensen.

Det finnes andre østrogenpreparater du kan bruke også, både tabletter, som du ikke vil ha, men også lokalt virkende vagitorier.

Du bør diskutere dette med legen din.

Anonymkode: e21cb...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en kvinne på 45. Min mor sier hun kom i overgangsalderen da hun var 46, og jeg vet at jeg dermed nærmer meg "faresonen".

Det siste halve året har jeg slitt veldig med nedsatt sexlyst, tørr skjede, søvnproblemer, vekten etc. Kan ikke dette være tegn på tidlig overgangsalder? Er i tillegg veldig mye varmere enn før- ikke hetetokter akuratt, men er ekstremt varm og må gå i t-skjorte når alle andre går med jakke...

Hva gjør man når man mistenker dette? Lege eller gynekolog,hva ville du valgt?

Og finnes det noe man kan få som bedrer dette? Jeg er utrolig redd for hormon-preparater, men ønsker jo særlig å få opp sexlysten. Men er svært redd for å bli påvrket negativt ifht vekt...

Hva er og når gis det hhv østrogen krem og progesteron krem, og også testosteron gele for kvinner?

 

Håper inderlig noen kan forklare meg alt dette. Takk på forhånd. 

Anonymkode: 9a959...284

Nestill legetime og få målt hormonene din. 

I faresonen for overgangsalder :sjokkert: Den naturlige prosessen i kroppen din kommer når den kommer.

Anonymkode: ce686...7dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.4.2018 den 16.32, exictence skrev:

Ja, det kan det være. Det er helt normalt det du nevner. Med årene så forandrer kroppen seg. Det må man vel egentlig bare akseptere. Noen ting må man jobbe mer med for å vedlikeholde, f.eks vekten (man legger lettere på seg). Ved tørr skjede kan man bruke f.eks vaseline under sex. Kan absolutt anbefales. Men fins og medikamenter, men det er jeg skeptisk til, og ville selv aldri brukt. Søvnproblemer er det både unge og eldre som sliter med i perioder, noen mer enn andre. Her spiller veldig mye inn som regelmessige rutiner, kosthold aktivitet. Litt lang tur i frisk luft om ettermiddagen virker godt inn på at man får sove om natten, og det å ikke spise seg mett rett før du legger deg.

Hvorfor skal man gå til lege eller gynekolog når man mistenker dette? Jo, jeg forstår at det er for å få bekreftelse på det eller vite hva man kan gjøre. Det er gjerne lurt. Jeg hadde ikke valgt å gå til noen. Men søker gjerne på nettet og prøver å bruke sunn fornuft. Tror kosthold og aktivitet har mye å si, og også hvordan man har det og tar det :) 

Siden du har tørr skjede, kan det være en sammenheng psykisk at du har nedsatt sexlyst. Dersom du bruker vaselin, enten smører på selv før, eller din partner gjør det, gjerne på ham selv og på deg, så kan dette være både opphissende og oppleves veldig fint. Anbefaler deg til å prøve. Det er ufarlig og gjør bare godt.

 

Hva er det med KG og denne voldsomme entusiasmen for vaselin? Det finnes da en haug glidemiddel og kremer som er beregnet for underlivet og er mye sunnere for slimhinnene der nede! Tror du virkelig at petroleum (som vaselin inneholder) er sunt for slimhinnene i underlivet? Det er slett ikke verken naturlig eller ufarlig å smøre vaselin i skjeden.

Ts kan gjerne dra til legen og ta blodprøve for å sjekke hormonnivåene sine for å få klarlagt om hun er i overgangsalder. Selv om hun genetisk sett er i riktig alder for det, er 45 år likevel såpass tidlig at hun mest sannsynlig vil bli anbefalt hormoner. Ja, det kan ha bivirkninger, men det motvirker blant annet beinskjørhet og hjerte/karsykdommer og er ekstra viktig dersom man kommer tidlig i overgangsalder. Det kan også bremse aldringsprosessen litt da mangel på østrogen kan gå hardt ut over huden og smidigheten i kroppen.

Anonymkode: 92a26...1e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar :) Jeg er for øvrig enig med ab over her, ville ikke brukt vaselin i underlivet, men heller en god glidekrem :)

Når dere snakker om hormontilskudd, så er det østrogen dere mener? Hvorfor ikke progesteron? Mange av oss, som er (eller muligens er) i begynnende overgangsalder har jo østrogendominans, slik jeg forstår det? Og da må man tilføre progestron og ikke østrogen?

jeg kan lite om dette, men leser alt dere skriver her med stor interesse.

Er skeptisk til hormoner, men har googlet litt nå og ser at mange får god hjelp av progesteronkrem i alle fall. Ifht østrogen vet jeg ikke....

Tror jeg tar en tur til legen for å sjekke alt dette jeg :)

ts

Anonymkode: 9a959...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker at jeg har litt fob imot overgangsalder. At man legger voldsomt på seg, får tynt pistrete hår, og tørr innskrumpet hud. Så kommer disse plutselige hetetoktene som gjerne varer i minst 10 år:P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar :) Jeg er for øvrig enig med ab over her, ville ikke brukt vaselin i underlivet, men heller en god glidekrem :)

Når dere snakker om hormontilskudd, så er det østrogen dere mener? Hvorfor ikke progesteron? Mange av oss, som er (eller muligens er) i begynnende overgangsalder har jo østrogendominans, slik jeg forstår det? Og da må man tilføre progestron og ikke østrogen?

jeg kan lite om dette, men leser alt dere skriver her med stor interesse.

Er skeptisk til hormoner, men har googlet litt nå og ser at mange får god hjelp av progesteronkrem i alle fall. Ifht østrogen vet jeg ikke....

Tror jeg tar en tur til legen for å sjekke alt dette jeg :)

ts

Anonymkode: 9a959...284

Jeg kom som sagt i overgangsalderen da jeg var 37, og fikk anbefalt Trisekvens på grunn av den økte risikoen for hjerte-/karproblematikk og beinskjørhet.

Trisekvens skal som sagt simulere naturlig syklus, og inneholder derfor både østrogener og progestogen.  Progestogen er et syntetisk progesteron, som skal sørge for balanse mellom østrogen og progesteron.

Hvordan det er med andre typer hormontilskudd, om de inneholder kun østrogen, det vet jeg ikke.

 

Anonymkode: e21cb...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det med KG og denne voldsomme entusiasmen for vaselin? Det finnes da en haug glidemiddel og kremer som er beregnet for underlivet og er mye sunnere for slimhinnene der nede! Tror du virkelig at petroleum (som vaselin inneholder) er sunt for slimhinnene i underlivet? Det er slett ikke verken naturlig eller ufarlig å smøre vaselin i skjeden.

Jeg visste ikke at det var typisk Kg med voldsomme entusiasme for vaselin. Men jeg må gi deg rett i det er sikkert andre ting enn vaseline som er bedre å smøre med. Er utvilsomt best å sette seg inn i hva som er mest naturlig og greit å smøre med. Det pleier jeg alltid å gjøre, men har sikkert feilaktig tenkt t Vaselin var naturlig og greit. Skal sette meg inn i det. Bra du sa ifra.

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts kan gjerne dra til legen og ta blodprøve for å sjekke hormonnivåene sine for å få klarlagt om hun er i overgangsalder. Selv om hun genetisk sett er i riktig alder for det, er 45 år likevel såpass tidlig at hun mest sannsynlig vil bli anbefalt hormoner. Ja, det kan ha bivirkninger, men det motvirker blant annet beinskjørhet og hjerte/karsykdommer og er ekstra viktig dersom man kommer tidlig i overgangsalder. Det kan også bremse aldringsprosessen litt da mangel på østrogen kan gå hardt ut over huden og smidigheten i kroppen.

Anonymkode: 92a26...1e5

Mange er nok enige i det du sier. Selv er jeg meget skeptisk til hormon preparater. Det var det jeg skrev og prøvde å få frem. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar :) Jeg er for øvrig enig med ab over her, ville ikke brukt vaselin i underlivet, men heller en god glidekrem :)

Når dere snakker om hormontilskudd, så er det østrogen dere mener? Hvorfor ikke progesteron? Mange av oss, som er (eller muligens er) i begynnende overgangsalder har jo østrogendominans, slik jeg forstår det? Og da må man tilføre progestron og ikke østrogen?

jeg kan lite om dette, men leser alt dere skriver her med stor interesse.

Er skeptisk til hormoner, men har googlet litt nå og ser at mange får god hjelp av progesteronkrem i alle fall. Ifht østrogen vet jeg ikke....

Tror jeg tar en tur til legen for å sjekke alt dette jeg :)

ts

Anonymkode: 9a959...284

Hva du mangler av hormoner og dermed hva du trenger å eventuelt tilføre det avgjøres av svaret på en blodprøve. 

Mange anbefaler mangt og mye i tråder på nettet. Sunn fornuft er aldri dumt å ha med seg når en leser - alle råd trenger en vel ikke prøve ut enten det er snakk om vasselin eller andre ting? Noen mener til og med at vasselin på tamponger er løsningen, men det er vel mer til skade enn til nytte for å få en tampong inn? (Fettet forhindrer oppsuging av blod i tampongen, lekkasje er resultatet.) 

Å tro du er i overgangsalderen og å begynne å eksprimentere blir som å tro at du er gravid lenge før du får tatt en graviditetstest. Det hele blir bare spekulasjoner. Det eneste som er helt sikkert er at lever kvinnen lenge nok så kommer overgangsalderen, snittet er 53 år. 

Anonymkode: ce686...7dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...