Gå til innhold

Norge best på å innføre EU-direktiver


Gjest PaN

Anbefalte innlegg

Norge best på å innføre EU-direktiver

Norge er flinkest i EØS-klassen på å innføre EU-regler, kun fire direktiver gjenstår, viser en undersøkelse tilsynet ESA har gjennomført. 

– Dette er en kåring vi ikke vil vinne, sier leder i Senterpartiet Trygve Slagsvold Vedum til Klassekampen. Han mener rask implementering av EU-regler er et tegn på at Norge har en for lite kritisk behandling av EU-saker (NTB).

https://direkte.vg.no/studio/nyhetsdoegnet#!verbatimId=5ad9338b5152f717436cacf7

https://e24.no/makro-og-politikk/eoes-avtalen/norge-best-paa-aa-innfoere-eu-direktiver/24314760

Enda vi ikke er medlem av EU, jeg bare vet at de 4 direktivene som gjenstår kommer til å bli akseptert og hyllet av Regjeringen og Arbeiderpartiet, de mest ikke-folkelige partiene i Norges historie. De kjører sitt eget løp og velger å ignorere 70% av befolkningens nei, de brøt også grunnloven (ingen overraskelse) om 2/3 stemme ved å avstå suverenitet, de mente at det ikke var viktig (ikke viktig!!) å miste suvereniteten til Norges vann-kraft til en fremmed etat vi ikke er stemt inn i. 

Arbeiderpartiets en av 8 krav om at det ikke skulle bli nye utenlandskabler før erfaringen er høstet, statnett skulle eie og drifte alle kabler som de ble enige om med regjeringen, og selv med disse lovnadene sier de like vell ikke nei til konsesjonssøknad til EU-sponset NorthConnect-kabel til Skottland:

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2018/04/19/195389282/ap-stopper-ikke-konsesjonssoknaden-til-eu-sponset-northconnect-kabel-til-skottland

Når man kobler Norge inn i denne kabelen blir også prisen på strømmen ytterlige økt, selv etter at Sølviknes garanterer at det ikke kommer til å skje:

https://e24.no/energi/fornybar-energi/soeviknes-avviser-dyr-kabelstroem/23914430

https://e24.no/energi/stroem/hydro-frykter-ny-gigantkabel-vil-gi-hoeyere-stroempris/24313213

Det viser bare at lovnadene som var svake lovnader bare var ord for at det skulle gå raskere i å få i orden denne ordinære hastesaken til EU.

Det er en sakte kamp mot å innlemme Norge som fult medlem i EU ved å gjøre Nordmenn avhengig av å handle i EU for billigere mat, som f.eks sukkeravgiften og forskjellige avgifter på brusbokser som gjør det dyrere å handle her. Da vil befolkningen tro at Norge må inn i EU for at det skal bli billigere, at Norge ikke klarer seg utenfor.

De lurer befolkningen med økte avgifter på forskjellige og unødvendige ting for å gjøre ting så dyrere i Norge at folk  handle utenlands for enkelte ting de skal ha, derfor om det så blir medlemskap i EU vil ikke befolkningen motsette seg fordi da vil Regjeringen fjerne forskjellige avgifter på brus.

At det kun er 11% som stemmer Senterpartiet og andre EØS motstands partier er for meg en overraskelse, folk må slutte å stemme partier fordi det er det de har gjort i alle år. Stem på hva som er best for Norge, nemlig et selvstendig land utenfor EUs byråkrater. Da har jeg sagt mitt om saken, jeg selv er frustrert hvordan regjeringen forsetter EU kampen sin men jeg kommer ikke til å gjøre annet en å stemme Senterpartiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Avskyelig. De er bare interessert i egne karrierer og penger.

Anonymkode: 55151...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senterpartiet vil jo ha fri innvandring så de er ikke til å stole på. Jo flere afrikanere og arabere jo mindre norsk vil Norge bli. En del av EUs mål er å vaske ut majoritetsbefolkningen.

Anonymkode: 55151...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bekymringsfullt at så mange i Norge ikke forstår EØS avtalen , ikke forstår EU direktiv systemet, og har så liten nasjonaløkonomisk forståelse at de hopper til alle disse misforståelsene som presenteres her.

Og enda værre er det at de er så avkoblet aktuelle politiske debatter at de er ute av stand til å se sammenhenger, og viktigere, være aktive deltagere i Norsk demokratisk prosess. 

Her var det så mye mangel på grunnleggende forståelse, at jeg ville brukt hele neste uke bare for å skapt ett så grunnleggende kunnskapsnivå at diskusjonen kunne ha noe poeng. 

Så akkurat her gir jeg opp.

Endret av Druid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Apex skrev:

 

At det kun er 11% som stemmer Senterpartiet og andre EØS motstands partier er for meg en overraskelse, folk må slutte å stemme partier fordi det er det de har gjort i alle år. Stem på hva som er best for Norge, nemlig et selvstendig land utenfor EUs byråkrater. Da har jeg sagt mitt om saken, jeg selv er frustrert hvordan regjeringen forsetter EU kampen sin men jeg kommer ikke til å gjøre annet en å stemme Senterpartiet.

Enig, men du må huske på at oppslutningen til SP var en del lavere for noen år siden, at man nå klokker oppslutning med god margin opp fra 10-tallet er bra. 

Anonymkode: e692c...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Druid skrev:

Det er bekymringsfullt at så mange i Norge ikke forstår EØS avtalen , ikke forstår EU direktiv systemet, og har så liten nasjonaløkonomisk forståelse at de hopper til alle disse misforståelsene som presenteres her.

Og enda værre er det at de er så avkoblet aktuelle politiske debatter at de er ute av stand til å se sammenhenger, og viktigere, være aktive deltagere i Norsk demokratisk prosess. 

Her var det så mye mangel på grunnleggende forståelse, at jeg ville brukt hele neste uke bare for å skapt ett så grunnleggende kunnskapsnivå at diskusjonen kunne ha noe poeng. 

Så akkurat her gir jeg opp.

Hva var det du egentlig håpet å få frem i innlegget ditt? At jeg var ikke er intellektuell nok til å forstå EØS avtalen og ikke har grunnleggende forståelse på aktuelle politiske debatter og ute av stand til å se sammenhenger? Istedet for å påpeke hvor grunnleggende feil jeg tar om forståelsen av EØS avtalen og komme med svada om hva jeg forstår og ikke forstår anbefaler jeg det å opplyse meg. Eller prøver du å provosere frem en debatt som ikke har noe med hovedinnlegget å gjøre med å distrahere med hvordan vi ikke forstår og hvor kunnskapsløse vi er om det grunnlegende i en så viktig og avtale EØS er? Istedet for å komme med svada om vår intellekt og kunnskap kunne du heller latt vær å poste dette innlegget samt kunne du også legge til argumenter som påstår det motsatte av det jeg skriver i hovedinnlegget og viser til linker som støtter det du skriver. 

Det kan hende det ikke var dette du mente, men når du velger å skrive det på den måten du gjør og samtidig skriver "så akkurat her gir jeg opp" antar jeg at innlegget ditt var rettet mot meg. Så uten at du gjør som nevnt øverst vil jeg ha meg frabedt slike innlegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Senterpartiet vil jo ha fri innvandring så de er ikke til å stole på. Jo flere afrikanere og arabere jo mindre norsk vil Norge bli. En del av EUs mål er å vaske ut majoritetsbefolkningen.

Anonymkode: 55151...b8b

Senterpartiet er strengere i innvandring en FrP er så det er vel egentlig svada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Druid skrev:

Det er bekymringsfullt at så mange i Norge ikke forstår EØS avtalen , ikke forstår EU direktiv systemet, og har så liten nasjonaløkonomisk forståelse at de hopper til alle disse misforståelsene som presenteres her.

Og enda værre er det at de er så avkoblet aktuelle politiske debatter at de er ute av stand til å se sammenhenger, og viktigere, være aktive deltagere i Norsk demokratisk prosess. 

Her var det så mye mangel på grunnleggende forståelse, at jeg ville brukt hele neste uke bare for å skapt ett så grunnleggende kunnskapsnivå at diskusjonen kunne ha noe poeng. 

Så akkurat her gir jeg opp.

Så du mener profesjonelle politikere i SP, som også tar et standpunkt mot EU, også ikke forstår?

 

Anonymkode: e692c...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat slikt som dette som gjør at jeg har null tillit til politikere og deres intensjoner på nordmenn sine vegne. Det også blant annet grunnen til at jeg ikke stemmer. Håper folk snart våkner å ser hva disse folka egentlig holder på med. De burde gjøres irrelevante. 

Anonymkode: e9dda...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er akkurat slikt som dette som gjør at jeg har null tillit til politikere og deres intensjoner på nordmenn sine vegne. Det også blant annet grunnen til at jeg ikke stemmer. Håper folk snart våkner å ser hva disse folka egentlig holder på med. De burde gjøres irrelevante. 

Anonymkode: e9dda...e7e

Ikke lurt å ikke stemme, da burde du heller stemme på partier som er i mot EØS avtalen. Selv om jeg ser at det ikke er en god idê å stemme på et parti kun for en aktuell sak, men når man velger å ikke stemme så er dette bedre.

  • Rødt
  • Sosialistisk Venstre
  • Senterpartiet

Disse partiene er i mot EØS, men vi er i et demokratisk land så man står selvsagt fritt i å stemme hva man vil :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener profesjonelle politikere i SP, som også tar et standpunkt mot EU, også ikke forstår?

 

Anonymkode: e692c...203

Tror ikke det er akkurat det han mener, men uansett er innlegget hans irrelevant til det jeg skriver i hovedinnlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Apex skrev:

Ikke lurt å ikke stemme, da burde du heller stemme på partier som er i mot EØS avtalen. Selv om jeg ser at det ikke er en god idê å stemme på et parti kun for en aktuell sak, men når man velger å ikke stemme så er dette bedre.

  • Rødt
  • Sosialistisk Venstre
  • Senterpartiet

Disse partiene er i mot EØS, men vi er i et demokratisk land så man står selvsagt fritt i å stemme hva man vil :) 

Så med rødt får vi 20 000 "flyktninger" årlig pluss familiegjenforening. Altså omtrent 100 000 rett på nav i året. Det er jo helt sykt .

Anonymkode: 55151...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så med rødt får vi 20 000 "flyktninger" årlig pluss familiegjenforening. Altså omtrent 100 000 rett på nav i året. Det er jo helt sykt .

Anonymkode: 55151...b8b

Vennligst ikke bring inn flyktninger og antall av disse, ikke hva hovedinlegget handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Apex skrev:

Vennligst ikke bring inn flyktninger og antall av disse, ikke hva hovedinlegget handler om.

DU mener på fullt alvor at rødt er et godt alternativ til ingen stemme. Hvor viktig er EU når rødt vil klare å vanne ut nordmenn i løpet av få år? Hva er poenget med å skulle ha selvstyre i Norge om majoriteten er afrikanere? Du virker ikke helt god som tror det.

Anonymkode: 55151...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

DU mener på fullt alvor at rødt er et godt alternativ til ingen stemme. Hvor viktig er EU når rødt vil klare å vanne ut nordmenn i løpet av få år? Hva er poenget med å skulle ha selvstyre i Norge om majoriteten er afrikanere? Du virker ikke helt god som tror det.

Anonymkode: 55151...b8b

Jeg mener altså ingen ting, jeg bare henviser til partier som er i mot EØS og viser til flere valg som man kan stemme til, om folk velger å ikke stemme Rødt er deres eget valg om de ønsker å få Norge ut av EØS, da gjenstår det 2 andre partier å velge mellom som de fritt står i å velge.

Jeg liker ikke at folk legger til meg meninger jeg ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Apex skrev:

Jeg mener altså ingen ting, jeg bare henviser til partier som er i mot EØS og viser til flere valg som man kan stemme til, om folk velger å ikke stemme Rødt er deres eget valg om de ønsker å få Norge ut av EØS, da gjenstår det 2 andre partier å velge mellom som de fritt står i å velge.

Jeg liker ikke at folk legger til meg meninger jeg ikke har.

Men poenget er vel at vedkommende ønsker et fritt og selvstendig Norge. Da kan man ikke selv bli i mindretall i eget land.

Anonymkode: 55151...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener profesjonelle politikere i SP, som også tar et standpunkt mot EU, også ikke forstår?

Anonymkode: e692c...203

I praksis ja. Ikke så mye fordi de ikke forstår, men fordi de faktisk tror at DE har en løsning der Norge med 5 millioner innbyggere kan tvinge EU i kne til å gjøre som vi vil. Og da snakker vi EU, som tvang Japan og andre asiatiske land til å redde bilindustrien sin, og  har begynt å instruere Kina.  

Den formen for arroganse er i og for seg ikke Sp alene om, ett av selskapene jeg var med å flytte fra UK i fjor hadde styreleder i begynnelsen som faktisk ikke forsto at Brexit ville utrydde selskapet hans. Svært mange er villig til å satse veldig mye på at ideologisk politikk trumfer business. 

Problemet er at de ALLTID taper. Uten unntak.

EØS avtalen er en fantastisk gavepakke til Norge. Jeg er ganske sikker på at få mennesker i Norge skjønner hvor mye vi tjener på denne. Det vi betaler i kontantoverføringer er i alle fall ett ubetydelig avrundingsfeil.

Og den er der som en anomalitet. Hvilket er grunnen til at den er under direkte trussel nå. For det er ingen tvil om at EØS avtalen er i spill i disse dager i forhold til Brexit; det er ikke umulig at den kan bli terminert som del av sluttforhandlingene med UK, for det er helt klart at det er ingen mulighet til at UK kan få en så god avtale som EØS avtalen er, og UK kommer fort  til å lage bråk om de får en dårligere avtale enn den. (Personlig tror jeg den kommer til å ligne på Sveits sin, men vi får se) 

Så Sp kan fort få viljen sin. La oss håpe vi ikke ser det jeg har sett i London skje i Norge.

5 timer siden, Apex skrev:

– Dette er en kåring vi ikke vil vinne, sier leder i Senterpartiet Trygve Slagsvold Vedum til Klassekampen. Han mener rask implementering av EU-regler er et tegn på at Norge har en for lite kritisk behandling av EU-saker (NTB).

Jeg VET at Trygve ikke tror det han sier her. Fyren VET hva direktiv systemet er; det er en del av EUs demokratiske prosess, og siden vi har valgt å sette oss utenfor denne, må vi gjøre som alle andre land utenfor EU som handler med EU, vi må innføre dem i den takten de kommer. Fordelen med EØS avtalen er at vi ikke er nødt å vedta dem hver og en som lov, som Sveits må gjøre, men vi har absolutt ingen gevinst av å trenere dem.

Vi KUNNE ha brukt veto mot dem i større grad; det er direktiver vi kunne nektet. Men vi spiller uansett All in: det er til slutt EU som bestemmer. Det er de som er 500 millioner, ikke vi.

Og hva de ulike synser og mener politisk, er det absolutt INGEN som bryr seg døyten om; sluttbildet er og blir Penger, Risiko og Handelsrelasjoner : kjernen i enhver handelsavtale. Det er penger som styrer politikk, ikke politkk som styrer penger. 

Det var det vi lærte under Ukraina krisen når EU måtte begynne og reorientere seg i forhold til Gassleveranser, og vi ble stående gapende på utsiden mens EU tok kontakt med USA (!!!) for fremtidige leveranser; vår handelsavtale med EU kommer ikke av at vi har noe EU ikke kan få andre steder, vi får lov til å handle med EU fordi EU liker oss og har lyst å være snille med oss. Den velvilligheten strekker seg ikke lenger enn til når det blir ett problem. Og siden vi aldri kan erstatte Russland uansett, så var det ikke en opsjon å løse det kortsiktige problemet med oss. Hvis det var noen som på det tidspunktet trodde vi hadde forhandlingsmakt mot EU; fikk de en kraftig realitetsjustering som forhåpentligvis får oss til å være mindre arrogant og av den oppfatning at vi er senter av universet som alt roterer rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan man ikke selv bli i mindretall i eget land.

Anonymkode: 55151...b8b

Du klarte ikke å la vær ser jeg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Druid skrev:

 

Ulempene til EØS trumper fordelene og avtalen som er signert kan meldes ut av om ønskelig og tidligere handelsavtaler som var inngått før signeringen vil bli igjentatt. EU kan på ingen omstendigheter nekte Norge handel ene alene av en eventuell EØS utmeldelse igjennom WTO reglement, EU tjener heller ikke noe på å nekte Norge eksport av varer som gass hvor Norge eksporterer 20% av all gassen. Det som skjer i London med Brexit kan på ingen måte sammenlignes med en eventuell lignende hendelse i Norge, de var fullverdig medlem igjennom 40-50 år og er godt integrert i det europeiske systemet, at det er problematisk og at prisene for utmeldingen vil variere er derfor ikke overraskende, Norge har vært medlem av EØS siden 1993-4 og derfor mindre problematisk da direktivene allerede er signert som lov i Norge.

Nei, Norge kan nok ikke tvinge EU i "kne" men vi vil altså ikke miste handelen og det som vil skje om Norge blir fullverdig medlem er at vi vil få mindre representasjon og våre meninger i EU vil altså ikke kunne overvinne Frankrike, Tyskland og andre land med flere representanter en det Norge noen gang vil få i EU's parlament. Ved EØS avtalen innebærer det at Norge "må" akseptere fri flyt av arbeidskraft, hvor de får samme rettigheter som ola nordmann i arbeid. 

Det Norge får igjen av 3-4 milliarder av utbetalinger til EØS er altså veldig lite, og kan lett ordnes uten reel konsekvens. Det hele er bare skremselspropoganda som folk som ønsket Norge inn i EF og EU brukte.

"Norge står utenfor, Norge vil ikke få handlet, arbeidskraften er nødvendig, vi står utenfor verden og vil bli isolert" 

Si meg, hvordan i alle dager har Norge helt frem til 1994 klart seg så fantastisk bra uten nevnte EØS avtale? 

Må faktisk legge til at handelen mellom Storbritannia og EU har faktisk økt etter brexit.

Endret av PaN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absurd at vi hadde avstemning om EU-medlemskap når vi uansett ble medlem av EØS. 

 

Anonymkode: 17119...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...