Gå til innhold

Vaske og male verandaen. Timespris til venninne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En venninne skal hjelpe meg. Hun skylder meg en tusenlapp fra før. Hvor mye skal jeg gi i timelønn, regner med at det vil ta to dager? 

Hun kan tjene skattefritt opptil en viss sum, men dette blir under dette beløpet. Jeg vil helst ikke betale dårlig heller siden hun ikke har fast jobb nå. 

 

Anonymkode: f0268...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere avtalt at det skal gjøres for betaling? Hadde jeg skulle hjulpet ei venninne, hadde jeg ikke forventet betaling, jeg hadde hjulpet henne som en tjeneste. Og så hadde jeg tenkt at hun kanskje stilte opp for meg en annen gang. 

Hadde selvfølgelig også satt pris på forfriskninger underveis, og kanskje middag etterpå, og en flaske vin eller noe, men dette er heller ikke noe jeg hadde forventet. 

Dersom dere har bli enige om at dette er en betalingsjobb, stiller det seg jo litt annerledes... da har jeg rett og slett ikke peiling. 

Anonymkode: f627c...cf1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg skal selvfølgelig stille opp med mat og forfriskninger. Jeg ble ikke mer klokere av å lese svarene her inne. Jeg får spørre henne. Men hvis hun er så og si blakk vil jeg gjerne betale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en god middag, en flaske vin, slette gjelda, og en 500 lapp ved siden av eller noe? Nå aner jo ikke jeg hvor mange timer dette vil ta da, men jeg tenker at om hun har dårlig råd, så har du nok lettet en bør for henne ved å slette gjeld :) og 1500 kr er jo ikke dårlig betalt? :)

Anonymkode: 321b3...717

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Neinøff skrev:

Altså... dere er skuls etter det. Hadde ikke betalt mer en 1000 kr

Nå var vel ts interessert i å hjelpe venninnen sin litt med dårlig råd også da, så vidt jeg forsto :)

Anonymkode: 321b3...717

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå var vel ts interessert i å hjelpe venninnen sin litt med dårlig råd også da, så vidt jeg forsto :)

Anonymkode: 321b3...717

Jepp. Men da trenger hun jo ikke å jobbe, bare gi henne 3000 liksom. Det blir teit å late som at en sånn jobb er verdt 3000 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Neinøff skrev:

Jepp. Men da trenger hun jo ikke å jobbe, bare gi henne 3000 liksom. Det blir teit å late som at en sånn jobb er verdt 3000 :P

Det tror jeg blir mye mer nedverdigende for de aller fleste. Jeg tror jeg hadde følt det litt bedre, om jeg i det minste hadde gjort noe for de pengene :)

Anonymkode: 321b3...717

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det tror jeg blir mye mer nedverdigende for de aller fleste. Jeg tror jeg hadde følt det litt bedre, om jeg i det minste hadde gjort noe for de pengene :)

Anonymkode: 321b3...717

Men du har jo ikke det, om du får 3000 for å "vaske verandaen". Men hvis hun greier å lure seg selv med det, og det faktisk får henne til å føle seg bedre, så hvorfor ikke! :)

Jeg vet at jeg hadde tenkt at det var skikkelig overbetalt, hadde heller sagt at jeg kunne raket hele hagen, vasket huset og bilen i tillegg. Da kan vi snakke 3000, med god samvittighet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at hun har dårlig råd siden du tenker å lønne henne på andre måter enn middag, drinker ol.

Slette av gjelda pluss 1000 kr for hele jobben synes jeg er svært generøst! :) Det blir som en vanlig jobb, bare at hun slipper skatt. Fin lønn om du ga henne oppdraget for å hjelpe henne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du skal gi timepris, men heller en sum for hele jobben. Da kan hun ta seg pauser samt å gjøre det i sitt tempo slik som passer henne. Selv hadde jeg satt pris på å få betalt for selve jobben og ikke pr time.

Synes det er et sympatisk trekk av deg og ville hjelpe din venninne på denne måten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On ‎20‎.‎04‎.‎2018 at 2:58 PM, Tibbie said:

Jeg antar at hun har dårlig råd siden du tenker å lønne henne på andre måter enn middag, drinker ol.

Slette av gjelda pluss 1000 kr for hele jobben synes jeg er svært generøst! :) Det blir som en vanlig jobb, bare at hun slipper skatt. Fin lønn om du ga henne oppdraget for å hjelpe henne.

Ja, hun sliter med å få fast jobb og har litt usikker inntekt nå, går kun i vikariater.

On ‎20‎.‎04‎.‎2018 at 2:59 PM, emilie123 said:

Synes ikke du skal gi timepris, men heller en sum for hele jobben. Da kan hun ta seg pauser samt å gjøre det i sitt tempo slik som passer henne. Selv hadde jeg satt pris på å få betalt for selve jobben og ikke pr time.

Synes det er et sympatisk trekk av deg og ville hjelpe din venninne på denne måten.

Takk for svar til dere begge. Kanskje det er bedre å avtale en fast sum på forhånd. Regner med at jobben vil ta noen timer. Det er både vask, fjerne litt mose og maling. Vi kommer nok ikke unna to dager, dvs. 15-20 timer selv om vi jobber begge to. Men vil jo ikke betale for lite heller. Vi er ikke såkalte bestevenninner, ikke så nære, men venninner likevel, har kjent hverandre noen år gjennom felles venner. 

Regner med at vi vil ta en eller to matpauser, kanskje en øl eller litt vin, så det er kanskje bedre med fast pris. Er været fint kjøper jeg inn reker. Hun er veldig effektiv og handy, og setter seg ikke ned på latsiden selv om vi tar et glass vin eller en øl. Hun har hjulpet meg med et oppdrag i fjor også (ikke så mye at det må skattes av). 

Jeg kan spørre andre, men de fleste jeg kjenner har dårlig tid og er i full jobb, eller er av typen som jobber en time eller to om dagen, straks de får en telefon blir jeg stående igjen alene. Hun er ikke sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi henne 150 kr timen og trekk fra det hun skylder deg fra sluttsummen, pluss mat og drikke underveis. Synes det virker fair :pisk:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...