Gå til innhold

bruker du foundation hver dag (når du skal ut)?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, så svaret ditt etter at jeg hadde postet. Nesten ingen av sminkebegrepene er oversatt. 

Det ligger ofte litt i ordet hva produktene er.

Primer, ofte en gjennomsiktig geléaktig krem som brukes for at sminken skal sitte lenger og penere. Legger seg i porer og jevner ut huden. Litt som grunning i maling.

Concealer, to conceal, tykkere/tettere enn foundation laget for å skjule fargeforskjeller i huden. Brukes på små områder.

Foundation - grunnlag. Brukes for å jevne ut hudtonen, men er ofte ikke like dekkende som en concealer.

Disse tre tingene sammen med pudder kalles basen. 

 

Anonymkode: 90c23...9f8

Tusen takk! Nå forstod jeg mer. Dette må ta tid? Hvert produkt må vel tørke før neste påføring?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest boblebrist

Jeg bruker BB-cream og pudder på jobb, så ser jeg våken ut gjennom dagen. Vasker det av når jeg kommer hjem, og har ikke på nytt om jeg skal ut igjen med mindre det er en spesiell anledning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Arabella skrev:

Tusen takk! Nå forstod jeg mer. Dette må ta tid? Hvert produkt må vel tørke før neste påføring?

Det går fort når man har rutiner og har gjort det mange ganger. :) Jeg legger en full makeup på meg selv på 15 minutter. Det inkluderer da primer, concealer, foundation i pudderform, pudder, blush, en enkel contouring (at man skyggelegger ansiktet ved hjelp av én mørk tone og én lys, med eller uten skimmer), tegner opp bryn og maskara til slutt. Det ser i tillegg naturlig ut. 😊

Det er ikke alle lag som skal tørke. Både concealer og foundation bør dekkes med pudder ganske raskt for å unngå at det skal slå sprekker. Sminken holder også mye lenger hvis man alltid legger noe tørt oppå det våte/kremete.

Anonymkode: 90c23...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Arabella skrev:

Tusen takk! Nå forstod jeg mer. Dette må ta tid? Hvert produkt må vel tørke før neste påføring?

Jeg bruker: fuktighetskrem-primer-foundation-concealer-settingpudder-countouring-rouge-brynpenn-brynpudder-bryngel-øyeskygge-liner-mascara-settingspray hver morgen. 

Tar meg 20 minutter. Sminker meg mens jeg hører på radio, drikker en smoothie og en kopp kaffe, så for meg er det en rolig morgenstund. 

Også får man selvfølgelig rutiner. Fuktighetskrem rett etter dusj, så har den tid til å trekke. Primer før jeg henter kaffe. Parfyme og settingspray mens jeg tar på smykker.  

Anonymkode: fdaaa...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går fort når man har rutiner og har gjort det mange ganger. :) Jeg legger en full makeup på meg selv på 15 minutter. Det inkluderer da primer, concealer, foundation i pudderform, pudder, blush, en enkel contouring (at man skyggelegger ansiktet ved hjelp av én mørk tone og én lys, med eller uten skimmer), tegner opp bryn og maskara til slutt. Det ser i tillegg naturlig ut. 😊

Det er ikke alle lag som skal tørke. Både concealer og foundation bør dekkes med pudder ganske raskt for å unngå at det skal slå sprekker. Sminken holder også mye lenger hvis man alltid legger noe tørt oppå det våte/kremete.

Anonymkode: 90c23...9f8

Følte jeg ordla meg litt feil her. Mange sminkeprodukter tørker ikke på samme måte som andre ting tørket, da de ofte inneholder olje eller lignende stoffer. I noen tilfeller kan det være riktig å la de trekke litt inn i huden, men de «tørker» altså ikke. :)

Anonymkode: 90c23...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Arabella skrev:

Det samme som grunning da, på malerspråk?

Nei. Sparkel er sparkel og grunning er grunning. To forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker hver dag. Hender jeg lar vær hvis jeg bare skal slenge hjemme en dag.   Det går mest i Loreal true match, den ser naturlig ut på huden og dekker ikke så mye.  Jeg har ingen urenheter, bare litt rødhet rundt nesa, og mellom øynene og litt pigmentflekker i kinnene.  Er veldig blå under øynene så bruker også Maybelline Fit me consealer hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Hver dag på jobb, har dresscode. Blander gjerne i et-par droper olje, og bruker lett-medium dekkevne. 

Alltid når jeg er ute og spiser, i selskap etc. Ofte mer dekkevne da. 

Aldri om jeg bare er hjemme en dag, skal på trening eller på butikken en tur. Har fin hud og jevn hud. 

Anonymkode: fdaaa...025

Inkluderer dresscoden sminke? Kjenner at jeg blir litt forbanna her. Da må vel isåfall menn også bruke foundation på jobb?

Anonymkode: 059a1...bca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker sjeldent foundation. Jeg synes huden blir styggere av det, og dessuten liker jeg ikke å dekke fregnene. Da blir jeg så bleik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, så svaret ditt etter at jeg hadde postet. Nesten ingen av sminkebegrepene er oversatt. 

Det ligger ofte litt i ordet hva produktene er.

Primer, ofte en gjennomsiktig geléaktig krem som brukes for at sminken skal sitte lenger og penere. Legger seg i porer og jevner ut huden. Litt som grunning i maling.

Concealer, to conceal, tykkere/tettere enn foundation laget for å skjule fargeforskjeller i huden. Brukes på små områder.

Foundation - grunnlag. Brukes for å jevne ut hudtonen, men er ofte ikke like dekkende som en concealer.

Disse tre tingene sammen med pudder kalles basen. 

 

Anonymkode: 90c23...9f8

Det er noe som heter primer (det er ikke maling, men en primer) og den har som prinsipp å forebygge rust og er grå i farge. Jeg tenker at de har litt lik effekt begge typer primer da :laugh:. Jeg bruker ikke primer selv fordi jeg har null behov for det. 

Anonymkode: 5f178...2dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Inkluderer dresscoden sminke? Kjenner at jeg blir litt forbanna her. Da må vel isåfall menn også bruke foundation på jobb?

Anonymkode: 059a1...bca

Man får en mer uniform og profesjonell look når man er lett sminket kontra helt usminket. I noen yrker er det viktig og utstråle profesjonalitet på riktig måte.  Skulle ønske det ikke var slik i vårt samfunn, men slik er det nå i 2018. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe som heter primer (det er ikke maling, men en primer) og den har som prinsipp å forebygge rust og er grå i farge. Jeg tenker at de har litt lik effekt begge typer primer da :laugh:. Jeg bruker ikke primer selv fordi jeg har null behov for det. 

Anonymkode: 5f178...2dc

Har du ikke behov for at sminken skal sitte lenger? 😉 Sminken min har aldri vært så bra som etter at jeg begynte med en primer som motvirker blank hud og en oljefri settingspray. De to sammen gjør underverker.

Anonymkode: 90c23...9f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleprinsesse

Nei, det har jeg sluttet med. Bruker det noen ganger dersom jeg skal i selskap/noe spesielt. Men ikke alltids da heller. Det holder med å peele huden 1 gang i uken, rense huden 1 gang om dagen for så -> ta på serum og fuktighetskrem. Jeg fikser bryna hver måned med napping og «hårfarge» for bryn. Det holder i massevis. Og nei, jeg har ikke perfekt hud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, bruker ikke sminke så ofte lenger pga allergi/jeg syns det er ubehagelig/jeg syns ikke alltid jeg kler det/jeg får ofte vondt i hodet og hovner i øynene.

Anonymkode: 1197c...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke behov for at sminken skal sitte lenger? 😉 Sminken min har aldri vært så bra som etter at jeg begynte med en primer som motvirker blank hud og en oljefri settingspray. De to sammen gjør underverker.

Anonymkode: 90c23...9f8

Hvilke merker bruker du?

Anonymkode: 28c52...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Går uten sminke og føler meg komfortabel med det :) heldigvis!!

Anonymkode: 4ca2b...67f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, foundation er jo ingenting? 

For å dra ut i sentrum/butikken hvis jeg må dit "på sparket"; foundation/mascara/eyelinder/solpudder/lipgloss. 

Jobb, og ellers; concealer, foundation, pudder, rouge, highlighter, øyeskygge, brynspenn, eyeliner, mascara, kajal(hvit), leppestift. 

Anonymkode: d8e2a...167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde jeg aldri frem til jeg passerte 30 og fikk solflekker i ansiktet. :frustrert: Nå bruker jeg alltid foundation for å dekke over det værste.

Anonymkode: 3e59c...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, aldri.

Jeg har ikke plettfri hud, men den er grei nok. Jeg er ikke opptatt av å se plettfri ut, og foruten mascara er jeg ikke komfortabel med å bruke sminke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...