Gå til innhold

Betennelse uten forhøyet CRP


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt smerter i lysken i flere uker. Legen mener dette er pga. betennelse ett eller annet sted inni der. Men jeg har ikke forhøyet CRP. Hvilken type betennelse er det som ikke øker CRP? 

Smertene har ikke forsvunnet etter en uke på smertestillende og betennelsesdempende medikamenter. Legen sier nå at jeg bare skal unngå aktivitet som provoserer fram smerten, ellers kan jeg leve som normalt. Synes dette begynner å bli langvarig, og irriterende å ikke bli utredet og behandlet noe mer. Hun sier MR ikke er noe vits, fordi behandlingen uansett ikke vil bli annerledes. 

Anonymkode: 54bea...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt smerter i lysken i flere uker. Legen mener dette er pga. betennelse ett eller annet sted inni der. Men jeg har ikke forhøyet CRP. Hvilken type betennelse er det som ikke øker CRP? 

Smertene har ikke forsvunnet etter en uke på smertestillende og betennelsesdempende medikamenter. Legen sier nå at jeg bare skal unngå aktivitet som provoserer fram smerten, ellers kan jeg leve som normalt. Synes dette begynner å bli langvarig, og irriterende å ikke bli utredet og behandlet noe mer. Hun sier MR ikke er noe vits, fordi behandlingen uansett ikke vil bli annerledes. 

Anonymkode: 54bea...121

Du har mest sannsynlig senebetennelse i lysken, det er viktig å skille mellom betennelse og infeksjon. Ved infeksjon vil crp være forhøyet, men ikke ved betennelse (inflammasjon)

Anonymkode: b377c...357

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har mest sannsynlig senebetennelse i lysken, det er viktig å skille mellom betennelse og infeksjon. Ved infeksjon vil crp være forhøyet, men ikke ved betennelse (inflammasjon)

Anonymkode: b377c...357

Legen mente det er betennelse i noe som ligger enda dypere. Men det er jo "bare" ut i fra hennes kliniske tester. Synes også det er rart at det ikke har gått over ennå etter så mange uker (i tillegg til en uke på medisinkur)? Eller er en senebetennelse veldig langvarig? Har ikke jogget helt siden jeg fikk symptomene, kun gjort alternativ trening som ikke gir smerter. 

Anonymkode: 54bea...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt smerter i lysken i flere uker. Legen mener dette er pga. betennelse ett eller annet sted inni der. Men jeg har ikke forhøyet CRP. Hvilken type betennelse er det som ikke øker CRP? 

Smertene har ikke forsvunnet etter en uke på smertestillende og betennelsesdempende medikamenter. Legen sier nå at jeg bare skal unngå aktivitet som provoserer fram smerten, ellers kan jeg leve som normalt. Synes dette begynner å bli langvarig, og irriterende å ikke bli utredet og behandlet noe mer. Hun sier MR ikke er noe vits, fordi behandlingen uansett ikke vil bli annerledes. 

Anonymkode: 54bea...121

Crp er ikke løsningen på alt og alle betennelser. Senebetennelser vises skjelden på crp og heller ikke betennelse i alle bein/beinhinner. Finnes mange unntak. Det crp måler er et akuttfaseprotein i blodet. 

Det er også forskjell på en betnnelse med bakterier eller andre mikroorganismer og en senebetennelse som er en type irritasjon i sener; folkelig forklart. 

Legen din kan ha rett i at MR ikke gjør noen forskjell, men av erfaring og uten tanker om å skremme, jeg ble behandlet for en senebetennelse som ikke ville gi seg. Det viste seg at jeg hadde en svær tumor som belastet og irriterte senene. 

Men vær klar over at ventetiden på MR er lang. CT kan dels gjøre en like god jobb. 

Anonymkode: c305a...ea5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha gått til en flink fysioterapeut eller manuellterapeut. Ofte er sånne smerter muskulære. Hoftebøyeren gir ofte smerter i lysken, hofte eller rygg. Det er verdt et forsøk ihvertfall, når ikke annet blir funnet. 

Anonymkode: 96f31...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på infeksjon og inflammasjon - men begge deler betegnes som ''betennelse''. Førstnevnte gir forhøyet CRP, men sistnevnte gjør ikke. Gjør som legen sier, og ha tålmodighet.

Anonymkode: 958e1...c5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er stor forskjell på infeksjon og inflammasjon - men begge deler betegnes som ''betennelse''. Førstnevnte gir forhøyet CRP, men sistnevnte gjør ikke. Gjør som legen sier, og ha tålmodighet.

Anonymkode: 958e1...c5e

Jeg gjør jo som legen sier. Men synes det er rart at smertene ikke skal bli bedre etter så mange uker. De blir jo egentlig heller verre. Men legen vil ikke gjøre noe med det uansett :(

Anonymkode: 54bea...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...