Gå til innhold

Til dere med diagnosen bipolar lidelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk diagnosen bipolar lidelse i dag. Det var mitt første og eneste besøk hos psykiater, og han kunne fastslå i løpet av den ene samtalen at jeg har moderat til alvorlig grad av bipolar lidelse. Jeg skal tilbake for å utredes for flere diagnoser, blant annet synes han jeg har en "mistenksom personlighet" (grenser mot paranoid), angst, depresjon og han vil utrede for ADHD eller ADD.

Jeg ble ikke overrasket å være bipolar, da jeg jo kjenner meg selv og min egen livshistorie og psyke godt, og hadde lest meg fram til at jeg "passet inn i" diagnosen, basert på livet mitt de siste 19 årene eller noe sånt. Har også blitt fulgt opp av fastlegen i mange år., men da har vi lagt det på depresjon, angst og utbrenthet.

Men at han kunne fastslå det bare på grunnlag av én samtale... og i løpet av de 60 minuttene fortelle meg at jeg skal gå på medisiner resten av livet... Jeg vet liksom ikke helt om jeg klarer å ta det seriøst?? Selv om jeg VET hvor ustabil jeg er, hvor unormal jeg føler meg til tider, hvor psykisk dårlig jeg ofte er, og hvor inderlig jeg ønsker hjelp i perioder.

Kan man virkelig fastsette en såpass omfattende diagnose så kjapt, og bare basert på hva pasienten forteller om seg selv? Hvordan foregikk det da dere ble utredet og fikk diagnosen?

Anonymkode: 0a326...653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syntes dette høres veldig useriøst ut. Det er svært uvanlig å sette diagnoser etter første møte. Ofte setter behandlere en såkalt tentativ (midlertidig) diagnose ganske tidlig, men etter ETT møte? Er dette en privat eller offentlig psykolog? Dette høres veldig rart ut

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk diagnosen som 29 åring. Var jo den stadige skiftning av å være høy og lav som er bipolar. Så har du forklart dette godt så er det fult mulig å kunne sette diagnosen rimelig kjapt. 

Hadde det ikke så godt de første 29årene av mitt liv. Etter utprøvinger av div medisiner og endelig i en alder av 32 år fant vi "min" medisin og jeg er frisk som en fisk.  Altså det jeg vil kalle frisk som en fisk etter min målestokk. Jobber 100% og har et godt kjedelig A4 liv. Men må ta pillen min resten av livet.

 

Anonymkode: 0f0c4...cb8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, altflyter skrev:

Jeg syntes dette høres veldig useriøst ut. Det er svært uvanlig å sette diagnoser etter første møte. Ofte setter behandlere en såkalt tentativ (midlertidig) diagnose ganske tidlig, men etter ETT møte? Er dette en privat eller offentlig psykolog? Dette høres veldig rart ut

Ja, jeg vet jo ikke om den er skrevet ned og liksom "fastsatt", men han sa han var helt sikker. Han sa at jeg var så typisk, at hvis han hadde filmet seansen vår, kunne han brukt den i undervisning av studenter.

Han er privat, og det er jeg skeptisk til, så derfor bestilte jeg en time hos fastlegen min i forkant. Var der på tirsdag og la frem skepsisen min. Fastlegen ble veldig positiv da hun hørte hvilken psykiater jeg skulle til, og sa at han er virkelig god. Men tenker å dra til legen igjen for å drøfte det med henne. Det er en virkelig BIG DEAL å få en sånn diagnose, føler jeg. Så jeg kjenner at jeg virkelig må føle tillit og tro at det er riktig, at den er basert på gode nok undersøkelser.

Anonymkode: 0a326...653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Nei,nei,nei. Bipolar skal utredes ordentlig. Var en gang en lege som ila en halvtimes samtale sa jeg var bipolar+ga resepter, mens min faste lege og psykolog sa det var det dummeste de hadde hørt og kunne lage motdokumentasjon til dette. Diagnoser skal utredes ordentlig ikke bare holde en finger i været.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg vet jo ikke om den er skrevet ned og liksom "fastsatt", men han sa han var helt sikker. Han sa at jeg var så typisk, at hvis han hadde filmet seansen vår, kunne han brukt den i undervisning av studenter.

Han er privat, og det er jeg skeptisk til, så derfor bestilte jeg en time hos fastlegen min i forkant. Var der på tirsdag og la frem skepsisen min. Fastlegen ble veldig positiv da hun hørte hvilken psykiater jeg skulle til, og sa at han er virkelig god. Men tenker å dra til legen igjen for å drøfte det med henne. Det er en virkelig BIG DEAL å få en sånn diagnose, føler jeg. Så jeg kjenner at jeg virkelig må føle tillit og tro at det er riktig, at den er basert på gode nok undersøkelser.

Anonymkode: 0a326...653

Det er absolutt ikke en diagnose man vil ha urettmessig så ja dette er en big deal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes dette høres skremmende ut. Å sette en diagnose på det tynne grunnlaget der er virkelig ikke greit. Denne diagnosen blir hengende ved deg resten av livet, og det bare etter å snakket med deg i 1 time. Nei, nei og atter nei. 
 

Anonymkode: 9e7e8...823

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble innlagt etter år med psykiske problemer. Etter første samtale kunne psykologen si min diagnose! Den er riktig. Det er noen ganger en ser det lett. Som lege eller psykolog. Utredninger er viktige, men ikke nødvendige!

Anonymkode: dde56...7f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes dette høres skremmende ut. Å sette en diagnose på det tynne grunnlaget der er virkelig ikke greit. Denne diagnosen blir hengende ved deg resten av livet, og det bare etter å snakket med deg i 1 time. Nei, nei og atter nei. 
 

Anonymkode: 9e7e8...823

 

Hvorfor er det så bekymringsfullt å få denne diagnosen? Hva er konsekvensene av å ha den, og hvorfor blir den hengende ved resten av livet? Man kan jo bli frisk igjen. 🤔 

Anonymkode: 73e5f...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes dette høres skremmende ut. Å sette en diagnose på det tynne grunnlaget der er virkelig ikke greit. Denne diagnosen blir hengende ved deg resten av livet, og det bare etter å snakket med deg i 1 time. Nei, nei og atter nei. 
 

Anonymkode: 9e7e8...823

Desverre ganske vanlig at dette er måten det gjøres på. Psykiatrien er inkompetanse og manglende empati satt i system. 

Anonymkode: 76856...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble innlagt etter år med psykiske problemer. Etter første samtale kunne psykologen si min diagnose! Den er riktig. Det er noen ganger en ser det lett. Som lege eller psykolog. Utredninger er viktige, men ikke nødvendige!

Anonymkode: dde56...7f3

Dette stemmer overhodet ikke. Utredninger er ALLTID nødvendig og alltid viktige. Hvis man blir bedømt basert på EN samtale, så kan man lett få feil diagnose. Har man en skikkelig dårlig dag og går til en psykolog den dagen, så kan man jo nærmest få en depresjonsdiagnose. Å bruke tid er viktig for å få et helhetlig bilde av hvordan pasienten er over tid. Uansett hvor klart ting kan virke, så er det ekstremt sjelden at man kan sette en sikker diagnose basert på en times samtale. I ditt tilfelle kunne psykologen like gjerne etter noen dager, måttet konkludert med at diagnosen var feil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvorfor er det så bekymringsfullt å få denne diagnosen? Hva er konsekvensene av å ha den, og hvorfor blir den hengende ved resten av livet? Man kan jo bli frisk igjen. 🤔 

Anonymkode: 73e5f...46a

Bibpolar er en kronisk diagnose man kan holde i sjakk, men man kan aldri bli frisk. Man kan bli symptomfri og man kan lære seg å leve med den, men man kan aldri bli kvitt den. Utfordringene vil alltid være der, men mange lærer seg å leve gode liv og å kontrollere sykdommen. Det er en diagnose som aldri forsvinner. Man vil bare lære å tilpasse seg. Med medisiner og god terapi kan man tilsynelatende være symptomfri, men jeg kan love deg at mange må jobbe hardt for å forbli symptomfri. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvorfor er det så bekymringsfullt å få denne diagnosen? Hva er konsekvensene av å ha den, og hvorfor blir den hengende ved resten av livet? Man kan jo bli frisk igjen. 🤔 

Anonymkode: 73e5f...46a

Man blir ikke frisk fra å være bipolar. Man kan være symptomfri i mang år. Men psykdomme vil man alltid ha. 

Ingen konsekvenser så fremst man får den hjelpen man trenger. Kan ta år før man finner rett medisin osv. Men bekymret fordi jeg har den diagnosen er jeg ikke. 

Anonymkode: 0f0c4...cb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere over her har sakt, dette høres ut som noe veldig useriøse greier og jeg undrer på kompentansen til behandleren du går til. Er dette en privat psykiater, eller er det gjennom dps? En diagnose blir IKKE stilt på dagen. Det skjer aldri. Kanskje behandleren sa han/hun hadde mistanke om bipolar lidelse, og du misforstod og trodde diagnosen var satt?

 

Min utredning tok et par måneder så vidt jeg husker, og det gjorde det også med alle de andre jeg kjenner som sliter med psykisk sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykiatere er utdannet til å utrede og stille diagnoser i løpet av en 60 minutters konsultasjon. Hvis pasienten presenterer seg med et atypisk symptombilde, eller frembyr komplekse symptomer som krever ytterligere utredning for å differensiere, tar det selvfølgelig lenger tid å få en diagnose (slik mange i tråden her beskriver). 

At du fikk en diagnose etter første konsultasjon, er slettes ikke ensbetydende med at psykiateren er slepphendt, useriøs og lite grundig - har man klare anamnestiske opplysninger og objektive funn som er helt klassiske og oppfyller diagnosekriteriene er det jo ingen grunn til at du skal gå til utredning i flere måneder - utredningen blir ikke mere "grundig" av den grunn. 

Du sier jo selv at du har mistenkt bipolar lidelse i mange år, da Er det jo ikke utenkelig at en erfaren og dyktig psykiater klarer å stille diagnosen på relativt kort tid - som sagt er de utdannet til dette. 

De fleste her i tråden har åpenbart ikke peiling på hva de snakker om, og det er ikke sånn at fordi noen trenger lang tid på utredning på grunn av et komplekst symptombilde så skal ALLE behøve langvarig utredning. 

Anonymkode: 885f3...863

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 19.4.2018 den 16.10, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk diagnosen bipolar lidelse i dag. Det var mitt første og eneste besøk hos psykiater, og han kunne fastslå i løpet av den ene samtalen at jeg har moderat til alvorlig grad av bipolar lidelse. Jeg skal tilbake for å utredes for flere diagnoser, blant annet synes han jeg har en "mistenksom personlighet" (grenser mot paranoid), angst, depresjon og han vil utrede for ADHD eller ADD.

Jeg syns det er mer rart at psykiateren konstaterte med "mistenksom personlighet" etter ett første møte. 

Og diagnosen depresjon blir forøvrig overflødig å utrede for, da det omfattes av den bipolare lidelsen. Det bør i alle fall en psykiater vite.

Anonymkode: f4206...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Takk for alle svar! Jeg var hos fastlege i går for å få ut litt av frustrasjonen og usikkerheten min.  Hun sa at det ikke er satt en diagnose ennå, og at jeg står fritt til å konsultere en annen psykiater for å få en second opinion dersom jeg får en diagnose jeg er usikker på om stemmer. Det er ikke sånn at jeg ikke tror jeg har bipolar lidelse, men jeg har behov for å føle at jeg er grundig utredet, og at ikke hele diagnosen baseres på ting jeg har fortalt til psykiateren i én samtale.

Fastlegen sa forøvrig at hun har tillit til denne psykiateren, og at hun også tenker at jeg har bipolar lidelse ut fra symptomene mine. 

Nå lurer jeg på om det er noen her inne som har erfaring med annen behandling enn medisiner. Jeg liker ikke tanken å å kanskje skulle bruke medisiner resten av livet når jeg kanskje kan klare meg uten...

Men det kan jeg jo lage en egen tråd om☺

Anonymkode: 0a326...653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...