Gå til innhold

Blåmuggost på pizza


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst å prøve å lage en pizza med blant annet blåmuggost, men jeg har aldri gjort det og er ikke helt kjent med den typen ost heller, annet enn å ha smakt et par ganger. 

Hvor mye trenger jeg for å få nok, men ikke for mye smak på en "vanlig" langpanne pizza? Hvilke andre typer oster er gode å blande med, og hva annet er godt å ha på? 

Anonymkode: 8e8f9...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan nok fint bruke det i kombinasjon med de ostene du vanligvis bruker, for eksempel Mozarella. Blåmuggosten ville jeg ha brukt i tillegg, omtrent som et «krydder». Den har jo i utgangspunktet en markant smak, men denne nøytraliseres mye av varmebehandlingen, så jeg ville ikke vært så veldig forsiktig med mengden. Sorte oliven synes jeg også passer veldig bra sammen med blåmuggost.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kjempegodt med blåmuggost på pizza. Men den smsker mye og passer egentlg best på ostepizza. Bruker selv mozerella og gauda i tilegg til blåmuggost. Ca tommelnegl str med ca 3cm mellomrom på bitene tror jeg er passe.

 

Anonymkode: 3abcb...d02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Lord Friendzone skrev:

Du kan nok fint bruke det i kombinasjon med de ostene du vanligvis bruker, for eksempel Mozarella. Blåmuggosten ville jeg ha brukt i tillegg, omtrent som et «krydder». Den har jo i utgangspunktet en markant smak, men denne nøytraliseres mye av varmebehandlingen, så jeg ville ikke vært så veldig forsiktig med mengden. Sorte oliven synes jeg også passer veldig bra sammen med blåmuggost.

 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er kjempegodt med blåmuggost på pizza. Men den smsker mye og passer egentlg best på ostepizza. Bruker selv mozerella og gauda i tilegg til blåmuggost. Ca tommelnegl str med ca 3cm mellomrom på bitene tror jeg er passe.

 

Anonymkode: 3abcb...d02

Takk for gode tips! Skal prøve med oliven, også tenker jeg å ha noe sopp på, for det er jeg veldig glad i :)

2 minutter siden, O.G. skrev:

Det er så godt, og så må du ha bernaise etter stekingen.

Enig! Dessverre så liker jeg ikke bernaise. 

Anonymkode: 8e8f9...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artisjokkhjerter er en veldig god kombinasjon med blåmuggost på pizza. Kjøp glass i olje, eller bruk ferske artisjokker som du renser ned til hjerter og skjærer i tynne skiver (men bare hvis du har trening i det, det er litt jobb). De hermetiske er tilsatt såpass mye syre for at de ikke skal oksidere at de ikke smaker like godt.

Ellers laget jeg forleden pizza med blåmuggost og små friske plommetomater, samt ruccola på etter steking. Det ble faktisk supergodt. Blandet med fersk mozzarella, litt gruyère og parmesan. 

Jeg tipper også frisk grønn asparges vil passe bra, enten alene med blåmuggost, eller sammen med tomater. 

Anonymkode: 82e6e...138

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pizza med blåmuggost er bare digg! Jeg blander med Mozarella, og vanlige typer hvitost. Så topper jeg med spekeskinke etter at pizzaen er stekt. Og litt hvitløksrømme.....

Anonymkode: e0403...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes skivet blåmuggost i litt tykke skiver beregnet å ha på pizza og burger.

Anonymkode: 47e60...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes skivet blåmuggost i litt tykke skiver beregnet å ha på pizza og burger.

Anonymkode: 47e60...37f

Ja, men den er som annen skivet ost dyrere (og ofte dårligere) enn ost kjøpt i bit. Og på pizza er det ikke noe poeng å ha en stor, tynn skive, der er det bedre med "klumper". 

(Jeg ser (nesten) poenget med den til burger, da.)

Anonymkode: 299d2...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker litt blåmuggost på hvit pizza. Jeg har creme fraiche med litt hvitløk og pepper blandet i på bunner, så topper jeg med litt revet ost, stekt sopp, litt serranoskinke (jeg liker den stekt)  og noen klatter blåmuggost. Når pizzaen er stekt har jeg på basilikum eller purre. Det er ganske så godt.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sausen til Brunhilde 

På 19.4.2018 den 21.12, Brunhilde skrev:

creme fraiche med litt hvitløk og pepper blandet i

legg på grønn asparges (husk å skrelle stilken) og halve småtomater (velg noen som virkelig har smak)

 

På 19.4.2018 den 15.52, AnonymBruker skrev:

fersk mozzarella, litt gruyère og parmesan

biter av en god blåmuggost (roquefort eller gorgonzola foretrekkes her. Norzola går greit). 

Frisk ruccola og basilikum over når pizzaen kommer ut av ovnen ;)

Anonymkode: 58999...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

biter av en god blåmuggost (roquefort eller gorgonzola foretrekkes her. Norzola går greit). 

Anonymkode: 58999...fcb

?

Blåmuggost er jo det tråden handler om, så den kommer selvsagt i tillegg til de oppramsede andre ostesortene. 

Den beste blåmuggosten, også til pizza, er ellers Fourme d'Ambert. Skarp gorgonzola som nummer to.

 

Anonymkode: 82e6e...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å knekke opp en norzola i ei gryte, tar oppi et par skjeer creme fraiche, en dæsj sitron og noen drag med pepperkverna. Gir et oppkok mens jeg rører til en jevn saus. 

Smører det utover pizzadeigen og tar på revet mozzarella og parmesan. Pepperoni eller spekeskinke som topping før steking. Etter steking tar jeg på hakket chilli, rødløk og ruccola

Denne pizzaen er knallgod! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En av mine favorittpizza er hvit pizza med blåmuggost. Man kan bruke creme fraiche med salt/pepper på bunn, og toppe med de ostene man vil, for eksempel mozzarella, ricotta, gouda, parmesan, men det blir helt fantastisk med blåmuggost. Jeg tenker fem-seks «klatter» med blåmuggost er nok: det kan bli for mye av det gode! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...