Gå til innhold

Bestille time hos legen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg ringer å bestiller time hos legen, må jeg da opplyse de som tar telefonen, grunnen til at jeg bestiller time?

Anonymkode: 5f71a...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det mulig å få vite hva grunnen er? Du kan eventuelt formelere deg anderledes slik at de ikke får et klart bilde av hvorfor du skal der. Men JA du må nok fortelle litt av grunnen, mener de spør om hvorfor du vil ha time

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at om du skal ha øyeblikkelig hjelp time må du opplyse om grunn, skal du bare ha en vanlig time kan du si at du bare ønsker å ta det opp med legen.

Anonymkode: f2168...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at om du skal ha øyeblikkelig hjelp time må du opplyse om grunn, skal du bare ha en vanlig time kan du si at du bare ønsker å ta det opp med legen.

Anonymkode: f2168...60d

Altså, du må si litt av grunnen. De spør ikke bare for å spør. Grunnen er jo at legen skal være forberedt på hva pasient trenger hjelp med

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg aldri opplevd. Kun hvis du skal ha øyeblikkelig hjelp time, som en annen her nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legesekretæren spør aldri meg hvis jeg bestiller ordinær time. 

Anonymkode: 9e908...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det varierer, noen spør om det. Men du kan selvsagt svare at det er privat. 

Anonymkode: 099da...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at helsesekretæren spør hva det gjelder, er for å vite om du bør ha en dobbeltime eller ikke.
Du kan selv velge å si "Det ønsker jeg kun å ta opp med legen", og heller indikere hvor lang tid du antar at det kan ta, og si om du vil ha enkelt eller dobbeltime.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mitt legesenter kan man bestille time via pasientsky når det ikke er ø-hjelp. Der kan man velge selv om man vil sette opp noen stikkord for hva konsultasjonen gjelder. Det liker jeg godt. Da kan jeg velge mellom flere forslag til tidspunkt og jeg trenger ikke forklare så mye om ærendet mitt. Jeg synes det er fint at legen er i alle fall litt forberedt, men skriver aldri veldig personlig i bestillingen. Eksempel på hva jeg kan finne på å skrive: «smerter i hælen», «behov for rådgiving om prevensjon/vurdere ny prevensjon», «mistenker matallergi»,  «trenger GU med celleprøve».  Så kort og nøytralt kan det holdes, og legen vil ha en viss ide om hvorfor jeg kommer. 

Anonymkode: a037a...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.4.2018 den 8.52, AnonymBruker skrev:

Når jeg ringer å bestiller time hos legen, må jeg da opplyse de som tar telefonen, grunnen til at jeg bestiller time?

Anonymkode: 5f71a...602

Det er helt avhengig av hvilken beskjed det får fra legen om hva som skal føres inn i timeboken. Mange leger vil ha noen stikkord om hva pasienten ønsker utført for å være forberedt på hva pasienten kommer med. 

For å vurdere hvilken hastegrad pasientens problem har blir det også spurt om hva det gjelder eller hva som er galt. Vil du ikkemoppgi noe, så blir du automatisk plassert langt bak i timeboka, som noe det ikke haster med. 

Er du gravid, så skal du føres opp på en egen time for dette formålet hos de fleste leger. Grunnen der er at førstegangsgravidtime tar gjerne lengre tid. Og slik kan vi fortsette. Noen leger vil ha ting i system, andre er ikke så nøye på tingene. 

Hva er du redd for? De på legekontoret har taushetsplikt og er legenes forlengede arm. De vet stortsett mye om mangt og mye. Kommer du ut igjen fra legen med et blodprøveark så er de fleste så trenet at de ser hvilken problemstilling du har vært hos legen for. Og får de en berettiget grunn til å lese i journalen din, så ser de alt. 

Anonymkode: 54cf3...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...