Gå til innhold

Hvordan skal jeg klare å slutte med alkohol?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den er da ikke stengt?

Anonymkode: a36b5...7d8

Men det vil den nok bli. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Guidet Kvinne said:

Men det vil den nok bli. 

Skjønner at du lever i håpet.

Anonymkode: a36b5...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at du lever i håpet.

Anonymkode: a36b5...7d8

Jeg har ingen egeninteresse av det. Jeg oppfattet HI som veldig ærlig om et veldig skambelagt tema. og jeg vet at en del av "rådene" som blir gitt ikke er i tråd med god faglig praksis, i tillegg treffer de jo ikke HI i det hele tatt. Folk svarer helt tydelig basert på egen situasjon og har ikke skjønt ts overhodet. Men de svarer vel i fylla. Og er litt sure på "vellykkede folk som drikker", det er jo heller ikke uvanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Guidet Kvinne said:

Jeg har ingen egeninteresse av det. Jeg oppfattet HI som veldig ærlig om et veldig skambelagt tema. og jeg vet at en del av "rådene" som blir gitt ikke er i tråd med god faglig praksis, i tillegg treffer de jo ikke HI i det hele tatt. Folk svarer helt tydelig basert på egen situasjon og har ikke skjønt ts overhodet. Men de svarer vel i fylla. Og er litt sure på "vellykkede folk som drikker", det er jo heller ikke uvanlig.

Rusterapauten snakker  :-)

Anonymkode: a36b5...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rusterapauten snakker  :-)

Anonymkode: a36b5...7d8

Jeg er som sagt ikke rusterapeut. Hva er det, egentlig? 

 

Jeg håper og tror at ts er smartere enn å lytte til folk som er så åpenbart negative til hjelpeapparatet. Du bidrar jo ikke med noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Guidet Kvinne said:

Du bidrar jo ikke med noe. 

Hva er ditt bidreag?

Anonymkode: a36b5...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er klar over at det er regler og retningslinjer som tok fra meg førerkortet, ikke psykologen på poliklinikken. MEN(!!!!!) at det første hun tok tak i første gangen jeg var der var nettopp det skapte ikke et godt utgangspunkt for videre samarbeid. Spesielt siden fastlegen min (som har vært fastlegen min i årevis og kjenner meg ganske godt) hadde nevnt det flere måneder tidligere, men mente (på grunnlag av blodprøver) at jeg hadde en positiv utvikling med nedadgående aklohollmisbruk og ville se an det med førerkort litt til før h*n tok en avgjørelse. Det ga psykologen f... i. Dømmekraften til en lege som har kjent meg i årevis var irrelevant i vedkommendes øyne og det ga meg ikke tillit til psykologen for å si det sånn.

Anonymkode: c19b1...a82

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er klar over at det er regler og retningslinjer som tok fra meg førerkortet, ikke psykologen på poliklinikken. MEN(!!!!!) at det første hun tok tak i første gangen jeg var der var nettopp det skapte ikke et godt utgangspunkt for videre samarbeid. Spesielt siden fastlegen min (som har vært fastlegen min i årevis og kjenner meg ganske godt) hadde nevnt det flere måneder tidligere, men mente (på grunnlag av blodprøver) at jeg hadde en positiv utvikling med nedadgående aklohollmisbruk og ville se an det med førerkort litt til før h*n tok en avgjørelse. Det ga psykologen f... i. Dømmekraften til en lege som har kjent meg i årevis var irrelevant i vedkommendes øyne og det ga meg ikke tillit til psykologen for å si det sånn.

Anonymkode: c19b1...a82

Du har jo ikke skjønt det. Psykologen er pålagt det. I første time. Det er ikke et personlig behov. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke "fosrtår hensikten" med å bli fratatt førerkortet i en slik situasjon, så tenker jeg det var en ganske så riktig avgjørelse.

Anonymkode: 4b797...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Gi meg sinnsro til å godta det jeg ikke kan forandre,

mot til å forandre det jeg kan,

og visdom til å se forskjellen»

Det er grunnpilaren til 12~trinnsprogrammet, brukt av AA og NA, men også av Trasopklinikken.

Du kan ikke forandre at du er avhengig, men du kan slutte med misbruket. Du kan ikke klare det alene etter så lang tid, men du kan søke hjelp.

Etter såpass lang periode med misbruk, vil du med stor sannsynlighet trenge et opphold på avrusningsklinikk. Men for å komme deg dit, må du snakke med fastlegen din. Fastleger flest er borti liknende saker hele tiden, så du skal ikke føle deg dum.

Du må også ta kontakt med Akan. Er du først i dialog med dem, og i aktiv behandling, skal det ekstremt mye til for at du kan miste jobben pga fyll. For en dag vil du enten møte på jobb på nedadgående eller begynne å smugdrikke på jobb. 

Også er jo AA er veldig fint og trygt sted å være.

Anonymkode: dec6d...476

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, ser det har blitt en lang diskusjon vedr førerkort. For det første, sa legen min rett før jeg gikk at vi måtte unngå at førerkortet ble inndratt. Har lest meg opp på dette feltet, og det er ikke alkohol alene og ene som avgjør om man får beholde lappen eller ei. Sosial status, jobb, alder osv spiller en stor rolle. Det som antageligvis skjer er at jeg må avlegge bp hver mnd i 1/2 år som viser avholdenhet, og da skjer det ikke noe med førerkortet. Men jeg skal ringe legekontoret og få svar på blodprøven, og hva som evt skjer videre. Men skal ærlig innrømme at jeg angrer bittert på at jeg fortalte om det. Føler ikke det hjelper meg med alkohol, det bare tvinger meg til å velge mellom lappen og alkoholen. Selvsagt vil jeg ha lappen, men tror ikke behandlere der ute som aldri har hatt et rusproblem forstår hvor stor makt alkohol har.

AA er jeg kjent med, men det er dessverre ikke et alternativ for meg på nåværende punkt, da jeg har mange bekjentskap der.

Jeg har tenkt på å kjøpe en stor tavle som jeg kan henge på kjøleskapet mitt, som en slags motivasjon. Skrive ned dag 1 uten alkohol, for så å fortsette. Dessverre blir det nok en siste drikkedag i kveld. I helgen skal jeg bo et sted uten alkohol, noe jeg håper setter press på meg til søndag, når jeg kommer hjem igjen. Har bestemt meg for å ikke kjøpe alkohol, sånn at kjøleskapet ikke er fullt på søndag. Jeg skal også utenlands neste uke med en avholdsperson, så klarer jeg å holde meg unna alkohol søn-tirs, har jeg vært alkoholfri i 9 dager, som er det lengste jeg kan huske noen gang! 

Tror det viktigste for meg er å finne noe å gjøre på kvelden, istedenfor å drikke. Selv om jeg har opplevd å være på jobb til 21-22, og allikevel drikke når jeg kommer hjem. Er så fryktelig vanskelig dette!

Anonymkode: 922d6...456

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å slutte å kjøpe alkohol det. Det du ikke har, får du heller ikke drukket. 

Anonymkode: edab0...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke bare å slutte å kjøpe alkohol når man har butikk 5 min unna.

Anonymkode: 922d6...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare å slutte å kjøpe alkohol det. Det du ikke har, får du heller ikke drukket. 

Anonymkode: edab0...2ef

Det er dessverre ikke slik avhengighet funker.

Anonymkode: dec6d...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Guidet Kvinne said:

For meg virker det ikke som om ts er her i det hele tatt. Jeg tror hun trenger mer mening i livet sitt og hun trenger å få behandlet sin depresjon (eller omvendt). 

Om hun hadde hatt venner og noen være med når hun har lange fridager, så hadde hun fått mer mening i livet sitt. Istedet blir hun gående hjemme alene, og hva er det da å se frem til? Jo, drikking

Hobbyer i seg selv hjelper ikke. Jeg har selv vært der at jeg gikk hjemme uten venner, men hadde mange morsomme hobbyer jeg kunne bruke timesvis på. Men drikkestunden var fortsatt noe jeg så frem til og syntes var mye morsommere enn alt annet. Når jeg drakk ble alt morsomt og gøy, ingenting kunne slå det. Tja, kanskje bortsette fra det å ha venner å ha det gøy med, der det ikke var så lett å tenke på alkohol hele tiden og se frem til å drikke. 

 

Anonymkode: e404c...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bli med i en eller annen organisert aktivitet, frivillig arbeid, turgruppe eller liknende? Hvis du bor i by så bør det jo være mange muligheter der. 

Det virker som du har noen venner da, det er jo et bra utgangspunkt. Kan du snakke med noen av dem om problemet? Tror du de kan støtte deg på dette? 

De færreste har venner de kan være med hele tiden, du må også jobbe med å trives i ditt eget selskap. Finn aktiviteter du kan bruke tid på, og meld deg på kurs eller lag så finner du andre med samme hobby.

Og hvis du har muligheter til å bytte til en 8 til 4 jobb, så tror jeg det er mye bedre for deg, da treffer man kolleger hver dag og unngår lange perioder alene.

Anonymkode: ddaa4...0b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ts her. Jeg bør absolutt finne meg en hobby eller fritidsaktivitet, noe jeg egentlig har hatt lyst til lenge. Synes bare det er så vanskelig, har aldri vært god i noen idrett, og nå er jeg voksen og i relativt dårlig form. Jeg tror det optimale for meg hadde vært en 8-16 jobb, men jobber innen helse(ironisk nok), og disse vokser ikke på trær. Samtidig er det veldig godt med noen dager fri når alle andre jobber, men må finne noe å fylle kveldene med. 

Jeg har gode venninner, men de er som regel opptatt med sine egne liv, og bor et stykke fra meg. Samtidig føler jeg meg såpass nedfor at jeg rett og slett ikke orker å være noe særlig sosial, og det gjør det enda lettere å isolere seg. Har også lagt mye på meg pga alkohol, og dette i seg selv bør være en motivasjon for å slutte.

Anonymkode: 922d6...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her. Jeg bør absolutt finne meg en hobby eller fritidsaktivitet, noe jeg egentlig har hatt lyst til lenge. Synes bare det er så vanskelig, har aldri vært god i noen idrett, og nå er jeg voksen og i relativt dårlig form. Jeg tror det optimale for meg hadde vært en 8-16 jobb, men jobber innen helse(ironisk nok), og disse vokser ikke på trær. Samtidig er det veldig godt med noen dager fri når alle andre jobber, men må finne noe å fylle kveldene med. 

Jeg har gode venninner, men de er som regel opptatt med sine egne liv, og bor et stykke fra meg. Samtidig føler jeg meg såpass nedfor at jeg rett og slett ikke orker å være noe særlig sosial, og det gjør det enda lettere å isolere seg. Har også lagt mye på meg pga alkohol, og dette i seg selv bør være en motivasjon for å slutte.

Anonymkode: 922d6...456

Bor du på landet? Om du bor nær en by finnes det jo mange mer aktiviteter for alle type mennesker. 

Kanskje du burde begynne å spille MMO :P Da har du noe sosialt å gå til på kveldene

Anonymkode: e404c...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her, bor i storby, så er nok av tilbud. Var en periode hvor jeg seriøst vurderte CrossFit, dette krever mye av meg selv i forhold til presisjon, og egen prestasjon. Har faktisk et senter som er i gåavstand, og de har mange timer på kveldene. Men vet ikke helt om dette kan være noe for meg

Anonymkode: 922d6...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo også vurdere litt mer rolige aktiviteter som brettspill, lære instrument, strikkeklubb eller slike ting. Kan være lett å falle av om du begynner med noe veldig vanskelig og ikke føler du får det til

Anonymkode: e404c...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...