Gå til innhold

Stort matinntak?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at jeg har et normalt og sunt forhold til mat, slik de aller fleste har, og jeg prøver ikke å briske meg. Problemet mitt er all den usunne blandingsmaten og mengdene.

 

Jo, frukt spiser jeg en god del av, og grønt nytes på knekkebrødene mine til både frokost og lunch sammen med fiskepålegg eller annet godt pålegg. Hvis det var så utrolig viktig for deg å vite. Jeg spiser også mest grove kornprodukter, bytter ut vanlig pasta med fullkornspasta, eller hvetemel med feks. spelt innimellom. 

 

Takk for et godt svar.

Jeg skal prøve å prate med ham om dette, uten å virke kritiserende og overstyrende. Jeg tror også han er veldig klar over hvor problemene ligger, og at vi sammen kan prøve å snu dette små skritt av gangen. 

Jeg kunne tenke meg at de to sammen laget en liste over hvilke matvarer gutten liker, og ta det som utgangspunkt- lære å lage enkle retter som gutten kan spise, men de må selvfølgelig være med på dette selv.

TS

Anonymkode: dc925...a5e

Men du spiser jo alt for mye brød for at det skal være sunt kosthold! 

Anonymkode: 64a01...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men du spiser jo alt for mye brød for at det skal være sunt kosthold! 

Anonymkode: 64a01...e7c

Nei, brødet er ikke problemet. Kjøttet er.

Anonymkode: 50be7...1d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er kommet flere gode råd her, (og som vanlig idiotiske tilbakemeldinger som ikke har så mye med saken å gjøre). 🙄

Jeg syns du høres oppegående ut, og oppriktig interessert i kjæresten og sønnens næringsinntak. Jeg skjønner også bekymringen din om økonomi, og det å gli over på dårligere kosthold selv(og dermed legge på deg).

Det er ofte vanlig å legge på seg i starten av forhold, men på et tidspunkt må det jo stabilisere seg. Det blir en kjip kamp for deg å alltid måtte velge "salat" når de går for hamburgertallerken.. så ved et evt samboerskap må jo kostholdet adresseres. Når min samboer flyttet inn, spiste han utrolig mye godteri og drakk mengder med brus. Klart en blir påvirket og fristet! Det er heller ikke lett å alltid ha den kjipe rollen som den som skal begrense, og sette ned foten.. det tærer på over tid...

Så spørs det hvor lenge sønnen skal bo hjemme...? Det nærmer seg kanskje utflytting, og da kan dere spise og gjøre det dere vil. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Blackbird skrev:

Jeg syns det er kommet flere gode råd her, (og som vanlig idiotiske tilbakemeldinger som ikke har så mye med saken å gjøre). 🙄

Jeg syns du høres oppegående ut, og oppriktig interessert i kjæresten og sønnens næringsinntak. Jeg skjønner også bekymringen din om økonomi, og det å gli over på dårligere kosthold selv(og dermed legge på deg).

Det er ofte vanlig å legge på seg i starten av forhold, men på et tidspunkt må det jo stabilisere seg. Det blir en kjip kamp for deg å alltid måtte velge "salat" når de går for hamburgertallerken.. så ved et evt samboerskap må jo kostholdet adresseres. Når min samboer flyttet inn, spiste han utrolig mye godteri og drakk mengder med brus. Klart en blir påvirket og fristet! Det er heller ikke lett å alltid ha den kjipe rollen som den som skal begrense, og sette ned foten.. det tærer på over tid...

Så spørs det hvor lenge sønnen skal bo hjemme...? Det nærmer seg kanskje utflytting, og da kan dere spise og gjøre det dere vil. 😉

Nå spiser ikke ts så sunt og variert heller. 

Anonymkode: 64a01...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange som følte seg truffet og ble provosert!

Jeg er enig med alt @Guidet Kvinne har skrevet! 

Ts trenger dessuten ikke ha et perfekt kosthold selv for å bekymre seg for andre. Jeg hadde slitt hvis jeg traff en med sånt kosthold, jeg synes det er direkte usexy å ta så lite vare på seg selv. Men når det kommer til mengde så kan du ikke sammenligne. Jeg har vokst opp med en søster, og hele familien er litt småspist inkl pappa. Husker vi fikk vite hva noen venner med to sønner hadde i matbudsjett. Det var det trippelte av oss eller noe sånt helt vilt. Og dette var heller ikke overvektige folk. Så det er stor forskjell på både folk og kjønn.

Går sikkert bra når du snakker med han, kanskje han til og med synes det er litt deilig at noen røsker opp i det, for han har det sikkertt i bakhodet, men tar den enkle utveien ifht sønnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ulla Ullsokk skrev:

jeg synes det er direkte usexy å ta så lite vare på seg selv.

Poenget vårt er vel at vi synes det samme om henne.

Anonymkode: 50be7...1d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Blackbird skrev:

Jeg syns det er kommet flere gode råd her, (og som vanlig idiotiske tilbakemeldinger som ikke har så mye med saken å gjøre). 🙄

Jeg syns du høres oppegående ut, og oppriktig interessert i kjæresten og sønnens næringsinntak. Jeg skjønner også bekymringen din om økonomi, og det å gli over på dårligere kosthold selv(og dermed legge på deg).

Det er ofte vanlig å legge på seg i starten av forhold, men på et tidspunkt må det jo stabilisere seg. Det blir en kjip kamp for deg å alltid måtte velge "salat" når de går for hamburgertallerken.. så ved et evt samboerskap må jo kostholdet adresseres. Når min samboer flyttet inn, spiste han utrolig mye godteri og drakk mengder med brus. Klart en blir påvirket og fristet! Det er heller ikke lett å alltid ha den kjipe rollen som den som skal begrense, og sette ned foten.. det tærer på over tid...

Så spørs det hvor lenge sønnen skal bo hjemme...? Det nærmer seg kanskje utflytting, og da kan dere spise og gjøre det dere vil. 😉

Takk for at du vrir tråden tilbake til det den egentlig handler om!

Tror de fleste av oss her inne er enige om at hverdagslig inntak av junkfood, som burgere, pizza og fritert mat med massevis av saus, chips, snop og brus er usunt og ikke minst dyrt, og går etterhvert utover helsa.

Så kan kverulantene her inne som mener jeg har et like usunt kosthold med min vanlige og sunnere(!) kost ha det så godt. 

Jeg bryr meg om dem, og skal vi bo sammen, så betyr det at begge parter må endre seg og vinne et kosthold både vi og helsa vårs trives med.

Alt med måte!

TS

 

Anonymkode: dc925...a5e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så kan kverulantene her inne som mener jeg har et like usunt kosthold med min vanlige og sunnere(!) kost ha det så godt. 

Ja, den er hakket sunnere enn hans. Likevel, du spiser kjøtt 5-6 dager i uken!! 

Anonymkode: 50be7...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget vårt er vel at vi synes det samme om henne.

Anonymkode: 50be7...1d0

Jaha, så å ikke spise bare sunt er å ikke ta vare på seg selv, men å ikke trene er greit? 

Anonymkode: 64a01...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at du vrir tråden tilbake til det den egentlig handler om!

Tror de fleste av oss her inne er enige om at hverdagslig inntak av junkfood, som burgere, pizza og fritert mat med massevis av saus, chips, snop og brus er usunt og ikke minst dyrt, og går etterhvert utover helsa.

Så kan kverulantene her inne som mener jeg har et like usunt kosthold med min vanlige og sunnere(!) kost ha det så godt. 

Jeg bryr meg om dem, og skal vi bo sammen, så betyr det at begge parter må endre seg og vinne et kosthold både vi og helsa vårs trives med.

Alt med måte!

TS

 

Anonymkode: dc925...a5e

Hva hvis han mener at du sitter for mye på rompa og krever at du begynner å trene 3 dager i uka? 

Anonymkode: 64a01...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaha, så å ikke spise bare sunt er å ikke ta vare på seg selv, men å ikke trene er greit? 

Anonymkode: 64a01...e7c

?

Hun spiser jo ikke spesielt sunt. Jeg synes det er lite kvinnelig å stappe seg med kjøtt eller trene. Hun har i tillegg et altfor høyt kontrollbehov for min smak.

Anonymkode: 50be7...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...