Gå til innhold

Har han rett til noe støtte noe sted. Er drittlei av å betale alt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboer har nå i ett år jobbet for ett bemanningsbyrå. Det er perioder hvor han jommer 100% og da får utbetalt 16000kr i mnd. Det er lite men hvertfall nok til at han kan betale halve husleia, strøm,mat, tlf osvv...

Problemet er de periodene han ikke jobber nok. Han får utbetalt hver 14 dag. Noen ganger får han betalt 2500kr og så etter 2 uker får han utbetalt 1200kr. Altså det er ikke til å leve av. Og jeg er drittlei av å måte legge ut flere tusen hver mnd for regninger fordi han ikke betaler sin del. 

Nå er det sånn at vi har barn. Hadde vi ikke hatt barn hadde jeg flyttet ut for lengst og bodd i ett bofellesket eller noe. Men ungen må ha tak over hodet. Og tar ikke jeg på meg det ansvaret hvem skal gjøre det da? Så til dere som har tenkt til å si, slutt å betal hans del. Det kan jeg ikke gjøre, da sitter ungen min uten tak over hodet og mat på bordet. 

Men er det noe hjelp fra sosialen han kan få eller nav eller hvor? Jeg kan ikke noe om sånne utbetalinger fra staten så fint om noen som har peiling kan komme med noen gode råd. 

Og ja jeg VET AT HAN MÅ FINNE SEG EN ONKLI JOBB. Men jeg har faktisk nok med meg selv, jobben min og ungen at jeg kan ikke gå etter mannen å sjekke om han søker andre jobber eller hva han gjør. Men en ting er sikkert og det er at jeg begynner å nå punktet hvor jeg ikke kommer til å gidde dette lenger om han ikke skaffer seg en onkli jobb. 

Men akuratt nå i dette øyeblikket så står regningene å venter på tur til forfallsdato og da vil jeg gjerne vite hvor han kan få hjelp til å betale sin del av regningene. 

 

Anonymkode: 8e207...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som familie er man en enhet, og kan vel ikke forvente at "noen andre" kommer på banen og betaler for dere.

Synes denne tankegangen er merkelig, og det undergraver vårt velferdssystem.

I folketrygdloven behandles samboere med felles barn på lik linje som ektefeller.

Endret av Ild
  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har nok ikke rett på noe..

Anonymkode: b8c65...7ec

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ild skrev:

Som familie er man en enhet, og kan vel ikke forvente at "noen andre" kommer på banen og betaler for dere.

Synes denne tankegangen er merkelig, og det undergraver vårt velferdssystem.

Du har et poeng der. Jeg tenker egentlig at hele problemet ligger i at typen har en jobb som gjør at inntektene blir relativt ustabile og alt for variable at en ikke får flyt i økonomien. Det er eventuelt mulig at en kan registrere seg i NAV og at NAV kan hjelpe å finne en mer stabil jobb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er i samme situasjon, får ingen støtte eller hjelp, selv om det er kun min mann som har inntekt, jeg får kun barnetrygd for 2 barn.

Anonymkode: 22a2a...75b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Ild skrev:

Som familie er man en enhet, og kan vel ikke forvente at "noen andre" kommer på banen og betaler for dere.

Synes denne tankegangen er merkelig, og det undergraver vårt velferdssystem.

Feil

TS er ikke gift og har dermed ingen forsørgelsesplikt overfor sin samboer. Noen andre er i dette tilfellet NAV - som enten kan betale arbeidsledighetstrygd, som han så vidt jeg vet, kan få for de dagene han ikke har inntekt, eller i verste fall sosialhjelp. I sistnevnte tilfelle vil det bli tatt hensyn til at han bor sammen med en annen voksen og dermed har "stordriftsfordeler" slik at han får noe mindre enn en som bor alene. Men han må søke både om arbledighetstrygd og evt sosialhjelp, det blir ikke kastet etter en.

Poenget med en velferdsstat er jo nettopp at man ikke skal være avhengig av "familien", slik at man for eksempel kan komme seg ut av voldelige forhold.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er i samme situasjon, får ingen støtte eller hjelp, selv om det er kun min mann som har inntekt, jeg får kun barnetrygd for 2 barn.

Anonymkode: 22a2a...75b

Men hvorfor får du deg ikke en jobb?

Anonymkode: 38645...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor får du deg ikke en jobb?

Anonymkode: 38645...a6d

Tror du ikke jeg prøver? Har søkt på alt, men hører ingenting.

Anonymkode: 22a2a...75b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Ild skrev:

Som familie er man en enhet, og kan vel ikke forvente at "noen andre" kommer på banen og betaler for dere.

Synes denne tankegangen er merkelig, og det undergraver vårt velferdssystem.

Jo da man er en enhet. Men man blir også lei av å aldri ha råd til noe sommhelst måned etter måned, år etter år fordi samboer ikke kan forsørge seg selv. 

Ts 

Anonymkode: 8e207...7ad

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tror du ikke jeg prøver? Har søkt på alt, men hører ingenting.

Anonymkode: 22a2a...75b

Hvordan søker du ? Er det kun digitalt eller møter du opp fysisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er ikke gift, dermed har du ikke forsørgelsesplikt, og han anses rettslig som enslig. Han må kontakte NAV og se om han enten har rett på arbeidsledighetstrygd eller supplerende sosialstønad. I begge tilfeller må han registrere seg på NAV som arbeidssøker. 

Anonymkode: ed756...71b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Ild skrev:

Som familie er man en enhet, og kan vel ikke forvente at "noen andre" kommer på banen og betaler for dere.

Synes denne tankegangen er merkelig, og det undergraver vårt velferdssystem.

Noe som er enda mer merkelig og som undergraver rettsstaten, er en tankegang som sier at mennesker har rettslige og økonomiske forpliktelser for andre uten å ha inngått avtale om det, som ekteskap innebærer. Individer er ikke en del av en rettslig og økonomisk enhet før de har brukt sin autonomi til å inngå kontrakt om det. 

Anonymkode: ed756...71b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hurra for bemanningsbyråer sier nå jeg...:sarkasme:

Anonymkode: 02298...641

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Oddy skrev:

Hvordan søker du ? Er det kun digitalt eller møter du opp fysisk?

Begge deler.

Anonymkode: 22a2a...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Begge deler.

Anonymkode: 22a2a...75b

Er utrolig bra du søker begge deler. Er du veldig kresen når du søker eller søker du på alt som er mulig for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Oddy skrev:

Er utrolig bra du søker begge deler. Er du veldig kresen når du søker eller søker du på alt som er mulig for deg?

Søker på alt som er mulig for meg til og med vaskejobb.

Anonymkode: 22a2a...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Søker på alt som er mulig for meg til og med vaskejobb.

Anonymkode: 22a2a...75b

Høres ut som du virkelig står på. Er utrolig dumt du ikke får tilbakemelding. Men slik er det dessverre i disse dager. Jeg håper likevel du kan prøve å overbevise samboeren din om å søke seg på nav. Da får du iallefall en fot inn døra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel nå vet du hvordan vi menn har følt det i årtusener.

Anonymkode: 0fcec...79a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel nå vet du hvordan vi menn har følt det i årtusener.

Anonymkode: 0fcec...79a

Godt feministene kom på banen da. De hjalp dere ut av den kneika.

Anonymkode: fdb31...c2a

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...