Gå til innhold

Hjemmelagde/kjøpe-produkter uten kjemikalier til rengjøring=


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har dere noen tips til hjemmelagde rengjøringsmidler? F.eks til oppvask, rengjøring av overflater, speil osv. 

Eller hvor kan en få kjøpt slike produkter uten massevis av kjemikalier?

Føler det lukter kjemikalier lang vei og i ettertid når jeg bruker slike vanlige sprayer osv som man får på butikken. Ikke er det bra for lungene heller. Og jeg merker at jeg lett får tørre hender og noe eksem når jeg bruker slike produkter. Kan så klart bruke oppvaskhansker når jeg rengjør, men er jo uansett ikke bra om produkter gjør at huden omtrent etser. 

Anonymkode: 368a9...012

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Natron, eddik og bakepulver kan brukes til mye :) 

Tror salt og sitron også kan brukes, men har aldri prøvd :) 

Anonymkode: 0de0f...a63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker eddik til å vaske badet og bakepulver blandet med eddik til å skure. Funker som bare det😀👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, RaraAvis78 skrev:

Jeg bruker eddik til å vaske badet og bakepulver blandet med eddik til å skure. Funker som bare det😀👍

Bare pass på at du ikke ødelegger silikonfugene.

Anonymkode: bb8cd...d28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vinduer/speil: mikrofiberklut og vann. Tørk med tørr klut.

Gulv: mikrofibermopp og vann.

Ellers bruker jeg 1/4-1/2 av anbefalt mengde vaskemiddel, uansett merke. Og det blir rent. Bruker alltid hansker når jeg bruker vaskemiddel, da jeg får eksem/åpne sår av de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker microfiberklut, tørr til støvtørring, fuktig til å tørke over flater og gulv. Zalo på kjøøen, domestos fesh på badet. Bruker minimalt såpe, men skal over på Coop sin miljøvennlige serie Klar når zaloen er oppbrukt

Anonymkode: 20f8a...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg oppklare noen vanlige misforståelser
-Du trenger ikke så mange vaskemidler, noen få typer er nok.
-Med mikrofiberkluter trenger du ofte bare vann. Dette fungerer bedre enn den vanlige måten med masse spesialsåpe.
-Sprayer er helseskadelig, fordi du da får vaskemidler i lungene, noe som kan skade lungevevet og være kreftfremkallende.

 

Vindusvasken kan du ta med en mikrofiberklut egnet for glass og vann.

Tørt støv fjernes med en tørr mikrofiberklut mens vått smuss fjernes med fuktig mikrofiberklut.

Fett fjernes med et fettløselig middel, f.eks zalo. En dråpe er faktisk nok.

Kalk fjernes med noe surt, f.eks eddik (utvannet!), sitronsaft eller et surt vaskemiddel f.eks Domestos. I dusjen er det lettere å forhindre kalkavleiringer ved å bruke en nal på veggene etter dusj.

Ha egne kluter til vask av bad. Både fordi kluter laget for vask av bad er mer skånsomme mot porselen, fordi de tåler mer og fordi æsj. Vask fra renest til skitnest, altså start med vasken og avslutt med doen.

Når du skal tørke av varme ting, f.eks koketoppen, må du bruke en gammeldags bomullsklut, eller en mikrofiberklut laget for å tåle så høye temperaturer. Vanlige mikrofiberkluter blir ødelagte.

Husk å vaske klutene ofte, så de ikke blir fulle av bakterier. Kjøkkenkluter bør skiftes hver dag, og henges opp etter hver bruk. 

Anonymkode: 65f64...3ae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kun mikrofiberkluter, eller Änglamarks oppvaskmiddel. Vasker innimellom badet med grønnsåpe. 

Anonymkode: e87ee...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker kun mikrofiberkluter, eller Änglamarks oppvaskmiddel. Vasker innimellom badet med grønnsåpe. 

Anonymkode: e87ee...532

Ikke bruk grønnsåpe på badet. Grønnsåpe etterlater seg en film der bakterier trives veldig godt. Grønnsåpe egner seg bare til vask av ubehandlet treverk, og i en skål for å gi godlukt.

Anonymkode: 65f64...3ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bruk grønnsåpe på badet. Grønnsåpe etterlater seg en film der bakterier trives veldig godt. Grønnsåpe egner seg bare til vask av ubehandlet treverk, og i en skål for å gi godlukt.

Anonymkode: 65f64...3ae

Grønnsåpe er som kjent basisk, mens oppvasksåpe som Zalo har sur pH. For å forhindre opphopning av bakterier på badet bør man veksle mellom å bruke vaskemidler med henholdsvis sur og basisk pH. Det finnes selvfølgelig andre basiske vaskemidler, men jeg foretrekker av helsemessige årsaker å bruke uparfymert grønnsåpe. 

Anonymkode: e87ee...532

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grønnsåpe er som kjent basisk, mens oppvasksåpe som Zalo har sur pH. For å forhindre opphopning av bakterier på badet bør man veksle mellom å bruke vaskemidler med henholdsvis sur og basisk pH. Det finnes selvfølgelig andre basiske vaskemidler, men jeg foretrekker av helsemessige årsaker å bruke uparfymert grønnsåpe. 

Anonymkode: e87ee...532

Du får opphopning av bakterier dersom bakteriene har noe å vokse i, noe å leve av, rett temperatur og fuktighet. Badet er varmt og fuktig, så det får du ikke gjort noe med. Grønnsåpe etterlater seg rester av grønnsåpe og skitt som bakteriene kan vokse i og spise av. Hvis du vasker med vann og mikrofiber vasker du bort såpe og skitt, slik at bakteriene ikke har noe å leve på og av. Argumentet ditt faller dermed bort.

Anonymkode: 65f64...3ae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som tror natron, eddik, bakepulver og salt ikke er kjemikalier, bør finne fram igjen læreboka fra folkeskolen.

Anonymkode: f7549...a0e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Änglemark, Neutral, klar og C har rengjøringsprodukter uten unødvendige kjemikalier 👍🏻

Anonymkode: c9a54...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.4.2018 den 23.43, AnonymBruker skrev:

Natron, eddik og bakepulver kan brukes til mye :) 

Tror salt og sitron også kan brukes, men har aldri prøvd :) 

Anonymkode: 0de0f...a63

Ganske sterke kjemikalier dette her da! (Ser andre har påpekt det samme ;) ) 

Anonymkode: a5972...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 18.4.2018 den 10.07, AnonymBruker skrev:

Har dere noen tips til hjemmelagde rengjøringsmidler? F.eks til oppvask, rengjøring av overflater, speil osv. 

Eller hvor kan en få kjøpt slike produkter uten massevis av kjemikalier?

Føler det lukter kjemikalier lang vei og i ettertid når jeg bruker slike vanlige sprayer osv som man får på butikken. Ikke er det bra for lungene heller. Og jeg merker at jeg lett får tørre hender og noe eksem når jeg bruker slike produkter. Kan så klart bruke oppvaskhansker når jeg rengjør, men er jo uansett ikke bra om produkter gjør at huden omtrent etser. 

Anonymkode: 368a9...012

Det er bare å bruke vanlig håndsåpe og eddik. Duger til alt. Men «kjemikalier» er jo et ganske vagt begrep. Kvikksølv er et naturlig forekommende stoff, men ikke spesielt sunt. 

Såpe gir deg for øvrig tørr hud uavhengig av hvor sunn den er - det er hele poenget med såpe (å løse opp fett, også det på huden, eller utenpå virus).

 

 

Anonymkode: ad7d8...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...