Gå til innhold

Arrestert av politiet fordi de satt for lenge på Starbucks uten å bestille


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Også må de dra rase inn i dette... jeg blir helt matt.

De oppholdte seg på privat eiendom, ble bedt om å fjerne seg siden de ikke var kunder. Vanlig policy. De valgte å ikke kjøpe noe, og måtte da fjernes av politi. Folk er blitt gærne. Hvorfor skal man få immunitet fra å oppføre seg som en drittsekk bare pga hudfarge?

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei

Anonymkode: 7d537...4a0

Jo, de kan og risikere en natt i kasjotten (Uavhengig av hudfarve)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det ikke lovbrudd sitte på cafe  

Anonymkode: 7d537...4a0

Det er lovbrudd om du blir bedt om å forlate området

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig hvor indignerte folk blir over denne saken, som om det er noe sjokkerende ved det i det hele tatt.

Det er to sammenfallende faktorer i denne saken, ingen av de er særlig bemerkelsesverdige.

1. De ble bedt om å forlate butikken når de ikke hadde til hensikt å handle. I Norge nektes sigøyenere adgang til butikker og kafeer daglig uten at noen hever et øyenbryn.

2. I usa er er politiet lovpålagt å iføre håndjern på alle de arresterer, og helt uavhengig av hva de eventuelt måtte være mistenkt for. Politiet må beslutte arrestasjon for å kunne sanksjonere noen som ikke følger politiets pålegg. Som for eksempel å forlate et bygg eller en eiendom. 

Det er ingenting rart med denne saken overhode, men det er åpenbart at noen prøver å gjøre dette til en rasesak. Helt uten grunnlag. 

Anonymkode: 24a69...da3

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasismen går vel heller motsatt vei, spør en meg. 

Nei, det er ikke ulovlig å sitte på cafe uten å kjøpe noe, i seg selv.

Men mange cafeer og restauranter har interne retningslinjer - av typen, bruke toalettet - kun for betalende kunder, ikke spise medbrakt mat og drikke, sitteplasser kun for kunder.

Det er selvfølgelig lov for cafeene, å etterleve disse retningslinjene.

Det være seg om kundene er svarte, hvite, gule eller blå.

Å da skulle forskjellsbehandle konsekvenser av brudd på disse retningslinjene basert på hudfarge, er rasisme av verste sort!!

»naaaai han er svart dakkal kan ikke hive han ut av cafeen da han forstår jo ikke bedre».

Dette stakkarsliggjøringen av afroamerikanere er jo, igjen, rasisme av verste sort! Dere snakker om og forsvarer som om de er 5-åringer som ikke forstår bedre!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av hva som er rett og galt i situasjonen, så forstår jeg ikke hvorfor dette blir kalt rasisme? Sa den ansatte eller politiet st de måtte ut pga sin farge? Hvordan vet de at det samme ikke skjer med hvite? Man kan ikke dra rase kortet hver gang man en mørk person ikke liker hvordan den blir behandlet. Mulig de ble  dårlig behandlet, men det er ikke grunnlag for å kalle det rasisme. Det skjer nok også med hvite, men da hører du ikke om det fordi det blir sett på som dårlug kundebehehanling i stedet for rasisme. 

 Akkurat det samme som når det ble skreket rasisme etter at to mørke gutter ble ransaket på McDonals i Oslo. 

Anonymkode: 9cb2e...6ab

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Man retter seg etter det butikken/restauranten man oppholder seg i sier. Starbucks driver ikke gratis møterom for folk. Avtaler man å møtes på Starbucks så får man da også kjøpe noe mens man venter. Ellers er faktisk representant for etablissementet i sin fulle rett til å be de ikke-betalende forlate plassen slik at de betalende kundene kan få plass.

I Norge ville det ikke vært politiet som ba dem gå, men mest sannsynlig en vekter. Hvor treg er du i oppfattelsen når du ikke forstår etter tre beskjeder at ikke-betalende "kunder" ikke er ønsket i lokalet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke tak i hvorfor de både nektet å dra og ikke betstilte noe?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Blondie65 said:

Man retter seg etter det butikken/restauranten man oppholder seg i sier. Starbucks driver ikke gratis møterom for folk. Avtaler man å møtes på Starbucks så får man da også kjøpe noe mens man venter. Ellers er faktisk representant for etablissementet i sin fulle rett til å be de ikke-betalende forlate plassen slik at de betalende kundene kan få plass.

I Norge ville det ikke vært politiet som ba dem gå, men mest sannsynlig en vekter. Hvor treg er du i oppfattelsen når du ikke forstår etter tre beskjeder at ikke-betalende "kunder" ikke er ønsket i lokalet?

Jeg er forsåvidt enig. 

Det som er grunnen til at folk er opprørt, er vel at dette ikke er noe hvite (middelklasse, uteliggere og lignende ville blitt kastet ut uavhengig av rase) sjelden opplever. Man skal ikke undergrave at forskjellsbehandling faktisk er et problem i deler av USA, og at den kommer av rasisme. Derfor blir slike saker store gang på gang. 

Anonymkode: 6ff7d...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Uavhengig av hva som er rett og galt i situasjonen, så forstår jeg ikke hvorfor dette blir kalt rasisme? Sa den ansatte eller politiet st de måtte ut pga sin farge? Hvordan vet de at det samme ikke skjer med hvite?

Det samme skjer ikke med hvite fordi de går når de får beskjed om det. Om de ikke går når de får beskjed om det så kommer selvfølgelig politiet og det samme skjer med hvite.

Anonymkode: accf3...1fd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullete å bli så opprørt over noe som dette. Om det var nødvendig med håndjern vet jo politiet, men jeg kan tenke meg vedkommende som satt der motsatte seg å gå frivillig før politiet kom, og motsatte seg etter det å bli med politiet da de ba h*n bli med. Ja, da kan ting som dette skjer. 

Det er slett ikke ulovlig å kaste noen ut fra sin kafe eller restaurant. Dette er privat eiendom, og man kan råde over den som man ønsker. Så får man være enig eller uenig om at dette kanskje ikke er bra behandling ovenfor potensielle kunder, men det er jo en vurdering eier av kafeen må gjøre. Retten til å vise noen ut er der like fullt. 

Anonymkode: 78900...db6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er ikke ulovlig å sitte på cafe"? Cafeen leier eller har kjøpt et lokale for å selge sine varer, og har sitteplasser til kundene sine. Det er ikke gratis, og de er avhengig av å selge for å drive. De er selvfølgelig ikke pålagt å la ikke-betalene folk ta opp sitteplasser. Jeg møter ofte kunder på cafe, men kjøper naturligvis alltid noe - det skulle da bare mangle. Å leie møterom er ikke gratis. Dersom man er uvillig til å handle på cafeen, så får man heller vente på folk utendørs, på en tog-stasjon eller liknende. Det var ingen som tvang dem til  å okkupere sitteplasser, de gjorde det helt selv og nektet å gå da de ble bedt om det. Fra mitt ståsted er de eneste som har gjort noe galt her menneskene som tok seg til rette på andres eiendom. 

Anonymkode: 29490...5d3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper de blir straffet for dette cafeen

Anonymkode: 7d537...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på hva de sa jeg, da de ble bedt om å kjøpe noe, har de forklart at de venter på noen, at de snart skal kjøpe noe, eller har de vært frekke? For her er det jo en del viktige opplysninger vi ikke vet noe om.

Jeg har selv jobbet mange år i servicenæringen, og har måtte ringe politiet en gang, da en person nektet å gå, bråket og var svært ufin. Han var hvit da, og løp da jeg ringte politiet, så de trengte jo ikke å komme.

Så i dette tilfellet kan det ha vært rasisme, og det kan være at de 2 mennene var frekke, og nekter de da og gå, så må man jo ringe politiet. Og vi vet jo ikke hva som har skjedd.

Anonymkode: ea712...f79

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Rasisme på høyt nivå og viser bare hvorfor vi må slå hardt ned på rasistiske holdninger!

Dette hadde ikke skjedd om det var en hvit gammel mann eller to hvite venninder. 

Anonymkode: e11a3...db1

Det er du som er den ekte rasisten her med dine åpenbare rasistiske holdninger!

Anonymkode: 7f5a4...1de

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er du som er den ekte rasisten her med dine åpenbare rasistiske holdninger!

Anonymkode: 7f5a4...1de

Nei

Anonymkode: 7d537...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er forsåvidt enig. 

Det som er grunnen til at folk er opprørt, er vel at dette ikke er noe hvite (middelklasse, uteliggere og lignende ville blitt kastet ut uavhengig av rase) sjelden opplever. Man skal ikke undergrave at forskjellsbehandling faktisk er et problem i deler av USA, og at den kommer av rasisme. Derfor blir slike saker store gang på gang. 

Anonymkode: 6ff7d...110

Det er klart at hvite sjelden opplever dette, da hvite ville skjønt at man måtte kjøpe noe får å okkupere bordene på starbucks over lengre tid og hvite ville også skjønt at de måtte kjøpe noe eller forlate bygget når dette ble forklart for dem av betjeningen. Videre ville hvite skjønt at de måtte gå når politiet gav dem pålegg om å gå. Prøver du å insinuere at negre ikke er oppegående nok til å forstå vanlig tale og kutyme? Lite greit av deg å stakkarsliggjøre svarte på den måten.

Anonymkode: dfc64...003

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er klart at hvite sjelden opplever dette, da hvite ville skjønt at man måtte kjøpe noe får å okkupere bordene på starbucks over lengre tid og hvite ville også skjønt at de måtte kjøpe noe eller forlate bygget når dette ble forklart for dem av betjeningen. Videre ville hvite skjønt at de måtte gå når politiet gav dem pålegg om å gå. Prøver du å insinuere at negre ikke er oppegående nok til å forstå vanlig tale og kutyme? Lite greit av deg å stakkarsliggjøre svarte på den måten.

Anonymkode: dfc64...003

Rasist 

Anonymkode: 7d537...4a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Da kunne de vel ha kjøpt en kaffe hver når de fikk beskjed om å kjøpe noe, og ikke gjøre seg vanskelige.  Starbucks gjorde ikke noe galt,derimot politiet gjorde det- det kan jeg fint være enig. Helt unødvendig å sette på håndjern og arresterre de. 

Anonymkode: 39edb...66d

Du er hva er gal med verden.  Flere hvite kunder som satt der i over 1 time og hadde ikke bestilte noe heller...og sjefen som ringte politiet fikk sparken.  Så...ja, Starbucks innrømmer at det var galt.  

Anonymkode: 732d2...698

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GiftMann38
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er forsåvidt enig. 

Det som er grunnen til at folk er opprørt, er vel at dette ikke er noe hvite (middelklasse, uteliggere og lignende ville blitt kastet ut uavhengig av rase) sjelden opplever. Man skal ikke undergrave at forskjellsbehandling faktisk er et problem i deler av USA, og at den kommer av rasisme. Derfor blir slike saker store gang på gang. 

Anonymkode: 6ff7d...110

Det er vel knapt nok noen fra den hvite middelklassen som ikke ville forlatt en forretning når de ble bedt om å forlate stedet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...