Gå til innhold

Høyesterett: Straffbart å si "jævla neger" i en krangel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Peaches skrev:

1)Du misforstår med vilje og legger ord i munnen min som jeg aldri har sagt. Les det jeg har skrevet igjen før du svarer.

2)Dessuten har det vært hvite slaver i Afrika. Hvite slaver i midtøsten også, for den saks skyld. Ikke undertrykkende nok for deg?

1) Du presenterer en veldig enkel logikk som jeg er redd er tuftet på føleri. 

2) Hvilken tidsperiode/epoke? Hvor mange mennesker snakker vi ca.? Hvilke historiske følger har dette hatt for disse hvite slavene, kulturelt og territorielt?
Kilder?

Anonymkode: 8d4d6...3ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke gjør deg selv dum. N-ordet er ikke for neger. N-ordet er for «NIGGER»/«NIGGA», som er sidestilt med «svarting» på norsk. 

Anonymkode: 32bb4...464

N-ordet er for alle de variantene av det ordet, og ingen av dem bør brukes av hvite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, justdrinkingmytea skrev:

N-ordet er for alle de variantene av det ordet, og ingen av dem bør brukes av hvite.

Lol, du er jo helt uvitende 🤣

Anonymkode: 70a5f...2e5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Lol, du er jo helt uvitende 🤣

Anonymkode: 70a5f...2e5

Nei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt til hysteri rundt dette med omtale av mørkhudede personer. Neger var faktisk en helt vanlig betegnelse på denne gruppen for ikke altfor lenge siden. Thorbjørn Egner hadde blant en sang om negergutten vesle Hoa. Så lenge betegnelsen ikke brukes utelukkende for å krenke noen, ser jeg faktisk ikke hva som er problemet.

Anonymkode: 0b577...658

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det var da voldsomt til hysteri rundt dette med omtale av mørkhudede personer. Neger var faktisk en helt vanlig betegnelse på denne gruppen for ikke altfor lenge siden. Thorbjørn Egner hadde blant en sang om negergutten vesle Hoa. Så lenge betegnelsen ikke brukes utelukkende for å krenke noen, ser jeg faktisk ikke hva som er problemet.

Anonymkode: 0b577...658

Er det deg det går utover? Hvorfor MÅ du få si n-ordet? Verden går fremover, nå ser (i hvert fall opplyste) folk at dette har vært brukt for å gjøre forskjell på folk. Da er det veldig enkelt å la være å bruke det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, justdrinkingmytea skrev:

Er det deg det går utover? Hvorfor MÅ du få si n-ordet? Verden går fremover, nå ser (i hvert fall opplyste) folk at dette har vært brukt for å gjøre forskjell på folk. Da er det veldig enkelt å la være å bruke det.

Føler ikke noe behov for å måtte si neger, men det bør ikke være så jævla kontroversielt å bruke ordet. Man ødelegger ikke akkurat noens liv ved å si det. Da er man i så fall veldig hårsår.

Anonymkode: 0b577...658

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Føler ikke noe behov for å måtte si neger, men det bør ikke være så jævla kontroversielt å bruke ordet. Man ødelegger ikke akkurat noens liv ved å si det. Da er man i så fall veldig hårsår.

Anonymkode: 0b577...658

Så svarte som blir utsatt for rasisme (gjerne oftere enn vi hvite er klare over, fordi vi ikke opplever det selv) skal bare tåle det? Bruk et annet ord. Såre enkelt, men tydeligvis vanskelig for et par nepskrell med tvilsomme holdninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, justdrinkingmytea skrev:

Så svarte som blir utsatt for rasisme (gjerne oftere enn vi hvite er klare over, fordi vi ikke opplever det selv) skal bare tåle det? Bruk et annet ord. Såre enkelt, men tydeligvis vanskelig for et par nepskrell med tvilsomme holdninger.

Så hvite opplever ikke rasisme? Den var ny. Skal vi godta alt mulig av dårlige holdninger de presenterer, mens vi ikke engang kan omtale de uten at det er rasisme?

Anonymkode: 0b577...658

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Trist...  Synd du ikke forstår bedre. 

Jeg kan si det samme om deg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvite opplever ikke rasisme? Den var ny. Skal vi godta alt mulig av dårlige holdninger de presenterer, mens vi ikke engang kan omtale de uten at det er rasisme?

Anonymkode: 0b577...658

Nei, det gjør vi ikke. At svarte "diskriminerer" oss på bakgrunn av hudfarge (har aldri opplevd å gå glipp av noe pga hudfargen min jeg, men ok) har ingen strukturell makt bak seg. Ikke ok å slenge dritt til noen, men hva slags skjellsord hvite bruker mot svarte på bakgrunn av hudfarge er en del av et større problem. Det underbygger en samfunnsstruktur der bl.a. svarte taper. Å bli kalt *skjellsord for hviting* (kommer ikke på noen som hadde plaget meg nevneverdig akkurat nå...) har ingen reelle konsekvenser for meg.

At hvite opplever rasisme var nyheter for meg i hvert fall. Slaveri? Folkemord? Segregering? Kan ikke huske fra historietimene at det var noe hvite har blitt utsatt for i særlig stor grad.

Endret av justdrinkingmytea
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1) Du presenterer en veldig enkel logikk som jeg er redd er tuftet på føleri. 

2) Hvilken tidsperiode/epoke? Hvor mange mennesker snakker vi ca.? Hvilke historiske følger har dette hatt for disse hvite slavene, kulturelt og territorielt?
Kilder?

Anonymkode: 8d4d6...3ed

1) Hvis det er noen som tufter argumenter basert på føleri, må det være dere som blir krenket av et ord som for bare noen tiår siden ble brukt i kampen for like rettigheter uavhengig av hudfarge.

2) Kilder kan du google selv, har vært både hvite slaver i Nord-Afrika og i midtøsten. Tar deg 2 sek. Det er vel dem som roper høyest som får videreført historien sin videre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, justdrinkingmytea skrev:

Nei, det gjør vi ikke. At svarte "diskriminerer" oss på bakgrunn av hudfarge (har aldri opplevd å gå glipp av noe pga hudfargen min jeg, men ok) har ingen strukturell makt bak seg. Ikke ok å slenge dritt til noen, men hva slags skjellsord hvite bruker mot svarte på bakgrunn av hudfarge er en del av et større problem. Det underbygger en samfunnsstruktur der bl.a. svarte taper. Å bli kalt *skjellsord for hviting* (kommer ikke på noen som hadde plaget meg nevneverdig akkurat nå...) har ingen reelle konsekvenser for meg.

Det er jo faktisk rasisme. Ikke lenge siden jeg snakket med en somalsk jente som måtte lyve til moren når hun var sammen med hvite venninner fordi hun ikke fikk lov til å menge seg med hvite. Er det rasisme? Hvor går grensen for hvite og hvor går grensen for svarte? Jeg skulle gjerne sett at vi hadde en og samme grense for rasisme, uavhengig av hudfarge til sender/mottaker. Men slik er det ikke. Dessverre. Hvite kommer dårligst ut av det, og dette på bakgrunn av noe forfedrene våre har gjort. Ikke en gang i stor grad i Norge, den største rasediskrimmineringen skjedde 10.000 km fra oss. Det henger ikke på greip.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Peaches skrev:

Jeg ble oppvokst med å si neger, og vil fortsette å si neger. Det er synonymt med svart, og ment som en beskrivelse av hudfarge fra min side. Ikke noe mer. Tøysete hele greia.

Hva du legger i ordet betyr ingenting. Ingenting. Det er den som blir omtalt som har definisjonsmakten for hvordan det oppleves å bli kalt det.

Det er helt merkelig å være så historieløs som du gir uttrykk for å være.

Anonymkode: 4c9c0...330

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva du legger i ordet betyr ingenting. Ingenting. Det er den som blir omtalt som har definisjonsmakten for hvordan det oppleves å bli kalt det.

Det er helt merkelig å være så historieløs som du gir uttrykk for å være.

Anonymkode: 4c9c0...330

Med den logikken kan jeg tillate meg å bli krenket for absolutt alt bare fordi jeg er kvinne og har blitt undertrykt i alle år.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Dævendøtte said:

Hva snakker du om? Jeg kaller da ingen for noen de ikke vil bli kalt? Kunne ikke falle meg inn å bruke ordet neger om noen, ei heller andre støtende ord. 

At du kaller meg for "du" er faktisk noe jeg finner svært støtende, så jo, du bruker støtende ord mot meg. Ergo fengsel.
 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ikke gjør deg selv dum. N-ordet er ikke for neger. N-ordet er for «NIGGER»/«NIGGA», som er sidestilt med «svarting» på norsk. 

Anonymkode: 32bb4...464

Ikke gjør deg selv dum. N-ordet er for neger. N-ordet er ikke for «NIGGER»/«NIGGA», dette er kun i USA selv om slike som deg prøver deres hardeste for å få ordet Neger til å bety det samme.
 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Kan ikke huske å ha lest/hørt om at svarte eller afrikanere solgte og brukte hvite som redskap og arbeidskraft på lik linje med trekkdyr som hest og okse, og gjennom en slik maktdemonstrasjon dannet seg en institusjonalisert kollektivistisk  undertrykkende tradisjon om at mennesker av annen hudtone er seg selv underlegen, :ac: 

Ifølge din logikk bør vi i dagligtalen omtale homofile/lesbiske/jøder som "homsen", "lesba" og "jøden" i stedet for Truls, Trine og Levi? :klappe:

Anonymkode: 8d4d6...3ed

Da burde du kanskje lese litt mer ;) Og at du selv foretrekker å bruke merkelapper som homse, lesbe og jøde på folk du kan navnet til får være opp til deg selv. Ikke tillegg dine egne syke holdninger på andre.

Anonymkode: 24d2b...c55

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, Peaches skrev:

1) Hvis det er noen som tufter argumenter basert på føleri, må det være dere som blir krenket av et ord som for bare noen tiår siden ble brukt i kampen for like rettigheter uavhengig av hudfarge.

2) Kilder kan du google selv, har vært både hvite slaver i Nord-Afrika og i midtøsten. Tar deg 2 sek. Det er vel dem som roper høyest som får videreført historien sin videre.


Det første mannen i gata tenker når man sier "hvit" er person av europeisk herkomst med tydelige lys hudtone. Jeg kan ikke erindre folkemasser transportert fra europeere til Midtøsten/Nord-Afrika med slavehold som agenda. Jo mørkere des mer forulempet er man, det har historien bevist ila det siste tusen året. Riker oppstår og legger nye landeområder og folkegrupper under seg, før de så ved et tidspunkt kollapser. Jeg kan likevel ikke se noen som har aktivt gått inn for å legge lyshudede under seg i den skala du ønsker å likestille med undertrykkelsen av mørkhudede. Ja, den transatlantiske slavetiden har opphørt, men følgene og mye av tradisjonen er for mange som vil føre den videre nesten som hugget i stein. 

6 minutter siden, Peaches skrev:

Det er jo faktisk rasisme. Ikke lenge siden jeg snakket med en somalsk jente som måtte lyve til moren når hun var sammen med hvite venninner fordi hun ikke fikk lov til å menge seg med hvite. Er det rasisme? Hvor går grensen for hvite og hvor går grensen for svarte? Jeg skulle gjerne sett at vi hadde en og samme grense for rasisme, uavhengig av hudfarge til sender/mottaker. Men slik er det ikke. Dessverre. Hvite kommer dårligst ut av det, og dette på bakgrunn av noe forfedrene våre har gjort. Ikke en gang i stor grad i Norge, den største rasediskrimmineringen skjedde 10.000 km fra oss. Det henger ikke på greip.

..og du tror ikke Ola og Kari nekter barna sine sosial omgang med Ali, Mohamed og Zahra pga kulturforskjeller og skeptisisme?Hva kan man si om den norske stats overgrep på samene da det ble bestemt at samene skulle "fornorskes"? Det hadde riktig nok ikke med hudtonen å gjøre, men heller kultur og levemåten deres, hvorpå "same" ble synonymt med noe negativt.

Til info så tilhører mennesker av ulike hudtoner, ikke ulike, men den SAMME rasen.

Anonymkode: 8d4d6...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han som brukte en bakt potet som våpen, da? Fikk ikke han noe straff?😂

Anonymkode: 6b353...8b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva du legger i ordet betyr ingenting. Ingenting. Det er den som blir omtalt som har definisjonsmakten for hvordan det oppleves å bli kalt det.

Det er helt merkelig å være så historieløs som du gir uttrykk for å være.

Anonymkode: 4c9c0...330

Hvordan våger du å bruke ordet "du" til hun? Hva om hun blir støtt av det ordet? Eier du ikke folkeskikk!?!?
 

1 hour ago, AnonymBruker said:

1) Du presenterer en veldig enkel logikk som jeg er redd er tuftet på føleri. 

2) Hvilken tidsperiode/epoke? Hvor mange mennesker snakker vi ca.? Hvilke historiske følger har dette hatt for disse hvite slavene, kulturelt og territorielt?
Kilder?

Anonymkode: 8d4d6...3ed

At du selv ikke greier å google dette og avfeier det med en gang sier nok om deg og din utdanning. Det er allmenkunskap at hvite mennesker også har vært brukt som slaver i alle år.

Anonymkode: 24d2b...c55

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, justdrinkingmytea skrev:

Ja. Det der er reinspikka rasisme.

Rasisme er ikke ulovlig. Ingen som kan bestemme om du skal være det eller ikke. Det er en privatsak. 

Anonymkode: c9c4d...5d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...