Gå til innhold

Erfaring med peth-test?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Gikk til fastlegen min pga depresjon. Valgte å legge alle kortene på bordet, og sa at jeg drakk 3-6 halvlitere hver kveld pga søvn (med unntak), noe som har foregått i 1 år. Legen sa da at han anbefalte totalavhold i 6 mnd frem i tid. I tillegg måtte jeg ta en såkalt peth-test. Ble da veldig redd for at jeg kan risikere å miste lappen, selv om jeg aldri har kjørt i ruspåvirket tilstand. Legen sa at vi måtte unngå at førerkortet ble dratt inn, men at det er noen nye regler vedr alkohol og førerkort.

Så nå sitter jeg her og er livredd for hva Peth-testen kommer til å vise, og hva som skjer fremover. Noen med erfaringer rundt dette?

Anonymkode: 494e0...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er en svært nøyaktig test som viser om du har hatt høyt alkoholkonsum over tid. Det er ikke noe du kan gjøre for å påvirke resultatet. Samarbeid med legen din, så går dette bra.

Anonymkode: 9df1d...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, takker for svar! Jeg er selv veldig usikker på hva resultatet blir da jeg ikke drikker store mengder alkohol, men ofte. Ironisk nok jobber jeg med personer som blant annet er alkoholikere, og det jeg konsumerer er blåbær i forhold til de mengdene. Men vet ikke hvordan en peth-test kalkulerer resultatet, om det er mengden alkohol eller ofte/sjeldent inntak. Kjenner dette med førerkortet stresser meg, hadde holdt godt kjeft om det og bare snakket om depresjon hadde jeg visst at dette hadde blitt utfallet:icon_frown:

Anonymkode: 494e0...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her, takker for svar! Jeg er selv veldig usikker på hva resultatet blir da jeg ikke drikker store mengder alkohol, men ofte. Ironisk nok jobber jeg med personer som blant annet er alkoholikere, og det jeg konsumerer er blåbær i forhold til de mengdene. Men vet ikke hvordan en peth-test kalkulerer resultatet, om det er mengden alkohol eller ofte/sjeldent inntak. Kjenner dette med førerkortet stresser meg, hadde holdt godt kjeft om det og bare snakket om depresjon hadde jeg visst at dette hadde blitt utfallet:icon_frown:

Anonymkode: 494e0...e16

Peth sier noe om både mengde og varighet av inntaket. Inntaket ditt er bekymringsverdig høyt, og det må du ta innover deg. Å sammenligne det med inntaket til tunge alkoholikere er å lure seg selv. Du har et forbruk med overhengende fare for organskade.

Anonymkode: 9df1d...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her, takker for svar! Jeg er selv veldig usikker på hva resultatet blir da jeg ikke drikker store mengder alkohol, men ofte. Ironisk nok jobber jeg med personer som blant annet er alkoholikere, og det jeg konsumerer er blåbær i forhold til de mengdene. Men vet ikke hvordan en peth-test kalkulerer resultatet, om det er mengden alkohol eller ofte/sjeldent inntak. Kjenner dette med førerkortet stresser meg, hadde holdt godt kjeft om det og bare snakket om depresjon hadde jeg visst at dette hadde blitt utfallet:icon_frown:

Anonymkode: 494e0...e16

Det er dessverre det mange erfarer når man sier at man ruser seg (på et eller annet). 

Jeg forstår legen, men jeg forstår også deg. En ting er at det går utover deg med skader ol. Det er jo bare opp til deg å avgjøre om du synes er greit eller ikke. Men noe annet er jo hvis legen er redd for at du skal kjøre i ruset tilstand. Jeg leser at du ikke gjør det altså. 

Anonymkode: 2c332...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dessverre det mange erfarer når man sier at man ruser seg (på et eller annet). 

Jeg forstår legen, men jeg forstår også deg. En ting er at det går utover deg med skader ol. Det er jo bare opp til deg å avgjøre om du synes er greit eller ikke. Men noe annet er jo hvis legen er redd for at du skal kjøre i ruset tilstand. Jeg leser at du ikke gjør det altså. 

Anonymkode: 2c332...3f3

TS her. Har forsøkt å lese meg opp vedr regler på førerkort og alkohol, men har ikke funnet noe relevant til min sak egentlig. Så jeg vet ikke hva som skjer videre. Har fått ny legetime i midten av mai, og kjenner at å gå og lure på om jeg får kjøreforbud, inndragning av førerkortet, ol. virkelig kommer til å tære på meg i tiden fremover, vet ikke hva som avgjør dette med førerkortet. Kan nevne at dette er første gang jeg har vært hos fastlegen, og h*n kjenner ikke til min bakgrunn, bortsett fra evt journal. 

Anonymkode: 494e0...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...