Gå til innhold

"Valpefett" på gutt 13 år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en 13 år gammel gutt som siste to, tre mnd. har fått litt valpefett rundt magen. Puppene hans virker også litt hovne, og står litt ut.

Han trener mye, er aktiv 4-5 ganger per uke, og er aktiv i skoletiden. Slapper av med gaming etter skole, før treninger og de få kvelder han ikke har trening.

Spiser godis i helgene, litt kos utenom innimellom. Rimelig normalt, vil jeg si. Liker ikke brus med sukker, kun lettbrus hvis han drikker det.

Spiser godt. Ikke så mye frokost (2 skiver), skolelunsj (2 skiver og en frukt, evt litt middagsrester). Noen ganger en frukt eller to etter skolen. Middag (eksempel to posjoner med pasta og kjøttdeig ELLER tre pølser i brød ELLER et kyllingbryst med tilbehør ++).

God appetitt på kvelden. Gjerne 4 skiver, smoothie og frukt etter trening.

 

Han er høy og sterk! 42 i sko, størrelse S mann i klær. Nærmer seg 160 høy. Ikke tjukk, absolutt ikke, men har den siste tiden fått litt fett omkring magen og puppene ser litt hovne ut.

Han har ikke kommet helt i pubertet, ikke noe hår her og der for eksempel. Begynner få litt uren hud, så noe er i gjære :)

Er det vanlig å "samle litt fett" før selve puberteten bryter ut?

Slike små hovne pupper, går de tilbake?

Han virker som han synes det er litt kjipt, og har for eksempel begynt å spøke med at han har litt stor mage etter måltider....

Anonymkode: bf460...1ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt sikker på at han deltar aktivt i treningen og ikke sitter på benken eller lyver om at han er på trening mens han egentlig er hos en venn å gamer?
Kutt ut godteri i helger, gi han nøtter eller max 1 sjokoladeplate i måneden, alt gummi godteri og sjokolade hver helgedag er bomber til å øke vekten

Anonymkode: 0317d...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ikke ut som middagene deres er så sunne... Prøv å få mer sunnhet i middagene. Legg inn et sunt mellommåltid og, sånn at han ikke spiser for mye til middag. (pølse og brød er jo ikke sunt i lengden, ei heller kjøttdeig med pasta, men kan enkelt gjøres sunnere og mer mettende..) 

Det er nok normalt med kroppslige forandringer når han nærmer seg puberteten..

Anonymkode: 3f04f...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen vår har alltid vært slank, men han la plutselig på seg i 11-12 årsalderen. Den perioden varte ca. ett år, da strakk han seg plutselig veldig, samtidig kom stemmeskiftet. Nå er han akkurat fylt 14, er 170 cm høy og ca. 57 kg. 

Så jeg tror at de legger litt på seg rett før de begynner å strekke seg. Her var det i hvert fall slik, nå legger han ikke på seg uansett hva han spiser.

Anonymkode: 501eb...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hummel34

Jeg ville, hvis jeg var bekymret, hørt med fastlegen da det kan være hormonelt eller relatert til stoffskiftet. Typiske guttepupper er vel ikke det kuleste å ha, men i noen tilfeller er det bare genetisk slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig alder dette, både for hodet og kropp. For all del - ikke påpek det, og ikke gjør store forandringer sånn at han merker det.

Innfør litt og litt mer grønnsaker til middag, bytt ut kjøttdeig med karbonadedeig, lag pastasausen selv, bytt ut pølsemiddagene med noe annet, pass på sukkermengde I ferdigmat, bytt til et grovere brød, lag proteinrundstykker av mager CC og egg (disse er sunne og I tilegg er det lite fett I de), lag wraps med kyllingpålegg og grønnsaker til skolemat etc etc

Aktiviser han de kveldene han ikke har trening så han ikke bli sittende foran TV de kveldene. Skal ikke mye til der :)

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vanlig at fettprosenten øker like før puberteten starter, fordi de hormonelle prosessene krever fett.

Sønnen min klarte ikke bygge opp høy nok fettprosent til pubertetsstart før han var nesten 16 år.

Anonymkode: 08d11...602

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for all del, ikke hør på d som foreslår å "slanke" gutten ved å innføre magrere kost.  Han er en slank og aktiv gutt i vekst, og da behøver han både fett og energi for å utvikle seg riktig.

Snakk med lege hvis du er bekymret.

Anonymkode: 08d11...602

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig med litt valpefett før puberteten starter, som nevnt over her. Veldig tynne barn kommer gjerne sent i puberteten, så at han "samler opp" nå er sannsynligvis et tegn på at puberteten er rett rundt hjørnet. I puberteten vokser guttene veldig mye, så han vil nok vokse seg inn i sin nye vekt. Bortsett fra selvsagt å ha et sunt kosthold, som alle bør, ville jeg ikke lagt noe vekt på dette, med mindre han går mer opp i vekt eller lubbenheten ikke går over når han kommer i puberteten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som noe å bekymre seg for. Snart kommer han i puberteten og kroppen vil ha en helt annerledes metabolisme og han vil vokse mye. Dersom han enda er litt lubben om noen år kan du heller snakke skånsomt med han om dere skal legge inn litt innsats for å bli kvitt valpefettet. det er selvsagt ingenting i veien for at dere som familie spiser litt sunnere, men jeg ville absolutt ikke ha kommentert kroppen hans eller insinuert slanking til en pre-pubertal gutt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Takk for gode svar (og noen litt "dumme svar"....). JA, vi er helt sikre på at han trener! For et tullete spørsmål. Vi ser han trene og spille kamp flere dager i uken.

Til de som tror vi har dette til middag hver dag... Det var kanskje litt dårlig forklart av meg. Jeg gav bare tre eksempler på middager og de mengdene han spiser. Han er også veldig glad i salat og wraps med kylling og grønnsaker, og har ofte dette med seg på skolen. Han elsker også fisk, og foretrekker dette fremfor kjøtt. Vi spiser karbonadedeig eller kylling kjøttdeig, og forsøker velge sunne alternativer. Han liker ikke brød med korn, men vi spiser grove brød uten hele korn, og han er glad i Rugsprø og andre knekkebrød.

Han er ikke så tjukk at han har utviklet pupper grunnet fedme!! Absolutt ikke! Han virker mer hoven i brystkjertlene, så det stemmer nok godt overens med dere som forklarer at han "samler opp litt fett" før puberteten virkelig slår ut.

Han er egentlig veldig stor og sterk. Jeg tror ikke jeg har møtt en 13 åring som er mer robust. Han er en farlig forsvarsspiller på håndballbanen, for å si det sånn, og få skyter like hardt som han. Han er svært robust. Han ble født tung, med store never og føtter. Har alltid ligget helt i øvre sjiktet av både vekt- og høydetabeller. Men vekten hans er helt fin til hans høyde :)

Jeg er egentlig overrasket over at han ikke har kommet skikkelig i puberteten. Flere mindre gutter på hans alder har det. HAn har ikke hårvekst eller fått større tiss/ mye kviser/ mørkere stemme eller noe.

Vi fortsetter i samme spor, og venter i spenning på puberteten :):)

 

Takk for svar!

 

 

Anonymkode: bf460...1ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supersnella

Alle mine 4 gutter har fått litt mage og bryster i den alderen, og alle har vokst det av seg når de har kommet skikkelig i puberteten. 

Syns det høres ut som dere har et sunt fokus på mat og fysisk aktivitet. Man må for all del ikke begynne å påpeke det og "slanke" barn i den alderen som noen ymta inn på. Det er som å be om å få problemer med med spiseforstyrrelser og dårlig selvtillit. Min mor gjorde det med meg og mine søsken og vi har alle slitt. Men mitt inntrykk var heller ikke at du kom til å gjøre det☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...