Gå til innhold

Sliter med døgnrytmen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt litt med angst og depresjon, og i en slags sammenheng med det har jeg også slitt en del med å få sove. Noen ganger har jeg brukte 5-6 timer på å få sove og det ødela døgnrytmen min totalt. Nå i det siste har jeg endelig klart å komme inn på rett spor igjen. Jeg legger meg i 21-22 tida og står opp i 7-8 tida. Jeg legger alltid bort PC og mobil en time før jeg skal sove, demper belysningen, gjør litt beroligende yoga, tenner duftlys også hører jeg på en behagelig podcast når jeg skal sove. Dette har blitt en veldig fin og søvndyssende rutine og jeg slipper å ligge i mange timer å gruble før jeg får sove. Dessverre har det oppstått et problem i forbindelse med dette. Jeg har blitt så inn i den rutina at når jeg en eller annen gang må bryte den, så ødelegger det alt. Sånn som i går, da kom jeg ikke hjem før klokka var 22.30 og måtte bare legge meg med en gang nesten. Da brukte jeg plutselig mye lenger tid på å få sove og jeg følte meg alt annet enn uthvilt da jeg våknet i dag tidlig. 

Jeg er student og styrer hverdagen min ganske mye selv, men det er jo utrolig teit at jeg blir så "satt ut" av en så liten ting. Burde jeg droppe rutinen eller hva bør jeg gjøre? 

Anonymkode: 9ec95...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at man tåler en natt eller to med dårlig søvn innimellom, og at det ikke er noen krise med mindre dette skjer ofte. Flott at du har fått på plass gode rutiner for å få sove, søvn er utrolig viktig for den psykiske helsen. Det beste med tanke på søvnhygiene er om du står opp på samme tid også de dagene du ikke har sovet så godt, selv om du ikke føler deg uthvilt.

Anonymkode: a1804...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at man tåler en natt eller to med dårlig søvn innimellom, og at det ikke er noen krise med mindre dette skjer ofte. Flott at du har fått på plass gode rutiner for å få sove, søvn er utrolig viktig for den psykiske helsen. Det beste med tanke på søvnhygiene er om du står opp på samme tid også de dagene du ikke har sovet så godt, selv om du ikke føler deg uthvilt.

Anonymkode: a1804...236

Jeg vet det, men problemet er at en natt med dårlig søvn er ikke bare en natt med dårlig søvn. Det er helt jævlig å ligge å ikke få sove så lenge og bare tenke. Det gjør at jeg gruer meg veldig til å sove, ender opp med å legge meg for sent, og fordi jeg gruer meg så får det i gang tankene, og da er det på an igjen med samme greia. 

Anonymkode: 9ec95...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å korte ned rutinen litt? Så kan du få tid til den også når du kommer hjem sent? Eller går det an å fordele den utover så du får grublet ferdig tidligere på dagen? 

Evt. så finnes det preparater som ikke er avhengighetsskapende som melatonin, Circadin og vallergan. Og valerina natt eller noe i den duren som man får på helsekost fungerer også. 

Anonymkode: 8eb12...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vet det, men problemet er at en natt med dårlig søvn er ikke bare en natt med dårlig søvn. Det er helt jævlig å ligge å ikke få sove så lenge og bare tenke. Det gjør at jeg gruer meg veldig til å sove, ender opp med å legge meg for sent, og fordi jeg gruer meg så får det i gang tankene, og da er det på an igjen med samme greia. 

Anonymkode: 9ec95...179

Ja, jeg kjenner til problemet, har veldig lett for å havne i den fella selv. I de periodene jeg er "flink", og klarer å følge råd for god søvn står jeg opp, lager meg en kopp te, leser eller kanskje strikker litt, og så legger jeg meg igjen når jeg blir trøtt. Det hjelper litt, da blir det ikke en vane at jeg ligger og vrir meg, ikke får sove, tenker mye, og stresser med at jeg burde sovet.

Fungerer det for deg å bare gjenoppta rytmen med leggerutine selv om du har hatt en dårlig natt i forkant? Eller er det slik at på tross av yoga, podcast og slike ting sliter du likevel?

Anonymkode: a1804...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg kjenner til problemet, har veldig lett for å havne i den fella selv. I de periodene jeg er "flink", og klarer å følge råd for god søvn står jeg opp, lager meg en kopp te, leser eller kanskje strikker litt, og så legger jeg meg igjen når jeg blir trøtt. Det hjelper litt, da blir det ikke en vane at jeg ligger og vrir meg, ikke får sove, tenker mye, og stresser med at jeg burde sovet.

Fungerer det for deg å bare gjenoppta rytmen med leggerutine selv om du har hatt en dårlig natt i forkant? Eller er det slik at på tross av yoga, podcast og slike ting sliter du likevel?

Anonymkode: a1804...236

Jeg klarer å gjenoppta rytmen hvis det bare skjer en sjelden gang, men hvis det feks skjer flere ganger i uken så merker jeg at jeg begynner å slite.

Anonymkode: 9ec95...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk om legen vil skrive ut Melatonin til deg, det er ufarlig å bruke og gir ikke hangover heller. Er også nødt til å ha ett strengt soveregime, og bruker det når jeg av en eller annen grunn får det føkka opp. 

Anonymkode: a4095...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...