Gå til innhold

Mat til fryseboksen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i "storproduksjons-modus" for tiden, og er på utkikk etter matretter man kan lage store mengder av og legge i fryseboksen. 
Dette henger litt sammen med at jeg er interessert i å forenkle hverdagen og å minske matsvinn. 
Har vært gjennom en periode der jeg har endt opp med å kaste alt for mye mat pga dårlig planlegging, så nå vil jeg gjøre noe med dette.
Nerden i meg har kommet til overflaten. 
I går laget jeg en stor batch med ertesuppe og fikk fryst ned tre store bokser til fremtidig bruk. 

Er det noen som har gode tips (oppskrifter) til andre retter som kan egne seg godt til dette? Gryteretter f.eks.
Det kan gjerne være et snev av sunnhet i rettene også.
 

Anonymkode: 2ab8f...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo lage en god tomatsaus, finnes masse oppskrifter på nett. Den kan brukes som base for mange retter, f.eks pizza, kjøttsaus, vegetarisk "kjøttsaus" o.l. 

 Du kan steke løk og ha i små bokser i fryseren, utrolig fint å kunne ta opp når du ikke har tid til å stå over grytene. Brukes til alt mulig, på burgere, fiskekaker, stekt fisk osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Ulike gratenger 
-Lasagne
-Tomatsaus/kjøttdeigsaus/pizzasaus. I slike sauser kan du også putte (raspe, mose, små terninger) i det meste av grønnsaker. Genialt når man ser at noen grønnsaker enten må brukes innen kort tid og da evt. kastes. Da unngår du svinn.
-Grønnsaker kan også kuttes i biter og fryses istedenfor å kastes. Kan brukes i f.eks. wok. 
-Paier
-Kjøttkaker/karbonader/fiskekaker
-Vårruller
-Supper
-Lapskaus

Husk å merke med dato for når du fryste ned. Noe holder seg lengre enn annet i fryseren. Det er også lurt å tenke over i hvor store eller små porsjoner du skal fryse ned i. Lager du lapskaus og fryser den ned i to svære porsjoner blir det fort svinn om du/dere ikke klarer å spise opp alt. Da er det bedre å f.eks. fryse ned i 1-2manns porsjoner og heller ta opp flere når det trengs.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Startet tråden som anonym ved en feiltakelse. 

Takk for gode tips og oppskrifter folkens :-) 

Keep it coming. Mange som sitter på tips og gode idèer her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pastagrateng. 

Kjøttkaker, kjøttboller og karbonader. 

Hjemmelaget brun saus. 

Lasagne og moussaka. 

Fiskegrateng. 

Anonymkode: a8eb1...886

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pizzabunner, pizzasaus og revet ost. Hjemmelaget pizza på no time. 

Anonymkode: 3c9aa...fbc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som fryser suppe, fryser dere den i plastposer eller bokser? :) 

Anonymkode: 98f24...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Dere som fryser suppe, fryser dere den i plastposer eller bokser? :) 

Anonymkode: 98f24...f75

Jeg fryser i plastbokser som er beregnet på mat. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er avhengig av å ha chilisuppe i fryseren til enhver tid, så det kan jeg trygt anbefale å lage i mengder. Ulempen er at jeg ikke har noen nøyaktig oppskrift (jeg har justert på mammas opprinnelige i noen år nå), men de siste gangene har jeg notert ned hva jeg har brukt. Innbiller meg at denne versjonen her var den som ble best (den siste ble nemlig aaaaltfor sterk, den chilien som vanligvis er helt levelig var så sterk at det svidde i øynene å skjære den - så de 15 literne i fryseren tas kun opp når vi har creme fraiche og matfløte i hus.....). 

Chilisuppe i megakasserolle (veldig åpen for justering)

7 liter vann
3 "kopper" Maggi oksefond (kun fordi jeg hadde dem liggende, å bare bruke oksebuljongterninger er ikke noe problem)
12 kjøttbuljongterninger (6 Maggi Klar kjøtt og 6 Coop oksebuljong, fordi det var det jeg hadde)
To store løk
200 gram chili stekes i omtrent 1 ts sukker
7 hermetikkbokser brune bønner (Coop. Kan selvsagt også bruke tørre bønner som må bløtlegges over natten om man planlegger, det er billigere og har mindre emballasje, men denne gangen ble det hermetiske.)
3 hermetikkbokser kidneybønner (Også Coop. Ofte lager jeg med bare brune bønner, men det er en preferansesak)
2/3 glass  370-grams tomatpuré
6 pakker karbonadedeig stekt i smør med pepper og chilikrydder
1 flat spiseskje Sambal Oelek
1 teskje Sriracha

(Mammas oppskrift har kun fersk chili og chilikrydder i pulverform, men jeg synes at jeg ved å bruke litt Sriracha og Sambal Oelek i tillegg får en mye "dypere" smak.)

Jeg begynner med å koke opp vann og buljong i en stor kjele, og steker så løk og chili (gjerne sammen med tomatpurèen, eventuelt helles den rett i gryta) i puljer samtidig som jeg tømmer bønner i dørslag (i flere omganger) og skyller ordentlig. Har dem i gryta og steker kjøttdeig sammen med sort pepper og chilikrydder puljevis og har i kjelen. Smaker så til med eventuelt mer krydder (chili, pepper eller sukker) eller tomatpure, det må man bare kjenne på hva man savner. 

Helt perfekt å tine i kjøleskap over natten og varme i mikro (eventuelt kjele, men da bør man ikke røre fordi bønnene kan bli "grumsete", så jeg foretrekker mikro) når man kommer fra jobb! Jeg fryser i både små og store bokser slik at jeg har noen til alenemiddager når samboeren er på jobb, og større porsjoner til oss begge. 

Til servering i selskap er det godt med rundstykker, rømme, revet ost og tortillachips til. Når jeg er alene hjemme spiser jeg den som den er - ofte fra plastboksen den ble frosset i... :blush: 
 
-----------------------------
 
Må også støtte forslaget om å lage tomatsaus - når jeg har mye grønnsaker som begynner å bli slappe koker jeg store mengder tomatsaus og fryser i ziplockposer jeg trykker flate. Perfekt til både pasta, pizza og utblandet i buljong for tomatsuppe! 
Endret av Eske
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...