Gå til innhold

Hvordan kan vi utnytte lite bad bedre?


Gjest Geirfuglen

Anbefalte innlegg

Gjest Geirfuglen

Andre her med små bad? Hvordan har dere lagt til rette? Det gikk fint da vi ikke hadde barn, men nå er badet trangt og håpløst. Vi har det så trangt at til og med håndklær henger på sånne kroker over baderomsdøra. Skuffer er fylt opp. Vi har ei åpen Ikea-hylle. Denne kan kanskje byttes ut med noe litt mer praktisk? Ellers har vi servantskap som det kunne vært plass til noe (på hjul?) under? Hva har dere gjort med deres små bad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flytt ut alt som ikke absolutt være på badet og oppbevar disse tingene et annet sted. Rydd i skuffene, og gå til anskaffelse av skuffedelere for å holde orden. Åpne hyller kan fort se rotete ut - kanskje et høyt, smalt skap vil fungere bedre, f.eks. et slikt? Plastkasser med lokk kan settes oppå skapet til oppbevaring av ting man ikke bruker hver dag.

Gå til anskaffelse av tannglass som kan settes i holdere på veggen til oppbevaring av tannbørster, tannkrem og tanntråd. De skal bare fungere som oppbevaring, ikke til å drikke av etc. Plassen på veggen over toalettet er ofte uutnyttet, her går det an å sette opp vegghyller eller en slik hylle

Plastkasser med hjul under servantskapet er praktisk til oppbevaring av f.eks. toalettpapir, bleier og hårføner etc.

Gå til anskaffelse av mindre plastkurver som kan brukes til å organisere ting både i hyller og servantskap. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
6 timer siden, Roci skrev:

Flytt ut alt som ikke absolutt være på badet og oppbevar disse tingene et annet sted. Rydd i skuffene, og gå til anskaffelse av skuffedelere for å holde orden. Åpne hyller kan fort se rotete ut - kanskje et høyt, smalt skap vil fungere bedre, f.eks. et slikt? Plastkasser med lokk kan settes oppå skapet til oppbevaring av ting man ikke bruker hver dag.

Gå til anskaffelse av tannglass som kan settes i holdere på veggen til oppbevaring av tannbørster, tannkrem og tanntråd. De skal bare fungere som oppbevaring, ikke til å drikke av etc. Plassen på veggen over toalettet er ofte uutnyttet, her går det an å sette opp vegghyller eller en slik hylle

Plastkasser med hjul under servantskapet er praktisk til oppbevaring av f.eks. toalettpapir, bleier og hårføner etc.

Gå til anskaffelse av mindre plastkurver som kan brukes til å organisere ting både i hyller og servantskap. 

Tusen takk for fantastisk gode tips og at du tok deg tiden! ❤️ Skal definitivt sjekke ut disse tingene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det med å ta ut alt som ikke MÅ være der... Jeg har ett bad som er under 2x2 meter, og det er det dusj, vaskemaskin, servant og toalett. Med varmtvannstank i veggen, derfor er det ikke 2x2 meter. Så det er lite. Er dusjen i gang, så kan man akkurat stå i midten av alt. Så håndduker ligger på boden (har ELFA system til lagring og alle klærne mine der + håndduker og sengetøy, det hjelper på), har speilskap til all hudpleie (det har jeg en del av), tannkost, tannkrem, strikk etc. I tillegg har jeg dopapir på boden også. Så lite som mulig der inne, og heller litt pynt som også er oppbevaring.

Også skal jeg kjøpe ny innredning nå snart (min er ganske så stygg og slitt), og da legger jeg en benkeplate over hele, over vaskemaskin og skuffeinnredning (som er et MUST, jeg har skap nå, kan ikke brukes til en dritt). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Roci said:

Flytt ut alt som ikke absolutt være på badet og oppbevar disse tingene et annet sted. Rydd i skuffene, og gå til anskaffelse av skuffedelere for å holde orden. Åpne hyller kan fort se rotete ut - kanskje et høyt, smalt skap vil fungere bedre, f.eks. et slikt? Plastkasser med lokk kan settes oppå skapet til oppbevaring av ting man ikke bruker hver dag.

Gå til anskaffelse av tannglass som kan settes i holdere på veggen til oppbevaring av tannbørster, tannkrem og tanntråd. De skal bare fungere som oppbevaring, ikke til å drikke av etc. Plassen på veggen over toalettet er ofte uutnyttet, her går det an å sette opp vegghyller eller en slik hylle

Jeg har et sånt skap, og det rommer mye uten å ta særlig plass (har en åpen hylle i samme serie ved siden av, men som Roci skriver, ser det fort rotete ut).

Hyller over doen? Nei, nei, nei! Noe vil garantert dette oppi doen. Bombesikkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Geirfuglen skrev:

Tusen takk for fantastisk gode tips og at du tok deg tiden! ❤️ Skal definitivt sjekke ut disse tingene. 

Bare hyggelig, får håpe noen av tipsene fungerer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, T-Rex skrev:

Hyller over doen? Nei, nei, nei! Noe vil garantert dette oppi doen. Bombesikkert!

Det er en risiko, men når man mangler plass, så.....,;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, T-Rex skrev:

Jeg har et sånt skap, og det rommer mye uten å ta særlig plass (har en åpen hylle i samme serie ved siden av, men som Roci skriver, ser det fort rotete ut).

Hyller over doen? Nei, nei, nei! Noe vil garantert dette oppi doen. Bombesikkert!

Vi har slike hyller over toalettet pga leid leilighet hvor man ikke kan henge noe på vegg og lite bad. Ikke mistet noe oppi toalettet enda etter 2 år. Ikke verre enn å huske på å la toalettlokket være nede når man henter noe, og ha ting der som i verste fall tåler å dette ned (dopapir, håndklær, større kurver osv). 

Ville dog ikke valgt en slik løsning med åpne hyller hvis jeg har kunnet velge selv. De åpne hyllene får rommet til å se rotete ut, og jeg ville heller valgt et skap med en dør (kanskje en slik horisontal dør som åpnes opp mot taket?) 

Hvis ts har vaskemaskin på badet kan det også kanskje være en løsning med et skap med litt dybde over? Ellers er også speilskap genialt. Ikea har flere str i en grei prisklasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, gohege said:

Vi har slike hyller over toalettet pga leid leilighet hvor man ikke kan henge noe på vegg og lite bad. Ikke mistet noe oppi toalettet enda etter 2 år. Ikke verre enn å huske på å la toalettlokket være nede når man henter noe, og ha ting der som i verste fall tåler å dette ned (dopapir, håndklær, større kurver osv).

Da er dere nok mindre klønete enn jeg er - fint for dere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest boblebrist

Jeg ville ikke hatt en hylle over toalettet av hygieniske årsaker. Det er ikke alle som lukker dolokket før de trekker ned, og da blir alt i hyllen dusjet med bakterier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et knøttlite bad. Alt som ikke må være på badet er flyttet ut, og til syvende og sist fant vi ut at det er veldig lite man absolutt må ha der, men vi er heldige og har et lintøyskap i gangen to meter fra badet.

Vi har lukkede skap (ikke åpne hyller) der det er plass. Hyller i servantskapet med kurver i til ryddig oppbevaring. Det går greit. Vi har dog ikke plass til stellematta til mini (da måtte matta ligget på gulvet, og vi hadde hatt sittet på knærne med rumpa utenfor døra pga. plassmangel), så hen stelles på at annet rom.

Anonymkode: 62c0b...b46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ene badet vårt er også veldig lite, noe som ee upraktisk siden det er det som er i tilknytning til soverommene. Men vi oppbevarer kun et par små håndklær og kluter i servantskapet, resten er i skap på soverom. Jeg har også vurdert hyller eller skap over do. Vi driller barna på å lukke dolokket før de trekker ned, og vet ganske sikkert at det sjelden/aldri spyles bakterier rundt i rommet, men det er fordi vi har gjestetoalett i tillegg. Hadde vært veldig skeptisk til åpne hyller hvis det ikke var for det (vi har nå tannbørster i nisje i vegg ved siden av vasken). Men jeg syns uansett det støver mye i åpne hyller på bad, for det har vi har på det andre badet. Så jeg ville mye heller gått for skap, om mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...