Gå til innhold

Ulikt behov for kontakt. Råd til å ta det opp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å tenke at kjæresten min og jeg har litt ulikt kontaktbehov. Vi bor ikke sammen og har avstandsforhold. Ser hverandre annenhver uke. For min del føler jeg meg tryggere på forholdet når vi har ganske mye kontakt, det er jeg også vant med fra tidligere forhold. I en ideell verden hadde vi ønsket hverandre god morgen via SMS og ringtes hver kveld for å si god natt, men mindre en av oss er opptatt rundt sengetid. Trenger ikke være en lang samtale. Er også hyggelig med noen snapper så vi får ta del i hverandres hverdag.

De siste par dagene har jeg kjent på at han ikke er så gira på å snakke på kvelden. Han kan nesten ikke få avsluttet samtalen fort nok, og for å være ærlig føler jeg meg avvist. Vi bestilte sommerferie sammen forrige uke, så jeg tenker at vi egentlig er på et bra sted. 

Jeg tenkte å ta dette opp med ham neste gang vi møtes. Rett og slett spørre hva hans kontaktbehov er og prøve å finne en løsning der vi begge er fornøyd. Jeg vil jo gjerne snakke med ham ofte, men ikke om det føles som om jeg må tvinge ham.

Tips til hvordan legge det frem?

Anonymkode: 28f67...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har opplevd akkurat det samme. Jeg mente at det ble for lite kontakt med å bare sende nattameldinger og treffes 1-2 ganger i uken. Vi snakket selvsagt om dette sammen, men han gjorde det klart for meg at han ikke hadde mulighet til det. Han bor fortsatt hos foreldrene sine da, og de viste ikke om oss enda. 

Etter det har han kjerpet seg....han sender god morgen meldinger i blant og nattameldinger hver kveld. Og nå vet foreldrene hans om oss. ;) Men snakk med han om dette.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Påfugl92 skrev:

Har opplevd akkurat det samme. Jeg mente at det ble for lite kontakt med å bare sende nattameldinger og treffes 1-2 ganger i uken. Vi snakket selvsagt om dette sammen, men han gjorde det klart for meg at han ikke hadde mulighet til det. Han bor fortsatt hos foreldrene sine da, og de viste ikke om oss enda. 

Etter det har han kjerpet seg....han sender god morgen meldinger i blant og nattameldinger hver kveld. Og nå vet foreldrene hans om oss. ;) Men snakk med han om dette.....

Hadde ikke mulighet....til å sende melding? Yeah right.  Og møtes bare en gang i uka og kun få en liten melding på kvelden er ikke forhold. 

Anonymkode: 431af...0e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et problem som jeg har sett at flere har skrevet om her inne tidligere. 

Jeg tenker at du må nok være initiativtaker her. Send melding når du føler for det, og ring når du føler for det. 
Lar han bare være med å svare når du sender meldinger til han? Det er jo tydelig at du har behov for mer kontakt i hverdagen enn han, så da må du vise det, i form av at du tar kontakt. 

Selv er jeg i et forhold der vi sees hver helg og en kveld/natt i løpet av uken. Vi har mye kontakt via messenger og skyper hver kveld når vi er fra hverandre (om det ikke kommer noe i veien). For meg handler dette om å prioritere kjæresten sin og jeg ønsker jo at hun skal være en del av hverdagen min. Hvordan skal det gå lengre ned i løypa, om vi ikke klarer å ha daglig kontakt før vi har flyttet sammen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt maaange runder med det med kontakt. Jeg har behov for daglig kontakt, han har ikke det. Jeg satte et krav og sa at enten så blir du flinkere til å ta kontakt selv, eller så er det over. Fortalte selvsagt også hvorfor det er et så stort problem for meg. Han ble ikke bedre, og jeg avsluttet. Det var bare tilfeldig at jeg havnet i en psykisk krise akkurat da, og trengte han. Jeg tror han da innså hva han hadde mistet, nå har det gått noen uker og jeg får meldinger daglig. Det viktigste her at jeg føler at han faktisk selv vil sende meg meldinger og snakke med meg, før følte jeg at jeg på en måte tvang han. Samtidig så har jeg blitt mye tryggere, nå gjør det ingenting om jeg ikke får en god morgen melding, og synes faktisk det er deilig å kunne gå en dag uten å høre noe fra han :)

Anonymkode: e29d5...52a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er å finne en løsning som passer for dere begge. Dere har ulikt kontaktbehov, og det er ikke nødvendigvis rettferdig at den som trenger mest kontakt skal få viljen sin. Jeg er jente, og var selv i et avstandsforhold da jeg studerte i trondheim. Jeg levde et helt annet liv enn han, hadde mye å gjøre på skolen og ville samtidig oppleve studentlivet der oppe. Hadde derfor ikke tid til å sitte å chatte, tekste, skype, snakke i tlf hver kveld, da jeg ofte var sosial når jeg ikke var på skolen.

Det ble derfor ganske slitsomt for meg å føle på at jeg alltid måtte svare på melding og chat, og sitte på tlf når jeg var i sosiale settinger eller på skolen. Vi snakket om det, og begge måtte jobbe litt med sine behov. Jeg måtte anstrenge meg litt mer, samtidig som han måtte akseptere mindre kontakt. Vår beste løsning var å ikke sende så mye meldinger gjennom hele dagen, men avtale et tidspunkt hvor begge kunne sette av litt tid til å prate over skype eller chat. Jeg satte feks av tre kvarter av tiden til å kun fokusere på å prate med han, også kunne jeg dra videre å være sosial uten "forstyrrelser". Så pratet man før man la seg osv. Dette er satt på spissen, vi tekstet jo selvfølgelig iblant når det passet seg også, men utenom de avtalte tidene kunne han ikke forvente at jeg skulle svare med engang og være tilgjengelig, som lettet litt på presset for meg. Jeg svarte når jeg hadde tid.

Dersom man har veldig ulike behov for kontakt og en mellomting ikke funker for begge, tror jeg ikke avstandsforhold vil fungere dessverre. Det vil ofte ende med for mye stress for den ene parten, mens den andre parten føler på for lite kontakt og følelser. Har selv vært i begge situasjonene. Mitt råd til deg er å huske på at han lever et liv der han er, og at hverdagen ikke går opp til at man kan sitte å tekste eller prate hele tiden. Mitt fravær av kontakt hadde ingenting med at jeg ikke ville prate med typen, men at jeg likte å være til stede når jeg var med andre, og ønsket ikke å gå glipp av studentlivet bare fordi jeg hadde kjæreste i Oslo. Samtidig trengte jeg egentid og bare koble ut og se på tv iblant, og da fristet det lite å sitte på mobilen og tekste. Håper dere finner en løsning :)

Anonymkode: ce8d1...80b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, DonaldDuck skrev:

Dette er et problem som jeg har sett at flere har skrevet om her inne tidligere. 

Jeg tenker at du må nok være initiativtaker her. Send melding når du føler for det, og ring når du føler for det. 
Lar han bare være med å svare når du sender meldinger til han? Det er jo tydelig at du har behov for mer kontakt i hverdagen enn han, så da må du vise det, i form av at du tar kontakt. 

Selv er jeg i et forhold der vi sees hver helg og en kveld/natt i løpet av uken. Vi har mye kontakt via messenger og skyper hver kveld når vi er fra hverandre (om det ikke kommer noe i veien). For meg handler dette om å prioritere kjæresten sin og jeg ønsker jo at hun skal være en del av hverdagen min. Hvordan skal det gå lengre ned i løypa, om vi ikke klarer å ha daglig kontakt før vi har flyttet sammen?

Ble du bruker her kun for å jatte om dama di? 

Anonymkode: 2a5ac...167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ble du bruker her kun for å jatte om dama di? 

Anonymkode: 2a5ac...167

Når man svarer noen i en tråd, er det vel relativt naturlig å vise til relevante erfaringer man selv har gjort seg?
Jeg er i det minste ikke uangripelig, i form av at jeg gjemmer meg bak en anonym bruker.

Ble du bruker her, kun for å anonymt komme med nedsettende kommentarer til andre? Svaret er antageligvis nei, og det samme gjelder for meg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan se at dette er sårt for deg, og blir så glad når jeg ser at du er åpen for dialog med ham og er villig til å finne et kompromiss som passer dere begge :) Jeg tror det viktigste er å ikke legge det fram som et krav, men heller legge vekt på at du tenker ofte på ham og blir så glad for å få ta større del i hverdagen hans siden dere ses så sjelden. Å snakke sammen hver kveld hadde jeg kanskje syntes var litt i drøyeste laget selv, men dette er jo veldig individuelt :) Når jeg og min kjæreste ble sammen så hadde vi kilometervis med Messenger-meldinger hver dag - bilder, dårlige vitser, gode tanke, dype tanker, drømmer, håp.. Og med innhold med en snert som ville fått mange misunnelige vet jeg. Etter et par år sammen så er vi fortsatt der, vi tenker så masse på hverandre og viser det mer enn gjerne ved å sende meldinger om hvordan dagen er og gjerne noen sensuelle/morsomme/inspirerende selfier ;) 

Anonymkode: e2f0c...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, DonaldDuck skrev:

Når man svarer noen i en tråd, er det vel relativt naturlig å vise til relevante erfaringer man selv har gjort seg?
Jeg er i det minste ikke uangripelig, i form av at jeg gjemmer meg bak en anonym bruker.

Ble du bruker her, kun for å anonymt komme med nedsettende kommentarer til andre? Svaret er antageligvis nei, og det samme gjelder for meg. 

Gjesp. 

Anonymkode: 2a5ac...167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Gjesp. 

Anonymkode: 2a5ac...167

Singel og nøden?

Anonymkode: f763c...5e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ikke mulighet....til å sende melding? Yeah right.  Og møtes bare en gang i uka og kun få en liten melding på kvelden er ikke forhold. 

Anonymkode: 431af...0e5

Da må jeg nevne at  jobben hans består av å reise flere ganger i uken....og i tillegg med barn inn i bilde, så sier det jo seg selv at det ikke blitt lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Påfugl92 skrev:

Har opplevd akkurat det samme. Jeg mente at det ble for lite kontakt med å bare sende nattameldinger og treffes 1-2 ganger i uken. Vi snakket selvsagt om dette sammen, men han gjorde det klart for meg at han ikke hadde mulighet til det. Han bor fortsatt hos foreldrene sine da, og de viste ikke om oss enda. 

Etter det har han kjerpet seg....han sender god morgen meldinger i blant og nattameldinger hver kveld. Og nå vet foreldrene hans om oss. ;) Men snakk med han om dette.....

Han har skjerpet seg faktisk... 😂😂😂 

Det er noe stort tøv å si at et annet menneske har skjerpet seg bare fordi du har fått vilja di

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, Påfugl92 skrev:

Da må jeg nevne at  jobben hans består av å reise flere ganger i uken....og i tillegg med barn inn i bilde, så sier det jo seg selv at det ikke blitt lett.

Å sende ei melding innimellom  får man fint til fordet vet du. Jeeezes 

Anonymkode: 431af...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...