Gå til innhold

Arv og fratakelse av arv, håpløs situasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis. Dersom overføring av gave, forskudd på arv etc. gjøres i hensikt i å omgå arveloven, som tilsier at arvemottaker har rett på 1/3 så kan den omstøtes. Men dette er som sagt advokatmat. 

Anonymkode: 4461e...3d8

Men er det mulig å omstøte sånt mange år etterpå? 

Anonymkode: 14c9a...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal dere ha råd til å kjøpe den gården når dere ikke har råd til advokat? Det er som advokaten sa, en kompleks sak som tar timer å komme inn i.

Hva med å bare la henne styre som hun vil, det er ikke noe dere kan kreve av henne. Hva om alt faren og moren din hadde var gammelt skrap og at de leide leilighet hele sitt liv.

Du skal glede deg over at moren din lever og du skal ikke forvente arv. Det er foreldrene dine som har jobbet for dette, ikke du eller broren dun.

Anonymkode: 1cd18...a03

Gården det er snakk om er min og min helbrors farsarv, mamma har ingenting med dens verdier å gjøre. Hun tok bort alt og gav den til våre halvsøsken. Synes du dette er moralsk riktig?

Anonymkode: 14c9a...bf0

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Illuminatum skrev:

Det blir litt mye informasjon som fremstår ustrukturert.

Skal du ha noen mulighet for å få en gjennomgang uten å blakke deg så ville jeg i alle fall skrevet inn hva som har skjedd rent objektivt og skrevet alt på en tidslinje.

Ja, du har rett. Vil være mye mer oversiktlig å lage en tidslinje. :) Skal prøve å skrive en slik for å søke råd fra diverse advokater.

Anonymkode: 14c9a...bf0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, heipådegsann skrev:

Ikke ta alt jeg skriver for god fisk, for jeg vet ikke, bare har noen tanker rundt det.

Men er gården mindre enn 35dekar dyrkbar mark eller 600dekar dyrkbar skog? For hvis ikke, og hvis gården er prisregulert, er det veldig tvilsomt at du som kjøper får konsesjon hvis du kjøper gården til 8mill.

Hvis du har skrevet fra deg odelsretten er jeg litt redd for at det er gjort for alltid. Og at sånn som situasjonen er nå, vil det være dine halvsøskens barn som står først i odelsrekkefølgen (?).

Når det er sagt synes jeg det er veldig merkelig om din mor har lov til å ta fra dere alt av farsarven.

 

Håper ihvertfall det ordner seg for deg. Føler virkelig med deg oppi dette.

 

Gården har rundt 200 dekar dyrket mark og mer enn 600 dekar skog tror jeg.

Angående odel, skrev kommunen dette til meg:

"X(mor) fikk hjemmel til boet etter sin mann i 1992 og har således drevet gården i 20 år og er berettiget ‘odler’. Dvs at dere etterkommere til X(mor) og Y(far) alle har odelsrett om dere er hel eller halvsøsken. Hvis dere fraskrev odelsretten til halvsøsken da h*n tok over i 2010, kan odelsretten likevel kunne anvendes hvis h*n selger gården ut av slekten og på det frie marked. Det er 6 måneders frist, fra tinglyst skjøte på ny eier, å fremsette krav om odel. Det beste er likevel, om dere kan enes med dagens eier om en framtidig løsning for landbrukseiendommen som alle kan være forent med."

Vår mor har tatt fra oss hele farsarven,ja, og hun synes ikke at hun har gjort noe galt.

Anonymkode: 14c9a...bf0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og derfor gifter msn seg ikke på nytt, og blander mine og dine barn.

Anonymkode: 3dc2f...6ad

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er det mulig å omstøte sånt mange år etterpå? 

Anonymkode: 14c9a...bf0

Det kommer jo helt an på om det har blitt foretatt en disponering over eiendommen for å omgå arveloven. Det igjen avhenger av om det faktisk ble foretatt et skifte tidligere, eller om din mor ennå sitter i uskifte. I alle tilfeller skal man ha tilgang til 1/3 av eventuell arv når skiftet faktisk skjer, enten det skjedde tidligere eller det skjer i fremtiden. 

Anonymkode: 4461e...3d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo helt an på om det har blitt foretatt en disponering over eiendommen for å omgå arveloven. Det igjen avhenger av om det faktisk ble foretatt et skifte tidligere, eller om din mor ennå sitter i uskifte. I alle tilfeller skal man ha tilgang til 1/3 av eventuell arv når skiftet faktisk skjer, enten det skjedde tidligere eller det skjer i fremtiden. 

Anonymkode: 4461e...3d8

Mamma drev gården til konkurs, og solgte den til et av mine halvsøsken (som ikke er min fars livsarving -gården er /var min og min helbrors farsarv).

 

Anonymkode: 14c9a...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er solgt på tvangauksjon, da har dere ingen rett på verdier selv om det er et halvsøsken som kjøpte den. Hadde det vært en vilt fremmed som kjøpe den hadde det sikkert vært lettere for deg å forstå at du ikke kunne krevd både det enen og andre av eiendommen, men du har ikke noe mer rett på ting selv om det er ditt halvsøsken som nå eier. Vedkommende hadde penger og mulighet da den skulle selges, det hadde ikke du, og du må slutte å være bitter for at hun grep muligheten til å kjøpe. Som eier kan hun selvfølgelig fradele tomter og selge slik hun finner for godt, i likhet med andre grunneiere. Ellers er det vel ti års foreldelsesfrist på arv. 

Anonymkode: ce316...6af

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

 

Gården har rundt 200 dekar dyrket mark og mer enn 600 dekar skog tror jeg.

Angående odel, skrev kommunen dette til meg:

"X(mor) fikk hjemmel til boet etter sin mann i 1992 og har således drevet gården i 20 år og er berettiget ‘odler’. Dvs at dere etterkommere til X(mor) og Y(far) alle har odelsrett om dere er hel eller halvsøsken. Hvis dere fraskrev odelsretten til halvsøsken da h*n tok over i 2010, kan odelsretten likevel kunne anvendes hvis h*n selger gården ut av slekten og på det frie marked. Det er 6 måneders frist, fra tinglyst skjøte på ny eier, å fremsette krav om odel. Det beste er likevel, om dere kan enes med dagens eier om en framtidig løsning for landbrukseiendommen som alle kan være forent med."

Vår mor har tatt fra oss hele farsarven,ja, og hun synes ikke at hun har gjort noe galt.

Anonymkode: 14c9a...bf0

Her står jo det du lurer på. Om ditt halvsøsken selger gården ut av slekten, kan du velge å bruke odelsretten din. Ellers har du neppe noen rettigheter.

Det er ting som kan tyde på at du har skrevet under på noe du kanskje ikke burde skrevet under på, men gjort er gjort og spist er spist.

Anonymkode: f31e9...e65

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her står jo det du lurer på. Om ditt halvsøsken selger gården ut av slekten, kan du velge å bruke odelsretten din. Ellers har du neppe noen rettigheter.

Det er ting som kan tyde på at du har skrevet under på noe du kanskje ikke burde skrevet under på, men gjort er gjort og spist er spist.

Anonymkode: f31e9...e65

Nei, de kan jo ikke svare på om noen av disponeringene mamma har gjort kan omstøtes eller ei.

Vel, mitt halvsøsken sa at om jeg og min helbror ikke sa fra oss odel til fordel for at h*n kunne kjøpe gården, ville den istedet bli solgt på tvangsauksjon. Det var egentlig ikke noe valg.

Anonymkode: 14c9a...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhør deg på disse sidene:

Jussbuss.no

Jurk.no

Der får du juridisk rådgivning.

Anonymkode: c6f57...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HanenIFlokken

I realiteten har du 2 og bare 2 muligheter til å begynne med her.. 

1: Skrap sammen penger til advokat på en eller annen måte og få en juridisk vurdering. 

2: Glem hele greia og anse gården som tapt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, HanenIFlokken skrev:

I realiteten har du 2 og bare 2 muligheter til å begynne med her.. 

1: Skrap sammen penger til advokat på en eller annen måte og få en juridisk vurdering. 

2: Glem hele greia og anse gården som tapt. 

Ja, det er logisk. Men, det jeg ikke ønsker er å kaste bort masse penger på advokat om jeg ikke har noen sjanse til å få noe ut av dette. 

Anonymkode: 14c9a...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er logisk. Men, det jeg ikke ønsker er å kaste bort masse penger på advokat om jeg ikke har noen sjanse til å få noe ut av dette. 

Anonymkode: 14c9a...bf0

Det er jo ikke å kaste bort penger hvis advokathonoraret faktisk gir deg svaret du søker. Mye bedre å bruke noen tusenlapper og få et svar som enten gir deg "avslutning" eller eventuelt åpner døren for å få videre.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gården det er snakk om er min og min helbrors farsarv, mamma har ingenting med dens verdier å gjøre. Hun tok bort alt og gav den til våre halvsøsken. Synes du dette er moralsk riktig?

Anonymkode: 14c9a...bf0

Dette kan jo ikke stemme. Din mor må jo ha vært medeier i denne gården siden hun drev den til konkurs. 
Det er litt forvirrende når du snakker om dette som om din mor valgte å selge ditt halvsøsken gården billig. Hun gjorde ikke det, hun gikk konkurs og gården ble lagt ut til tvangssalg. Det var da kun ditt halvsøsken som hadde råd til å kjøpe gården, det kunne likegodt ha vært noen andre som ikke hadde noen tilknytning til familien. 

Gården ble kjøpt helt lovlig og du måtte naturlig nok skrive fra deg odelen for at dette skulle gå igjennom,. Dette får du ikke gjort noe med, og igjen, din mor har ikke solgt denne gården billig frivillig.  Og her synes jeg ikke du skal legge skyld på ditt halvsøsken, eller beskylde ham for noe, Gården er hans/hennes og de gjør som de vil med den.
Angående at moren din skal flytte innenfor gården virker som noe din mor synes er helt ok.

At hun måtte skatte på pengene hun fikk for gården, er virkelig ikke noe ditt halvsøsken skal klandres for, eller mener du at han/henne skulle ha betalt den skatten?  Alle som selger på den måten må jo skatte av det, det er likt for alle. Tror neppe noen er internert i å betale skatten til de man kjøper hus eller eiendom av ved siden av selve kjøpesummen. 

Disse tomtene du snakker om, de må ha blitt gitt bort før hun gikk konkurs, ellers hadde de også røket med i konkursen. Dette er jeg mer usikker på om hun kunne gjøre hvis hun satt i uskiftet bo. Og det er som de andre sier her advokat mat. 
Jeg forstår godt at det må føles tungt å ikke få noe etter din far. Jeg er selv i samme situasjon, selv om verdiene nok ikke er like store som hos deg. Men min mor sitter i sukiftet bo og har brukt opp alt etter min far. Ikke en krone igjen etter hussalg osv.
Synes din mor kunne tilgodese dere med møbler du ønsker å ta vare på i det minste. 

Anonymkode: af93c...618

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje jeg var uklar, men gården var min og min helbrors farsarv. Halvsøsken som kjøpte, hadde ingen odel eller arverett til vår farsarv.

Mamma fikk hjemmel, og som du sier kunne hun sikkert gjøre som hun ville med alt. Men ja, jeg og min helbror er/var livsarvinger, men har blitt fratatt alt pga. mamma. 

Ingenting av dette er riktig moralsk sett. Min helbror og jeg er veldig lite grådige og materialistiske, mens vårt ene halvsøsken er grådig og tar til seg med begge hender. Jeg ønsker at noe av dette kan omgjøres, men mulig det er nytteløst.

Odel sa vi fra oss til fordel for vårt halvsøsken som kjøpte gården, men vi sa ikke fra oss odel generelt - kun i forhold til det ene halvsøskenet og salg av gården til denne.

Anonymkode: 14c9a...bf0

Gården har blitt solgt. Du som hadde odel har sagt den fra deg og det har også neste ledd, din bror. Dermed blir gården solgt til andre, den kunne også ha blitt solgt til ukjente. Slik det er nå har ikke du eller din bror noen rettigheter over gården, da den er solgt. Eier av gården styrer og dersom eier har eller får barn, får de odelsrett på gården. Skal dere ha tilbake gården må den kjøpes tilbake, dersom dere vinner en eventuell budrunde. 

Anonymkode: 0d66a...8a4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og min helbror har mulighet til å ta opp lån til å kjøpe gården ja, men ikke til 8 millioner som vårt halvsøsken påstår gården er verdt. 

At en gård har gått fra 2.3 millioner til 8 millioner på mindre enn 10 år, og i forfall, virker urealistisk.

Anonymkode: 14c9a...bf0

Men for å ta opp lån for å kjøpe noe til 8 millioner, så vil du trenge ca 2 mill i egenkapital og hvis du ikke har råd til å bruke noen tusen på advokat hvordan skal du da klare å skrape sammen til egenkapitalen? 

Hvis den har gått på tvangssalg så er det sjelden det går til markedspris, så prisen på 8 mill kan være reel. 

Hjemmel betyr, veldig forenklet og kort fortalt; rettighetene til og eiendomsretten til gården. 

Anonymkode: 27ff0...58d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne at du lot det gå så lang tid og nå plutselig er det så brennhett at du ikke klarer konsentrere deg på jobb en gang?

Jeg er enig med de fleste andre, dette er noe for advokat. Du må se honorar som betaling for spørsmål du har, ikke en forskutering for penger du kommer til å få tilbake.

Den som du i grunn burde bære nag på er din mor, ikke ditt grådige halvsøsken.

Anonymkode: 1ee22...b9f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen som reagerer på at når faren døde så ble alt overført til moren? Slik at barna ikke får noen arv fra far? Når det er en odelsgård i tillegg. Enten skulle barna fått arv når faren døde, eller så har mor hatt uskiftet bo. Da har hun faktisk ikke mulighet til å gjøre hva hun vil med verdiene. 

Har ikke peiling på akkurat dette, men skjønner godt at du føler at dere har blitt forbigått på en stygg måte. Etter min mening: Denne gården skulle gått til deg og din helbror, som arv fra deres far.  Mulig at mor skulle hatt noen verdier, men hennes særkullsbarn skal ihvertfall ikke ha noe! Utenom arv som går gjennom henne da. 

Moralsk sett så skulle ihvertfall mesteparten av verdien av gården gått til deg og din bror. Så har du kanskje blitt lurt til å frasi odel.

Skjønner godt at du er fortvilet!

Jeg ville i første omgang ha hørt med juss-buss. Hvis de mener du har en sak, så gå videre til advokat. Dersom du har din fremstilling klar, med tidslinje og dokumentasjon, så blir det billigere. Si også til advokaten at du vil han skal varsle deg hvis det går over en viss sum. 

Synes også det er rart at flere her kommenterer at hvis du ikke har råd til advokat så har du ikke råd til gård. Er jo litt forskjell på å ta opp boliglån, og bo der, i forhold til å betale titusenvis av kroner for noe du ikke vet du får resultat for, samtidig som du betaler leie/lån for der du bor nå. Skjønner ikke folk forskjellen?

Lykke til med saken!

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, solmåneogstjerner said:

Etter min mening: Denne gården skulle gått til deg og din helbror, som arv fra deres far.  Mulig at mor skulle hatt noen verdier, men hennes særkullsbarn skal ihvertfall ikke ha noe!

Nei, det normale er sameie, så gården tilhørte sannsynligvis far OG mor. Dersom det hadde blitt foretatt skifte da far døde, ville trådstarter, hennes bror og mora tilsammen ha arvet halvparten av boet, mens den andre halvparten fremdeles ville tilhørt mor. Hvis arven var større enn 4G, ville mor etter skiftet sittet igjen med 10/16 av gårdens verdi, mens trådstarter og hennes bror ville hatt 3/16 hver.
Dette er et ganske annet resultat enn det du mener ville ha vært riktig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...