Gå til innhold

Noen som har blitt frisk fra spiseforstyrrelser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har jeg fått nok. Jeg er 31, alenemor og i full jobb. Hatt anorexi fra 14-16, deretter overspising, før frisk som ca 18. Har vert igjennom et stygt brudd og dårlig langvarig forhold(som selvsagt sendte perfeksjonisten meg), rett tilbake til først atypisk a, som ble til bulimi. 

Har prøvd mye rart, selvhjelpsbøker, matplan osv. Noe bedre i perioder. 

Men det går ikke, jeg får det ikke til! 

Jeg skammer meg- veldig. Vil ikke innrømme det. Tør ikke fortelle fastlege- vi er nesten kolleger. Ingen kan få vite det. Vurderer å bytte til en ny fastlege, i en annen bydel, slik at jeg endelig tør innrømme det. Men er det lurt?  Vil min nåværende fastlege få informasjon ift journal om dette?  Er det noen andre « anonyme» ting man kan gjøre? Har sykemelding noe for seg? Jeg er for gammel til å holde på med dette tullet, og er redd ungene merker at mora går å spyr i tide og utide.

Anonymkode: 2e03a...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke noe råd å gi ift hva du bør gjøre ift fastlege sykemeldt etc. Men jeg føler med deg <3 Jeg er alenemor selv, fikk tilbakefall av bulimi når pga samlivsbrudd. Hadde i første omgang bulimi/periodevis anoreksi fra jeg var 12-22 år. Så fikk jeg det igjen ved samlivsbrudd (33 år) 

Da jeg fikk det tilbake, hadde jeg det i 2 år, før jeg klarte å bli frisk av megselv. Jeg så på det som en avhengighet. Jeg begynte å bli veldig deprimert og det skremte meg. Da fant jeg ut av hvis jeg fortsatte slik jeg gjorde, så ville det ta fullstendig knekken på meg, og som mor kan jeg ikke la det skje. Jeg sluttet først med avføringstabeletter. Eller brukte opp de jeg hadde, men over tid, og bestemte meg for at jeg ikke skulle kjøpe nye. Jeg gikk på en smell én eller to pk, før jeg klarte å bli helt ferdig med de.

Ift mat så var det en tilvenning også. Jeg sørget for å ha fokus på vitaminer og næringsstoffer kroppen trenger. Leste meg opp på vitaminer, hva de gjør godt for, hvorfor vi trenger de, hva de enkelte gjør til fordel for kroppen og hvilke matvarer som innholder de forskjellige osv. Fant ut at egg innholder alt, utenom vitamin C. Lagde meg en eggerøre med chili, paprika, løk og pepper. Dette klarte jeg å holde på.

Jeg kunne fokusere på å få i meg sunne ting, for så å sprekke innimellom og hive i meg sjokkolade osv og overspise. Selv om det ble veldig ubehagelig og jeg hadde trang for å kaste opp, så var jeg bevisst på å holde på det. Følte meg helt crappy og kastet opp noen få ganger, men etterhvert som jeg klarte mer og mer å «stå i det» så ble det mindre og mindre overspising og oppkast. Ja, jeg begynte å legge litt mer på meg, men jeg ga faen. For første gang i mitt liv, ble jeg avslappet til å legge på meg. Situasjoner der jeg kunne overspise og kaste opp (veldig lei meg, frustrert, stressa, eller andre vonde ting) gjorde dessverre at angsten min ble sterkere enn da jeg «puttet dette i do» det er det eneste negative, men går til behandling for angst og depresjon så det får no jeg hjelp for da. 

Uansett, det er ingen enkel sak, men jeg er glad jeg kan si at jeg er frisk fra spf i dag. Håper du klarer å bli frisk igjen du også, for din egendel og barnet ditt. Med eller uten hjelp, lykke til <3

Anonymkode: 5e9f6...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som skrev her over. I begynnelsen vil jeg si at jeg mentalt forberedte meg for at jeg skulle bli frisk og etter tid og noen smeller, så var det på en måte en «omstillingsprosess» før jeg tilslutt ble helt «fri» hvis du skjønner..

Anonymkode: 5e9f6...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk diagnosen anoreksi da jeg var 11 og var frisk som 20-åring. Hadde en kort periode med overspising og oppkast derimellom. Jeg sluttet tvert å kaste opp, - noe som riktignok medfulgte mangt med netter der jeg vred meg i sengen og ville klore av huden for trangen var så sterk. Jeg overspiste et par uker etter dette - uten oppkast - før det avtok. Jeg gikk opp i vekt ja, men sluttet rimelig raskt å overspise ved å nekte å bedrive kompensasjon. Dette er en ond sirkel som kommer til å pågå så lenge du kaster opp. Ja, det medfører vektøkning, men det gjør overspising og oppkast også så i det lange løpet kommer du best ut av å la vær. Lykke til.

Anonymkode: 677d4...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det trengte jeg å høre nå. Er slik jeg prøver på, gjennom selvhjelp på nett. Slutte tvert med oppkast. Vektøkningen er vel hvorfor jeg er tilbake på den stien nå. 

Takk igjen for at dere delte, det gav meg videre motivasjon!!❣️

Anonymkode: 2e03a...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må slutte med dette oppkastet, om ikke tennene dine allerede er ødelagt så vil jeg tro de er skadet om du har holdt på med dette i mange år. Om noe ikke annet motiverer deg til å slutte BØR ødelagte og stygge tenner være en god motivasjon. 

Jeg ble frisk av anoreksi etter 4 års kamp. Jeg trodde "ingen visste". viste seg i etterkant at der tok jeg jævlig feil. Det samme gjelder deg, garantert. 

Anonymkode: 80669...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsøk hjelp NÅ! Om du så må dra til en privatlege på andre siden av landet :) Har selv slitt med anoreksi i mange år som utviklet seg til overspising. Nå har jeg atypisk a. Jeg har vært mer eller mindre frisk i lange perioder, så skjer det noe som utløser det igjen... Skaff hjelp før det får satt seg skikkelig...

Anonymkode: 02fc0...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...