Gå til innhold

Ikke invitert i konfirmasjonen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her hadde jeg som mor snakket med datteren min og forklart at samboeren til far var en selvfølge. Jeg synes det er å gjøre seg vanskelig. Datteren din trenger nok å lære seg at man ber par, med mindre det er mer alvorlige grunner for at dette ikke gjøres. Se på det som en måte å bli bedre kjent med henne på.
Tror du som mor her har overført noen negative tanker over på datteren din, hele innlegget oser av at far ikke har gjort jobben sin osv.

Anonymkode: c02f9...ba0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, LadyLa skrev:

Jeg blir litt irritert over foreldre som gir konfirmantene «all makt».

Noen ganger må faktisk en av foreldrene gå inn å rettlede ungdommen. Hvorav du her burde fortalt konfirmanten at hans samboer skal inviteres.

Skjønner faren godt! 

Enig

Anonymkode: c02f9...ba0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Kontormus said:

La henne stå i det! "Skikk og bruk" er for lengst passert ved at far ikke har ønsket samvær, (og for alt vi vet kan denne samboeren være medvirkende årsak).

La henne snakke med besteforeldrene selv, og forklar dem hvorfor. Kanskje kommer hans familie lilevel

enig

Anonymkode: 0240e...6be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Da bør far utelates. Hun legger jo opp til drama ved å invitere kun far alene. I tillegg synes jeg far bør ha medbestemmelse hvis han betaler. Vil de utelukke noen fra fars familie, bør de betale hele gildet selv. 

Anonymkode: c573e...c66

Far burde være voksen nok til å innse hva han har gjort og heller lagt til rette for at barnet kan bli kjent med samboer i steden for å bli sint. Kanskje det hadde fått et helt annet utfall hvis han hadde prøvd å få til en samtale med datteren. Han er voksen og burde klare å snakke med sitt barn på en fornuftig måte. Når man forlater sitt barn er man en egoist av største dimmensjon.

Anonymkode: 77078...cff

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Far burde være voksen nok til å innse hva han har gjort og heller lagt til rette for at barnet kan bli kjent med samboer i steden for å bli sint. Kanskje det hadde fått et helt annet utfall hvis han hadde prøvd å få til en samtale med datteren. Han er voksen og burde klare å snakke med sitt barn på en fornuftig måte. Når man forlater sitt barn er man en egoist av største dimmensjon.

Anonymkode: 77078...cff

Ble visst anonym...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Tuxy said:

Gjør man? I følge hovedinnlegget er dette en "far" som ikke har ønsket kontakt med sin datter. Et grovt svik mot et barn og han bør gå litt stille i dørene og ikke oppføre seg som en idiot. Lærdommen ungdomen kan sitte igjen med etter disse erfaringene er at det er ok å forlate og behandle henne dårlig og far sitt sinne er viktigere enn hennes selvfølelse. Det er far som selv har sørget for denne situasjonen, men det er han tydeligvis for umoden til å se selv.

denne

Anonymkode: 0240e...6be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Så du ville invitert folk du ikke ønsket å ha som gjester i feks ditt eget bryllup?

Ja, det tror jeg de fleste gjør. Det er alltid en eller annen slektning osv man helst ikke måtte invitere, men føler man må, det er faktisk en del av det å være voksen og ansvarsfull.
Hvem vil for eksempel ha en fordrukken onkel i bryllupet sitt? Nei man gjør det fordi tante er gift med ham og du vil at tante skal komme.
 

Anonymkode: c02f9...ba0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet. Det er da opp til konfirmanten hvem hun ønsker skal feire dagen sammen med seg. Dette er jo en overgang til å bli "voksen", og hun har tydeligvis en legitim grunn (far som ikke har fulgt opp) til å ikke ønske samboeren han der. 

Da jeg ble konfirmert (for ca 35 år siden) hadde jeg samme problem. En far som ikke hadde fulgt meg opp i barndommen og som forventet å være den "stolte far" av konfirmanten, samt at han skulle dra med seg en samboer jeg overhode ikke likte eller hadde noe forhold til. Dessuten - konfirmasjonsfesten er da ikke rette tidspunkt for "bli kjent"! Dette burde far og hans samboer tatt initiativ til for LENGE siden!

La konfirmanten bestemme! Jeg hadde HATET konfirmasjonsselskapet mitt om det var folk jeg absolutt ikke vil ha der.

Anonymkode: fcc81...9d1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet. Det er da opp til konfirmanten hvem hun ønsker skal feire dagen sammen med seg. Dette er jo en overgang til å bli "voksen", og hun har tydeligvis en legitim grunn (far som ikke har fulgt opp) til å ikke ønske samboeren han der. 

Da jeg ble konfirmert (for ca 35 år siden) hadde jeg samme problem. En far som ikke hadde fulgt meg opp i barndommen og som forventet å være den "stolte far" av konfirmanten, samt at han skulle dra med seg en samboer jeg overhode ikke likte eller hadde noe forhold til. Dessuten - konfirmasjonsfesten er da ikke rette tidspunkt for "bli kjent"! Dette burde far og hans samboer tatt initiativ til for LENGE siden!

La konfirmanten bestemme! Jeg hadde HATET konfirmasjonsselskapet mitt om det var folk jeg absolutt ikke vil ha der.

Anonymkode: fcc81...9d1

Men da må konfirmanten selv betale kalaset. Hvis hennes foreldre ikke kan bestemme noen ting. 

Anonymkode: c573e...c66

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det tror jeg de fleste gjør. Det er alltid en eller annen slektning osv man helst ikke måtte invitere, men føler man må, det er faktisk en del av det å være voksen og ansvarsfull.
Hvem vil for eksempel ha en fordrukken onkel i bryllupet sitt? Nei man gjør det fordi tante er gift med ham og du vil at tante skal komme.
 

Anonymkode: c02f9...ba0

Jeg hadde ikke invitert han, og jeg vet flere som hadde valgt å ikke invitere han.

Anonymkode: 0240e...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da må konfirmanten selv betale kalaset. Hvis hennes foreldre ikke kan bestemme noen ting. 

Anonymkode: c573e...c66

Nei hvorfor det? Gjestelisten må vel konfirmanten kunne ha et godt ord i laget om. Dette handler IKKE om at det er en tante eller onkel hun helst ikke vil ha med, men garantert noe som går mye dypere enn det!

Anonymkode: fcc81...9d1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Far burde være voksen nok til å innse hva han har gjort og heller lagt til rette for at barnet kan bli kjent med samboer i steden for å bli sint. Kanskje det hadde fått et helt annet utfall hvis han hadde prøvd å få til en samtale med datteren. Han er voksen og burde klare å snakke med sitt barn på en fornuftig måte. Når man forlater sitt barn er man en egoist av største dimmensjon.

Anonymkode: 77078...cff

Enig her!

Forsøkte far å snakke med sin datter eller gikk han rett i klikk? Han må da forstå at dette er et sterkt signal mot HAN og hans oppførsel hele hennes liv(!). Han burde virkelig reflektere litt rundt dette. Stakkars datter som sikkert bærer på en del vonde følelser og trolig gir blanke i skikk og bruk.

Anonymkode: c8508...3e4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Kontormus skrev:

La henne stå i det! "Skikk og bruk" er for lengst passert ved at far ikke har ønsket samvær, (og for alt vi vet kan denne samboeren være medvirkende årsak).

La henne snakke med besteforeldrene selv, og forklar dem hvorfor. Kanskje kommer hans familie lilevel

Enig

Anonymkode: eae21...96f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig her!

Forsøkte far å snakke med sin datter eller gikk han rett i klikk? Han må da forstå at dette er et sterkt signal mot HAN og hans oppførsel hele hennes liv(!). Han burde virkelig reflektere litt rundt dette. Stakkars datter som sikkert bærer på en del vonde følelser og trolig gir blanke i skikk og bruk.

Anonymkode: c8508...3e4

Han får ikke akkurat endret fortiden. 

Anonymkode: c573e...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Han får ikke akkurat endret fortiden. 

Anonymkode: c573e...c66

Nei, men han kan endre nåtiden, og gjøre en innsats for framtiden.

Anonymkode: 0240e...6be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han får ikke akkurat endret fortiden. 

Anonymkode: c573e...c66

Ingen påstår det. Som sagt, han burde reflektere og snakke med sin datter i stedet for å skape mer konflikt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Høsta skrev:

Ingen påstår det. Som sagt, han burde reflektere og snakke med sin datter i stedet for å skape mer konflikt.

Datteren straffer helt ukjent dame som ikke har gjort henne noe. Jeg forstår at far reagerer. Men han burde selvsagt ikke skrike og bråke, bare forklare at sånt ikke er greit. 

Anonymkode: c573e...c66

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv konfirmant i år. Både jeg og faren er etablert på nytt. Her hadde det blitt månelyst (fra min side!) om min datter skulle nekte fars samboer å komme i konfirmasjonen. Eller en hvilken som annen selvskrevet gjest.  Ja det er konfirmantens dag. Men det er jeg og far som betaler for herligheten. Og det betyr at det er vi som bestemmer gjestelisten. 

Fy, så lite inkluderende du er. Du burde lære din datter at det er overhodet ikke greit å ekskludere folk på dette viset. Jenta er 14-15 år! Hun har ingen forutsetninger for å selv skulle avgjøre hvem som får komme eller ikke. Og når du stiller deg bak dette oppdrar du henne til å bli en bitch.

Hadde min datter "ikke ønsket fars samboer i konfirmasjonen" ville hun fått klinkende klar beskjed om at det er det jeg og far som bestemmer. 

Anonymkode: 925ea...9d6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her!

Dette skapte jammen engasjement! For å klargjøre et par ting; Far har tidligere bekreftet at han betaler en del av konfirmasjonen, og om han trekker seg på det, så er det ikke så nøye, dette betaler jeg gladelig selv. Det handler definitivt IKKE om penger.

Han har ikke vært i direkte kontakt med datteren på mange år. De årlige treffene de har hatt har vært satt i stand av et annet familiemedlem. Dette familiemedlemmet betyr mye for henne, og hun ser nå at hun kan miste kontakten med denne personen om hun står på sitt ifht fars samboer. Hun er ikke bortskjemt prinsesse som ikke skjønner skikk og bruk, men en svært såret ung kvinne som har ønsket kontakt med faren sin bestandig, men blitt avvist. Og det blir hun nok en gang, da han velger å sette samboeren sin gjennom 3 år foran sitt biologiske barn. Han er invitert som en forsøk på å opprettholde den minimale kontakten de har i dag, og hun ønsker at han skal være der. Det har hun vært veldig tydelig på.

Jeg ser at det er to ulike syn her i tråden, og jeg har lest tråden nøye, og takker for alle innspill. 

Slik jeg ser det, er to løsninger her, enten så gir hun etter for fars "trusler" eller så mister  hun mest sannsynligvis kontakten med de få familiemedlemmene på fars side som hun har kontakt med. Jeg snakker med henne, og gjør mitt beste for å veilede henne.

Hva vil du angre mest på når du blir voksen og ser tilbake på konfirmasjonsdagen din? 

 

 

 

Anonymkode: 0a4d8...f29

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS her!

Dette skapte jammen engasjement! For å klargjøre et par ting; Far har tidligere bekreftet at han betaler en del av konfirmasjonen, og om han trekker seg på det, så er det ikke så nøye, dette betaler jeg gladelig selv. Det handler definitivt IKKE om penger.

Han har ikke vært i direkte kontakt med datteren på mange år. De årlige treffene de har hatt har vært satt i stand av et annet familiemedlem. Dette familiemedlemmet betyr mye for henne, og hun ser nå at hun kan miste kontakten med denne personen om hun står på sitt ifht fars samboer. Hun er ikke bortskjemt prinsesse som ikke skjønner skikk og bruk, men en svært såret ung kvinne som har ønsket kontakt med faren sin bestandig, men blitt avvist. Og det blir hun nok en gang, da han velger å sette samboeren sin gjennom 3 år foran sitt biologiske barn. Han er invitert som en forsøk på å opprettholde den minimale kontakten de har i dag, og hun ønsker at han skal være der. Det har hun vært veldig tydelig på.

Jeg ser at det er to ulike syn her i tråden, og jeg har lest tråden nøye, og takker for alle innspill. 

Slik jeg ser det, er to løsninger her, enten så gir hun etter for fars "trusler" eller så mister  hun mest sannsynligvis kontakten med de få familiemedlemmene på fars side som hun har kontakt med. Jeg snakker med henne, og gjør mitt beste for å veilede henne.

Hva vil du angre mest på når du blir voksen og ser tilbake på konfirmasjonsdagen din? 

 

 

 

Anonymkode: 0a4d8...f29

Far som helt klart er urimelig her.

Anonymkode: 1175f...350

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...