Gå til innhold

Ikke invitert i konfirmasjonen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man skulle jo tro at et konfirmasjonsselskap var en utmerket anledning til å lære skikk og bruk, men da handler det jo mest om konfirmantens egotripp og da skal man jo ikke lære noe... Når skal de lære skikk og bruk da, om de ikke skal bruke de få anledningene som er? Det eneste de lærer er at når man er hovedperson teller kun ens egne ønsker og det er den lærdommen de tar med til voksenlivet. Så kan vi sitte der og lure på hvorfor så mange brudepar ser ut til å ikke ha grunnleggende kunnskap om skikk og bruk...

Anonymkode: d4e91...ea7

Ganske grei skikk og bruk og ikke drasse med seg ukjente folk i ett selskap. Også ganske grei skikk og bruk og ikke oppføre seg som en trassig 4åring om man ikke kan ta med en helt ukjent samboer i ett selskap. Hvorfor har ikke far vært der tidligere og lagt til rette for at de skulle bli kjent? Det er ikke  slik at komfermasjonen kom som en overraskelse? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 16.4.2018 den 16.58, Fluffe skrev:

 Og jeg har leksjon i skikk og bruk. Men jeg tror du glemmer hvem dagen handler om jeg.

Dagen handler om å feire at 15-åringen trer inn i de voksnes rekker. Og begynner å oppføre seg som en. Dagen handler ikke om at hun skal få være prinsesse for en dag. 

Anonymkode: c573e...c66

Ryddet for slettet innhold i sitat. Edie, mod.

Endret av Edie
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fluffe skrev:

Ganske grei skikk og bruk og ikke drasse med seg ukjente folk i ett selskap. Også ganske grei skikk og bruk og ikke oppføre seg som en trassig 4åring om man ikke kan ta med en helt ukjent samboer i ett selskap. Hvorfor har ikke far vært der tidligere og lagt til rette for at de skulle bli kjent? Det er ikke  slik at komfermasjonen kom som en overraskelse? 

Det er ikke norsk skikk og bruk i selskaper. Man inviterer samboere og gifte. 

Anonymkode: c573e...c66

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal 15 åringen lære skikk og bruk akkurat nå på denne dagen?? Mye for langt om foreldrene ikke har lært henne dette før nå. Ikke rart hun er urimelig hvis det er kun urimelig dette handler om 

Anonymkode: eae21...96f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dagen handler om å feire at 15-åringen trer inn i de voksnes rekker. Og begynner å oppføre seg som en. Dagen handler ikke om at hun skal få være prinsesse for en dag. 

Anonymkode: c573e...c66

Men far kan oppføre seg som en bølle.

Anonymkode: 0240e...6be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke norsk skikk og bruk i selskaper. Man inviterer samboere og gifte. 

Anonymkode: c573e...c66

Du kan nok ikke snakke for alle. Det er faktisk ganske normalt flere steder å ikke innvitere om folk ikke er gift. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Fluffe skrev:

Du kan nok ikke snakke for alle. Det er faktisk ganske normalt flere steder å ikke innvitere om folk ikke er gift. 

Enig i denne. Mange velger denne regelen også for å krympe ned selskap og kostnader 

Anonymkode: eae21...96f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her synes jeg far med samboer skal bli bedt sammen. Han oppfører seg dumt med å true med å ikke komme og nekte andre famliemedlemmer det sammen, men det kommer andre dager i livet til datteren din også.

Hun gifter seg kanskje en dag, får barn medfølgende dåp og barnebursdager. Da er det vel greit at barnefar og samboer er der og inne da så er datteren din og denne samboeren til faren bedre kjent også.

Kanskje det bryter isen hvis samboeren blir bedt, kanskje dere finner ut at hun er en skikkelig koselig dame.

Blir hun ikke bedt nå så kan løpet være kjørt for fremtiden. Da er det ikke sikkert hun og faren engang gidder å komme i bryllyp, dåp osv.

Du som mor burde her sette ned begge beina og fortelle at de begge skal bli invitert.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, EvaLena said:

Her synes jeg far med samboer skal bli bedt sammen. Han oppfører seg dumt med å true med å ikke komme og nekte andre famliemedlemmer det sammen, men det kommer andre dager i livet til datteren din også.

Hun gifter seg kanskje en dag, får barn medfølgende dåp og barnebursdager. Da er det vel greit at barnefar og samboer er der og inne da så er datteren din og denne samboeren til faren bedre kjent også.

Kanskje det bryter isen hvis samboeren blir bedt, kanskje dere finner ut at hun er en skikkelig koselig dame.

Blir hun ikke bedt nå så kan løpet være kjørt for fremtiden. Da er det ikke sikkert hun og faren engang gidder å komme i bryllyp, dåp osv.

Du som mor burde her sette ned begge beina og fortelle at de begge skal bli invitert.

Jeg tenker det er like greit, med en voksen mann som oppfører seg en bølle, og tror han kan true seg til viljen sin.

Ja, det kan hende at han har ødelagt seg for seg selv, og kan takke seg selv for at løpet er kjørt for framtiden.

Dette er ikke normal oppførsel og reaksjon på en voksen person.

Anonymkode: 0240e...6be

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Fluffe skrev:

Du kan nok ikke snakke for alle. Det er faktisk ganske normalt flere steder å ikke innvitere om folk ikke er gift. 

Selv gifte klarer å holde seg hjemme alene et par timer. Hva F er vitsen med å tvinge seg på alle slags ukjente mennedker, bare fordi man er gift/samboer?

Anonymkode: 9e1ff...9ea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv gifte klarer å holde seg hjemme alene et par timer. Hva F er vitsen med å tvinge seg på alle slags ukjente mennedker, bare fordi man er gift/samboer?

Anonymkode: 9e1ff...9ea

Tror du snakker til feil person nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed? Jeg fikk gaver og gratulasjoner fra folk jeg aldri hadde sett før. Takket og bukket. Jeg var 15 år og hadde ikke noe særlig å gjøre med eldre mennesker som mine foreldre kjente. Tenkte ikke noe over det heller. 

Anonymkode: a390e...fee

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men far kan oppføre seg som en bølle.

Anonymkode: 0240e...6be

Det å svare med dritt til folk som oppfører seg som dritt er nettopp barnslig. Two wrongs don't make one right. 

Anonymkode: c573e...c66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egentlig burde denne konfirmanten ha lært for lenge siden at det ikke er greit å stengte ute folk med begrunnelsen "kjenner ikke". Hadde det vært greit å hun inviterte alle i klassen utenom 1 til bursdagen sin med den begrunnelsen? Og en konfirmasjon er en enda større anledning enn bursdag, men da er det greit?

Forævrig, jeg ble ikke engang spurt om hvem jeg ville invitere da jeg ble konfirmert. Det var mine foreldre som holdt selskapet, det var de som bestemte... 

Anonymkode: d4e91...ea7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La henne stå i det! "Skikk og bruk" er for lengst passert ved at far ikke har ønsket samvær, (og for alt vi vet kan denne samboeren være medvirkende årsak).

La henne snakke med besteforeldrene selv, og forklar dem hvorfor. Kanskje kommer hans familie lilevel

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kontormus skrev:

La henne stå i det! "Skikk og bruk" er for lengst passert ved at far ikke har ønsket samvær, (og for alt vi vet kan denne samboeren være medvirkende årsak).

La henne snakke med besteforeldrene selv, og forklar dem hvorfor. Kanskje kommer hans familie lilevel

Men da kan hun la være å invitere far, som faktisk har forlatt henne. Ikke hans samboer som ikke har gjort henne noe. 

Anonymkode: c573e...c66

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Fluffe skrev:

Far er nesten som kusina i Gjøvik når han aldri har vært der for barnet sitt. Om han vil bli behandlet som en far, får han starte med å oppføre seg som en.

Nå tror jeg ikke vi kommer lenger, da begynner vi bare å gå i sirkel. Vi får være enige om å være svært uenige..

Anonymkode: 8ecbb...9ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men da kan hun la være å invitere far, som faktisk har forlatt henne. Ikke hans samboer som ikke har gjort henne noe. 

Anonymkode: c573e...c66

Hun kan invitere fordi det er far i blodet, men denne "stemoren" kan hun ignorere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, LadyLa said:

Du inviterer par uansett. Om det er dåp, konfirmasjon eller bryllup.. Tror det er en sunn lærdom for konfirmanten. «Du kan ikke alltid få det som du vil..» 

Gjør man? I følge hovedinnlegget er dette en "far" som ikke har ønsket kontakt med sin datter. Et grovt svik mot et barn og han bør gå litt stille i dørene og ikke oppføre seg som en idiot. Lærdommen ungdomen kan sitte igjen med etter disse erfaringene er at det er ok å forlate og behandle henne dårlig og far sitt sinne er viktigere enn hennes selvfølelse. Det er far som selv har sørget for denne situasjonen, men det er han tydeligvis for umoden til å se selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tuxy skrev:

Gjør man? I følge hovedinnlegget er dette en "far" som ikke har ønsket kontakt med sin datter. Et grovt svik mot et barn og han bør gå litt stille i dørene og ikke oppføre seg som en idiot. Lærdommen ungdomen kan sitte igjen med etter disse erfaringene er at det er ok å forlate og behandle henne dårlig og far sitt sinne er viktigere enn hennes selvfølelse. Det er far som selv har sørget for denne situasjonen, men det er han tydeligvis for umoden til å se selv.

Da bør far utelates. Hun legger jo opp til drama ved å invitere kun far alene. I tillegg synes jeg far bør ha medbestemmelse hvis han betaler. Vil de utelukke noen fra fars familie, bør de betale hele gildet selv. 

Anonymkode: c573e...c66

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...