Gå til innhold

Spiste kylling gått ut på dato


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg spiste nettopp kyllingfile som har fått ut 1 dag på dato. Den luktet ikke ille når jeg åpnet den, men nå var den sånn krydret type. 

Kjenner jeg får angst. Har åpnet kylling? før der det luktet helt jævlig så jeg bare kastet den, men er redd for at jeg skal bli syk elns :(

Hjelper det om jeg går å kaster opp?

Anonymkode: 8b120...aec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du, jeg har spist kyllingfilet som var utgått på dato fem dager tidligere, og jeg lever nå fortsatt i beste velgående, ikke ble jeg dårlig heller. Hvis pakningen ikke var åpnet fra før, den ikke luktet noe spesielt, den smakte vanlig, og den var gjennomstekt, så tror jeg du kan ta det helt med ro! Hvis den var dårlig så er det en ganske solid sjanse for at du vil begynne å kaste opp av deg selv før eller siden uansett:) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kylling som har blitt dårlig lukter død, så når den lukter helt fint, selv med krydder på, så går det kjempebra.

Datostempling er sjelden til å stole på uansett. Du kan få kjøttdeig som lukter satan en uke *før* dato, fordi kjølekjeden er brutt, og du kan ofte fint spise lett bedervelig mat en ukes tid over dato.

Lær deg å bruke nesa i stedet. Bedervet mat lukter helvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ser, lukter og smaker bra - er det bra. Vi kaster så sinnsykt mye mat unødvendig pga datohysteriet... Fordervet kylling lukter død, du hadde merket umiddelbart om den var dårlig. Jeg drakk nettopp melk som var nesten 3 uker over datoen, den var helt fin! Har også opplevd melk som klumper seg en uke før den går ut på dato. Håper folk klarer å slutte å forholde seg til datomerkingen, den sier ofte ingenting om faktisk holdbarhet.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere hadde rett, ingenting skjedde. Skal stole på nesen/lukten av maten, enn datostemplingen fremover :P

Anonymkode: 8b120...aec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere hadde rett, ingenting skjedde. Skal stole på nesen/lukten av maten, enn datostemplingen fremover :P

Anonymkode: 8b120...aec

Flere burde gjøre det :P samboer har totalt noia for å spise mat som er utgått på dato. Jeg derimot bruker lukt og syn, han har fremdeles til gode å bli dårlig. Men jeg kan ikke la han se pakningen 😂😂

Anonymkode: 203fb...d48

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Flere burde gjøre det :P samboer har totalt noia for å spise mat som er utgått på dato. Jeg derimot bruker lukt og syn, han har fremdeles til gode å bli dårlig. Men jeg kan ikke la han se pakningen 😂😂

Anonymkode: 203fb...d48

Gjør det samme. Lagde lasagne i påsken med kjøttdeig gått ut for flere dager siden. Smakte fint etter steking, så da ble den brukt, bare passer på at samboer ikke ser datostemplingen.

Endret av Tvist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg ramle inn her og si at jeg ofte tester det ut med vilje...og rekorden min for mat som er gått ut på dato 
er Fjordland-laksemiddag som hadde passert fem måneder på overtid. Den smakte akkurat som den skulle
og jeg er fremdeles frisk som en (lakse)fisk. En må ikke la seg overtale til å bli med i det hysteriske trendhylekoret.
Bruk hodet og lytt til fornuften fremfor alle lover og farlighetsregler som andre vil tre nedover hodene våre. :jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Flere burde gjøre det :P samboer har totalt noia for å spise mat som er utgått på dato. Jeg derimot bruker lukt og syn, han har fremdeles til gode å bli dårlig. Men jeg kan ikke la han se pakningen 😂😂

Anonymkode: 203fb...d48

Jeg har en venninne som er helt lik. Hun kan begynne å spise av ting, men så snart hun ser datostemplingen så smaker det plutselig rart. Hun har en mental sperre for utløpsdatoer....

Jeg vokste opp i en fattig, skilt familie, så jeg lærte tidlig å bruke nesa. Pluss at jeg også lærte veldig tidlig at man ikke kaster mat, så feks sur melk brukes til kakao eller vafler.
HrMinya har aldri brydd seg filla om datoer, og vi har heller aldri blitt syke av noe vi har spist. Rart det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hoppetaujenta said:

Da skal jeg ramle inn her og si at jeg ofte tester det ut med vilje...og rekorden min for mat som er gått ut på dato 
er Fjordland-laksemiddag som hadde passert fem måneder på overtid. Den smakte akkurat som den skulle
og jeg er fremdeles frisk som en (lakse)fisk. En må ikke la seg overtale til å bli med i det hysteriske trendhylekoret.
Bruk hodet og lytt til fornuften fremfor alle lover og farlighetsregler som andre vil tre nedover hodene våre. :jepp: 

Hadde den stått i kjøleskapet hele tiden, eller hadde den hatt en tur gjennom frysa?
Nå er fjordland middagene litt spesielle da, de er sous vide-ferdig kokt OG vakuumpakka, slik at så lenge kjølekjeden holdes, så kan det stå lenge :P Men poenget ditt står; Alle bør bli flinkere til å bruke nesa i stedet for å kaste mat som har et stempel på seg. Egg feks? De endret holdbarhetsdatoen fra tre måneder til EN fordi EU-reglene krevde det for noen få år siden.. Men i Norge har vi ikke salmonella, og vi har også de beste eggene produsert på verdensbasis, slik at du fint kan bruke dem i et halvt år etter legging, såfremt de ligger kjølig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd i 19 år å forklare mannen at maten ikke blir livsfarlig å spise kl. 00.01 dagen etter datostemplingen. Han tror meg fremdeles ikke (men han skulle bare visst hva han har spist i løpet av disse årene...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Minya skrev:

Hadde den stått i kjøleskapet hele tiden, eller hadde den hatt en tur gjennom frysa?
Nå er fjordland middagene litt spesielle da, de er sous vide-ferdig kokt OG vakuumpakka, slik at så lenge kjølekjeden holdes, så kan det stå lenge. Men poenget ditt står; Alle bør bli flinkere til å bruke nesa i stedet for å kaste mat som har et stempel på seg. Egg feks? De endret holdbarhetsdatoen fra tre måneder til EN fordi EU-reglene krevde det for noen få år siden.. Men i Norge har vi ikke salmonella, og vi har også de beste eggene produsert på verdensbasis, slik at du fint kan bruke dem i et halvt år etter legging, såfremt de ligger kjølig.

De sto kun i kjøleskapet hos meg. :jepp:  Jeg har et raid av og til når de er på -40% salg i diskene grunnet at de "går ut på dato". :laugh: Greie middager til halv pris som få andre kjøper og jeg testet regelmessig ettersom mnd. gikk. Den hadde sikkert kunne vært oppbevart enda litt til om jeg hadde hatt flere middager å teste med. Jeg skal fortsette min utprøvende gjerning i forskningens gode navn.

Nå har jeg i det siste begynt å ha mine egg stående fremme på kjøkkenbenken også, for jeg testet og skallet er enklere å få av da når de er kokt. I alle år har de stått på øverste hylle i kjøleskapet, for der hadde jeg lært at de skulle oppbevares. . .og ja, jeg har irritert meg og sagt stygge ting fordi jeg aldri fikk skallet ordentlig av og egget var aldri et helt egg etterpå når det skulle i tynne skiver på brødet.

Men det var før det. :nigo: 

Endret av Hoppetaujenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...