Gå til innhold

Vondt i kroppen, muskler og ledd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Sikkert mange der ute med diverse muskel/ledd-plager, spørsmålet mitt er egentlig hva som kan hjelpe. 

Jeg er 35 år, har jobbet i helsevesenet i alle år, såklart mange tunge tak og stress. De siste årene har jeg fått mer og mer vondt i kroppen, er sliten, stiv og støl. 

Når jeg står opp om morgenen knekker og knaker det i kroppen, og jeg bruker litt tid på å komme i gang. Føler meg ikke uthvilt. Jeg stivner veldig fort, særlig i nakke og rygg. Mye hodepine, mye vondt i korsryggen og mellom skulderbladene. Knekking og knaking er i bein og armer også, men ikke smertefullt her, bare plagsomt.

Jeg har prøvd å snakke med fastlegen, som skylder på jobben og høy belastning, men hadde ingen gode råd. Jeg har vært hos kiropraktor og naparapat og prøvd massasje, kun kortvarig effekt.

Trening er jo lurt, men hvis jeg blir støl så føles alt mye verre. Gå tur føles egentlig best, men også dette har kortvarig lindring. 

I det siste så synes jeg det har blitt verre, jeg sliter med å snu meg i sengen hvis jeg har ligget lenge på den ene siden, våkner hvis jeg prøver å snu meg i søvne. Føles ut som kroppen er 75 år, ikke 35. Hvordan skal dette gå? 

Noen råd, noe jeg ikke har tenkt på? 

Anonymkode: 7695b...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, det fullt mulig at det er stress. En venn fra meg hadde det samme, men jeg undrer meg at det gikk ikke over. Har du chekket blod for urinsuregikt eller borelliose? Gir ikke opp. Kanskje du ha en klemmt nerve. Gå til legen en gang til. Han må jo finne ut hva det er. Lykke til !

Anonymkode: 568fb...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, det fullt mulig at det er stress. En venn fra meg hadde det samme, men jeg undrer meg at det gikk ikke over. Har du chekket blod for urinsuregikt eller borelliose? Gir ikke opp. Kanskje du ha en klemmt nerve. Gå til legen en gang til. Han må jo finne ut hva det er. Lykke til !

Anonymkode: 568fb...7fc

Takk for svar! 

Ikke noen utslag på de siste blodprøvene jeg tok, men bør kanskje ta nye. Ikke blitt bitt av flått såvidt jeg vet. 

TS

Anonymkode: 7695b...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at stadie 1 er å ta 2018 til hjelp. Det meste av vondter er livsstilsrelaterte, så la oss anta at dette også er det.

1. Finn deg en standard kostholdskalkulator på nett. En sånn en som logger alt, ikke bare makroner. For du er først og fremst interessert i om kostholdet ditt inneholder ok mengder mineraler og vitaminer. Logg 1-2 uker med normalkosthold. Så justerer du til du får i deg 100% av alt i løpet av en uke. Og, ja, du kommer til å måtte justere. Fortsett å leve sunt på sikt, men ikke logg korthold annet enn sporadisk.

2. Få hjelp av en fysioterapeut til å sette opp et treningsopplegg. Med knirk og vondter er førsteinntrykket at du over tid har neglisjert bevegelighet. Husk at tøyelighet avtar over tid og at det er noe voksne mennesker må jobbe med. Hver uke. Og når den er dårlig så må du jobbe med den hver dag. Så skaff deg hjelp til øvelser du gjør morgen og kveld dag ut og dag inn noen måneder. Og i tillegg så må du, dersom du ikke ønsker bytte jobb, starte trene styrke. Og fortsette med det 1-2 ganger og bevegelighet ditto 1-2 ganger i uka så lenge du tenker stå i yrket ditt. Klarer du ikke det så er faktisk toget gått. Da må du ta ansvar og omskolere deg. At dette kommer er jo noe du har visst siden du valgte yrke, så en vil anta du har en plan og oppsparte midler.

3. Reduser stress. Få det ned. Jobb med øvelser selv eller søk hjelp. Men husk at et normalt voksent menneske skal kunne roe helt ned i enhver ikke-emosjonell situasjon. Kan du det ikke må du lære det. Gjør det mens du står i jobb. Husk at du like lite kan lære å mestre hverdag av å ha fri som du kan lære å svømme av å se på videoer av folk som svømmer. Stress er ikke noe som finner oss, eller en selvsagt del av en jobbhverdag. Stress er vår reaksjon på at vi ikke mestrer hektisk. Og den både må og kan vi overstyre sånn at hektisk blir nettopp det; hektisk. Travelt er ikke stress. Stress er dårlig mental mestring av en spesifikk situasjon. Som vi kan lære oss å mestre. Ikke vær en av desse som tror at stress=vellykka&viktig. Stress=dårlig mental styring... 

Anonymkode: f4d09...495

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bli hengt for å foreslå dette, men du kan sjekke ut boken Medisinsk Klarsynt av Anthony William. Mange som har fått hjelp med fibromyalgi og leddgikt ved å følge protokollene, og det skal hjelpe ved ulike bindevevsplager. Selv ble jeg mykere i kroppen og ble kvitt vondt i et kne og vondt i korsryggen da jeg kuttet ut nei-maten og innførte Epstein Barr-protokollen. Koster lite å prøve, boken kan til og med lånes på biblioteket (fortsatt ventetid på den på mitt bibliotek ser jeg selv om boken kom ut i 2016).
Husker også jeg følte meg mykere i kroppen etter å ha vært hos osteopat.

Anonymkode: cd5b3...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner meg godt igjen i det du beskriver, har selv fibromyalgi, ville sjekket det ut hvis jeg har deg. Og få legen til å ta revmatisme prøver av deg, tar ofte litt lang tid før leddgikt kommer fram på blodprøvene men greit å få sjekket der og. Eventuelle vitaminmangel, selv har jeg kronisk jern, b12 og D-vitamin mangel som og gjør sitt på kroppen.

Anonymkode: ba792...572

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at stadie 1 er å ta 2018 til hjelp. Det meste av vondter er livsstilsrelaterte, så la oss anta at dette også er det.

1. Finn deg en standard kostholdskalkulator på nett. En sånn en som logger alt, ikke bare makroner. For du er først og fremst interessert i om kostholdet ditt inneholder ok mengder mineraler og vitaminer. Logg 1-2 uker med normalkosthold. Så justerer du til du får i deg 100% av alt i løpet av en uke. Og, ja, du kommer til å måtte justere. Fortsett å leve sunt på sikt, men ikke logg korthold annet enn sporadisk.

2. Få hjelp av en fysioterapeut til å sette opp et treningsopplegg. Med knirk og vondter er førsteinntrykket at du over tid har neglisjert bevegelighet. Husk at tøyelighet avtar over tid og at det er noe voksne mennesker må jobbe med. Hver uke. Og når den er dårlig så må du jobbe med den hver dag. Så skaff deg hjelp til øvelser du gjør morgen og kveld dag ut og dag inn noen måneder. Og i tillegg så må du, dersom du ikke ønsker bytte jobb, starte trene styrke. Og fortsette med det 1-2 ganger og bevegelighet ditto 1-2 ganger i uka så lenge du tenker stå i yrket ditt. Klarer du ikke det så er faktisk toget gått. Da må du ta ansvar og omskolere deg. At dette kommer er jo noe du har visst siden du valgte yrke, så en vil anta du har en plan og oppsparte midler.

3. Reduser stress. Få det ned. Jobb med øvelser selv eller søk hjelp. Men husk at et normalt voksent menneske skal kunne roe helt ned i enhver ikke-emosjonell situasjon. Kan du det ikke må du lære det. Gjør det mens du står i jobb. Husk at du like lite kan lære å mestre hverdag av å ha fri som du kan lære å svømme av å se på videoer av folk som svømmer. Stress er ikke noe som finner oss, eller en selvsagt del av en jobbhverdag. Stress er vår reaksjon på at vi ikke mestrer hektisk. Og den både må og kan vi overstyre sånn at hektisk blir nettopp det; hektisk. Travelt er ikke stress. Stress er dårlig mental mestring av en spesifikk situasjon. Som vi kan lære oss å mestre. Ikke vær en av desse som tror at stress=vellykka&viktig. Stress=dårlig mental styring... 

Anonymkode: f4d09...495

Takk for svar, tror du er inne på noe. Jeg spiser vanlig mat vil jeg si, og tar multivitamin. Bør få tatt nye blodprøver, det eneste jeg vanligvis ligger lavt på er d-vitamin. Men jeg er enig i at kosthold er interessant. Jeg skal prøve å bli flinkere til tøy og bøy, hvis ikke legen vil henvise meg til fysioterapi så får jeg finne noen videoer på youtube, lang ventetid her jeg bor. Jeg er delvis enig i det du skriver om stress, men jeg mener også at stress kan påføres, innenifra og utenifra. Kiropraktoren min sier at stress og påkjenninger setter seg i kroppen, er nok noe i det. 

TS

Anonymkode: 7695b...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier å bli hengt for å foreslå dette, men du kan sjekke ut boken Medisinsk Klarsynt av Anthony William. Mange som har fått hjelp med fibromyalgi og leddgikt ved å følge protokollene, og det skal hjelpe ved ulike bindevevsplager. Selv ble jeg mykere i kroppen og ble kvitt vondt i et kne og vondt i korsryggen da jeg kuttet ut nei-maten og innførte Epstein Barr-protokollen. Koster lite å prøve, boken kan til og med lånes på biblioteket (fortsatt ventetid på den på mitt bibliotek ser jeg selv om boken kom ut i 2016).
Husker også jeg følte meg mykere i kroppen etter å ha vært hos osteopat.

Anonymkode: cd5b3...eea

Takk for svar. Jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk, men skal absolutt ikke "henge" deg. Glad for forslag. Jeg har jo hatt kyssesyken, og hvis jeg googler meg for langt inn i web'en blir jeg jo skremt over koblinger til ME etc. Kanskje jeg tar meg en tur på biblioteket. 

Anonymkode: 7695b...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Magnesium?

Anonymkode: de198...0f1

Takk for svar. Spiser som sagt multivitamin, og har ikke hatt avvik på magnesium på blodprøver. Samboeren min tar magnesium pga kramper i beina, men det er ikke det jeg har. 

Anonymkode: 7695b...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg godt igjen i det du beskriver, har selv fibromyalgi, ville sjekket det ut hvis jeg har deg. Og få legen til å ta revmatisme prøver av deg, tar ofte litt lang tid før leddgikt kommer fram på blodprøvene men greit å få sjekket der og. Eventuelle vitaminmangel, selv har jeg kronisk jern, b12 og D-vitamin mangel som og gjør sitt på kroppen.

Anonymkode: ba792...572

Takk for svar. Påvises fibromyalgi på blodprøver? 

TS

Anonymkode: 7695b...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Påvises fibromyalgi på blodprøver? 

TS

Anonymkode: 7695b...3d2

Dessverre ikke. Diagnosen settes når diverse sykdommer er utelukket. Typisk FM er at ingenting vises på prøver. Ta det opp med legen. Jeg gikk i årevis uten svar før en person tilfeldigvis nevnte ett problem jeg kjente meg igjen i. Jeg sjekket symptomplager på FM på nett og noterte ned alt som stemte på en lapp. Leste det opp for legen og da satte han diagnosen med el gang. Jeg hadde da vert hos ulike spesialister og tatt flere prøver ila årene uten resultat og det underbygget at diagnosen var rett. 

Mange har nytte av å gå gjennom kostholdet, andre ikke. Jeg merker ingen forskjell. Trening kan hjelpe, det å holde kroppen i gang men ikke presse for mye. Jeg har godt av raske gåturer, løping gjør det vondt verre. Det viktigste rådet uansett hva du måtte feile er å finne en balanse i hverdagen. Legg til rette for å bruke kroppen men også til hvile, hvil før det blir krise slitsomt. 

Anonymkode: d95c0...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Takk for svar. Jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk, men skal absolutt ikke "henge" deg. Glad for forslag. Jeg har jo hatt kyssesyken, og hvis jeg googler meg for langt inn i web'en blir jeg jo skremt over koblinger til ME etc. Kanskje jeg tar meg en tur på biblioteket. 

Anonymkode: 7695b...3d2

Ifølge boken er kyssesyken første stadiuim til Epstein Barr (og man kan ha hatt den uten å bli veldig syk også). Men skummelt er det ikke. Det boken også beskriver er hvordan man kan bli kvitt det. Jeg har det selv men det ser ut som jeg er nå iferd med å bli frisk etter nesten 20 års uforklarlig sykdom. Jeg er litt tvilende enda til at jeg skal bli helt frisk, men ser jo at det går fremover. Jeg har hatt flere symptomer som nå er borte: Kalsifisering i venstre bryst, hetebyger, håravfall, vondt i et kne, fordøyelsesplager, svimmelhet, redusert noduler i skjoldbruskkjertelen, følelse av "press" i skjoldbruskkjertelen, stivhet i kroppen, nummenhet og prikking i beina....det som henger igjen er utmattelse, depresjon og angst, og jeg har vært på matprotokollen for EBV i 1.5 år, uten noe særlig med tilskudd (pga dårlig råd). Mye av dette forsvant med èn gang, men han sier at nevrologiske ting kan ta lengre tid å helbrede, og de tre symtomene som er igjen er nevrologiske, og det er også dem jeg har hatt lengst så jeg tenker de henger igjen lengst også.
Her er noen som har oversatt kapittelet om EBV fra boken til norsk om du vil lese: http://www.meditasjonsskole.no/kronisk-utmattelse-me-fibromyalgi-og-epstein-barr-virus.html

Anonymkode: cd5b3...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje du bare er blitt for stiv i muskulaturen pga ensidig belastning? Har du prøvd å bare bare løse opp muskulaturen? Enten gjennom yoga f.eks eller bare med å tøye muskulaturen når den er varm? 

Anonymkode: e3f55...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det også slik, jeg er ufør pga crohns og diverse andre plager da, men i mitt tilfelle sier legen at det er fordi jeg sitter i ro eller fordi hobbyen min er tung for disse delene.

Trener du noe styrke? Yoga og styrketrening (gjerne med kroppsvekt, slynge etc) kan hjelpe. Svømming i varmt vann syns jeg er lindrende også. I tillegg har vi boblebad, så guffer på full varme og prøver å slappe av så mye som mulig der. I tillegg bruker jeg til tider voltarol gel og lignende for å lindre litt.

Anonymkode: 5a0fa...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier å bli hengt for å foreslå dette, men du kan sjekke ut boken Medisinsk Klarsynt av Anthony William. Mange som har fått hjelp med fibromyalgi og leddgikt ved å følge protokollene, og det skal hjelpe ved ulike bindevevsplager. Selv ble jeg mykere i kroppen og ble kvitt vondt i et kne og vondt i korsryggen da jeg kuttet ut nei-maten og innførte Epstein Barr-protokollen. Koster lite å prøve, boken kan til og med lånes på biblioteket (fortsatt ventetid på den på mitt bibliotek ser jeg selv om boken kom ut i 2016).
Husker også jeg følte meg mykere i kroppen etter å ha vært hos osteopat.

Anonymkode: cd5b3...eea

Dette er magisk alternativ medisin, altså nonsens. TS, gjør deg selv en tjeneste og ikke kast bort tid og/eller penger på dette! 

Osteopati og naprapati er også uvitenskapelig kvakksalveri, som ikke fungerer annet enn placebo-effekten. Kiropraktikk er ikke mye bedre, det er også en del magisk tenkning ute å går der også. Men kiropraktikere driver ikke bare med overtro da.

Ta heller til deg de andre gode rådene i tråden her, som fysisk aktivitet, kosthold og fysioterapi.

Anonymkode: 5c97e...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er magisk alternativ medisin, altså nonsens. TS, gjør deg selv en tjeneste og ikke kast bort tid og/eller penger på dette! 

Osteopati og naprapati er også uvitenskapelig kvakksalveri, som ikke fungerer annet enn placebo-effekten. Kiropraktikk er ikke mye bedre, det er også en del magisk tenkning ute å går der også. Men kiropraktikere driver ikke bare med overtro da.

Ta heller til deg de andre gode rådene i tråden her, som fysisk aktivitet, kosthold og fysioterapi.

Anonymkode: 5c97e...49d

Ikke at jeg er så begeistret for alternativ medisin, men såvidt jeg har fått med meg er naprapatiutdannelsen den samme som kiropraktor bare lengre og med mer innhold. Så det er vel like mye bullshit begge deler.

Anonymkode: 5a0fa...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk, men skal absolutt ikke "henge" deg. Glad for forslag. Jeg har jo hatt kyssesyken, og hvis jeg googler meg for langt inn i web'en blir jeg jo skremt over koblinger til ME etc. Kanskje jeg tar meg en tur på biblioteket. 

Anonymkode: 7695b...3d2

Hele basisen for denne greia er at personen bak mener han har fått helsemessige åpenbaringer fra en engel....

Ellers er jo "stress", hva man enn legger i det, godt kjent for å sette seg i kroppen. Og man merker ikke alltid hvor vondt ting gjør før man har muligheten til å slappe av :)

Aktivitet er alfa og omega! 

Anonymkode: 6d0a6...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er  ny forskning på Epstein Barr som linker viruset til syv forskjellige tilstander:

"A far-reaching study conducted by scientists at Cincinnati Children's reports that the Epstein-Barr virus (EBV)—best known for causing mononucleosis—also increases the risks for some people of developing seven other major diseases.

Those diseases are: systemic lupus erythematosus (SLE), multiple sclerosis (MS), rheumatoid arthritis (RA), juvenile idiopathic arthritis (JIA), inflammatory bowel disease (IBD), celiac disease, and type 1 diabetes. Combined, these seven diseases affect nearly 8 million people in the U.S."

https://m.medicalxpress.com/news/2018-04-epstein-barr-virus-linked-diseases.html

 

Anonymkode: cd5b3...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/16/2018 at 2:15 AM, AnonymBruker said:

Jeg tenker at stadie 1 er å ta 2018 til hjelp. Det meste av vondter er livsstilsrelaterte, så la oss anta at dette også er det.

1. Finn deg en standard kostholdskalkulator på nett. En sånn en som logger alt, ikke bare makroner. For du er først og fremst interessert i om kostholdet ditt inneholder ok mengder mineraler og vitaminer. Logg 1-2 uker med normalkosthold. Så justerer du til du får i deg 100% av alt i løpet av en uke. Og, ja, du kommer til å måtte justere. Fortsett å leve sunt på sikt, men ikke logg korthold annet enn sporadisk.

2. Få hjelp av en fysioterapeut til å sette opp et treningsopplegg. Med knirk og vondter er førsteinntrykket at du over tid har neglisjert bevegelighet. Husk at tøyelighet avtar over tid og at det er noe voksne mennesker må jobbe med. Hver uke. Og når den er dårlig så må du jobbe med den hver dag. Så skaff deg hjelp til øvelser du gjør morgen og kveld dag ut og dag inn noen måneder. Og i tillegg så må du, dersom du ikke ønsker bytte jobb, starte trene styrke. Og fortsette med det 1-2 ganger og bevegelighet ditto 1-2 ganger i uka så lenge du tenker stå i yrket ditt. Klarer du ikke det så er faktisk toget gått. Da må du ta ansvar og omskolere deg. At dette kommer er jo noe du har visst siden du valgte yrke, så en vil anta du har en plan og oppsparte midler.

3. Reduser stress. Få det ned. Jobb med øvelser selv eller søk hjelp. Men husk at et normalt voksent menneske skal kunne roe helt ned i enhver ikke-emosjonell situasjon. Kan du det ikke må du lære det. Gjør det mens du står i jobb. Husk at du like lite kan lære å mestre hverdag av å ha fri som du kan lære å svømme av å se på videoer av folk som svømmer. Stress er ikke noe som finner oss, eller en selvsagt del av en jobbhverdag. Stress er vår reaksjon på at vi ikke mestrer hektisk. Og den både må og kan vi overstyre sånn at hektisk blir nettopp det; hektisk. Travelt er ikke stress. Stress er dårlig mental mestring av en spesifikk situasjon. Som vi kan lære oss å mestre. Ikke vær en av desse som tror at stress=vellykka&viktig. Stress=dårlig mental styring... 

Anonymkode: f4d09...495

FANTASTISK innlegg 👏🏻 Jeg stiller meg bak disse forslagene 100%.

Anonymkode: 6df44...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...