Gå til innhold

Sentralfyring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har nettopp flytter inn i leid leilighet med sentralfyring. Bor i blokk. Er radiator på veggen med tynne hvite rør som går igjennom veggen. 

Kan veldig lite om sånt. Og lurer på om en bruker mye strøm og at det blir dyrt med den type oppvarming? 

Anonymkode: 6f908...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

skulle tro det er inkludert i prisen, tror neppe du skal betale for sentralfyring. 

Anonymkode: 806c2...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ring vaktmesteren og du vil få bekreftelse fra hans hold, dermed får du samtidig opprettet kontakt med vaktmesteren der. Men som sagt tror neppe du skal betale for sentralfyring, fordi det er inkludert i prisen.

Anonymkode: 806c2...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har nettopp flytter inn i leid leilighet med sentralfyring. Bor i blokk. Er radiator på veggen med tynne hvite rør som går igjennom veggen. 

Kan veldig lite om sånt. Og lurer på om en bruker mye strøm og at det blir dyrt med den type oppvarming? 

Anonymkode: 6f908...1a6

Sannsynligvis er det en oljedrevet fyrkjele i kjelleren og driften av denne går nok på fellesutgiftene og de er nok inkludert i leieprisen din. 

Anonymkode: 27016...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan veldig lite om sånt. Og lurer på om en bruker mye strøm og at det blir dyrt med den type oppvarming? 

Anonymkode: 6f908...1a6

Det med pris varierer nok veldig. Jeg bodde i en blokk med sentralfyring, hvor det ble brukt elektrisitet inntil en viss effekt. Dersom bygningens totale forbruk overskridet denne grensen brukte systemet olje i tillegg, noe som var klart dyrere.

I perioder kom det mye luft i radiatorene, noe som sterkt reduserte deres effektivitet. Da hørtes det ut som en kombinasjon av rennende vann og lufttrykk kom fra rørene (nesten som om man åpner en sykkelventil, bare svakere). Hvis det samler seg luft i dem må man åpne en liten ventil for å slippe den ut, samtidig som man holder en kopp e.l. mot ventilen for å unngå vannsøl på gulvet. Dette gjøres vha en radiatornøkkel.

Jeg synes sentralfyring er en praktisk type oppvarming så lenge det fungerer som det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje fjernvarme, avhengig av hvor du bor. Mange byer tilbyr det nå. 

Anonymkode: 27016...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar 🙂 I kontrakten min står det kun at jeg betaler husleie og strøm. Men vil sentralfyringen påvirke min egen strømregning? 

Igjen jeg kan ingenting om dette. 

Hilsen et gudsord fra landet som nylig har flyttet i blokk 😅

Anonymkode: 6f908...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar 🙂 I kontrakten min står det kun at jeg betaler husleie og strøm. Men vil sentralfyringen påvirke min egen strømregning? 

Igjen jeg kan ingenting om dette. 

Hilsen et gudsord fra landet som nylig har flyttet i blokk 😅

Anonymkode: 6f908...1a6

Strøm er ikke noe tema på oppvarming. Men se om du har en liten beholder med væske i på hver av radiatorene, der leses forbruket av oppvarming av. Da gjøres en utregning på hvor mye varme du har tatt ut av dine radiatorer. 

Den strømmen bruker er kun til lys/koking/kjøl og frys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det står ovenfor at du ringer vaktmesteren i blokken du bor i. Hvis du går ved inngangspartiet i blokken så er det helt sikkert telefonnummer til vaktmester som kan gi deg eksakt svar. Har du telefon? Er du intelligent?

Anonymkode: 806c2...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har nettopp flytter inn i leid leilighet med sentralfyring. Bor i blokk. Er radiator på veggen med tynne hvite rør som går igjennom veggen. 

Kan veldig lite om sånt. Og lurer på om en bruker mye strøm og at det blir dyrt med den type oppvarming? 

Anonymkode: 6f908...1a6

Bruk og betaling avtaler du med utleier. 

Noen steder er sentralfyring inkludert i leien, andre steder betales det en fast pris, og atter andre steder betales det etter forbruk. Vi vet ikke en gang hvor dette er hvordan skal vi da hvite hva det koster eller hvem som betaler? 

Anonymkode: 29e26...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leier hybel som har sentralfyring, vann og strøm betaler jeg for separat :) For min del blir strømregningen mye billigere fordi jeg slipper å bruke ovnen (temperaturen holder seg på rundt 19 grader) og betaler vel ca. kun 200-300 kr i strøm om vinteren. De som bor i naboblokken uten sentralfyring betaler 700-800 kr i strøm siden de er avhengig av å bruke ovn om vinteren 

Anonymkode: 5c25e...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

det står ovenfor at du ringer vaktmesteren i blokken du bor i. Hvis du går ved inngangspartiet i blokken så er det helt sikkert telefonnummer til vaktmester som kan gi deg eksakt svar. Har du telefon? Er du intelligent?

Anonymkode: 806c2...312

Hva med din sosiale intelligens? Ville ha sjekka ut om den ene sosiale antenna di kan være knekt. Bare et lite tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...