Gå til innhold

Oppgradere bakgård


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg bor i en leilighet med egen bakgård, og jeg ønsker å gjøre noen grep der ute, sånn at den kan bli litt mer innbydende og koselig. Det er en leie-leilighet, så jeg ønsker ikke å bruke fryktelig mye penger på dette.

Her er utgangspunktet:

  • Bakgården er rektangulær, med vår inngangsdør ca midt på den ene langsiden.
  • I den ene kortsiden er det et lite vedlikeholdt blomsterbed. Dette er inngrenset av en ca 0.5 meter høy mur, og ligger i en helling på ca 45 grader. I den andre kortsiden er den en steintrapp, og et bedre vedlikeholdt blomsterbed.
  • Hele bakgården er inngjerdet på en slik måte at vi ikke har noe innsyn/utsyn. Det vil være direkte sol i bakgården på formiddagen, kanskje helt frem til 14.00-15.00.
  • På bakken i hele bakgården er det lagt grå, grove steinfliser, som ikke er spesielt fine. 

Sånn som det ser ut i dag, er det fryktelig grått og kjedelig - jeg ønsker meg masse farger og  en behagelig stemning, spesielt siden dette er utsikten fra stuevinduene våre.

Tenkte å høre med de jeg leier av om jeg kan legge dette gulvet https://www.ikea.com/no/no/catalog/products/90234226/ der ute, har noen erfaringer med det? Underlaget er ikke helt jevnt, kan dette funke likevel? Bør jeg legge det over hele bakgården, eller bare deler av den? 

Ønsker en grill, utemøbler som er rimelige sånn at vi kan ha folk over, forslag til hvordan det kan gjøres billigst mulig? Lettstelte planter jeg kan plante i bedet? Lyslenker fra husveggen og bort til gjerdet?

Som dere skjønner har jeg ikke peiling, jeg bare vet at jeg ønsker en bakgård jeg kan trives i i sommer, da det ikke blir noen ferie/reising på meg, og uteplassen vil være mitt "feriested" :) 

 

 

Anonymkode: 6b375...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke høre med huseier om det er mulig å få en slant til å fikse bakgården mot at du gjør jobben? 

Jeg har ikke erfaring med planter, men tenkte å tipse om matter som tåler regn. Du får forskjellige typer hos Ikea bl.a. Det kan hjelpe om du ikke legger heller eller det gulvet du viste til. Lyslenker er fint, og puter, lykter og pledd. Du kan også plante i krukker. Er du litt handy kan du bygge sitteplasser selv, spesialtilpasset din uteplass. Kjøp skumgummimadrasder og sy trekk til av stoff som du kjøper på stoff og stil.

Anonymkode: af166...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips! Legger ved et bilde av bakgården.
Jeg kan absolutt sy puter og slikt selv, det var en god ide!
 
Tar gjerne imot flere tips :)

bakgård.jpg

Anonymkode: 6b375...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke gjort noe med hellene. Noen planter i krukker og bed vil friske opp. Sittegruppen du planlegger bør tåle regn, og du må regne med at alle beboerne vil kunne få bruke den hvis det er et fellesområde. Får du tak i en betongkum, trenger du bare en rist over for å grille (grillkull), evt. mure en grill selv. Er bakgården låst for andre enn beboere kan du jo ta sjansen på å kjøpe egen grill og satse på at den ikke blir borte, men jeg ville ikke gått for noe dyrt. Og sier husreglene noe om at det er tillatt å bruke grill? Husk at også andre må få bruke plassen, blir den attraktiv må du også regne med barn som leker der. 

Endret av Atea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun vi som har tilgang til bakgården - den hører til leiligheten vi leier, så det blir ikke noe problem 😊

De vi leier av (sokkel i bolighus) bruker egen grill på andre siden av huset, så jeg regner med vi kan grille vi også, men skal selvfølgelig snakke med dem før jeg gjør noe i vår bakgård. 

Hville materialer bør jeg gå for mtp vær? Ønsker meg virkelig ikke plastmøbler - grøss!

Anonymkode: 6b375...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...