Gå til innhold

Oppmålte tomter rundt hus


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lenge undret meg på hva eller hvem som bestemmer hva som skal være tomt rundt et hus
og hvorfor det veldig ofte blir "rart"? Dette bildet er nok et lite eksempel på snodig resultat. En slags firkant eller
femkant med rette streker ville ha vært mer naturlig i min bok, men nei; her skal vi ha lange ubrukelige tarmer
i veikanten også, for det er fint og tomten virker større? For det kan vi bruke å bygge ut på, sette poteter på
eller...hva? Jeg vil ha oversiktlige tomter med rette grenser i dette landet
                                                            og det skal jeg gjøre noe med når jeg en gang blir kong Hoppe! :opplyser: 
_697846937.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går vel en bekk som slynger seg til venstre langs tomtegrensen på bildet? Det er sikkert av praktiske årsaker at tomtene er delt opp slik :)

Endret av An0nymBruker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk An0. Det bildet roer meg ned flere hakk igjen. :biggrin:  Oversiktlig og greit og et eksempel til etterfølgelse.

10 minutter siden, An0nymBruker skrev:

Det går vel en bekk som slynger seg til venstre langs tomtegrensen på bildet?
Det er sikkert av praktiske årsaker at tomtene er delt opp slik 

Jeg sjekket på kart og den bekken er på begge sider av grensa, så den har ikke stort med saken på gjøre.
Hvis det tilfeldigvis finnes noen som har tatt "tomteoppmålerutdannelse" her inne, så hør gjerne fra dere. ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hoppetaujenta skrev:

Tusen takk An0. Det bildet roer meg ned flere hakk igjen. :biggrin:  Oversiktlig og greit og et eksempel til etterfølgelse.

Jeg sjekket på kart og den bekken er på begge sider av grensa, så den har ikke stort med saken på gjøre.
Hvis det tilfeldigvis finnes noen som har tatt "tomteoppmålerutdannelse" her inne, så hør gjerne fra dere. ;) 

:blomst: Ja, det hadde vært interessant å få vite om dette fra ekspertisen :jepp:

Jeg gjetter at slike "tarmer" som er med på kjøpet og som ikke har noen nytteverdi (ikke kan bygges eller dyrkes på), ikke har like "høy pris pr m2" enn resten av tomten, slik at tomten derfor med slike "tarmer" blir billigere pr m2 enn om den hadde vært uten slike "tarmer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

Tusen takk An0. Det bildet roer meg ned flere hakk igjen. :biggrin:  Oversiktlig og greit og et eksempel til etterfølgelse.

Jeg sjekket på kart og den bekken er på begge sider av grensa, så den har ikke stort med saken på gjøre.
Hvis det tilfeldigvis finnes noen som har tatt "tomteoppmålerutdannelse" her inne, så hør gjerne fra dere. ;) 

Takk :blomst: Jeg tror allikevel at bekken har å gjøre med formen på tomten å gjøre. Fra gammelt av trengte de som hadde tomt på hver sin side av bekken kanskje bekken til noe, som feks tøyvask, vanning av planter o.l. og bading? Derfor er bekken på begge sider av grensa, gjetter jeg.

Endret av An0nymBruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tomten kan være utgått av en større tomt, der bekken var skille mellom to større tomter. Om det allerede er målt opp deler av tomtegrensa fra før, så måler man ikke opp nye grenser for at tomta skal bli symmetrisk. Da nøyer man seg med å måle opp det som blir nytt og så beholder man eventuelle gamle grenser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mange av årsakene til at tomtene er tegnet opp slik er at de vil heller eie område å kalle det for sitt en å faktisk ta det i bruk, er det en bekk som går rundt tomten så vil du gjerne markere det på kartet. 

Men ja, det irriterer meg også når folk lager slike tomtegrenser i hytt å pine :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huset mitt står på ei tomt, men det er ikke akkurat tomt rundt huset mitt.... :P Tomta mi er altfor firkanta både her og der, og så er det tatt bort en firkant i hjørnet.

Og du @Hoppetaujenta, det er litt avslørende å se på kartet over USA - det er tydelig hvilke stater du har gått opp grensene til..... :fnise: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huh? USA? :klo:  Har du fått altfor lite søvn i det siste eller... :fnise: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...