Gå til innhold

Kvinnelig dommer grovt hetset


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Alle dommere må ta imot en del hets, men de kvinnelige får i tillegg til det vanlige store mengder ekstra kun på grunn av sitt kjønn. Det er ikke greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Mannlige dommere er heldige som aldri opplever hets.

Anonymkode: 5d227...3f3

Menn kan i hvert fall bli hetset uten at du kommer med slike kommentarer.  Om menn blir hetset blir vel innlegget "Ingen bryr seg når menn blir hetset". 

Anonymkode: c4672...081

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, hind skrev:

Alle dommere må ta imot en del hets, men de kvinnelige får i tillegg til det vanlige store mengder ekstra kun på grunn av sitt kjønn. Det er ikke greit.

Enig i dette. Dommere får tåle å få noen tilrop i kampens hete når de gjør feil (eller for den saks skyld iblant når de gjør rett). Fansen er der og kan bli oppslukt, og det bør være høyt under taket på fotballtribuner når det handler om frustrasjon over dommeravgjørelser. Men når mange roper "Steinhaus, din hore!" spiller det på at hun er kvinne fremfor om dømmer dårlig eller ei. Det skjønner, og innrømmer gjerne, også jeg som er mann og fotballidiot. Det er forskjell på at særdeles partiske supportere skriker noe dritt når en avgjørelse går feil vei og når man med navn adresserer den kvinnelige dommeren og kaller henne en hore. 

Ikke at det ser ut som hun bryr seg noe særlig selv, da. Men det er forskjell på "Forbanna idiot, han er faen meg en meter onside!" og "Steinhaus, din hore!".

Anonymkode: d547b...293

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, hind skrev:

Alle dommere må ta imot en del hets, men de kvinnelige får i tillegg til det vanlige store mengder ekstra kun på grunn av sitt kjønn. Det er ikke greit.

Hadde kvinnelige dommere holdt seg til sitt felt i kvinnefotball så hadde de ikke opplevd slik "hets".

Anonymkode: 737c0...637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke mengden hets som er spesielt ulik! Det er opplevelsen av det,hvordan den tolkes, oppleves og overanalyseres av enkelte. 

Anonymkode: e8ecb...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, hind skrev:

Alle dommere må ta imot en del hets, men de kvinnelige får i tillegg til det vanlige store mengder ekstra kun på grunn av sitt kjønn. Det er ikke greit.

Veldig enig. Å være dommer er i utgangspunktet en særdeles utakknemlig oppgave, men likevel er det helt klart et skille som kun går på det med kjønn! Det er for eksempel stor forskjell på uttrykkene «dommerjævel!» og «forbanna hore!». Sist jeg var på Ullevål var det kvinnelige linjedommere, og det haglet på med kjønnsdiskriminerende skjellsord som «jævla fitte!».

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Lord Friendzone said:

Veldig enig. Å være dommer er i utgangspunktet en særdeles utakknemlig oppgave, men likevel er det helt klart et skille som kun går på det med kjønn! Det er for eksempel stor forskjell på uttrykkene «dommerjævel!» og «forbanna hore!». Sist jeg var på Ullevål var det kvinnelige linjedommere, og det haglet på med kjønnsdiskriminerende skjellsord som «jævla fitte!».

Mener du det er kjønnsdiskriminerende når en mann blir ropt "jævla kuk" til også da eller?

Anonymkode: c0f59...b05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du det er kjønnsdiskriminerende når en mann blir ropt "jævla kuk" til også da eller?

Anonymkode: c0f59...b05

Menn kan ikke bli utsatt for kjønnsdiskriminering. 

Anonymkode: 5d227...3f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mener du det er kjønnsdiskriminerende når en mann blir ropt "jævla kuk" til også da eller?

Anonymkode: c0f59...b05

Tja, det er ikke nødvendigvis sammenlignbart om man «snur bordet», uten at jeg helt klarer å sette fingeren på hvorfor. Det handler vel litt om hvordan uttrykkene «treffer», og når menn kalles «jævla kuk» så oppfatter jeg det som regel som et mer tilfeldig og generelt skjellsord. Menn kan jo også bli kalt «jævla fitte», men da får det gjerne en helt annen implikasjon, mer i retning av «feiging».

Dette handler jo også litt om kulturelt og historisk nedarvede holdninger. Jeg ville for eksempel ikke tatt meg nær av å bli kalt «jævla hviting»selv om jeg skulle følt at det var rasistisk ment.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere forestille dere hva reaksjonene hadde blitt dersom det var kvinnelige reportere som fikk disse svara? lol

 

Anonymkode: 737c0...637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.4.2018 den 14.26, AnonymBruker skrev:

Enig i dette. Dommere får tåle å få noen tilrop i kampens hete når de gjør feil (eller for den saks skyld iblant når de gjør rett). Fansen er der og kan bli oppslukt, og det bør være høyt under taket på fotballtribuner når det handler om frustrasjon over dommeravgjørelser. Men når mange roper "Steinhaus, din hore!" spiller det på at hun er kvinne fremfor om dømmer dårlig eller ei. Det skjønner, og innrømmer gjerne, også jeg som er mann og fotballidiot. Det er forskjell på at særdeles partiske supportere skriker noe dritt når en avgjørelse går feil vei og når man med navn adresserer den kvinnelige dommeren og kaller henne en hore. 

Ikke at det ser ut som hun bryr seg noe særlig selv, da. Men det er forskjell på "Forbanna idiot, han er faen meg en meter onside!" og "Steinhaus, din hore!".

Anonymkode: d547b...293

Du er fotballidiot? 

 'Solgt seg som en hore' er en gjenganger alle norske dommere har hørt. 

Tåler hun ikke det får hun finne seg en annen jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, FrodeF skrev:

Du er fotballidiot? 

 'Solgt seg som en hore' er en gjenganger alle norske dommere har hørt. 

Tåler hun ikke det får hun finne seg en annen jobb. 

Ja, jeg vil nå si det. Vært på alle hjemmekamper unntatt tre de siste syv årene (to pga. sykehusinnleggelse, en pga. dødsfall) og rundt halvparten av bortekampene, står alltid på stående felt, sett kamper i toppdivisjon i ni europeiske land, var i Frankrike i 2016 og planlegger feriene mine rundt terminlisten. Synes vel fotballidiot passer greit.

Selvfølgelig har alle norske dommere hørt "Solgt seg som en hore", det vet selv moren min, selv om det vel omtrent bare er klovnegjengen på Intility som fortsatt har det som en "gjenganger". At det iblant synges "Solgt seg som en hore" fra norske tribuner har da likevel ingenting å si for betydningen av at det ropes "Steinhus, din hore!" til en kvinnelig dommer, så jeg vet helt oppriktig ikke hvorfor du siterte meg. Jeg vil forøvrig anbefale deg å skumlese artikkelen (eller innlegget du siterte), ut fra dette du sier om at hun får finne seg en anenn jobb om hun ikke tåler det, for hun sier jo rett ut at hun ikke får det med seg eller lar seg plage.

Jeg kan gjerne ta en diskusjon om dette, altså, men jeg forventer jo at folk i hvert fall har et minimum av kjennskap til fotballkultur og derfor skjønner at dette ikke kan sammenlignes med "Solgt seg som en hore". Ropene mot Stengel, for eksempel, passer bedre til den sammenligningen. Sånt som høres vanvittig lavpanna ut når det skrives om i media, men som jeg ikke ser grunn til å lage noen stor sak av.

Anonymkode: d547b...293

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Menn kan ikke bli utsatt for kjønnsdiskriminering. 

Anonymkode: 5d227...3f3

Der ser vi feministene kommer tytende frem fra sprekkene ja...
 

13 hours ago, Lord Friendzone said:

Tja, det er ikke nødvendigvis sammenlignbart om man «snur bordet», uten at jeg helt klarer å sette fingeren på hvorfor. Det handler vel litt om hvordan uttrykkene «treffer», og når menn kalles «jævla kuk» så oppfatter jeg det som regel som et mer tilfeldig og generelt skjellsord. Menn kan jo også bli kalt «jævla fitte», men da får det gjerne en helt annen implikasjon, mer i retning av «feiging».

Dette handler jo også litt om kulturelt og historisk nedarvede holdninger. Jeg ville for eksempel ikke tatt meg nær av å bli kalt «jævla hviting»selv om jeg skulle følt at det var rasistisk ment.

Selvsagt er det helt likt hvis man snur bordene, for ved å si dette så bekrefter du at du faktisk er sexistisk og driver med diskriminering og dømming kun basert på kjønn. Skam deg!

Anonymkode: c0f59...b05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det ikke noe verre enn de fleste dommere får høre ganske mange ganger i løpet av sesong. Det må man rett og slett tåle. Så kan man alltds stille spørsmålstegn til hvor bra det er, men man blir neppe kvitt hets og kjeft mot dommere..

Som kvinne er man neppe imun for slikt, og det vet hun nok selv også. Ingen går inn i dommeryrket uten å være klar over at sånt kan komme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er det helt likt hvis man snur bordene, for ved å si dette så bekrefter du at du faktisk er sexistisk og driver med diskriminering og dømming kun basert på kjønn. Skam deg!

Anonymkode: c0f59...b05

Det er en selvfølge at den logikken appellerer til absolutt alle tilfellet? Så i din verden er det for eksempel ingen forskjell på om en nordmann blir kalt «jævla hviting» eller om en afrikaner blir kalt «jævla svarting»? :rolleyes: Som sagt handler dette også litt om vårt kulturelle og historiske bakteppe.

Om man for den del skulle velge å ha større maskevidde for skjellsord rettet mot sitt eget kjønn så har heller ikke det så mye med «dømming» å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...