Gå til innhold

Når kan man plante tomater nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tåler de litt frost? De siste dagene har det ikke vært minus grader og det er mye sol og varme om dagen, men de på plantasjen greide ikke å gi noe svar på hva som lønner seg.

Anonymkode: 1a038...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elseby13

Hvor i landet bor du? Det må være i hvertfall 10 grader døgnet rundt for at tomatene skal trives. Hagen min totalt dekket av snø, får ikke ut tomatene før mai-juni. Bor på Østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomatplanter tåler ikke frost og det skal helst ikke være kald trekk. Jeg ville ventet litt, og så plantet på en solrik og lun plass. Vent ihvrtfall til mai. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan så inne nå, men det er altfor tidlig å la dem stå ute. Det må du vente et par måneder med. Tomatplanter dør av kuldegrader. Det bør, som en annen skrev, være minst 10 grader også om natta.

Om været er fint og veldig varmt, får mine tomatplanter være litt ute på dagtid i slutten av mai i håp om at de skal herdes og vennes til utelivet. De flytter ut i juni, men jeg ser at det ofte er litt tidlig, da det fortsatt kan komme kald trekk, og mange ganger har plantene blitt skadet av kald trekk/vind.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...