Gå til innhold

Vasket dun jakka på 40 graders vask.Nå er duna ujevnt fordelt i jakka.Er det mulig å redde jakka?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan vaskes dun jakker?

Anonymkode: bb721...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan vaskes dun jakker?

Anonymkode: d804d...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke gjort noe feil. Kjør den i tørketrommelen så blir den god som ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørketrummel med vaskeballer.

Anonymkode: 27835...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reputation

Den må i tørketeommel på lav temperatur. Du må også ha i et par tennisballer som får dunket dunet på plass. 

Aldri heng en dun jakke opp til tørk eller vask jakken og så gå på jobb. Den må i tørketrommelen så raskt som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klær vaskes stort sett etter vaskeanvisningen inne i plagget, for å få et vellykket resultat. 

Dunjakker blir klumpete og merkelige når de er våte. Tørketrommel eller hyppig risting er viktig i tørkeprosessen etter kort sentrifugering på høy hastighet. Mine dunjakker blir sentrifugert på 1600 omdreininger. Ristes alle mulige veier, opp, ned, sideveis begge veier for å få fluffet opp dunen igjen. 

Men har du vasket jakken på et program med alt for mye bearbeidelse ag tøyet så kan jakken være ødelagt. 

Anonymkode: 6fc38...fda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dunjakker må tørkes i tørkretrommel. Tørk på lav eller middels temperatur over tid til den er helt tørr. Ha 2-3 vaskeballer sammen med. Ta ut og rist jakka godt med jevne cca hvert 30. min. Da skal den bli som ny igjen.

Anonymkode: 7c52d...693

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Reputation skrev:

Den må i tørketeommel på lav temperatur. Du må også ha i et par tennisballer som får dunket dunet på plass. 

Aldri heng en dun jakke opp til tørk eller vask jakken og så gå på jobb. Den må i tørketrommelen så raskt som mulig. 

Tørketrommel er ikke noe må i...jeg har aldri dun i tørektrommel. 

Anonymkode: 6fc38...fda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å riste den veldig godt for å få luften tilbake i dunet. Hvis ikke dunet ligger i separate lommer kan det være fikkel å få det tilbake igjen så det blir jevnt fordelt.

Anonymkode: 52867...8d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker på 30 grader finvask med ekstra skyllinger for å få ut alt vaskemiddel. Bruker ikke tøymykner! Tørker den på dun-programmet i tørketrommelen. Tar den ut og rister med jevne mellomrom. Jakken min er nærmere 10 år gammel, men ser ny ut

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...