Gå til innhold

Heksesot


Gjest Sirisiri10

Anbefalte innlegg

Gjest Sirisiri10

Vi tror vi har heksesot i huset?!? Huset er 3 år gammelt, og det kom relativt fort. Vi må male om alle dørkarmer og vinduskarmer etterhvert og vasker vegger, tak, dører og kjøkkenet med jevne mellomrom for at det ikke skal bli for svart. Vi vasker med salmiakk og det tar bort mye, men enkelte steder sitter det uansett hva vi gjør, spesielt på plast og gummi. 

Noen tips hvordan få dette bort eller gjøre at det ikke kommer tilbake hele tiden? Eventuelt hvor lang tid tar det? Andre tips og råd tar jeg gjerne i mot 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et enkelt googlesøk ga meg alle svar.

Anonymkode: fcc3b...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et enkelt googlesøk ga meg alle svar.

Anonymkode: fcc3b...893

Har også googlet og fulgt råd og tips vi har lest der. Men hjelper ikke, da det hele tiden kommer tilbake og ingen av de anbefalte midlene har fjernet det helt. Vi har heller ikke malt  inne, lufter jevnt og trutt, men kan kanskje bli bedre på det. Vasker huset innvendig ofte 🤔 Derfor greit å høre noen som har erfaring med det ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Sirisiri10 skrev:

Vi tror vi har heksesot i huset?!? Huset er 3 år gammelt, og det kom relativt fort. Vi må male om alle dørkarmer og vinduskarmer etterhvert og vasker vegger, tak, dører og kjøkkenet med jevne mellomrom for at det ikke skal bli for svart. Vi vasker med salmiakk og det tar bort mye, men enkelte steder sitter det uansett hva vi gjør, spesielt på plast og gummi. 

Noen tips hvordan få dette bort eller gjøre at det ikke kommer tilbake hele tiden? Eventuelt hvor lang tid tar det? Andre tips og råd tar jeg gjerne i mot 😊

Ikke tenne stearinlys. Og sørge for god gjennomlufting i huset med gode ventiler. Har hatt dette i to omganger og måttet male om huset mitt innvendig to ganger. Sluttet helt å tenne stearinlys og fikk bedre ventilasjon, det løste problemet. Kjipt, men sånn er det. veldig vanskelig å bli kvitt når du først har fått det, og det kommer ikke til å hjelpe å bare vaske litt her og der, dere må nok male om. men det viktigste er nok det med stearinlysene tror jeg, og uansett 00% stearin om du skulle tenne et lys til jul.

Anonymkode: e5f4f...3a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke tenne stearinlys. Og sørge for god gjennomlufting i huset med gode ventiler. Har hatt dette i to omganger og måttet male om huset mitt innvendig to ganger. Sluttet helt å tenne stearinlys og fikk bedre ventilasjon, det løste problemet. Kjipt, men sånn er det. veldig vanskelig å bli kvitt når du først har fått det, og det kommer ikke til å hjelpe å bare vaske litt her og der, dere må nok male om. men det viktigste er nok det med stearinlysene tror jeg, og uansett 00% stearin om du skulle tenne et lys til jul.

Anonymkode: e5f4f...3a5

Tusen takk for råd og delt erfaring. Vi tenkte å først bli kvitt heksesotet før vi malte, da det er såpass stort hus og mye vinkler at vi leier inn en maler etterhvert til lister og vinduer. Veggene og takene er greie, da det går bort ved vask. Skal følge rådet ditt med ingen stearinlys 👍 vi har begrenset det mye, men skal prøve uten. Var det lenge mellom du måtte male på nytt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kom ganske raskt igjen. Ble svart i hele taket over alt, skikkelig ille på ganske kort tid.  Men jeg var dum og fortsatte å tenne stearinlys i den perioden. Først når jeg kuttet det helt forsvant det helt også, og etter det har jeg ikke hatt antydning. Det var så mye arbeid å gjøre dette i to omganger over hele kjøkken og stue at jeg rett og slett ikke nå tør å ta sjansen på å tenne noe særlig stearinlys selv om det nå har gått noen år siden dette. Orker ikke gjøre dette for tredje gang rett og slett om det skulle komme igjen. Det er noe skikkelig her, og det setter seg i alle tingene deres også, ikke bare i vegger og tak, dere kommer til å måtte vaske alle ting dere har stående fremme også, bilder, hele pakka. Det sees kanskje ikke så godt, men det er på tingene også.

Anonymkode: e5f4f...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Sirisiri10 skrev:

Vi tror vi har heksesot i huset?!? Huset er 3 år gammelt, og det kom relativt fort. Vi må male om alle dørkarmer og vinduskarmer etterhvert og vasker vegger, tak, dører og kjøkkenet med jevne mellomrom for at det ikke skal bli for svart. Vi vasker med salmiakk og det tar bort mye, men enkelte steder sitter det uansett hva vi gjør, spesielt på plast og gummi. 

Noen tips hvordan få dette bort eller gjøre at det ikke kommer tilbake hele tiden? Eventuelt hvor lang tid tar det? Andre tips og råd tar jeg gjerne i mot 😊

Du kan ikke vaske bort eller male bort heksesot. Du gjør det bare verre med mer vask og mer maling. 

Gå til Mycoteam sine sider og les. Stearinlys er fy, og luftinger må. 

Anonymkode: 1e76c...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kom ganske raskt igjen. Ble svart i hele taket over alt, skikkelig ille på ganske kort tid.  Men jeg var dum og fortsatte å tenne stearinlys i den perioden. Først når jeg kuttet det helt forsvant det helt også, og etter det har jeg ikke hatt antydning. Det var så mye arbeid å gjøre dette i to omganger over hele kjøkken og stue at jeg rett og slett ikke nå tør å ta sjansen på å tenne noe særlig stearinlys selv om det nå har gått noen år siden dette. Orker ikke gjøre dette for tredje gang rett og slett om det skulle komme igjen. Det er noe skikkelig her, og det setter seg i alle tingene deres også, ikke bare i vegger og tak, dere kommer til å måtte vaske alle ting dere har stående fremme også, bilder, hele pakka. Det sees kanskje ikke så godt, men det er på tingene også.

Anonymkode: e5f4f...3a5

Setter svertingen din seg i tingene dine også så er det nærmere muggsoppangrep med sverting du har enn heksesot. 

Anonymkode: 1e76c...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Setter svertingen din seg i tingene dine også så er det nærmere muggsoppangrep med sverting du har enn heksesot. 

Anonymkode: 1e76c...27e

Tro meg, det var heksesot jeg hadde, og ja det an også sette seg i ting, ikke alle ting, men mange , om det blir gale nok. Det så vi tydelig på vaskevannet når vi vasket over tingene og bildene. Hadde fagfolk til å se på det begge gangene.

Anonymkode: e5f4f...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

folk må faen meg begynne å forstå at de ikke skal tenne stearinlys inne! ødelegger jo inneklima, maling på tak og vegger og brannfarlig er det og

Anonymkode: 44b11...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke vaske bort eller male bort heksesot. Du gjør det bare verre med mer vask og mer maling. 

Gå til Mycoteam sine sider og les. Stearinlys er fy, og luftinger må. 

Anonymkode: 1e76c...27e

Fant ikke noe om at man ikke bør vaske det vekk på den siden 🤔Bare at det kan være vanskelig? Vinduskarmene og gummien på dørene får jeg det ikke bort, da det er nesten litt fettaktig. Men kjøkken, dører, vegger og tak gikk det bort, men kom tilbake, men da litt mindre og mindre for hver gang. Alt av plast setter det seg veldig godt på. 

Ventilasjonen er målt og skal være god. Vi har tent litt stearinlys, men ikke så ofte og mange. Men skal kutte det helt ut.

Vet du noe om fyring i vedovn vil forverre heksesoten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sirisiri10 skrev:

Fant ikke noe om at man ikke bør vaske det vekk på den siden 🤔Bare at det kan være vanskelig? Vinduskarmene og gummien på dørene får jeg det ikke bort, da det er nesten litt fettaktig. Men kjøkken, dører, vegger og tak gikk det bort, men kom tilbake, men da litt mindre og mindre for hver gang. Alt av plast setter det seg veldig godt på. 

Ventilasjonen er målt og skal være god. Vi har tent litt stearinlys, men ikke så ofte og mange. Men skal kutte det helt ut.

Vet du noe om fyring i vedovn vil forverre heksesoten? 

Ovner av alle slag i kombinasjon med avgassing fra ulike kjemiske forbindelser i nye møbler, hvitevarer gulv og vegger er det de nå vet at skaper heksesotproblemer. I tillegg om du tørker klær i oppholdsrom så er du midt i måløyet for å få heksesot. 

Anonymkode: 1e76c...27e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fikk også (det vi antok var) heksesot etter 2,5 år i vårt hus. Var ikke mye, så vi oppdaget det nok tidlig og på et begrensa område. Det jeg leste meg fram til var å vaske med Plumbo fettløser og den funka bra her, vanlige vaskemidler funka ikke.

1,5 år siden nå og har ikke sett mer til det.

Anonymkode: ffaad...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ovner av alle slag i kombinasjon med avgassing fra ulike kjemiske forbindelser i nye møbler, hvitevarer gulv og vegger er det de nå vet at skaper heksesotproblemer. I tillegg om du tørker klær i oppholdsrom så er du midt i måløyet for å få heksesot. 

Anonymkode: 1e76c...27e

Takk for svar 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi fikk også (det vi antok var) heksesot etter 2,5 år i vårt hus. Var ikke mye, så vi oppdaget det nok tidlig og på et begrensa område. Det jeg leste meg fram til var å vaske med Plumbo fettløser og den funka bra her, vanlige vaskemidler funka ikke.

1,5 år siden nå og har ikke sett mer til det.

Anonymkode: ffaad...917

Takk, skal prøve det Plumbo fettløser i morgen. Salmiakk har funket godt, men tar ikke det verste. Så bra dere fikk det bort for godt 👏. Her har det spredd seg i hele huset, men gir ikke opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...