Gå til innhold

Er dette en ok plan for vektnedgang, tro?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er overvektig og må ned ca 15 kg for å bli normalvektig.

Har bestemt meg for følgende plan, og vil gjerne ha innspill. Mitt dagsbehov for kalorier er 1950 (tdee, det jeg forbrenner daglig ifht gjøremål etc) og jeg legger meg derfor litt lavere. Min bmr er 1650 (altså det kroppen må ha bare for å eksistere)

1400 kalorier daglig

Lavkarbo, nokså ekstremt, max 30 karber (ikke noe mål med ketose, bare holde karbene unna) Blir mye salat med aioli, kjøtt, fugl og fisk, og masse forskjellige grønnsaker. Som snacks blir det lavkarbo-godter/kaker/is etc.

trene styrke 3 dager i uken og gå en tur eller to i tillegg

 

Bør jeg klare gå ned i vekt med dette og 500 kalorier under min tdee? Og er det farlig å legge seg under bmr, når kroppen egentlig trenger hele 1650 kalorier....? eller...?

 

Anonymkode: 20d20...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hadde vært lettere å få din alder, høyde og vekt, men høyde og vekt har vi ikke lenger lov til å oppgi. Men du anslår ditt aktivitetsnivå til å være 300 kalorier over din BMR? Når jeg legger inn noen forskjellige verdier på http://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/ må jeg velge "lavt" for å få en så liten differanse. Og "lavt", det er skikkelig latsabb, sofasliter. Så jeg tror du har et høyere kaloriforbruk. 

Det betyr at 1400 blir et kaloriunderskudd på mer enn 500. Jeg ville ikke bekymret meg så mye om inntaket er over eller under BMR, bare ha det som en rettesnor. Avhengig av din vekt, kan det være forsvarlig. 1% av din kroppsvekt per uke er max trygg nedgang, og hvor mye mindre enn 1% du faktisk må legge deg på, må du eksperimentere deg fram til. I alle fall må du justere inntak ut fra hvordan du føler deg, og nedgangen din er avhengig av at du er nøyaktig og konsekvent med inntaket, og veldig, veldig tålmodig.

Derfor ville jeg droppet "ekstremt". Husk at det kostholdet du legger opp til, er noe du skal holde deg til lenge. Du kan selvfølgelig endre underveis, og antakeligvis må du prøve deg fram med flere oppsett, men problemet med ekstreme dietter er at alt kan føles helt supert det ene øyeblikket, og så finner du deg selv begravet i tomme potetgullposer det neste. Jeg tror ikke det er det du ønsker.

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Pringle skrev:

Det hadde vært lettere å få din alder, høyde og vekt, men høyde og vekt har vi ikke lenger lov til å oppgi. Men du anslår ditt aktivitetsnivå til å være 300 kalorier over din BMR? Når jeg legger inn noen forskjellige verdier på http://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/ må jeg velge "lavt" for å få en så liten differanse. Og "lavt", det er skikkelig latsabb, sofasliter. Så jeg tror du har et høyere kaloriforbruk. 

Det betyr at 1400 blir et kaloriunderskudd på mer enn 500. Jeg ville ikke bekymret meg så mye om inntaket er over eller under BMR, bare ha det som en rettesnor. Avhengig av din vekt, kan det være forsvarlig. 1% av din kroppsvekt per uke er max trygg nedgang, og hvor mye mindre enn 1% du faktisk må legge deg på, må du eksperimentere deg fram til. I alle fall må du justere inntak ut fra hvordan du føler deg, og nedgangen din er avhengig av at du er nøyaktig og konsekvent med inntaket, og veldig, veldig tålmodig.

Derfor ville jeg droppet "ekstremt". Husk at det kostholdet du legger opp til, er noe du skal holde deg til lenge. Du kan selvfølgelig endre underveis, og antakeligvis må du prøve deg fram med flere oppsett, men problemet med ekstreme dietter er at alt kan føles helt supert det ene øyeblikket, og så finner du deg selv begravet i tomme potetgullposer det neste. Jeg tror ikke det er det du ønsker.

Takk for svar! Har vi ikke lov å oppgi vekt og høyde lenger? Huff, det har jeg ikke fått med meg, men takk.

Jeg er iallefall 39 år og tror det er riktig å legge inn "lavt", da jeg har vært sykemeldt lenge pga utbenthet og ikke gjort annet enn å nettopp ligge på sofaen ;) Men nå går det bedre og jeg skal begynne trene to ganger i uken. Har fått meg PT også, så jeg begynner forsiktig og riktig.

Da kan jeg etterhvert skrive "lett aktivitet" på de kalkulatorene, og da blir jo forbrenningen annerledes. Kaloriunderskudd på 500 er ok altså? I praksis blir det kanskje 7-800 når jeg begynner trene og bevege meg mer. Godt du sier jeg ikke skal tenke så mye på bmr, jeg var litt i tvil om jeg kunne ligge under, siden det er hva kroppen faktisk trenger....

Jeg skal gå vekk i fra ekstremt, som ketose. Men jeg hadde vel gått fortere ned i vekt da?? Uansett, jeg skal bruke lang tid på dette og klare å leve med det.

Takk for svar.

Anonymkode: 20d20...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ps. Når du sier "ikke ekstremt", så mener du at 30 g karbs (ca 10%) om dagen er litt lite? Hva bør jeg ligge på av karber daglig, for at det skal være lavkarbo fortsatt? Og har du forslag til hvor mye fett  og proteiner og? (prosentvis eller gram, det er fint :)) Du virker jo som du har peil på dette. Takk.

 

ts

Anonymkode: 20d20...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går ikke fortere ned i vekt med ketose. Du mister ca 1 kg fettvev for hver 7000. kalori du ligger i underskudd. Du mister litt ekstra vannvekt i ketose. 500 i underskudd høres bra ut. Hold deg til det. Spis mer når du beveger deg mer. Vei deg regelmessig så du ser den virkelige effekten av det du gjør, men husk at den effekten kan trenge litt tid på å vise seg på vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

ps. Når du sier "ikke ekstremt", så mener du at 30 g karbs (ca 10%) om dagen er litt lite? Hva bør jeg ligge på av karber daglig, for at det skal være lavkarbo fortsatt? Og har du forslag til hvor mye fett  og proteiner og? (prosentvis eller gram, det er fint :)) Du virker jo som du har peil på dette. Takk.

ts

Anonymkode: 20d20...7a1

Jeg må presisere: Du kan selvfølgelig spise ekstremt lavkarbo hvis du trives med det. Men hvs du opplever det som ekstremt, i betydningen vanskelig, er det kanskje ikke noe for deg. Lavkarbo regnes som mindre enn enten 100 eller 150 gram per dag. Men du behøver altså ikke spise lavkarbo for å gå ned i vekt. Det finnes mange tommelfingerregler for optimalt protein- og fettinntak, WHO har sine retningslinjer, bodybuildere har sine. De aller fleste normale mennesker vil fungere godt med en mellomting, som ikke trenger å være så forferdelig presist. Jeg er normalvektig (ca 56 kg) og la meg på ca 70 gram protein og fett mens jeg gikk ned, og jeg gjør det nok fremdeles (jeg teller ikke kalorier/makroer lenger); kaloriøkningen for vedlikehold vil jeg si har kommet i form av karbohydrat, og det føles befriende - hadde jeg visst det jeg gjør i dag, ville jeg nok ikke vært like opptatt av å redusere karbohydratene, det har ingen betydning så lenge man kan holde seg til kaloriunderskuddet og ellers spiser variert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk. Og jeg som trodde ketose var en eller annen form for super-diett....Ja, det viktigste, uansett kosthold, er jo kaloriunderskuddet og det å spise variert. Jeg har tidligere syns det har vært vanskelig å spise bare 10% karber daglig, for jeg har takket nei når venninner har servert rundstykkr osv....også sitter jeg der som en gnom som ikke spiser noe  til lunsjen de serverer. Kjipt å alltid ta med noe. Men nå skjønner jeg jo at jeg kan spise alt egentlig, så lenge jeg bare passer på kaloriene mine.

Det positive med ketose, er vel at man ikke trenger telle kalorier, bare karber? Men ...det er iallefall det folk sier, men prinisppet er vel likevel det samme? Spiser man for mye kalorier, så går man jo ikke ned i ketose heller....eller..? Jeg har mye  å lære skjønner du.

ts

Anonymkode: 20d20...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ketose er en mirakeldiett for noen, ikke av den grunnen man gjerne tror - kaloriunderskudd får alle ned i vekt, og nedgangen står i forhold til underskuddet - men noen opplever økt metthet og redusert appetitt på lavkarbo/i ketose, og dermed blir det lettere å spise mindre. For noen som holder seg i ketose, kan det bli så mye lettere å spise mindre, at de ikke engang trenger å telle kalorier. (Teller man karbohydrat, kunne man like gjerne telt kalorier, og fått det mer nøyaktig, mener jeg, men det kan likevel gå ut på ett.) 

Mens andre igjen opplever økt sug i ketose. Å spise for lite kan få noen til å miste normal sultfølelse. Selv ble jeg mindre sulten da jeg gikk ned i vekt fordi jeg spiste mer balansert og variert. Så man kan bare anta at sult og metthetsfølelse er individuell og subjektiv, vanebetinget og situasjonsavhengig.

Og "sult" er noe vannvittig hausset opp - det er normalt å bli sulten, og å slanke seg betyr ikke at man sulter seg. Når vi holder en stabil vekt, veksler kroppene våre mellom å lagre og bruke energi. Sunn vektnedgang dreier seg om å utvide de periodene kroppen er i negativ energibalanse, og det fikser den fint, så lenge det ikke blir overdrevet, den er konstruert for å tære på overflødig fett i nedgangstider. De færreste liker (tanken på) å spise mindre, men det er ikke farlig når det gjøres forsvarlig, det trenger ikke være ubehagelig, og det er slett ikke så vanskelig som slankeindustrien skal ha oss til å tro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Pringle skrev:

Ketose er en mirakeldiett for noen, ikke av den grunnen man gjerne tror - kaloriunderskudd får alle ned i vekt, og nedgangen står i forhold til underskuddet - men noen opplever økt metthet og redusert appetitt på lavkarbo/i ketose, og dermed blir det lettere å spise mindre. For noen som holder seg i ketose, kan det bli så mye lettere å spise mindre, at de ikke engang trenger å telle kalorier. (Teller man karbohydrat, kunne man like gjerne telt kalorier, og fått det mer nøyaktig, mener jeg, men det kan likevel gå ut på ett.) 

Mens andre igjen opplever økt sug i ketose. Å spise for lite kan få noen til å miste normal sultfølelse. Selv ble jeg mindre sulten da jeg gikk ned i vekt fordi jeg spiste mer balansert og variert. Så man kan bare anta at sult og metthetsfølelse er individuell og subjektiv, vanebetinget og situasjonsavhengig.

Og "sult" er noe vannvittig hausset opp - det er normalt å bli sulten, og å slanke seg betyr ikke at man sulter seg. Når vi holder en stabil vekt, veksler kroppene våre mellom å lagre og bruke energi. Sunn vektnedgang dreier seg om å utvide de periodene kroppen er i negativ energibalanse, og det fikser den fint, så lenge det ikke blir overdrevet, den er konstruert for å tære på overflødig fett i nedgangstider. De færreste liker (tanken på) å spise mindre, men det er ikke farlig når det gjøres forsvarlig, det trenger ikke være ubehagelig, og det er slett ikke så vanskelig som slankeindustrien skal ha oss til å tro. 

Aha, da skjønner jeg hvorfor noen er svært opptatt av ketose. De blir fortere mette og går ned mye vannvekt. Og minus søtsug. Ja, det kan jo være motivasjon i seg selv, men jeg syns det virker veeeldig strengt og vanskelig å holde seg til over tid. Særlig når man er flere enn bare seg selv i huset :) Jeg liker ikke skille meg for ut fra barna mine, de skal ikke oppleve at mamma slanker seg hele tiden. Søtsuget syns jeg uansett blir godt redusert ved å spise lavkarbo og.

Så jeg tror jeg gjør som deg, legger meg litt høyere, ca 90 g protein og 90 fett og kanskje rundt 50 karbohydrater. Det må da være en god plan :) Og fortsatt rundt 1400 kalorier, selv om jeg er redd det er litt lavt....Takk igjen.

Anonymkode: 20d20...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aha, da skjønner jeg hvorfor noen er svært opptatt av ketose. De blir fortere mette og går ned mye vannvekt. Og minus søtsug. Ja, det kan jo være motivasjon i seg selv, men jeg syns det virker veeeldig strengt og vanskelig å holde seg til over tid. Særlig når man er flere enn bare seg selv i huset :) Jeg liker ikke skille meg for ut fra barna mine, de skal ikke oppleve at mamma slanker seg hele tiden. Søtsuget syns jeg uansett blir godt redusert ved å spise lavkarbo og.

Så jeg tror jeg gjør som deg, legger meg litt høyere, ca 90 g protein og 90 fett og kanskje rundt 50 karbohydrater. Det må da være en god plan :) Og fortsatt rundt 1400 kalorier, selv om jeg er redd det er litt lavt....Takk igjen.

Anonymkode: 20d20...7a1

Og det viktigste er at man kan holde seg til det over tid, og mange har familie, eller omgangskrets, eller begge deler. 

Planen du har nå vil få deg ned i vekt, den er også gjennomførbar, fordi det er mulig å få til et upåfallende og velsmakende kosthold, noe som vil motvirke at du "sprekker" underveis eller etterpå. (Det motsatte av hva de fleste ønsker, så jeg er litt sjokkskadet :P)

PS - Hvis du allerede tenker at 1400 er litt lite, så legg deg litt høyere. Med 90-100 g karbohydrat vil du fremdeles ha et kaloriunderskudd som monner, og det vil være mye lettere å holde seg til.

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...