Gå til innhold

Være forlovet uten å ned på kne eller ring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi vet at vi skal gifte oss i 2020 og har snakket mye om dette. Ingen av oss har gått ned på kne eller gitt ring, men vi vet at vi gifter oss vinteren om 2 år. 

Flere?

Anonymkode: 113ec...125

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig hadde jeg ikke tatt det som et frieri. Så uromantisk å bare gjøre avtale om det sånn! Og uten ring... Jaja vi får se hva det blir til da.. 

Anonymkode: f505b...094

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Personlig hadde jeg ikke tatt det som et frieri. Så uromantisk å bare gjøre avtale om det sånn! Og uten ring... Jaja vi får se hva det blir til da.. 

Anonymkode: f505b...094

Uromantisk vil jeg ikke si da, vi har vært sammen i mange år og har hus og barn. Så og si hele bryllupet er planlagt, lokaler er bestilt. Jeg bare hadde ikke behov for den ringen kjente jeg. Vi kunne kjøpt gifteringer på forhånd og brukt de, men jeg syns det er minst like koselig å vente. 

Anonymkode: 113ec...125

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder ikke meg, men foreldrene mine gjorde det sånn, og jeg vet om flere som gjør det på den måten. Der det ikke er et konkret frieri, med et spørsmål og et svar som medfører at man fra en dag til en annen går fra samboere til forlovet, men heller at man begynner å planlegge å gifte seg etter hvert. Det er en del som bare ser på det som en naturlig utvikling i forholdet, når man har vært sammen lenge og etablert et liv sammen. Jeg synes ikke det er noe rart i det, i hvert fall. 

Anonymkode: fced5...ecd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Personlig hadde jeg ikke tatt det som et frieri. Så uromantisk å bare gjøre avtale om det sånn! Og uten ring... Jaja vi får se hva det blir til da.. 

Anonymkode: f505b...094

ënig

Anonymkode: 379a5...6da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakket om det litt til og fra. Fant en dato, og begynte å planlegge. 

Nå fikk han tidlig i forholdet beskjed om at jeg ikke ønsket et overraskende frieri. Det er to mennesker som må være klare, og ønske dette. Jeg tilhører nok ikke den generasjonen kvinner som tripper rundt, venter på at mannen skal bli klar, og venter et overveldende romantisk øyeblikk. Jeg ser på oss som likeverdige, og at ekteskap er en stor beslutning som skal tas i fellesskap. 

Bryllupet var fantastisk, det samme har årene etterpå vært. 

 

Anonymkode: 68d1c...394

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Vi snakket om det litt til og fra. Fant en dato, og begynte å planlegge. 

Nå fikk han tidlig i forholdet beskjed om at jeg ikke ønsket et overraskende frieri. Det er to mennesker som må være klare, og ønske dette. Jeg tilhører nok ikke den generasjonen kvinner som tripper rundt, venter på at mannen skal bli klar, og venter et overveldende romantisk øyeblikk. Jeg ser på oss som likeverdige, og at ekteskap er en stor beslutning som skal tas i fellesskap. 

Bryllupet var fantastisk, det samme har årene etterpå vært. 

 

Anonymkode: 68d1c...394

Ja,vi romantikere (både menn og kvinner) ikke er likeverdig i det hele tatt.

og vi har selvsagt ikke diskutert ekteskap og barn på forveien.

Anonymkode: 379a5...6da

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene gjorde det også på den måten. Strengt tatt alle deres venner også. For min del ser jeg ikke noe poeng med en dyr forlovelsesring, men det hadde vært hyggelig med frieri

Anonymkode: c3327...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja,vi romantikere (både menn og kvinner) ikke er likeverdig i det hele tatt.

og vi har selvsagt ikke diskutert ekteskap og barn på forveien.

Anonymkode: 379a5...6da

Har man diskutert ekteskap i forkant kan man jo diskutere om det er noen forskjell på det TS har gjort, bortsett fra ringen. 

Min mening er jo bare at alle får velge sitt.  Det eneste jeg synes er merkelig er når dere mener at forholdet er dømt når ekteskapet ikke starter med frieri+ring, jf innlegget du siterte. 

Anonymkode: 68d1c...394

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det eneste jeg synes er merkelig er når dere mener at forholdet er dømt når ekteskapet ikke starter med frieri+ring, jf innlegget du siterte. 

Anonymkode: 68d1c...394

Ja, for det akkurat det vi mener.

Anonymkode: 379a5...6da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Uromantisk vil jeg ikke si da, vi har vært sammen i mange år og har hus og barn. Så og si hele bryllupet er planlagt, lokaler er bestilt. Jeg bare hadde ikke behov for den ringen kjente jeg. Vi kunne kjøpt gifteringer på forhånd og brukt de, men jeg syns det er minst like koselig å vente. 

Anonymkode: 113ec...125

Ok så greit at det funker for dere på den måten :) Håper dere får en minnerik dag og evig kjærlighet! 💜

Anonymkode: f505b...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrene gjorde det også på den måten. Strengt tatt alle deres venner også. For min del ser jeg ikke noe poeng med en dyr forlovelsesring, men det hadde vært hyggelig med frieri

Anonymkode: c3327...752

Frieri er et must her hvertfall :) Men er en romantiker jeg vel da :)

Anonymkode: f505b...094

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Personlig hadde jeg ikke tatt det som et frieri. Så uromantisk å bare gjøre avtale om det sånn! Og uten ring... Jaja vi får se hva det blir til da.. 

Anonymkode: f505b...094

For et frieri er jo virkelig skrevet i stein :huh:

Er man enig i at man skal gifte seg og når, hvordan osv, så ja, da er man like forlovet som andre.

Anonymkode: a3201...e0c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke greia. Et frieri skal jo være et spørsmål om partneren ønsker å gifte seg. Men i dag skal man først avtale at man vil gifte seg før man frir? Frieriet blir dermed overflødig og bare en symbolsk greie med en dyr ring. Jeg leser til og med om bridezillas her inne som vil bestemme hvordan ringen skal se ut.

Mannen skal altså ned på kne med en ring som tilkommende har valgt selv og stille et spørsmål hun allerede har besvart. Da har man sett for mange romantiske komedier.

TS er voksen, bryllupet er bestilt, hva er det egentlig mannen skal spørre henne om?

Anonymkode: 3d885...e74

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønner ikke greia. Et frieri skal jo være et spørsmål om partneren ønsker å gifte seg. Men i dag skal man først avtale at man vil gifte seg før man frir? Frieriet blir dermed overflødig og bare en symbolsk greie med en dyr ring. Jeg leser til og med om bridezillas her inne som vil bestemme hvordan ringen skal se ut.

Mannen skal altså ned på kne med en ring som tilkommende har valgt selv og stille et spørsmål hun allerede har besvart. Da har man sett for mange romantiske komedier.

TS er voksen, bryllupet er bestilt, hva er det egentlig mannen skal spørre henne om?

Anonymkode: 3d885...e74

:hoho:

Anonymkode: 379a5...6da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi gjor det sånn :P vi satt i sofaen med en god film og en nydelig flaske vin - så sa mannen min plutselig «jeg elsker deg, vi skal ikke gifte oss da?» 

Trodde han tulla, så svarte bare «haha ja, vi stikker i tingretten i morgen» :P Fant fort ut at han var seriøs da, så da startet planleggingen ;) 

Jeg er IKKE romantisk av meg, og hadde mannen min brukt flerfoldige tusen kroner på en ring - som jeg ikke hadde brukt uansett - hadde jeg blitt fly forbanna faktisk. Vi har så ufattelig mye bedre ting å bruke penger på. Hadde det vært en «grand gesture» med roser, musikk, foran eiffeltårnet med en ring til 20.000 hadde jeg blitt så paff, utilpass og ukomfortabel at jeg hadde sannsynligvis sagt nei i forferdelse. Det er ikke meg i det hele tatt. 

Vi gifter oss i 2019 og er heldigvis like uromantiske begge to 😁 ingen bridezilla her, vi skal bare ha en prima fest hvor alle koser seg! 

Anonymkode: def10...eb9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk forbi hverandre i en trang entré vi hadde i vår første leilighet (samboere, bitteliten hybelleilighet) og krasja med hverandre for sikkert sjette gang den dagen. Jeg sa at vi må slutte å treffes på denne måten, og han sa at han er enig, ooog vi kan godt gifte oss. Jeg er 99% sikker på at han spøkte, men jeg sa at jeg kommer til å si meg enig, så nå må du enten velge dato eller feige ut. Han er jo ikke feig! Så da utfordra han meg litt mer og jeg ha litt til... 

Uansett, vi kaller det frieri-dødsing. 

Forlovelsesringer kjøpte vi sammen, og fordi vi var studenter så ble det årets bursdag- og julegaver til hverandre. Tok med oss ringene og satte de på fnisende utenfor en gymsal hvor vi så hverandre for første gang på ungdomskolen. 

Det har nå vart i halvannet tiår og tre unger, selv uten klassisk frieri. Det finnes mange måter å være romantisk på. Humor kan være romantisk, og å vise at man kjenner partneren sin godt nok er mer romantisk enn røde roser og konfekt i hjerteesker. :) (Så kan det hende at han eller hun vet at partneren like røde roser og hjertekonfekt). 

Synes det blir veldig sært å rakke ned på folks valg uansett jeg. 

Anser samboere og gifte for likeverdige, forlovet er man om man føler seg forlovet, tenker jeg. Om man ble fridd til med en lakrispipe, ring eller ble enige om en tur på tinghuset mens man stod midt i elva med vadere og fluestang.. (eller som venninna mi som ropte ut et frieri til mannen sin fra dusjen hun stod i... Hun ropte for å overdøve barbermaskinen han stod og brukte ved vasken. Han brølte ja tilbake, også kledde de på seg og ungene og fortsatte tirsdagen.. Eller hverdag i allfall.)...så er det bare fint at folk kommer sammen, og holder sammen. 

Hjertesorg suger, bryllup er morsomt (som oftest) og smaken er som baken. 

Hilsen en Zoey som elsker amerikanske RomComs som ender med klassiske frieri, gjerne i offentlighet. Men hadde dødd om hun selv ble utsatt for det. 

Endret av Zoey
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi snakket om det litt til og fra. Fant en dato, og begynte å planlegge. 

Nå fikk han tidlig i forholdet beskjed om at jeg ikke ønsket et overraskende frieri. Det er to mennesker som må være klare, og ønske dette. Jeg tilhører nok ikke den generasjonen kvinner som tripper rundt, venter på at mannen skal bli klar, og venter et overveldende romantisk øyeblikk. Jeg ser på oss som likeverdige, og at ekteskap er en stor beslutning som skal tas i fellesskap. 

Bryllupet var fantastisk, det samme har årene etterpå vært. 

 

Anonymkode: 68d1c...394

Ja dette med frieri kan fort bli litt eventyraktig, det er jo ikke det viktige i det hele. Bryllupet er for meg heller ikke det viktige, resten av livet er det store! Jeg er ingen prinsesse i et eventyr, vi er to voksne mennesker.

Anonymkode: 113ec...125

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er jo forlovet selv om du ikke har ring. 

Med eksmannen ble vi enige om at vi ønsket å gifte oss over er glass vin. Da anså vi oss som forlovet, og begynte å planlegge bryllup. 

Har dog snakket om kjæresten om bryllup, og har sagt at jeg ønsker at han frir en gang om vi skal gifte oss, siden det er noe jeg ikke har opplevd :) og han er typen som ønsker å gjøre det, det var ikke eksen. 

Anonymkode: 40bbc...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...