Gå til innhold

Vektnedgang, hvorfor er sukker verre enn fett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er overvektig og forsøker å komme meg ned til normal vekt. Kjæresten min har trent fast i mange år og har mer peil enn meg, og han sier at sukker er verre enn fett. At jeg kan spise masse pizza, store porsjoner med ost, kjøtt og diverse mat med mettet fett, men burde holde meg unna sukker. 

På vgs lærte jeg at det er mettet fett som er farlig, men selvfølgelig også at sukker ikke er bra. Kan jeg effektivt gå ned i vekt ved å trene samtidig som jeg spiser store porsjoner mettet fett hver dag, så lenge jeg holder meg unna sukker og holder meg til sukkerfri brus og godis?

Kan noen forklare meg hvorfor, hvorfor ikke? :) 

Anonymkode: 815af...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om sukker er "verre" enn fett, kommer vel an på hvem du spør, men - sukker er "tomme" kalorier, dvs. at sukker har liten/ingen næringsverdi og fører til rask blodsukkerstigning som hos de fleste vil gi økt sultfølelse. Fett virker mettende og inneholder fettsyrer som kroppen trenger, men det er ikke dermed sagt at det er så bra for kroppen å spise masse mettet fett. Jeg tror kanskje typen din snakker om lavkarbokosthold, men et slikt kosthold er ikke ensbetydende med å spise store mengder mettet fett, med unntak av helt ekstrem lavkarbo. For å spise et sunt lavkarbokosthold er det ikke tilstrekkelig å holde seg unna sukker, det krever at man setter seg inn hva et slikt kosthold innebærer. Om du er interessert, kan jeg anbefale en bok som heter "Kostholdsrevolusjonen" av Andreas Eenfeldt.

Du trenger forøvrig i utgangspunktet ikke å kutte ut noe som helst for å gå ned i vekt, men du må ligge i kaloriunderskudd. Det er enklere når du spiser mat som metter godt og gir kroppen de næringsstoffene den trenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig i kjæresten din. Tror du legger på deg mye mer av fett og kjøtt. Har sett dokumentar om at kroppen vet hva den skal gjøre med sukker men ikke med fett fra melk. Men alt med måte! For mye sukker er ikke bra. Du er hva du spiser. 

Anonymkode: a1b31...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For vektnedgangens skyld er en kcal alltid en kcal uansett om det kommer fra sukker, fett eller magre proteiner - enkelt og greit.

Når man da ser på dette som en varig livsstilsendring og blir litt mer nøye på hva man putter i seg og ikke vil gå rundt å sulte handler det om mat som gir langvarig energi  med lavere kcaltetthet, fiber (for magen), vitaminer og mineraler, istedet for blodsukkersvingninger i mer eller mindre grad. 

Vektnedgang = kcalunderskudd uansett hvordan man vrir og vender på det, spørsmålet er heller hvor lenge du skal leve sånn uten å sprekke totalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalorier er kalorier, så man legger ikke noe mer på seg av sukker enn fett. Hva som er sunt for kroppen er noe annet og de fleste bør unngå for mye sukker eller for mye usunt fett. Men så lenge man har et kaloriunderskudd går man ned i vekt. 

En helt annen ting er metthetsfølelse. Min erfaring er at man må få i seg en del mat som har lav kaloritetthet for å føle at man får nok mat. Mat som har mye sukker og/eller mye fett vil gjerne gi lite mat på tallerkenen. 

Min erfaring er at når jeg registrerer maten jeg spiser i myfitnesspal og bruker en aktivitetsmåler for å vite ca  hvor mye jeg kan spise, så går jeg ned i vekt uansett hva jeg spiser. Men det er måte på hvor lenge man orker det dersom man spiser mat med høy kaloritetthet slik at man bare kan spise små/sjeldne måltider. Samtidig vil jeg si at det ikke er matvarer som er forbudt, man må bare kunne begrense seg. 

 

 

Anonymkode: 4686e...39a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere dokumentarer den senere tid sier at det er genetisk hva som er bra for hver og en. Enkelte britiske jeg har sett har mplt hormoner og alt mulig på folk og tilpasset dietter deretter. Jeg tror også dette har noe for seg og at dermed lavkarbo, som typen din foreslår, passer for noen men ikke for alle. 

 

Uansett store mengder fett vil i lengden gjøre noe med innsiden av kroppen og tipper vi i de kommende år vil se flere helserelaterte skader som følge av denne trenden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, dere :) Da ble jeg litt klokere. Synes det var litt rart at jeg skulle sky sukker som pesten, men at all fett i alle mengder skal være greit. Skal lese litt mer på dette. 

Anonymkode: 815af...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukker er ikke bra, men det tror jeg jammen ikke mye fett heller er.

Når du spiser sukker, og andre raske karbohydrater (loff, hvit ris osv), så stiger blodsukkeret. Når blodsukkeret stiger, produserer kroppen mer insulin. Insulin er kroppens eget fettlagringshormon.

Med det i bakhodet, så kan nok de fleste tenke seg til at en kalori som får kroppen til å produsere insulin, har større fare for å bli til fett, enn en kalori som IKKE trigger til insulinproduksjon.

Om du spiser 1000 kalorier sjokolade, vil kroppen produsere mye insulin. De fleste av oss som liker sjokolade, vet at det er lett å bli daff og lat etter store mengder. Om du spiser 1000 kalorier salat, skinke og kylling, vil ikke kroppen produsere så mye insulin, du vil heller ikke bli like daff og lat, som om du spiste sjokolade. Faktisk vil du kanskje oppleve økt energi. Resultatet blir gjerne at du heller gjør noe fysisk enn å bare sitte i sofaen :) 

Anonymkode: 1a149...6c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mye sukker, gjør at du produserer mye insulin. Anbefaler å lese Dr. Jason Fung ang. å gå ned i vekt og hvordan kroppen bruker hormoner for å kunne regulere vekt. Du finner mange videoer  på youtube. Sjekk diett doktoren også (diet doctor). 

Anonymkode: 81f1f...856

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...