Gå til innhold

Vil formen synke mye?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har jogget 5-6 dager i uka de siste årene. 3 tempoøkter (ca. 8 km) utendørs + 2-3 intervalløkter på mølle. 

Nå har jeg fått en skade i lår/hofte/lyske som gjør det smertefullt å gå, og helt forferdelig å løpe. Må holde meg unna løping i minst 1 måned, kanskje 2-3. Tenker å prøve meg på et par ukentlige økter på sykkel og/eller ellipsemaskin, for å få opp pulsen og forbrenne kalorier. Ellers trene styrke. 

Hvor fort er det vanlig at løpeformen reduseres? Må jeg forvente å begynne helt fra bunnen av etter et par måneder borte fra løping? Hater dette her, hadde endelig fått en fin form og gått ned noen kg (trengte å slanke meg). Håper noen kan svare meg :)

Anonymkode: 3cea6...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kondisjon er enklere å vedlikeholde enn styrke, så med noen økter på sykkel taper den seg nok ikke mye. https://www.dn.no/dnaktiv/2012/12/11/sa-lite-skal-til-for-a-opprettholde-kondisjonen

Hvis du tenker løpeform er noe annet enn kondisjon kan jeg ikke si noe annet enn at den vil komme raskt tilbake i form av teknikk og tilvenning etter et par uker med aktiv løping

Anonymkode: 3c0f0...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kondisjon er enklere å vedlikeholde enn styrke, så med noen økter på sykkel taper den seg nok ikke mye. https://www.dn.no/dnaktiv/2012/12/11/sa-lite-skal-til-for-a-opprettholde-kondisjonen

Hvis du tenker løpeform er noe annet enn kondisjon kan jeg ikke si noe annet enn at den vil komme raskt tilbake i form av teknikk og tilvenning etter et par uker med aktiv løping

Anonymkode: 3c0f0...0ca

Men bør jeg heller sykle enn å trene på ellipsemaskin? Trodde først at ellipsemaskin var mer likt løping enn det sykling er. Men mulig jeg tar feil :)

Anonymkode: 3cea6...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor mye alternativ trening di gjør. Jeg hadde 5 måneders løpepause pga skade. I løpet av denne tiden syklet jeg og svømte slik at kondisjonen ble vedlikeholdt. Da jeg tok min første løpetur etter pausen, følte jeg at jeg ikke hadde tapt så mye kondismessig (løp 1 min saktere på 5 km), men kjente godt at muskler og ledd ikke var vant med belastningen. Var ganske stiv og støl etterpå, og måtte trene meg gradvis opp igjen. Etter 8 uker var formen lik før skaden. 

Anonymkode: 978c1...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på hvor mye alternativ trening di gjør. Jeg hadde 5 måneders løpepause pga skade. I løpet av denne tiden syklet jeg og svømte slik at kondisjonen ble vedlikeholdt. Da jeg tok min første løpetur etter pausen, følte jeg at jeg ikke hadde tapt så mye kondismessig (løp 1 min saktere på 5 km), men kjente godt at muskler og ledd ikke var vant med belastningen. Var ganske stiv og støl etterpå, og måtte trene meg gradvis opp igjen. Etter 8 uker var formen lik før skaden. 

Anonymkode: 978c1...f51

Hvilken skade hadde du? 

Skjønner at det kommer an på mengden alternativ trening. Som sagt skal jeg prøve å gjennomføre 2-3 økter på ellipsemaskin eller sykkel hver uke. Vet du hva som er best av de to? Ellers skal jeg gjøre styrketrening som er mulig uten å få smerter :)

Anonymkode: 3cea6...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken skade hadde du? 

Skjønner at det kommer an på mengden alternativ trening. Som sagt skal jeg prøve å gjennomføre 2-3 økter på ellipsemaskin eller sykkel hver uke. Vet du hva som er best av de to? Ellers skal jeg gjøre styrketrening som er mulig uten å få smerter :)

Anonymkode: 3cea6...d54

Jeg hadde en leddbåndskade og kunne ikke belaste foten noe særlig. Så ellipsemaskin var utelukket for min del. Sykling gikk greit når jeg la mest trykk på den friske foten.

Du må bare ta den tiden det tar å bli smertefri. Det verste du kan gjøre er å begynne for tidlig, så aksepter at du blir nødt til å pause løpingen i et par måneder. Jeg vet det er vanskelig nå når våren er her, men tenk langsiktig. Formen kommer raskt tilbake, er min erfaring i hvert fall. 

Anonymkode: 978c1...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en leddbåndskade og kunne ikke belaste foten noe særlig. Så ellipsemaskin var utelukket for min del. Sykling gikk greit når jeg la mest trykk på den friske foten.

Du må bare ta den tiden det tar å bli smertefri. Det verste du kan gjøre er å begynne for tidlig, så aksepter at du blir nødt til å pause løpingen i et par måneder. Jeg vet det er vanskelig nå når våren er her, men tenk langsiktig. Formen kommer raskt tilbake, er min erfaring i hvert fall. 

Anonymkode: 978c1...f51

Skjønner :) Jeg har jo ikke vært hos lege eller noe annet helsepersonell og fått det sjekket. Har kun snakket med en bekjent som er fysioterapeut, og han anslo en tid borte fra løping.

Antar det er noe muskulært siden det er kun ved løping det gjør uutholdelig vondt. I begynnelsen (for noen dager siden) var det også veldig vondt å gå, men dette har blitt bedre allerede nå. Kan ofte gå korte distanser uten smerter, men mulig jeg "lager" gangmønsteret mitt så jeg unngår smertene. Går også saktere enn normalt. Ellipsemaskin og sykling er smertefritt. Tøyer på muskelen/muskelgruppen et par ganger daglig, og smører med smertestillende gel. 

Håper jo jeg kan begynne å løpe igjen, særlig siden jeg kjenner bedring ved vanlig gange. Men er livredd for å starte for tidlig :( Er samtidig redd for å miste løpeformen, og for å gå opp i vekt igjen. 

Anonymkode: 3cea6...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som eventuelt kan ha noen tips om hva plagene kan være? Nå er det nesten smertefritt å gå i rolig tempo, sykle og bruke ellipsemaskin. Men hvis jeg prøver å jogge blir det forferdelig vondt allerede første skrittet. Sitter på innside lår, langt oppe. Og brer seg litt foran på låret. Ikke ømt å massere på musklene på innside lår. 

Lengter sånn etter å jogge. Og det har ikke engang gått en uke siden sist. Kjenner jeg blir i dårlig humør :(

Anonymkode: 3cea6...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...