Gå til innhold

Når en løper ikke kan løpe


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er "avhengig" av løping, det har vært min store lidenskap i flere år. Har løpt 5-6 dager i uka, variert mellom utendørs og på mølle.

Pga. store smerter i det ene beinet må jeg nå inn i en periode uten løping. Det er vel mest sannsynlig en betennelse i muskler, sener, slimposer eller noe. Snakket med en bekjent som er fysioterapeut, og han så for seg iallefall et par måneder uten løping - om ikke mer. 

Jeg synes dette er veldig trasig, da en viktig del av hverdagen min ikke kan gjennomføres. Ser mørkt på både den perioden uten løping, og når jeg sikkert må begynne fra "bunnen" av igjen etter denne perioden, som en helt utrent løper som blir stiv og støl bare etter noen minutter. 

Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre i denne løpefri perioden? For å ta best mulig vare på formen jeg har nå. Jeg prøvde litt ellipsemaskin og sykkel igår, og det gjør ikke vondt slik som løping gjør. Kan jeg da trene dette? Andre tips? Er mildt sagt fortvilet :(

Anonymkode: 1b0ac...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler mest mulig svømming i kombinasjon med litt sykling. Jeg skjønner det er kjipt og ikke få løpt, men du kan holde formen nogenlunde ved like, ved å svømme og sykle. Overbelaster du beinet, så kan tiden for å bli helt frisk, ta enda lengre tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Vegglampe skrev:

Anbefaler mest mulig svømming i kombinasjon med litt sykling. Jeg skjønner det er kjipt og ikke få løpt, men du kan holde formen nogenlunde ved like, ved å svømme og sykle. Overbelaster du beinet, så kan tiden for å bli helt frisk, ta enda lengre tid. 

Men hva med ellipsemaskin? Blir det for belastende? Det er forside lår som er vondt, men det var ikke vondt med ellipsemaskin da jeg prøvde igår (løping er uutholdende vondt). Og hva med styrketrening inn mot smertegrensen? 

Anonymkode: 1b0ac...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår deg godt. Skjedde det samme med meg for et par måneder siden, fikk først løperkne og så plantar fascitt (!!!). Så for meg at løpingen ville bli lagt på hyllen i flere måneder, og var utrolig ukomfortabel (løper også hver dag.) Endte opp med å la vær å løpe til det ikke gjorde like intenst vondt, men sørget for å gå og reise meg de første dagene. Etter det byttet jeg løpesko og løp på mølle med høyere stigning, med armene festet på sidene av møllen for å holde litt av vekten min, og legge mindre belastning på knærne. Tok også 600-800mg Ibux om dagene ettersom dette er betennelsesdempende. Plagene mine gikk over i løpet av en ukes tid, og nå har jeg løpt gode turer, både lange og korte, akkurat som vanlig etter det - uten flere skader:)

Anonymkode: ac1c8...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår deg godt. Skjedde det samme med meg for et par måneder siden, fikk først løperkne og så plantar fascitt (!!!). Så for meg at løpingen ville bli lagt på hyllen i flere måneder, og var utrolig ukomfortabel (løper også hver dag.) Endte opp med å la vær å løpe til det ikke gjorde like intenst vondt, men sørget for å gå og reise meg de første dagene. Etter det byttet jeg løpesko og løp på mølle med høyere stigning, med armene festet på sidene av møllen for å holde litt av vekten min, og legge mindre belastning på knærne. Tok også 600-800mg Ibux om dagene ettersom dette er betennelsesdempende. Plagene mine gikk over i løpet av en ukes tid, og nå har jeg løpt gode turer, både lange og korte, akkurat som vanlig etter det - uten flere skader:)

Anonymkode: ac1c8...857

Det høres kjipt ut, selv om jeg aldri har hatt løperkne eller plantar fascitt så vet/tror jeg at det er utrolig smertefullt! 

Tok det 1 uke fra du du fikk symptomene, til du var helt symptomfri? Hvor mange dager var du inaktiv, før du begynte å løpe på mølla igjen? Og hvor lenge tok du smertestillende? Er litt skeptisk til å ta mye smertestillende. Gjorde du noen annen form for trening de dagene du måtte holde deg unna løping? 

Jeg har ikke vært hos lege, men symptomene mine tilsier jo at det er noe krøll med muskel/sene, slimpose eller lignende. Har ikke vondt i hvile. 

Anonymkode: 1b0ac...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord: Er det aktivitet innenfor smertegrensen som er greit? Eller må/bør jeg unngå all aktivitet som belaster området som er skadet (selv om det ikke gir smerter)? 

Anonymkode: 1b0ac...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du tenker deg en smerteskala opp til 10 så skal du ikke belaste benet mer enn til 5. Og det skal inne være verre etter aktiviteten er utført. Men få sjekket det ordentlig opp med en lege. Helst en som har litt peil på idrettsrelaterte skader. Feks. Nimi eller lignende. God bedring :-)

Anonymkode: 96dca...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...