Gå til innhold

Oppussing - Allergi, funksjon og rengjøring...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har to katter som røyter veldig mye. For øyeblikket har vi veldig mye tekstiler: sofa i et stoff som hår og dritt vever seg lett ned i (bomkjøp), bord som krever hel duk, masse pynteputer og pledd.... Spisestue med duk, tre store tepper som samler kattehår og dritt, to gamle lenestoler i stoff, gardiner... osv. I tillegg er det mye som samler støv: åpne bokhyller, småbord med flere hyller, TV-benk hvor konsollene står oppå... Osv. 

Vi har ikke pusset opp siden 1991, og det meste vi har er samlet opp igjennom tidene, lånt bort, tatt vare på fra studietiden osv. Nå syntes vi det er på tide å pusse opp. Gulvet har på et parti fått en stor vannskade rett ved verandadøren, tapeten har sprukket i mange av skjøtene, og det meste av møblene er klar for utskiftning. 

Ettersom vi nærmer oss 60 så ønsker vi å gjøre dette før det blir "for sent" og vi ikke orker lenger. Mannen er allergisk mot katter og støv, noe som har blitt svært problematisk de siste par årene. Datteren vår (ikke lenger hjemmeboende) er også allergisk mot kattehår og støv, og plages mye når hun er hjemme. 

Jeg ønsker meg ikke noe moderne og sterilt hjem, men vil absolutt finne bedre løsninger. Håper noen kan hjelpe meg, både med gode "rengjørings-løsninger" og møbelanbefalinger + interiør. 

Sofa trenger jeg spesielt hjelp med. Jeg ønsker en som ikke er for dyp, med høy rygg slik at eldre familiemedlemmer sitter komfortabelt når de er på besøk. I tillegg vil jeg ha et stoff som ingenting veves inn i. Jeg foretrekker også helst en fast rygg, ikke slike løse puter. Mannen sitter veldig stygt i sofaen, og "hans" sofa er svært stygg. Det blir et stort hakk i ryggputen der han har hatt armen.. putene må også være veldig faste, da særlig der hvor mannen sitter blir "sittet ned" veldig fort. 

Pledd: Hva slags pledd er enkle å vaske, og samler ikke så mye dritt? 

Bokhyller: jeg har gamle Pega-bokhyller, men ønsker dører på de.... De var fryktelig dyre da vi kjøpte dem, og det er trist å kaste dem. Likevel tror jeg jeg ønsker å kjøpe lyse billy-bokhyller med glassdører. Den vi har nå er i mørkt tre, og samler støv som en galing. 

Tepper: Jeg tror det hadde sett veldig nakent ut her uten tepper. Vi har 1 under stuebord, 1 foran peisen og 1 under spisestuen. Hvilke materialer/typer gulvtepper er enklest å rengjøre?

Ønsker TV-benk med i allefall en "topp-seksjon" med glasshylle/skuff, som vi kan sette dekoderene inni. Helst 75-80 høy, og under 118 bred. Har forstått dette kan være vanskelig å finne...

Gardinene ønsker jeg å kutte ut. Det har vi gjort i den andre stuen, noe jeg var veldig skeptisk til i begynnelsen, men som viste seg å gi oss masse ekstra lys. 

Har dere andre tips? Hvordan holder vi det rent "nok"? Robotstøvsuger? (Tror katten hadde vært redd for den...)

Håper på svar.

 

Anonymkode: 89573...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pledd: Det finnes mange gode pledd i ren bomull. Disse er superenkle å vaske. Og varmer mer enn man tror. Spesielt de med krepp/vaffelmønster. (Sjekk Lagerhausbutikkene)

Bokhyllene kan du selge om de er i god stand. Støtter ideen om å bytte ut med billy med dører. Ville også forsøkt å redusere antall nips/bøker/tepper etc. 

Kunne det vært en ide å kjøpe en mindre bolig? Da kunne dere pusse opp uten å bo oppi det. 

Tvbenk med topp kan du finne på finn.no. Det er endel som selger/gir bort sine der.

Sofa bør dere nesten gå til flere varehus og prøvesitte. 

Anonymkode: bf2b5...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere velger et fint gulv så er det ikke sikkert dere vil ha gulvtepper som dekker til det fine gulvet lenger. Jeg ville virkelig droppet gulvteppene om flere er allergiske mot støv og kattehår. Hvis du er redd rommet skal se tomt og kjedelig ut, så heng opp bilder i stedet.

Ang. tekstilmøbler så kan dere kjøpe møbler med skinn for alt annet enn sofa. Sofa med ulltrekk holder seg ganske bra, og er enkle å rengjøre. Det finnes spesielle børster som får bort alt hår og lo, men pass på at de ikke river opp fibrene. Sjekk ut Bolia sine sofaer, de har mange typer trekk i mange ulike farger.

 

Anonymkode: ea7aa...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pledd: Det finnes mange gode pledd i ren bomull. Disse er superenkle å vaske. Og varmer mer enn man tror. Spesielt de med krepp/vaffelmønster. (Sjekk Lagerhausbutikkene)

Bokhyllene kan du selge om de er i god stand. Støtter ideen om å bytte ut med billy med dører. Ville også forsøkt å redusere antall nips/bøker/tepper etc. 

Kunne det vært en ide å kjøpe en mindre bolig? Da kunne dere pusse opp uten å bo oppi det. 

Tvbenk med topp kan du finne på finn.no. Det er endel som selger/gir bort sine der.

Sofa bør dere nesten gå til flere varehus og prøvesitte. 

Anonymkode: bf2b5...f7f

Det med pleddene skal jeg se på :) Har sett noen når jeg har vært rundt om og tittet, men har syntes de har sett så kalde ut, så aldri tatt en ekstra titt. Tusen takk! 

Nips skal reduseres/gjemmes bak glassdører slik at det ikke samler støv.

Vi skal nok ikke kjøpe ny bolig. Den er alt for stor, men alt er på ett plan slik at vi kan bo her lenge, og vi elsker huset vårt :) Vi har to stuer, så vi bruker nok den mens vi pusser opp. Eventuelt så sitter vi på verandaen; den har både utekjøkken og kjøleskap og varmelamper. Vi skal ikke pusse opp før til sommeren, men har begynt planleggingen :)

Vi må nok det med sofaer ja.. Føler bare det er vanskelig å finne en som passer alle kvalifikasjonene, så hvis noen visste om noen så hadde jeg blitt veldig glad.

TS

Anonymkode: 89573...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere velger et fint gulv så er det ikke sikkert dere vil ha gulvtepper som dekker til det fine gulvet lenger. Jeg ville virkelig droppet gulvteppene om flere er allergiske mot støv og kattehår. Hvis du er redd rommet skal se tomt og kjedelig ut, så heng opp bilder i stedet.

Ang. tekstilmøbler så kan dere kjøpe møbler med skinn for alt annet enn sofa. Sofa med ulltrekk holder seg ganske bra, og er enkle å rengjøre. Det finnes spesielle børster som får bort alt hår og lo, men pass på at de ikke river opp fibrene. Sjekk ut Bolia sine sofaer, de har mange typer trekk i mange ulike farger.

 

Anonymkode: ea7aa...827

Vi målte opp stuen/spisestuen som skal pusse opp, og det er snakk om ca 80kvm.... Tror det blir veldig nakent uten noen form for tepper som bryter litt med gulvet. Men det kan jo hende at vi ombestemmer oss når det er lagt. Det er ikke anledning til å henge opp så mange bilder ettersom vi har veldig store vinduer, men vi skal absolutt ha oppe de bildene vi har :) De liker vi.

Jeg skal sjekke Bolia. Vi vurderte møbler i skinn, men vi skal bare ha sofa. Vi har to stoler i stuen, men de er arvet av min oldemor og trukket om, så de beholder vi. Vi har skinnsofaer i den andre stuen, Chesterfield, og de har kattene laget stygge kloremerker i. Heldigvis ikke våre nåværende katter. Vet du hva disse børstene heter? :)

Anonymkode: 89573...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler å kjøpe en kvalitets luftrenser som fjerner allergener. Vær obs på at de på vinterstid kan bidra til at det går en del ekstra strøm da den blåser ut kjølig luft. Men en slik renser er gull verdt. 

 

https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/klima-og-ventilasjon/AC2887/philips-luftrenser-ac2887-10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først og fremst, hvis kattene røyter mye så kan det være forsøket verdt å bytte fortype! Mine langhårede katter røyter f.eks betydelig mindre på tørrfor med høyt fettinnhold fremfor f.eks. magert for. Pelskvaliteten reflekterer virkelig forkvaliteten! Jeg støvsuger 2 ganger i uka.

Jeg også selv mye tekstiler, men synes det funker greit bare det blir støvsug skikkelig. Gardiner bør være i glatt materiale og støvsuges jevnlig. Gulvtepper er helt ok, men velg glattvevde som støv, skitt og hår ikke tramped nedi og hekter seg i. Jeg har to fra Ikea, i ull. De er faktisk såpass tynne at jeg kan vaske de i bade karet og henge ut ved behov. Med litt tjukk antiskli under kjennes de likevel behagelig ut på gulvet. 

Glatte, vaskbare tekstiler funker fint. Unngå velour, chenille og hårete tekstiler som samler støv og skitt. Jeg liker naturmaterialer, så har mye ull, bomull og lin. 

Dører på bokhyller er også god ide. Har du vurdert om du kan få malt og tilpasset dører på de bokhyllene du har? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.4.2018 den 11.28, 2shy skrev:

Jeg anbefaler å kjøpe en kvalitets luftrenser som fjerner allergener. Vær obs på at de på vinterstid kan bidra til at det går en del ekstra strøm da den blåser ut kjølig luft. Men en slik renser er gull verdt. 

 

https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/klima-og-ventilasjon/AC2887/philips-luftrenser-ac2887-10

Tusen takk :) Dette hadde vi faktisk tenkt på. Vi hadde det tidligere, og det fungerte godt for oss.

Anonymkode: 89573...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.4.2018 den 13.58, onyx skrev:

Først og fremst, hvis kattene røyter mye så kan det være forsøket verdt å bytte fortype! Mine langhårede katter røyter f.eks betydelig mindre på tørrfor med høyt fettinnhold fremfor f.eks. magert for. Pelskvaliteten reflekterer virkelig forkvaliteten! Jeg støvsuger 2 ganger i uka.

Jeg også selv mye tekstiler, men synes det funker greit bare det blir støvsug skikkelig. Gardiner bør være i glatt materiale og støvsuges jevnlig. Gulvtepper er helt ok, men velg glattvevde som støv, skitt og hår ikke tramped nedi og hekter seg i. Jeg har to fra Ikea, i ull. De er faktisk såpass tynne at jeg kan vaske de i bade karet og henge ut ved behov. Med litt tjukk antiskli under kjennes de likevel behagelig ut på gulvet. 

Glatte, vaskbare tekstiler funker fint. Unngå velour, chenille og hårete tekstiler som samler støv og skitt. Jeg liker naturmaterialer, så har mye ull, bomull og lin. 

Dører på bokhyller er også god ide. Har du vurdert om du kan få malt og tilpasset dører på de bokhyllene du har? 

Dessverre går de på en spesiell type for for nyreproblemer, som har fungert veldig greit :( Forsåvidt har de alltid røytet mye. Prøver å bli flinkere til å huske å gre dem. Men jeg skal høre med dyrlegen om det er en annen type for som også kan fungere for dem neste gang jeg er der.

Jeg er ikke særlig glad i å vaske, så ønsker ikke noe som må støvsuges skikkelig relativt ofte.. Glattvevde tepper noterer jeg meg! 

Bokhyllene er i en spesiell type tre, med underdelen litt lenger frem enn overdelen... Hvis det gir mening. Slik at jeg tror det blir ganske dyrt å få tak i dører til dem. Men vi skal se hva som går an :)

Anonymkode: 89573...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...