Gå til innhold

Gardiner er tydeligvis helt ut?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg registrerer at det blir stadig mer vanlig å droppe gardiner i norske hjem. Folk foretrekker visst enten ingenting rundt vinduet, eller evt plissegardiner e.l. Er det bare meg som synes det blir fryktelig kaldt, sterilt og ukoselig uten gardiner (mens plissegardiner o.l gir meg skikkelig kontorfølelse- altså heller ikke særlig hjemmekoselig..!)

Jeg bodde i Tyskland i en del år mens jeg studerte, og der er det nesten ingen under 50 som har gardiner (bodde der for over 10 år siden, men trenden er fortsatt den samme der- ingen gardiner). Jeg har alltid syntes det er så trist og stusselig med en stue uten gardiner- og nå er dette tydeligvis kommet til Norge også..!

Er det andre under 60 (jeg er 35) som fortsatt har gardiner i hjemmene sine? Eller er jeg helt alene om å føle at gardiner må til for å skape en varm atmosfære i et hjem?

Anonymkode: ed3c3...6e9

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må ha gardiner, jeg er 30. Liker ikke sterile hjem. 

Anonymkode: 0fd38...3e7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ikke gardiner-trenden" er nok en del av den typiske, minimalistiske og i manges øyne - sterile interiørstilen. Men det er ikke dermed sagt at du ikke kan ha gardiner selv om du har en slik stil. Interiørpolitiet vil likevel ta deg dersom gardinene ikke er "minimalistiske". Jeg har kun sånne rullegardiner i min stue, men det er fordi jeg har ordentlig brede vinduskarmer som der ville vært synd å skjule. Og gardiner liker jeg best når de er lange og går helt ned i gulvet. Jeg syntes det er fint med gardiner, jeg. Kjør på med det DU liker og ikke bry deg om hva som er "in" og ikke :-) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gardiner i nesten alle rom :) 

Har et gammelt hus og klarer ikke se for meg hvordan det ville sett ut uten gardiner.. det er koselig med gardiner og det luner. 

På soverommene har vi lystette gardiner, rullegardiner ville ikke funket pga ingen av vinduene har standardmål. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ selv ha gardiner er 30.

Anonymkode: 3c2d8...b65

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke gardiner. Har ingen funksjon utenom at de samler støv. Har persienner. 

Men kan du ikke ha det du vil ha? Uavhengig av om det er in eller ikke?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev:

Jeg liker ikke gardiner. Har ingen funksjon utenom at de samler støv. Har persienner. 

Men kan du ikke ha det du vil ha? Uavhengig av om det er in eller ikke?

Det går har en annen funksjon også; det estetiske ved å ha gardiner. Det blir lekkert og hjemmekoselig med de rette gardinene.

Anonymkode: 3c2d8...b65

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg gardiner i alle rom, og jeg er i 40 årene . Her er det også vanskelig med rullegardin, på grunn av målene på vinduene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det går har en annen funksjon også; det estetiske ved å ha gardiner. Det blir lekkert og hjemmekoselig med de rette gardinene.

Anonymkode: 3c2d8...b65

Ja! Bare ikke i min leilighet.  Eller kanskje jeg ikke har funnet de rette gardinene.  Har noen nå (helt hvite, enkle - etter påtrykk fra mor 😉) men vurderer å ta dem bort 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte

Er 50 år og har ikke hatt gardiner på 10 år. Jeg synes gardiner er stygt, men hva andre har, det får være opp til dem :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gardiner. De og gardinstangen ble tatt vekk da hele stuen skulle males, og etter å ha sett hvor mye mer lys jeg fikk inn og hvor mye luftigere rommet føltes uten gardiner, så kom det ingen gardiner opp igjen. Jeg har kjøpt plissegardiner til vinduene for å kunne skjerme mot sol og innsyn ved behov, men ellers nyter jeg å få masse lys inn i stuen og kjøkkenet, og ikke minst ser jeg mer av den flotte utsikten min. Det er hverken kaldt, sterilt eller ukoselig hos meg, jeg har interiør og farger inne som ikke trenger gardiner for at helheten skal være til stede. Gardiner samler i bunn og grunn bare støv, jeg klarer meg fint uten. Andre får gjøre hva de vil i sin leilighet, så gjør jeg som det passer hos meg. 

Anonymkode: 50501...c07

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ordnet vi aldri med nye gardiner etter at vi malte stua. Det føles mer åpent uten gardinene, og jeg opplever fortsatt stua som lun på grunn av plantene som står i vinduskarmene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har plissegardiner (Hoppvals fra Ikea) i hele huset, gardiner på kjøkkenet og gardiner på barnerommene. Stuene kler definitivt plissegardinene best!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har liftgardiner i stua, og grunnen er bare for å holde sola ute og når jeg ser på TV så har jeg de nede. 

Ellers liker jeg det best uten gardiner. Jeg syns ikke det blir trist i det hele tatt, jeg syns heller vinduene kommer mer fram i stedet for å bli skjult. Jeg liker å ha gardinløse vinduer og hadde det ikke vært for sola og lyset hadde jeg tatt bort liftgardinene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gardiner på soverommene. Kjøkkenet har aldri hatt gardiner og kommer aldri til å ha det heller. Stua er nyoppusset så her er vi ikke helt enige enda. Vi har plissegardiner pga innsyn og sollys, men de er ikke hvite da. Tror ikke det kommer opp gardiner her heller.

Anonymkode: a369d...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er 31, ville ikke falt meg inn å ha gardiner. Det er nesten som CD-plata; ingen bruker det lenger...

Anonymkode: 999e8...e50

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt gardiner på 10-15 år, for jeg liker at det blir så åpent uten. 
Men jeg synes ikke det er stygt med gardiner, ser masse fine gardiner på stylinger, blogger, instagram. 

Har akkurat kjøpt meg gardiner til soverommet. Tykke fløyelsgardiner, synes det ble koselig. Men vi ikke ha det i alle rom. 

Ellers har jeg masse puter i stua i stede, så det myer opp veldig mye. 
Har ikke duk på bordet heller forresten ;) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For første gang bor jeg slik til at jeg ikke behøver gardiner så nå har vi bare persienner. Har gardiner på soverommene da men ikke i stua og på kjøkkenet. Nydelig utsikt over fjord og fjell og kun båter som går forbi har innsyn hvis de bruker kikkert.

Det finnes ikke sterilt her, og de fleste som kommer på besøk synes vi har det hjemmekoselig. 

Jeg hater styret med gardiner.

Anonymkode: 6ac4d...dad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er 31, ville ikke falt meg inn å ha gardiner. Det er nesten som CD-plata; ingen bruker det lenger...

Anonymkode: 999e8...e50

Det er jo ikke helt riktig, da. De aller fleste jeg vet om, har gardiner i en eller annen form.

Kunne aldri falt meg inn å ha et gardinfritt hjem. Gardiner gjør hele atmosfæren mye lunere og hyggeligere, og ikke minst, skjermer de noe for innsyn. I stuen min, har jeg lyse, lette gardiner, fordi jeg har en forholdsvis mørk farge på veggene. Da blir det ekstra viktig å slippe inn mest mulig lys. 

Jeg har hele tiden hatet den minimalistiske trenden, der alt går i hvitt, grått og rette linjer. Ja, jeg virkelig hater den! Det er så kaldt og upersonlig! Jeg kan ikke fatte at denne stilen har vart så lenge som den har gjort. Det er jo ingen andre stilarter har vart så lenge som denne...

Anonymkode: 0aaac...e72

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...