Gå til innhold

Hvordan få i seg nok kalsium og andre viktige næringsstoffer når jeg har sluttet å spise kjøtt?


*Fomle*

Anbefalte innlegg

11 timer siden, *Fomle* skrev:

Men nå var jeg hos ernæringsfysiolog iom at jeg allerede er disponibel for benskjørhet. Vedkommende sa at det var veldig viktig jeg ikke kuttet ut (ku)melk og ost, for det kan bli fatalt for skjelettet. Tviler på det holder med litt grønnsaker og frø her og der da, det er snakk om 5-6 enheter melk/ost jeg burde få i meg ila dagen for å hindre videre negativ utvikling. Det må da være andre veggiser som sliter med det samme..? De vet kanskje ikke om det enda?

Det går helt fint å kutte ut det.Selv er jeg veganer og har benskjørhet.Jeg drikke plantemelk og spiser plantebasert ost med tilsatt kalsium og i tilegg tar jeg jeg kalsium og d vitamin tilskudd(noe jeg også måtte gjøre før jeg ble veganer)

Anonymkode: cb284...c79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvilken plantebasert melk er tilsatt så mye kalsium at det er tilsvarende kumelk? Har forresten hørt at for mye soya kan være skadelig for bukspyttkjertelen, så drikker helst alt annet plantebasert enn dette.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, *Fomle* skrev:

hvilken plantebasert melk er tilsatt så mye kalsium at det er tilsvarende kumelk? Har forresten hørt at for mye soya kan være skadelig for bukspyttkjertelen, så drikker helst alt annet plantebasert enn dette.. 

Hvorfor spør du ikke ernæringsfysiolog som har peiling på dette?

Anonymkode: 91701...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, *Fomle* skrev:

Jøss så mange hissige svar! Jeg lurer bare på hvordan andre vegetarianere kompenserer (de som ikke drikker kumelk eller andre produkter som stammer fra samme sted). Er flere grunner til at jeg ikke vil ha det, men det er egentlig irrelevant når jeg spør om folk har tips til hvordan få i seg kalsium på annen måte.. 

Du fikk jo svar. Det at du ikke liker det er noe helt annet. Du må spise produkter med høyt kalsium innhold og produkter tilsatt kalsium. Det myldrer av de. Etterhvert som du har spist slike produkter en stund så lærer du det.

Anonymkode: a1c33...50d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil påstå at om en ernæringsfysiolog som påstår at kumelk omtrent er den eneste kilden til kalsium, ikke er mye verdt. Store deler av verden intar mye mindre kumelk enn skandinavier, men det er vi som ligger høyest på benskjørhet.

 

Om du er disponibel for benskjørhet, så ville jeg kontaktet noen som er spesialist på dette. :) en tren med vekter (styretrening forebygger) og et allsidig kosthold med fargerike grønnsaker og frukt, og noen egg så er du sikret både kalsium og d-vitamin. 20 minutter i sola hjelper også på D-vitaminer, sommertid altså, vintertid er sola for svak.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

Vil påstå at om en ernæringsfysiolog som påstår at kumelk omtrent er den eneste kilden til kalsium, ikke er mye verdt. Store deler av verden intar mye mindre kumelk enn skandinavier, men det er vi som ligger høyest på benskjørhet.

 

Om du er disponibel for benskjørhet, så ville jeg kontaktet noen som er spesialist på dette. :) en tren med vekter (styretrening forebygger) og et allsidig kosthold med fargerike grønnsaker og frukt, og noen egg så er du sikret både kalsium og d-vitamin. 20 minutter i sola hjelper også på D-vitaminer, sommertid altså, vintertid er sola for svak.

Er du ernæringsfysiolog selv, så du kan gi kvalifiserte råd til en person med en alvorlig medisinsk tilstand?

Anonymkode: 91701...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du ernæringsfysiolog selv, så du kan gi kvalifiserte råd til en person med en alvorlig medisinsk tilstand?

Anonymkode: 91701...0cb

Nepp, men svarer på det som TS faktisk spør om. Og linket til kvalifiserte sider på forrige side. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, *Fomle* skrev:

hvilken plantebasert melk er tilsatt så mye kalsium at det er tilsvarende kumelk? Har forresten hørt at for mye soya kan være skadelig for bukspyttkjertelen, så drikker helst alt annet plantebasert enn dette.. 

Alle? Både Alpro kokos, mandel, havre, ris og havre/mandel har 120 mg kalsium, i tillegg til soya som du ikke ville ha. Tine melk varierer fra 120-139 mg på forskjellige typer. Det finnes også flere produsenter. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis nøtter! Kalsium tar du jo i tablettform allerede. Ta D-vitamin også.  

Anonymkode: d810e...b5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar kalsiumtabletter så får du vel mesteparten av behovet dekket der? Og legen/ernæringsfysiologen bør kunne si noe om hvor mye kalsium du bør få i deg i tillegg til tablettene, og fra hvilke kilder.

Anonymkode: f6ce0...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rystende at folk prøver å gi kostholdsråd til en som har så store problemer med benmineralisering at hun må spise reseptbelagt kalsiumtilskudd. Er dere klar over hvilke konsekvenser deres råd kan få? Her er det en sykdomstilstand som krever tilpasning i pasientens diett.

Den eneste riktige adressen for dette spørsmålet er lege/ernæringsfysiolog som kjenner sykehistorien og har overblikk over prøveresultater og diagnose.

Det er livsfarlig å gi ukyndige svar på dette spørsmålet.

Anonymkode: bc068...7eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.3.2018 den 23.05, *Fomle* skrev:

Dette må jo være et problem for alle vegetarianere/veganere også å få dekket? 

Nei, fordi det ikke er en sammenheng mellom å være vegetarianer og å ikke spise meieriprodukter. At du sluttet å spise kjøtt for noen måneder siden har da ingenting med problemet ditt å gjøre? Problemet ditt er at jo du ikke spiser/drikker meieriprodukter, ikke at du ikke spiser kjøtt.

Veganere får ikke i seg meieriprodukter, det stemmer. Grønne bladgrønnsaker og nøtter er gode kalsiumkilder. Spis masse grønnkål.

Anonymkode: 81a4b...366

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/28/2018 at 10:17 AM, *Fomle* said:

Men nå var jeg hos ernæringsfysiolog iom at jeg allerede er disponibel for benskjørhet. Vedkommende sa at det var veldig viktig jeg ikke kuttet ut (ku)melk og ost, for det kan bli fatalt for skjelettet. Tviler på det holder med litt grønnsaker og frø her og der da, det er snakk om 5-6 enheter melk/ost jeg burde få i meg ila dagen for å hindre videre negativ utvikling. Det må da være andre veggiser som sliter med det samme..? De vet kanskje ikke om det enda?

Tror det beste du kan gjøre er å finne en ernæringsekspert som kan mye om vegansk kosthold, det er fortsatt noe gammel lærdom i fagene man tar idag + at de som ble utdannet for flere år siden ikke nødvendigvis er oppdatert på ny info

Asiatiaske land har mye mindre benskjørhet enn nordmenn, og nesten ingen drikker melk fordi ingen tåler det. Det er åpenbart at melk ikke er den avgjørende faktor for benskjørhet når land uten melkeprodukter har mindre benskjørhet enn nordmenn

Du burde vurdere å redusere inntak av spesielt kaffe, gjerne også alkohol og salt. Men husk å ikke kutte ut salt helt, for vi trenger natrium i kroppen. 

Tren styrke (heller styrke enn kondisjon om du må velge), ta d vitamin om vinteren

Spis mye grønnsaker, brokkoli er rik på kalsium. Samme med grønnkål, appelsin, mandler, sesamfrø, du kan alltids spise kalsiumberiket soya eller havremelk som nevnt av en annen

Frukt og grønnsaker sitt høye verdier av magnesium og kalsium fører til mindre utskillelse av kalsium fra knokler, dvs reduserer tap av kalsium. 

Spiser du mye grønt, bønner osv så får du i deg kalsium i stort sett alle måltider. Det er fordelen ved å spise vegansk, du har mange ulike typer næringsstoff og vitaminer i de fleste matvarene du putter i deg, slik at du får små mengder av det du trenger nesten hele tiden. 

Anonymkode: 80935...8e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 31.3.2018 den 12.07, AnonymBruker skrev:

Tror det beste du kan gjøre er å finne en ernæringsekspert som kan mye om vegansk kosthold, det er fortsatt noe gammel lærdom i fagene man tar idag + at de som ble utdannet for flere år siden ikke nødvendigvis er oppdatert på ny info

Asiatiaske land har mye mindre benskjørhet enn nordmenn, og nesten ingen drikker melk fordi ingen tåler det. Det er åpenbart at melk ikke er den avgjørende faktor for benskjørhet når land uten melkeprodukter har mindre benskjørhet enn nordmenn

Du burde vurdere å redusere inntak av spesielt kaffe, gjerne også alkohol og salt. Men husk å ikke kutte ut salt helt, for vi trenger natrium i kroppen. 

Tren styrke (heller styrke enn kondisjon om du må velge), ta d vitamin om vinteren

Spis mye grønnsaker, brokkoli er rik på kalsium. Samme med grønnkål, appelsin, mandler, sesamfrø, du kan alltids spise kalsiumberiket soya eller havremelk som nevnt av en annen

Frukt og grønnsaker sitt høye verdier av magnesium og kalsium fører til mindre utskillelse av kalsium fra knokler, dvs reduserer tap av kalsium. 

Spiser du mye grønt, bønner osv så får du i deg kalsium i stort sett alle måltider. Det er fordelen ved å spise vegansk, du har mange ulike typer næringsstoff og vitaminer i de fleste matvarene du putter i deg, slik at du får små mengder av det du trenger nesten hele tiden. 

Anonymkode: 80935...8e6

Dette!Jeg er selv veganer og har fått påbevist benskjørhet. Og p.g.a en annen sykdom har en jeg en kostplan godkjent av en ernæringsfysiolog.Den innholder kalsiumberiket melk og ost som ikke stammer fra ku melk,og i tillegg tar jeg kalsium og d vitamin tilskudd som jeg også var nødt til å ta før jeg ble veganer nettopp p.g.a benskjørheten.

Anonymkode: cb284...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kumelk HINDRER jo opptak av kalsium! Altså bør man få i seg kalsium, men helst ikke fra melk👍

Norge er landet som drikker mest melk. Vi er også på topp i statistikk på benskjørhet. Hmmm lurer på hvorfor...

Anonymkode: 21571...676

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo veldig forvirrende...Jeg ønsker jo helst å slippe og drikke kumelk, men heller få det fra andre kilder forutsatt at det er nok kalsium i alternativene...Jeg og får det ikke helt til å henge på greip at nordmenn er på topp med benskjørhet, og samtidig får i seg haugevis med kumelk 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, *Fomle* skrev:

Dette er jo veldig forvirrende...Jeg ønsker jo helst å slippe og drikke kumelk, men heller få det fra andre kilder forutsatt at det er nok kalsium i alternativene...Jeg og får det ikke helt til å henge på greip at nordmenn er på topp med benskjørhet, og samtidig får i seg haugevis med kumelk 🙄

http://sciencenordic.com/milk-poor-preventer-osteoporosis

https://forskning.no/helse-mat-og-helse/2015/10/melk-hjelper-ikke-mot-beinskjorhet

Anonymkode: cb284...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...