Gå til innhold

Flislegging over kjøkkenbenk, fullstendig overpriset?


Apple-

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Apple- skrev:

Det har jeg også tenkt, neste gang gjør jeg det selv! Har aldri lagt fliser før, men er ganske handy, så det er verdt å prøve! Føler meg lurt, rett og slett!

For sent nå da... 😊 men det var ikke spesielt vanskelig. Tar litt tid bare! Men tydeligvis ikke så langt tid som for enkelte 'profesjonelle'... spør om råd på flisebutikken og google/YouTube 😊

Til neste gang!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du bør kontakte et firma som gjør denne type jobb og forhøre deg hva denne jobben vil koste ca. Få et prisestimat. Så får du en pekepinn på hva det faktisk koster om du hadde brukt et firma og ikke en masse synsing her inne.

Anonymkode: fc8e1...be2

Det skal jeg jammen gjøre! Selv om jeg tror jeg ville fått vanskeligheter med å få noen til å ta en så liten jobb (erfaringsmessig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke nødvendigvis dette høryts så ille ut... et lite bad koster jo fort flere hundretusen og det er ikke flisene som koster, det er jobben. 

Anonymkode: fc8e1...be2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, det tar ikke 30 timer, med mindre dere har en usannsynlig lang og stor kjøkkenbenk......

For det andre, 8000 kr er helt hinsides!!

Vi brukte en litauer nylig, til det samme. Kjøkkenbenken er kanskje 3 m lang, og vi skulle fliselegge metrofliser (også i fiskebensmønster ;)) over den. Fyren gjorde det unna på 2 dager, rundt 12 timer, det ble grisefint og vi betalte 4000 kr.

Jeg vil anbefale, til en annen gang, å avtale fastpris på forhånd. Så blir ikke overraskelsen så stor. Når det er sagt, så er man jo godtroende og tenker at siden dette i tillegg er en kollega, så burde det jo være greit og litt rimeligere? Jeg ville bedt mannen din ta dette opp. Det er altfor mye. Altfor mye!!

Anonymkode: 68873...87d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina1975

Så lenge han arbeider som flislegger, kan er han skattepliktig på sånne småjobber. Siden det er hans yrke til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke dyrt! Men sånn er det alltid, når det er noe spesielt som skal legges og når det blir mye kapp så blir det fort penger ut av det. Vanlig timepris via firma er fort over 500 kroner.

Anonymkode: 9f51e...24b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke nødvendigvis dette høryts så ille ut... et lite bad koster jo fort flere hundretusen og det er ikke flisene som koster, det er jobben. 

Anonymkode: fc8e1...be2

Et bad tar jo 3-4 uker og det er mange fagfolk innom. Rørleggere, tømrere, murere, malere og elektriker. Så koster også materialer og møbler endel.

Anonymkode: 45cda...507

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Papirblomst
17 timer siden, Apple- skrev:

Og før noen sier noe om svart jobbing; Jeg trodde dette skulle komme vel innenfor det som er lovlig å betale skattefritt!

Det er ikke skattefritt så lenge han har dette som yrke.

Så du kan jo be han om fødsels- og personnummer og si du må melde inn beløpet til skatteetaten. Da kan det jo hende han halverer regninga for å slippe det..  :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte nettopp murer 4500,- for å flislegge gulv på 7 m2, sånn til sammenligning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.3.2018 den 21.24, Apple- skrev:

 

Hvis dere leser mitt andre innlegg hadde jeg ikke tenkt å ta det svart, jeg regnet med at vi ville komme godt innenfor det som er lovlig å betale skattefritt.

Om fyren jobber som, eller er utdannet flislegger/murer har han ikke lov til å jobbe skattefritt på fritiden, uansett hvor lavt beløpet er.  Grensen på 6000kr skattefritt gjelder kun for en jobb du ikke har til daglig. Han kunne malt gjerdet ditt eller vasket huset ditt inntil 6000,- Men legge fliser skattefritt har han ikke lov til.

Gratulerer. Du er nå med på å ødelegge for de seriøse som driver hvitt. Du vet at det er like straffbart for deg å betale for svart arbeid som det er for ham å utføre det?

Anonymkode: 7ef3d...5be

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å legge billige fliser i fiskebensmønster høres ut som et mareritt. De er jo mye vanskeligere å kappe, og med fiskebensmønster er det masse plunder for å sørge for at man legger det i rette linjer... om han ikke var vant til å legge fiskebensmønster, kan jeg fint se at han brukte 30 timer. 

Anonymkode: cbf3a...f0b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.3.2018 den 14.58, Papirblomst skrev:

Det er ikke skattefritt så lenge han har dette som yrke.

Så du kan jo be han om fødsels- og personnummer og si du må melde inn beløpet til skatteetaten. Da kan det jo hende han halverer regninga for å slippe det..  :glare:

Jo, så lenge han ikke driver næringsvirksomhet innenfor feltet er det skattemessig helt ok. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om fyren jobber som, eller er utdannet flislegger/murer har han ikke lov til å jobbe skattefritt på fritiden, uansett hvor lavt beløpet er.  Grensen på 6000kr skattefritt gjelder kun for en jobb du ikke har til daglig. Han kunne malt gjerdet ditt eller vasket huset ditt inntil 6000,- Men legge fliser skattefritt har han ikke lov til.

Gratulerer. Du er nå med på å ødelegge for de seriøse som driver hvitt. Du vet at det er like straffbart for deg å betale for svart arbeid som det er for ham å utføre det?

Anonymkode: 7ef3d...5be

Jo, det har han.

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å legge billige fliser i fiskebensmønster høres ut som et mareritt. De er jo mye vanskeligere å kappe, og med fiskebensmønster er det masse plunder for å sørge for at man legger det i rette linjer... om han ikke var vant til å legge fiskebensmønster, kan jeg fint se at han brukte 30 timer. 

Anonymkode: cbf3a...f0b

Nei, tror heller ikke at det er lett og legge fliser i fiskebensmønster på vegg. Og det er billig i forhold til prisestimatet jeg fikk for et gulv på 17 kvm med enkle fliser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Papirblomst
6 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Jo, så lenge han ikke driver næringsvirksomhet innenfor feltet er det skattemessig helt ok. 

Ja, hang meg opp i at hun skrev han var flislegger. Men, det betyr jo ikke at han driver eget firma.

Takk for korreksjonen! :) 

 

Men, uansett er jo beløpet over de 6.000 han kan få skattefritt som privatperson, så en melding til skatteetaten er jo på sin plass ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg har et forslag:

Hva om du forteller han at du hadde tenkt at dette skulle koste kr 6.000? Du hadde ikke regnet med å ta det hel svart - og nå føler du deg fanget? Altså det er jo mannen som må ta den samtalen da.

JEG synes ikke dette var så voldsomt - jeg er vant til at det koster skjorten bare du nyser i nærheten av en håndverker. Og så lenge du er fornøyd er det vel egentlig bare å slutte å ergre seg og lære til neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om fyren jobber som, eller er utdannet flislegger/murer har han ikke lov til å jobbe skattefritt på fritiden, uansett hvor lavt beløpet er.  Grensen på 6000kr skattefritt gjelder kun for en jobb du ikke har til daglig. Han kunne malt gjerdet ditt eller vasket huset ditt inntil 6000,- Men legge fliser skattefritt har han ikke lov til.

Gratulerer. Du er nå med på å ødelegge for de seriøse som driver hvitt. Du vet at det er like straffbart for deg å betale for svart arbeid som det er for ham å utføre det?

Anonymkode: 7ef3d...5be

For det første, det første du sier stemmer ikke. For det andre, jeg trodde jo at det skulle komme vel innenfor det som (joda) er lovlig å betale skattefritt...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å legge billige fliser i fiskebensmønster høres ut som et mareritt. De er jo mye vanskeligere å kappe, og med fiskebensmønster er det masse plunder for å sørge for at man legger det i rette linjer... om han ikke var vant til å legge fiskebensmønster, kan jeg fint se at han brukte 30 timer. 

Anonymkode: cbf3a...f0b

Hvem har sagt at flisene var billige? De var billige i forhold til andre (kulere) fliser som kostet 200 per stykk, men slett ikke billige.

5 timer siden, Blondie65 skrev:

Jeg har et forslag:

Hva om du forteller han at du hadde tenkt at dette skulle koste kr 6.000? Du hadde ikke regnet med å ta det hel svart - og nå føler du deg fanget? Altså det er jo mannen som må ta den samtalen da.

JEG synes ikke dette var så voldsomt - jeg er vant til at det koster skjorten bare du nyser i nærheten av en håndverker. Og så lenge du er fornøyd er det vel egentlig bare å slutte å ergre seg og lære til neste gang.

Den samtalen kunne jeg godt hatt, men tviler på at mannen min vil. Han er livredd for å virke kjip...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2018 den 23.41, Apple- skrev:

 

Den samtalen kunne jeg godt hatt, men tviler på at mannen min vil. Han er livredd for å virke kjip...

Mannen din vil ikke ta samtalen selv, eller vil ikke ta det opp med "flisleggeren" i det hele tatt? 

For om du ikke har noe stress med det, så synes jeg at du (og ikke mannen din) skal snakke med ham. 

Anonymkode: 88149...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Glemte å oppdatere. Jeg la ut en annonse på en dertil egnet side og ba om pristilbud hvitt. Var veldig spesifikk i teksten. Fikk tre tilbud som varierte i pris fra 3600 til 6000. Avviste høflig. Fortalte det til mannen min, som ble litt stille, men han hadde allerede betalt kollegaen...med 5000 fra felleskonto og 3000 fra sin egen :balltre:  :sprettoy:  Konfliktsky much?? Jeg skriver det på kontoen for erfaringer, og har bestemt meg for å bli litt flinkere til å lære meg sånne småting selv :dry: :filer: :tunge1: 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Fikk nettopp lagt flis over kjøkkenbenk selv, ca 3 m2 område. 5000 kr inkl moms. Men fikk tilbud av andre også, på 7000,- og 15 000,- (!!!).

Anonymkode: 30a66...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...