Gå til innhold

Blir vaksinen ødelagt av å ikke bli oppbevart i kjøleskap som det står på pakken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blir den det???😨 

hentet ut første dose av hpv-vaksinen for halvannen uke siden. Har ikke fått ordnet legetime enda for å få tatt den. Nå i dag slo det meg at den kanskje burde oppbevares kaldt, og da jeg sjekket på pakket stod det at den skal «oppbevares i kjøleskap»... Er den dårlig nå siden den har ligget i romtempertur??

Den er jo kjempedyr, så håper så klart jeg ikke må kjøpe ny☹️ Og burde de ikke innformert meg om det da jeg kjøpte den på apoteket? Var lærling som betjente meg, kanskje ho glemte det? HVIS den er ødelagt, tror dere jeg i så fall kan klage til apoteket for at de ikke opplyste om det, og få ny? 

Takk for alle saklige svar. 

Anonymkode: 31f19...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dessverre er denne ødelagt ja.

Anonymkode: bb983...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått til apoteket med vaksinen og forklart situasjonen. Sannsynligvis vil du få byttet pakningen i en ny, det er jo nokså opplagt at du ikke har oppbevart vaksinen i romtemperatur av vrang vilje.

Det er godt mulig at vaksinen fortsatt har effekt, men jeg hadde ikke tatt sjansen. Om nødvendig ville jeg kjøpt en ny pakke (men håper du slipper det, da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar... Så kjipt altså! Føler meg skikkelig dust☹️😭 Er dette en sånn ting alle vet at de skal, og jeg som er helt dust? 🙄

Anonymkode: 31f19...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor leste du ikke på pakken? tar deg 10 sekunder å sjekke...

Anonymkode: 65777...098

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar... Så kjipt altså! Føler meg skikkelig dust☹️😭 Er dette en sånn ting alle vet at de skal, og jeg som er helt dust? 🙄

Anonymkode: 31f19...ec7

Usikker på om det er noe «alle» vet. Men som sykepleier så vet jeg dette, og ville aldri ha satt en vaksnine som ikke har blitt oppbevart kjølig på noen.

Anonymkode: bb983...8e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar... Så kjipt altså! Føler meg skikkelig dust☹️😭 Er dette en sånn ting alle vet at de skal, og jeg som er helt dust? 🙄

Anonymkode: 31f19...ec7

Jeg pleier å lese på pakken. Og til og med guttungen som vanligvis svimer rundt i sin egen verden klarte å putte vaksinene han skal ta de nærmeste ukene i kjøleskapet.

Anonymkode: eb1eb...7ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser alltid pakningsvedlegget. For meg er det allmennskunnskap at en del medisiner må oppbevares kaldt/mørkt. Det gjelder selv når jeg henter hjem medisiner til kattene. 

Men "helt dust" er ingen. Man lærer så lenge man lever. Kan være apoteket er snille. Men vaksinen bør du ikke stole på. 

Anonymkode: b7a4d...f43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, skjønner jo nå at jeg burde huska å sjekka på pakken... Takk for råd, skal ringe apoteket jeg kjøpte den på og være ærlig og si hva som har skjedd🙄🤦🏼‍♀️

Skjønner at jeg kanskje virker litt uopplyst, men har ingen rutine på medikamenter selv. Har aldri kjøpt noen vaksine før (kun tatt på skolen da jeg var barn), er sjelden så syk at jeg må ha medisin, og har ingen kronisk syke i familien, så er ikke vant til å ha medisiner i hus, har aldri sett det i kjøleskapet før... Og på apoteket ser man jo ingen kjøleskap som gjør at man tenker «åja, må legge det i kjøleskap»... 

Hvis noen her inne er farmaseuter håper jeg dere kan hjelpe uerfarne folk som meg og bare minne om hvordan man oppbevarer medisinene, når det er noe spesielt man skal gjøre...😕

Anonymkode: 31f19...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar... Så kjipt altså! Føler meg skikkelig dust☹️😭 Er dette en sånn ting alle vet at de skal, og jeg som er helt dust? 🙄

Anonymkode: 31f19...ec7

De fleste medisiner skal oppbevares i romtemperatur og IKKE i kjøleskap. Jeg har bare vært borti én medisin som skulle oppbevares kjølig, og jeg har vært borti en del opp gjennom årene. Når du for første gang i ditt liv (antar jeg) kjøper en vaksine, er det ikke det minste rart at du tror den skal oppbevares i romtemperatur. Det bør de på apoteket forstå også.

Endret av T-Rex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, T-Rex skrev:

De fleste medisiner skal oppbevares i romtemperatur og IKKE i kjøleskap. Jeg har bare vært borti én medisin som skulle oppbevares kjølig, og jeg har vært borti en del opp gjennom årene. Når du for første gang i ditt liv (antar jeg) kjøper en vaksine, er det ikke det minste rart at du antar at den skal oppbevares i romtemperatur. Det bør de på apoteket forstå også.

Tusen takk... Føler meg så dum nå, og er så sure penger hvis jeg må kjøpe ny... Og er født noen mnd. for tidlig til å få den gratis - uflaks😒

Anonymkode: 31f19...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir den det???😨 

hentet ut første dose av hpv-vaksinen for halvannen uke siden. Har ikke fått ordnet legetime enda for å få tatt den. Nå i dag slo det meg at den kanskje burde oppbevares kaldt, og da jeg sjekket på pakket stod det at den skal «oppbevares i kjøleskap»... Er den dårlig nå siden den har ligget i romtempertur??

Den er jo kjempedyr, så håper så klart jeg ikke må kjøpe ny☹️ Og burde de ikke innformert meg om det da jeg kjøpte den på apoteket? Var lærling som betjente meg, kanskje ho glemte det? HVIS den er ødelagt, tror dere jeg i så fall kan klage til apoteket for at de ikke opplyste om det, og få ny? 

Takk for alle saklige svar. 

Anonymkode: 31f19...ec7

Lærlinger har de ikke på apoteket. De kan ha studenter men de står under ansvar av farmasøyt og farmasøyten skal godkjenne ekspederingen. 

Ja, vaksinen blir ødelagt og bør ikke brukes. De kan enten snakke med fastlegen eller kontakte apoteket på nytt.,

Det vanlige er å først få time, for så i forkant av timen gå innom apoteket og få med seg vaksinen. Det kan være det de har tenkt på apoteket?

Anonymkode: 88d04...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lærlinger har de ikke på apoteket. De kan ha studenter men de står under ansvar av farmasøyt og farmasøyten skal godkjenne ekspederingen. 

Ja, vaksinen blir ødelagt og bør ikke brukes. De kan enten snakke med fastlegen eller kontakte apoteket på nytt.,

Det vanlige er å først få time, for så i forkant av timen gå innom apoteket og få med seg vaksinen. Det kan være det de har tenkt på apoteket?

Anonymkode: 88d04...52f

Da var det student jeg mente da..

Det kom en farmaseut og sjekket noe før jeg betalte ja, men hun sa ikke noe til meg, og studenten sa heller ingen ting. Legen sa ikke noe om å sette opp time for å få tatt vaksinen, det gjør resepsjonistene. 

Kommer ihvertfall til å huske å sjekke akkurat dette...! Uff, hvis de ikke vil gi meg ny gratis får jeg vel bare ta det på tabbekvota☹️ Men tror den kosta sånn ca 1400 eller noe...

Igjen - takk til dere som gidder å svare!

Anonymkode: 31f19...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...