Gå til innhold

Havregrøt- hvor mye ødelegger det om jeg tar på sukker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg. Nå skal jeg ned i vekt. Jeg skal ned 10 kg. Det skal jeg klare ved å spise lite kcal. Bør ifølge bmr(?) kalkulatoren ligge på 1400kcal til dagen om jeg vil ned i vekt. Og det skal jeg klare. Går også  8 km tur hver dag. 

Jeg har planlagt å spise havregrøt til frokost, MEN hvor mye ødelegger det om jeg tar en halv teskje sukker på? Syns den nesten er uspiselig uten.. har prøvd med rosiner, og annen søt frukt- men det er den lille sukkersmaken jeg trenger..

 

ellers trenger jeg også tips til enkel lettvint og rask middag med lite kcal?

Tusen takk😁

Anonymkode: 2f95d...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bytt ut sukkeret med Sukrin. 

Anonymkode: 149e2...f22

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk kunstig søtstoff.

Anonymkode: fb021...148

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker litt steviosa i grøten, klarer ikke spise den uten. Det er litt bedre enn sukker, selv om len halv ts sukker ikke skader.

Anonymkode: 7dc2b...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sukrin gold og kanel på/i havregrøten, og synes den blir mer enn søt nok:) bland det inn mens det koker så blir hele grøten søt, ikke bare toppen 👍🏻 

Anonymkode: c77ea...218

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ødelegger ikke i det hele tatt. Ikke hør på de sukkerhysteriske her inne som får panikk hvis de ser en brunost i butikken. Så lenge du ikke spiser flere kalorier enn du skal totalt går det helt fint. Jeg bruker konsekvent sukker, andre søtningsstoffer kommer ikke over dørstokken her i huset.

Anonymkode: de553...2cb

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til havregrøt broker jeg sukrin gold og kanel, eller en av disse sausene med veldig lite kalorier, jeg har tilegg eggehvite og av og til en scoop vanilje proteinpulver I for både smak og makroene sin del.

Tenker du bare på kcal når du skal ned I vekt? Eller vet du hvordan du vil ligge med tanke på karbs, fett og proteiner?

Strengt tatt er en kcal en kcal om den kommer fra sucker eller om den kommer fra en grønnsak, mens I grønnsaken er det fiber, vitaminer etc som også kroppen trenger :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker sukrin gold og kanel på/i havregrøten, og synes den blir mer enn søt nok:) bland det inn mens det koker så blir hele grøten søt, ikke bare toppen 👍🏻 

Anonymkode: c77ea...218

Samme gjør jeg. 

Anonymkode: 149e2...f22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*feil

Passer det ellers inn i regnestykket ditt er det veldig lite dramatisk å spise det altså :)

 

Endret av Rumle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du synes havregrøt er nesten uspiselig, bør du kanskje vurdere å spise noe annet? Det finnes nok mye kalorifattig mat som du synes smaker bedre. Ikke vits i å tvinge i seg mat man ikke liker selv om man skal slanke seg, tenker jeg. Da blir det vel mindre sannsynlig at du på sikt holder ut med dietten.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregrøt er jo bare nesten bare karbohydrater, akkurat som sukker, og dermed kaloririkt.

Anonymkode: fb021...148

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ødelegger ikke i det hele tatt. Ikke hør på de sukkerhysteriske her inne som får panikk hvis de ser en brunost i butikken. Så lenge du ikke spiser flere kalorier enn du skal totalt går det helt fint. Jeg bruker konsekvent sukker, andre søtningsstoffer kommer ikke over dørstokken her i huset.

Anonymkode: de553...2cb

Som jeg skrev skader det ikke med litt sukker, men for egen del bruker jeg steviosa fordi jeg heller vil bruke de kaloriene på å spise mer, enn på å søte maten.

36 kcal er ikke mye, men ved å bruke søtning fremfor sukker kan jeg spise en ekstra halv gulrot, et halvt eple, litt banan, en liten sjokoladebit, eller lignende.

Anonymkode: 7dc2b...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Trollmora skrev:

Til havregrøt broker jeg sukrin gold og kanel, eller en av disse sausene med veldig lite kalorier, jeg har tilegg eggehvite og av og til en scoop vanilje proteinpulver I for både smak og makroene sin del.

Tenker du bare på kcal når du skal ned I vekt? Eller vet du hvordan du vil ligge med tanke på karbs, fett og proteiner?

Strengt tatt er en kcal en kcal om den kommer fra sucker eller om den kommer fra en grønnsak, mens I grønnsaken er det fiber, vitaminer etc som også kroppen trenger :)

Nei, jeg har egentlig ikke så god kunnskap om det. Tenkte derfor å bare konsentrere om kcal. Men har du tips og råd, eller linker om det så tar jeg gjerne imot😁😁

jeg veier idag 67 kg og er 159 høy🙈Målet  er 55 kg, men jeg vil ned på 60 først  som et delmål.  

Tar inot alt av tips og råd alle måtte ha👍🏽

Ts

Anonymkode: 2f95d...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har egentlig ikke så god kunnskap om det. Tenkte derfor å bare konsentrere om kcal. Men har du tips og råd, eller linker om det så tar jeg gjerne imot😁😁

jeg veier idag 67 kg og er 159 høy🙈Målet  er 55 kg, men jeg vil ned på 60 først  som et delmål.  

Tar inot alt av tips og råd alle måtte ha👍🏽

Ts

Anonymkode: 2f95d...622

Jeg har nettopp begynt å bruke appen myfitnesspal og synes den er grei for å holde oversikt over hva jeg spiser. Man får opp hvor mange kalorier man har spist, og kan se fordeling i forhold til karbohydrater/fett/protein. Det gjør det også lettere å planlegge måltider, for man kan bare plotte inn og se hvordan det blir. Også er det veldig greit for man kan lettere se hva man kan kutte ut hvis man ligger litt over, eller om man har litt lite proteiner for eksempel. 

Ellers er et tips å bare holde det enkelt i begynnelsen. Gjør mindre endringer for å gjøre det lettere å komme igang og for å ikke miste motivasjonen. Spis som du vanligvis gjør, men ta mindre porsjoner, bytt en matvare med en annen som er "bedre" osv. Det er greit å ikke være for streng i begynnelsen før man vet mer hva man driver med, så man ikke går på en smell eller faller rett tilbake til gamle vaner når man har gått ned det man ønsker. Gjør endringer som du kan leve med i flere år fremover. Prøv deg litt frem. 

Anonymkode: a4ab0...44a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har egentlig ikke så god kunnskap om det. Tenkte derfor å bare konsentrere om kcal. Men har du tips og råd, eller linker om det så tar jeg gjerne imot😁😁

jeg veier idag 67 kg og er 159 høy🙈Målet  er 55 kg, men jeg vil ned på 60 først  som et delmål.  

Tar inot alt av tips og råd alle måtte ha👍🏽

Ts

Anonymkode: 2f95d...622

Det JEG anbefaler er å starte med styrketrening for å øke basalforbrenningen din (hvileforbrenningen). Ellers så ville jeg har spist magre proteinkilder, langsomme karbohydrater og "sunt fett" (avocado, laks, nøtter etc)

Synes Liftesum-appen er genial for tracking av mat og bruker den I perioder selv hvis jeg kjenner på kroppen at det er lite / feil næring I kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rumle skrev:

1/2 ts sukker = 36 kcal/ 9 karb. Passer det ellers inn i regnestykket ditt er det veldig lite dramatisk å spise det altså :)

 

1/2 ts er langt unna 10 gram. I følge https://www.matoppskrift.no/sider/omformer.asp?ID=ts, så er en ts 4,2 gram. Det vil si 16 kcal i en hel teskje (380 kcal per 100 gram). 

TS: Om du så skulle spise 3 teskjeer sukker hver dag, så har det ikke noe å si. Kroppen er ikke en robot. Du klarer ikke å finne ut nøyaktig hvor mye den forbrenner, så du vil ikke ligge i et så nøyaktig underskudd som du prøver på. 50-100 kcal til eller fra utgjør ikke noen stor forskjell. Hvis du ligger i et underskudd på 500 kcal per dag, så vil du i teorien gå ned 0,5 kg per uke. Du kan jo regne deg frem til hvor mye 50 kcal ekstra gjør for å ta litt i på sukkerforbruket på grøten. Det er ikke slik at du vektnedgangen stopper bare fordi du spiser noen gram sukker.

Endret av penny_
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Havregrøt er jo bare nesten bare karbohydrater, akkurat som sukker, og dermed kaloririkt.

Anonymkode: fb021...148

Det er ekstremt næringsrikt, all den energien det gir og sakte forbrenning er helt perfekt for god hard trening og metthetsfølelse. Jeg spiser havregrøt flere ganger for dagen og det passer bra.

Anonymkode: 654cd...48a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan spise 2 ss sukker på en dag. 

Jeg pleier å bruke honning, på havregrøten. Det er næringsstoffer i honning, noe det ikke er i raffinert sukker. Men du trenger ikke å få dårlig samvittighet om du velger å ta en teskje med sukker på grøten. 😊

Anonymkode: 904e9...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banan er veldig godt på. 😊

Anonymkode: b56d8...6e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...