Gå til innhold

Hvor ofte må vi med bhgbarn regne med å bli spysjuke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så dårlig! Andre runde med spysjuke siden sønnen vår på snart to begynte i barnehagen i november:kvalm: 

Så til dere med erfaring: hvor ofte må jeg regne med å ha dette svineriet i hus?

Anonymkode: 42696...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Året barna begynner i barnehagen er de mer syke enn de følgende årene. Første året til mitt barn var vi nesten mer hjemme enn på jobb/bhg. Nå er han syk 1-2 ganger i året sammenlagt, omgangssyke er som regel en av gangene.

Anonymkode: cd1f3...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde tre runder i vinter. En i november, desember og februar. 

Med førstemann hadde vi to runder i året fra hun var 1 år- 7 år. 

Andremann startet i høst så blir nok samme griseriet der å. Jeg og storesøster blir alltid smittet mens far har ikke hatt det siden han var barn selv.

Anonymkode: a180a...923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

1-3 ganger i året der det er barn på 3 år og mindre. 

Sjeldnere på 4år  og siste året kan man slippe unna om man er heldig. Det hjelper litt om bhg spriter avdelingen jevnlig når det er sykdom på huset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

1-3 ganger i året der det er barn på 3 år og mindre. 

Sjeldnere på 4år  og siste året kan man slippe unna om man er heldig. Det hjelper litt om bhg spriter avdelingen jevnlig når det er sykdom på huset. 

Kanskje det er derfor det florerer så mye omgangssyke?😂 sprit hjelper ikke på de bakteriene.  Da er det gammeldags vann og såpe. Hadde sikkert hjulpet om de hadde vasket lekene skikkelig å da disse virusene som forårsaker oppkast og diaré kan leve opp til 10 dager på gjenstander 😱

Anonymkode: a180a...923

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri hatt det i hus. To barn som går på barneskolen nå. Veldig mye øre- og halsbetennelser, men ingen av oss har kasta opp så lenge barna har levd. 

Anonymkode: 3ef83...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det er litt individuelt, men må vel nesten forvente det noen få ganger. God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstemann her var også mye borte de første barnehageåret med omgangssyke.  ,mindre i årenes løp. men hadde senest  en omgang forrige uke, går nå i første klasse,

Det som gjelder er god håndhygiene. Jeg vasker meg grundig og konstant på hendene  i de dagene det varer og noen dager etter. Det er såpe og vann som gjelder, då håndsprit fungerer dårlig på dette.  Spesielt før en håndterer mat.. tar ut av oppvaskmaskin osv, og da er det viktig at alle følger opp. . Bruk også gjerne engangshansker i håndtering av smittetøy osv, og være veldig bevist på hvor en tar. Klorin  for vask av overflater dørhåndtak m.m

Bank i bordet men jeg blir nesten aldri smittet av dette. 

 

Anonymkode: c95ac...962

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så dårlig! Andre runde med spysjuke siden sønnen vår på snart to begynte i barnehagen i november:kvalm: 

Så til dere med erfaring: hvor ofte må jeg regne med å ha dette svineriet i hus?

Anonymkode: 42696...a3c

Barna blir syke til de er immune. 

Du bør ikke bli syk. Med normal håndhygiene og uten at ungen faktisk kaster opp på ansiktet ditt så er det relativt uvanlig. Jeg tror nok de aller fleste som får omgangssyken i voksen alder kan kjenne seg igjen på elendig håndhygiene. 

Husk at du ikke skal ta deg selv eller andre i munnen uten å ha nyvaskede hender. Og at hendene alltid skal vaskes før hvert måltid. Dette lærer du jo alle ungene dine, men vi glemmer det ofte selv. Men følg rådet så blir du ikke syk. :) 

Anonymkode: f7471...81c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok vært veldig heldig, ingen av ungene mine fikk spysjuke i det hele tatt når de var små :) 

Anonymkode: 61827...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor var det ekstremt her, vi hadde spysjuken 6 ganger fra oktober - januar.. i år har vi hatt det kun 2 ganger. Barnet mitt er 5 år og gått i barnehagen i 4 år. Før i fjor var det altså 1,5 år siden forrige gang vi hadde hatt det i hus.

Anonymkode: 69aed...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barna blir syke til de er immune. 

Du bør ikke bli syk. Med normal håndhygiene og uten at ungen faktisk kaster opp på ansiktet ditt så er det relativt uvanlig. Jeg tror nok de aller fleste som får omgangssyken i voksen alder kan kjenne seg igjen på elendig håndhygiene. 

Husk at du ikke skal ta deg selv eller andre i munnen uten å ha nyvaskede hender. Og at hendene alltid skal vaskes før hvert måltid. Dette lærer du jo alle ungene dine, men vi glemmer det ofte selv. Men følg rådet så blir du ikke syk. :) 

Anonymkode: f7471...81c

Omgangssyke er uhyre smitsomt. Det kan også gå flere virus, så man er ikke nødvendigvis imun etter en omgang. God håndhygiene hjelper ja, men det er ikke akkurat en garanti for at man slipper unna, særlig ikke med barn som er syke. Å påstå at det bare er ved elendig håndhygiene og spy rett i fleisen man blir smittet blir litt vel kunnskapsløst. 

Anonymkode: a2112...736

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Omgangssyke er uhyre smitsomt. Det kan også gå flere virus, så man er ikke nødvendigvis imun etter en omgang. God håndhygiene hjelper ja, men det er ikke akkurat en garanti for at man slipper unna, særlig ikke med barn som er syke. Å påstå at det bare er ved elendig håndhygiene og spy rett i fleisen man blir smittet blir litt vel kunnskapsløst. 

Anonymkode: a2112...736

Haha ja dette reagerte jeg også på. Veldig kunnskapsløs. Omgangssyken smitter også før det bryter ut. Jeg har et elendig immunforsvar og blir alltid smittet. Samboer har faktisk blitt spydd i munnen og ble ikke smittet og han blir aldri syk.  

Håndhygiene er viktig men ikke noe garanti. 

Anonymkode: a180a...923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barna blir syke til de er immune. 

Du bør ikke bli syk. Med normal håndhygiene og uten at ungen faktisk kaster opp på ansiktet ditt så er det relativt uvanlig. Jeg tror nok de aller fleste som får omgangssyken i voksen alder kan kjenne seg igjen på elendig håndhygiene. 

Husk at du ikke skal ta deg selv eller andre i munnen uten å ha nyvaskede hender. Og at hendene alltid skal vaskes før hvert måltid. Dette lærer du jo alle ungene dine, men vi glemmer det ofte selv. Men følg rådet så blir du ikke syk. :) 

Anonymkode: f7471...81c

Ja, hadde det bare vært så enkelt... Jeg vil si jeg er rimelig opptatt av håndhygiene, og enda mer enn vanlig ved sykdom hos barna. Vasker hender før mat, etter å ha vært ute, etter toalettbesøk, etter å ha pusset nesa, før og etter matlaging, hvis jeg har tatt på do e.l, putter ikke fingrene i munnen osv,. Men omgangssyke/magevirus er typisk noe jeg får hvis barna mine har det, mulig er jeg også ekstra utsatt siden jeg nok har litt skjør mage i utgangspunktet (irritabel tarm, og reagerer fortere enn andre på dårlig mat o.l.). 

Men... bank i bordet... for første gang siden vi fikk barnehagebarn har ingen av oss hatt omgangssyke denne vinteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer nok vilj eg tro.

Har hatt barnehagebarn i 7 år og hatt spysyken i hus en gang(sånn at alle i familien fikk den). Sønnen min(nå 9) har hatt den to, muligens 3, ganger(men ikke sikker på om det var smitte eller noe han hadde spist). Datteren min på 7 har hatt spysyken en gang. 

Minstemann på 2 begynte i bhg sist høst og har ikke hatt spysyke enda. Var sikker på vi kom til å få svineriet i hus denne vinteren siden vi hadde barn på småbarnsavdeling, men den gang ei, Bank i bordet!

Det har såvidt jeg vet bare gått spysyke på avdelingen en gang i vinter og da var gutten min hjemme en hel uke pga annen sykdom. Så da var vi nok heldige å slippe unna.

Anonymkode: 1b2f3...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barna blir syke til de er immune. 

Du bør ikke bli syk. Med normal håndhygiene og uten at ungen faktisk kaster opp på ansiktet ditt så er det relativt uvanlig. Jeg tror nok de aller fleste som får omgangssyken i voksen alder kan kjenne seg igjen på elendig håndhygiene. 

Husk at du ikke skal ta deg selv eller andre i munnen uten å ha nyvaskede hender. Og at hendene alltid skal vaskes før hvert måltid. Dette lærer du jo alle ungene dine, men vi glemmer det ofte selv. Men følg rådet så blir du ikke syk. :) 

Anonymkode: f7471...81c

Immune blir man vel ikke mot Noro virus da

Men det jeg gjør så fort noen i huset spyr, er å lage en bøtte med klor og sterkt såpevann. Så vasker jeg alle overflater, dørhåndtak, fjernkontroller, gulv osv igjen og igjen. Badet blir vasket grundig når noen har spydd. Har hatt den selv bare en gang etter jeg fikk barn og det var når toåringen spydde utover meg, da var det nok vanskelig å unngå å bli smittet. Mannen har hatt den er par ganger mer, men han biter negler og er dermed veldig utsatt for smitte.(han blir også frokjølet hver gang en av ungene er det). Men som jeg svarte rett over her, det er ikke så veldig ofte det skjer akkurat.

Anonymkode: 1b2f3...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er midt i andre runden siden vi fikk barn. Ikke så ille denne gangen, spydde bare 2 dager. Barnet ser heldigvis ut til å tåle disse virusene bedre enn oss voksne. Helt jævlig sykdom, nesten ikke fått jobbet den uka her

Anonymkode: 90466...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er veldig ulikt fra barn til barn. Barnet mitt har hatt omgangssyken 1 gang i livet sitt og han er 9 år. Han har vært ordentlig dårlig med feber 2 ganger, vi har vært super heldig med et barn som er svært lite syk. En jeg kjenner har sykt barn minimum en gang i måneden med barnehage barn. 

Anonymkode: 6893f...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at denne vinteren har vært ekstrem. Halvparten av mine kolleger som har småbarn  er hjemme med omgangssyke akkurat nå. Og det har kommet og gått i flere runder denne vinteren. Avløst av noen omganger med influensa..... Det  har ikke pleid å være slik! 

Anonymkode: 83d66...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...