Gå til innhold

Har du erfaringer med vektøkning etter å ha satt inn hormonspiral?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå skal det sies at det er 3-4 måneder siden jeg fikk satt inn hormonspiral. Jeg har ligget på en fastvekt på 60 kg +/- 1-2 kg i hvert fall i rundt 2 år nå. Fikk satt inn spiral og vekten snek seg sakte, men sikkert opp 5 kg :-O Jeg føler heller ikke at kostholdet mitt har vært spesielt annerledes, så lurer jo på om det kan være noen sammenheng med spiralen og vektøkningen. Håper det stopper her for å si det sånn og at jeg skal klare å gå ned disse kg igjen. 

En annen ting jeg også lurte på vedr. spiralen er om noen av dere andre føler dere kjenner den noen gang. Da tenker jeg på i form av en type stikkende smerte i magen, der den er satt inn. Er ikke ofte det skjer, men av og til skjer det og det kan være litt ubehagelig. Lurte bare på om dette er vanlig. 

Mensen er også helt borte, men det sa legen var helt naturlig om så skjedde og jeg savner jo ikke den kan man si ;-) 

Takk for svar :-) 

Anonymkode: 7cbaf...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har brukt  hormonspiral i 15 år, men vanskelig å si om den har bidratt til vektøkning. Jeg tror muligens den har bidratt til økt apetitt.  Jeg fjernet den for kort tid siden og det var som matlysten forsvant over natten. Spiser ikke noe særlig om dagene, selv om jeg er frisk.. har aldri kjent noen stikkende følelse i underlivet eller kjent trådene for den saks skyld. Det har vært en eneste stor luksus og ikke ha mensen på 15 år. 

Anonymkode: 9aefa...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la på meg flere kilo over få uker etter innsetting, samt at jeg ble veldig nedstemt. Den ble fjernet ganske fort, for å si det sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så lite hormoner som går ut i kroppen med hormonspiral, slik at større vektøkning ikke er vanlig. 5 kg opp er ikke vanlig, men kan forekomme i sjeldne tilfeller. Samtidig er hormonspiral det prevensjonsmidlet som anbefales dersom hensikten er å unngå å bli gravid, den den slipper ut lite hormoner som virker lokalt. Har ikke hørt om noen som plages med smerter ved hormonspiral, men hos enkelte kan man kjenne tråder dersom de er blitt klippet for lange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig lite hormoner i en hormonspiral, så det er lite sannsynlig. Hormonprevensjon generelt fører ikke til vektøkning "av seg selv", men kan gi økt matlyst, noe som kan føre til vektøkning. Så siden du har gått opp i vekt må du ha spist mer enn du pleier. Hvis ikke bør du sjekke stoffskiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...